راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تصویر پدر علم رایانه بر پول بریتانیا / اسکناس‌های 50 پوندی با تصویر آلن تورینگ منتشر شد

اسکناس‌های جدید 50 پوندی با تصویر آلن تورینگ پدر علم رایانه منتشر شده و در چرخه اقتصادی بریتانیا قرار گرفته است. نمونه‌های قبلی این اسکناس‌ها با توجه به رقم بالا و ترس شیوع کرونا، رواج چندانی ندارند، اما احتمالاً با قرار گرفتن تصویر تورینگ، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. در این گزارش به ویژگی‌های مختلف اسکناس‌های پنجاه پوندی و شخص آلن تورینگ می‌پردازیم.


اسکناس تبهکاران


به‌ گزارش گاردین،اسکناس‌های پنجاه پوندی، عمری چهل‌ساله دارند اما تصور خوبی در مورد آنها وجود ندارد؛ به‌جز توریست‌های خارجی، تنها کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، مجرمان، تاجرانی که می‌خواهند از مالیات فرار کنند و قماربازان هستند.

علاوه‌براین، درحالی‌که دستگاه‌های خودپرداز این اسکناس‌ها را ندارند، بعضی از فروشگاه‌ها نیز از گرفتن آنها خودداری می‌کنند؛ علت می‌تواند این باشد که فروشندگان از اسکناس‌های جعلی می‌ترسند یا نمی‌خواهند تمامی پول‌های خرد دخل خود را برای گرفتن این اسکناس‌ها بدهند.

معمولاً این اسکناس‌ها همراه با اخبار منفی (مثل هشدار در مورد پول جعلی یا رفتار مفتضحانه) ظاهر می‌شوند، اما احتمالاً پس از قرار گرفتن تصویر آلن تورینگ که بیشتر به خاطر رمزگشایی و ضربه زدن به آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مشهور شده، وجهه بهتری پیدا کنند.


اسکناس بادوام و ایمن


با چاپ این پول، بانک مرکزی انگلستان توانسته‌ انتقال از پول کاغذی به پول پلاستیکی را تکمیل کند؛ اسکناس‌های 50 پوندی تورینگ در کنار 5 پوندی‌های وینستون چرچیل سیاستمدار، 10 پوندی‌های جین آستن نویسنده و 20 پوندی‌های ویلیام ترنر نقاش، همگی بر صفحات پلیمری منعطف چاپ خواهند شد که عمر طولانی‌تری دارند.

علاوه‌براین، اسکناس‌های 50 پوندی که تصویر تورینگ را به همراه دارند، از ایمنی بالاتری برخوردارند و با دو پنجره و یک فویل با دو رنگ، امکان جعل را کمتر کرده‌اند.


جامعه بی‌اسکناس


اسکناس‌های 50 پوندی چهارشنبه به چرخه اقتصادی بریتانیا وارد شده‌اند، اما با توجه به نرخ بالای آنها و حذف پول نقد از تراکنش‌های روزمره به خاطر پاندمی، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا این اسکناس‌ها توسط مردم لمس شده یا از نزدیک دیده شوند.

هفته گذشته «یوکی فایننس» اعلام کرده بود که تراکنش‌هایی که از اسکناس و سکه استفاده کرده‌اند در سال 2020، 35 درصد کاهش یافتند؛ این مؤسسه اعلام کرد که جمعیت 7.4 میلیون نفری که در سال 2019 از پرداخت با اسکناس خودداری می‌کرد، در سال 2020 به 13.7 میلیون نفر رسید که احتمالاً ناشی از ترس کرونا و تعطیلی مراکزی است که مردم معمولاً در آنها از پول نقد استفاده می‌کنند.

