راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا کیف پول‌های موبایلی همچنان رویایی هستند؟

با گرمای بی سابقه و شدید این روزها، بهتر است هر چقدر می‌توانیم وسایل کمتری با خود به همراه داشته باشیم. هر روز که از خانه خارج می‌شوم با اینکه کیف پولم را کجا بگذارم دچار مشکل می‌شوم. من همیشه جایی برای آیفون خودم داشته‌ام، حتی اگر شده آن را در دستم می‌گیرم، اما حمل کردن همیشگی کیف پول اصلا راحت نیست. داشتن یک کیف پول واقعی بر روی گوشی همراه، کیف پولی که با آن به راحتی بتوانید پول غذای خود را در رستوران حساب کنید و با یک حرکت گوشی خود، سوار قطارهای مترو شوید، همواره به عنوان یک اتفاق غریب الوقوع نام برده شده است. البته تا بحال برخی نوآوری‌ها و ابتکارات در این زمینه انجام گرفته، اما همگی آنها با شکست روبرو شده و گزینه مناسبی برای جایگزین کردن کیف پول نبوده‌اند.

.

Square از راه آمد

در سال ۲۰۱۲، شرکت Square که دستگاه‌های کارت خوان با قابلیت اتصال به آیفون و آیپد تولید می‌کرد، اقدام به کار بر روی یک سیستم اعتباری بدون کارت کرد که به افراد این امکان را می‌داد که حتی بدون نیاز به درآوردن کیف پول یا تلفن همراه خود، بتوانند هزینه مورد نظرشان را پرداخت کنند. هنگامی که کاربران Square وارد فروشگاهی تحت شبکه آن می شدند، سیستم Square تصویر چهره آنها را ثبت می‌کرد تا در آخر برای تصدیق عمل پرداخت از آنها استفاده کند. اما استفاده از این اپلیکیشن مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارد.

.

اپل Passbook را معرفی کرد

تابستان گذشته شرکت Apple تکنولوژی Passbook را معرفی کرد، این تکنولوژی مجهز به سیستمی دیجیتالی بود که اطلاعات پاسپورت، بلیط سینما، کارت‌های هواداری و کارت هدیه را بر روی آیفون ذخیره می‌کرد. اما فراتر از این، قابلیت انجام هیچ کار دیگری را نداشت. گوگل هم با بسیاری از بانک‌ها و کمپانی‌های کارت اعتباری همکاری کرد تا توانست اپلیکیشن کیف پول خود را به وجود آورد، که به افراد امکان پرداخت پول را تنها با تکان دادن تلفن همراه خود، که تنها برای کاربران آندروید قابل استفاده بود، در بعضی فروشگاه‌ها می‌داد. کمپانی ویزا هم دو کیف پول دیجیتالی را به نامهای payWave و V.me عرضه کرد اما تا به امروز ندیده ام کسی از آن استفاده کند و خودم هم برای آن ثبت نام نکردم. سایر کمپانی‌های بزرگ و بنام امریکایی هم با یکدیگر همکاری کردند و گروهی تشکیل دادند که نتیجه کار آنها ایجاد Isis -که یک شبکه پرداخت تلفن همراه است- شد که البته برای گسترش در سطح کشور نیاز به زمان دارد.

.

این قهوه فروش پیشرو

اما بدون شک تا بحال Starbucks موفق‌ترین ایده را برای پرداخت از طریق تلفن همراه در امریکا داشته است. این کمپانی میلیون‌ها نفر را ترغیب کرد که اپلیکیشینی را بر روی موبایل‌های خود دانلود کنند تا با استفاده از آن هزینه قهوه‌های Starbucks را از طریق موبایل بپردازند. این سیستم شبیه کارت‌های هدیه بود با این تفاوت که تنها در شعبه‌های Starbucks قابلیت استفاده داشت (این کمپانی همچنین ۲۵ میلیون دلار در پروژه Square سرمایه گذاری کرد و یکی از فروشگاه‌های تحت شبکه Square هم بود).

.

همه می‌خواهند گزینه اصلی در پرداخت از طریق تلفن همراه باشند

هنگامی که من برای دوستانم از سختی‌های حمل کیف پول شکایت می‌کنم و می‌گویم امیدوارم روزی بیاید که بتوانم با تلفن همراهم خرید کنم، اغلب دوستانم با تعجب به من نگاه می‌کنند. علت این امر شاید این باشد که امروزه پرداخت از طریق تلفن همراه سخت‌تر از پرداخت با کارت اعتباری است. پرداخت از طریق تلفن همراه همیشه با مراحل عجیب و طولانی همراه است و خیلی اوقات به خاطر قطع موقت اتصال وایرلس یا تمام شدن باتری و سایر مشکلات، تراکنش‌ها در اواسط راه نیمه کاره می‌مانند.