این رقم از پیش از دوران پاندمی در حال افزایش بوده که نشان‌دهنده یک سیر نزولی در استفاده از پول نقد است؛ در سال 2016، 2.9 میلیون نفر از مردم در ماه نهایتاً یک‌بار از پول نقد استفاده کردند، در سال 2017، 3.4 میلیون نفر و در سال 2018 5.4 میلیون نفر. این ارقام نشان‌دهنده آن است که مخصوصاً به خاطر تغییر عادت‌ها در دوران کرونا، به تحقق جامعه بدون اسکناس نزدیک‌تر شده‌ایم.


آلن تورینگ


جولای دو سال پیش خبر حک شدن تصویر پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی بر روی اسکناس‌های پنجاه پوندی بریتانیا منتشر شد. در همان موقع اعلام شد که این اسکناس‌ها حاوی کدهای دودویی خواهد بود که تولد تورینگ یعنی 23 ژوئن 1912 را نشان داده و در کنار آن، تصویری از ماشین «بمب (Bombe)» خواهد بود که به شکستن کد ماشین «انیگما» (ماشین رمزگذاری ارتش آلمان) کمک کرده است.


ریاضی‌دان


به روایت دانشنامه بریتانیکا تورینگ که فرزند یک کارمند دولتی بود، در یک مدرسه خصوصی معتبر درس خواند. او در سال 1931 برای تحصیل در رشته ریاضیات به دانشگاه کمبریج رفته و پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1934 به خاطر مطالعات خود درزمینه نظریه احتمالات، بورسیه دانشگاه کینگز لندن را به دست آورد.

آلن تورینگ، ریاضی‌دان و پدر علم رایانه

مقاله تورینگ در سال 1936 با عنوان «در باب اعداد محاسبه‌پذیر و کاربرد آن در مسئله تصمیم (Entscheidungsproblem)» روشی را معرفی کرد که زمینه‌ساز ایجاد علم رایانه شد. بعدازآن تورینگ برای مقطع دکترا در رشته منطق ریاضی راهی دانشگاه پرینستون آمریکا شد.


قهرمان جنگی


پس از بازگشت به انگلستان و آغاز جنگ جهانی دوم، تورینگ در بخش رمزگذاری به کمک کشور خود آمد. چند هفته پیش‌ازاین، لهستانی‌ها به بریتانیا و فرانسه اطلاع داده بودند که توانسته‌اند انیگما را شکست دهند. در سال 1932 گروهی از ریاضی‌دانان و تحلیلگران رمز لهستانی توانسته بودند با تحلیل انیگما، یک ماشین رمزگشایی به نام «بمبا (Bomba، کلمه لهستانی برای نوعی از بستنی)» را بسازند؛ البته بمبا به رویه ثابت آلمانی‌ها وابسته بود و با تغییر رویه در می 1940، بی‌فایده شد.

در تابستان 1939 و بهار 1940، تورینگ و همکاران او دستگاهی متفاوت به نام «بمب (Bombe)» ساختند که در ادامه جنگ جهانی دوم، به کمک نیروهای متفقین آمد. تا ابتدای سال 1942، تحلیلگران تیم تورینگ توانسته بودند در هر ماه از 39 هزار پیام رمزگشایی کنند که بعداً به 84 هزار پیام در ماه (دو پیام در هر دقیقه شبانه‌روز) رسید. علاوه‌براین، تورینگ تا سال 1942 به ایجاد اولین روش سیستماتیک برای رمزگشایی از پیام‌هایی که ماشین رمزگذاری پیچیده آلمانی‌ها (که انگلیسی‌ها به آن «تانی (Tunny)» می‌گفتند) دست یافت.


طراح رایانه


پس از جنگ و در سال 1945، تورینگ به «نشنال فیزیکال لبرتوری (NPL)» پیوست تا یک رایانه الکترونیکی بسازد. مدل طراحی‌شده توسط او برای یک موتور محاسباتی خودکار (ACE) اولین توصیف کامل از یک رایانه دیجیتال با ذخیره الکترونیکی برای همه اهداف بود.