جان داوسن، آنالیزور کمپانی Ovum می‌گوید: پرداخت از طریق تلفن همراه می‌خواهد مشکلی را حل کند که خیلی از مردم به کل با آن روبرو نمی‌شوند. به ندرت پیش می‌آید از کسی بشنوید که پرداخت از طریق کارت اعتباری سخت و زمان گیر است. مشکل اصلی پرداخت از طریق تلفن همراه آنست که کمپانی‌ها و سازمان‌های بسیاری در این زمینه با هم رقابت دارند. بانک‌ها، اپراتورهای موبایل، کمپانی‌های کارت اعتباری و کمپانی‌های دست اندر کار تکنولوژی همگی می‌خواهند وارد این عرصه شوند و همگی بر سر بدست آوردن سود بیشتر در رقابتند. همه کمپانی‌ها می‌خواهند گزینه اصلی در پرداخت از طریق تلفن همراه باشند.

.

اتصالات وایرلس تمایلی به شراکت با شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل ندارند

کمپانی‌های اتصالات وایرلس تمایلی به شراکت با شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل ندارند، چرا که معتقدند این شرکت‌ها از طریق دستگاه‌ها و نرم افزارهای خود میلیاردها دلار سود می‌برند. بانک‌ها و کمپانی‌های کارت اعتباری نیز سعی دارند با عرضه خدمات موبایل کاربران جوان‌تر خود را وفادار نگه داشته و در این تجارت که میلیاردها دلار سود خواهد داشت نقشی داشته باشند. متقاعد کردن خرده فروش و صاحبان فروشگاه‌های کوچک به هزینه کردن و همکاری با کیف پول گوگل یا Passbook آیفون ساده نیست، به خصوص تا زمانی که گزینه‌های دیگری برای آنان در دسترس باشد. همچنین این تفکر وجود دارد که سیستم یا تکنولوژی که در حال حاضر مد شده است، تا چند ماه آینده دوام نخواهد آورد.

.

چرا اپلیکیشن Starbucks موفق بوده است؟

دلیل آنکه اپلیکیشن Starbucks موفق بوده آنست که این کمپانی بر روی ساختارهای فروشگاه‌های خود سرمایه گذاری کرده است. به گفته راب ون بهران، مهندس ارشد Braintree: غالبا افراد با نصب کردن تکنولوژی‌های مختلف و پیاپی مخالفند، به خصوص زمانی که از نتیجه آن مطمئن نیستند. این عدم تمایل باعت طولانی شدن دوره انتظار و رشد کند این صنعت خواهد شد. آقای ون بهران پیش از آنکه در Braintree مشغول شود، یکی از مهندسان پروژه کیف پول گوگل بود و پس از آن گوگل را ترک کرد و مدتی با Square همکاری می‌کرد. او می‌گوید: زمانی که با تیم خود در گوگل بر روی پروژه کیف پول گوگل کار می‌کردیم یه این نتیجه رسیدیم که قبل از انجام هر کاری، ترغیب و تشویق مردم به استفاده از این تکنولوژی در اولویت اول است.

.

نسل جدید نوآوری‌ها در راهند

امروزه اغلب خریدها از تلفن همراه شروع و به پایانه‌های فروش فروشگاه‌ها ختم می‌شود. چرا که وارد کردن اطلاعات خرید در صفحه کوچک موبایل چندان خوشایند نیست و همچنین باید در نظر داشت که اکثر خرده فروش‌هایی که باید ساختار فروشگاه‌های خود را بروز کنند تا بتوان از سیستم‌های جدید در آن استفاده کرد، از دوره زمانی هستند که حتی اتصال شبکه هم در آن وجود نداشته است؛ و این عامل پیش بردن کار را بسیار سخت‌تر می‌کند. اما نسل جدیدی از نوآوری‌ها در راه است و به عقیده من سیستم‌های پرداخت از طریق تلفن همراه بالاخره خواهند رسید. کمپانی‌های مختلفی مثل Clinkle و Lemon در حال حاضر در حال کار بر روی پروژه‌های کیف پول دیجیتالی خود هستند.

منبع: فن تک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.