اگر به تورینگ اجازه داده شده بود که ACE را همان‌گونه که طراحی کرده بود بسازد، رایانه‌ای با حافظه با ظرفیت بسیار بیشتر و سریع‌تری نسبت به رایانه‌های اولیه دیگر ایجاد می‌کرد. بااین‌حال همکاران او در NPL تصور کردند که مهندسی آن بسیار سخت است و یک ماشین بسیار کوچک‌تر به‌عنوان مدل آزمایشی ACE در سال 1950 ساختند. به‌این‌ترتیب، NPL رقابت برای ساخت اولین رایانه دیجیتال باقابلیت ذخیره برنامه‌ها را به محققان آزمایشگاه ماشین‌های محاسباتی دانشگاه منچستر (در 1948) باخت.

سرخورده از این مانع‌تراشی‌های NPL تورینگ معاونت آزمایشگاه ماشین‌های محاسباتی دانشگاه منچستر را پذیرفت (معاونت برای ریاستی که وجود نداشت!).

مطالعات نظری پیشین تورینگ به‌اندازه قابل‌توجهی به پروژه رایانه‌ای دانشگاه منچستر کمک کرده و پس از ورود به منچستر مهم‌ترین ثمره کار او درزمینه توسعه رایانه، طراحی یک سیستم «ورودی-خروجی» و سیستم برنامه‌نویسی آن بود. او همچنین اولین دستورالعمل برنامه‌نویسی را نوشت و سیستم برنامه‌نویسی او در «فرانتی مارک 1» اولین رایانه دیجیتال الکترونیکی با قابلیت استفاده تجاری (ساخته‌شده در 1951) استفاده شد.


پیشگام هوش مصنوعی


تورینگ یکی از بنیان‌گذاران هوش مصنوعی و علوم شناختی مدرن بوده و از پیشگامان این فرضیه بود که ذهن انسان در غالب موارد مثل یک ماشین محاسباتی دیجیتال است. او این نظریه را مطرح کرد که قشر مغز در بدو تولد یک «ماشین غیرسازمان‌یافته» است که از طریق آموزش و تمرین «به یک ماشین جهانی [ساختاریافته] یا مشابه آن» تبدیل می‌شود. تورینگ پس‌ازآن (در سال 1950) با ایجاد آنچه بعداً به «آزمایش تورینگ» معروف شد، شاخصی برای اینکه «آیا یک رایانه فکر می‌کند یا نه» ایجاد کرد.


انتهای عمر


تورینگ باقیمانده عمر کوتاه خود را در منچستر گذرانده و در آنجا از می 1953 به نظریه محاسبات پرداخت. از 1951 تورینگ روی «زندگی مصنوعی» کار می‌کرد و در سال 1952 با انتشار «مبانی شیمیایی مورفوژنز» جنبه‌های مختلف توسعه و الگوی موجودات زنده را تشریح کرد. تورینگ از رایانه فرانتی مارک 1 برای مدل‌سازی برای مکانیسم‌های شیمیایی مدنظر خود استفاده می‌کرد.

7 ژوئن 1954، در 42 سالگی و میانه کار پیشرو، جسد تورینگ بر روی تخت خواب خود درحالی‌که با سیانور مسموم شده بود، کشف شد. حکم رسمی در مورد مرگ او، خودکشی بود اما هیچ انگیزه‌ای برای خودکشی شناسایی نشد؛ علاوه‌براین هیچ مدرکی وجود نداشت که تورینگ قصد از بین بردن خود را داشته یا تعادل ذهنی‌اش را از دست داده باشد.

درحالی‌که احتمال خودکشی او یا قتل توسط سرویس‌های جاسوسی منتفی نیست، احتمال این نیز وجود دارد که تورینگ به‌سادگی، به خاطر استنشاق بخار سیانور از یک آزمایش در آزمایشگاه کوچک کنار اتاق‌خواب خود، مسموم شده باشد.


بازنمایی سینمایی


گفتنی است که در سال 2014، فیلمی از بخشی از زندگی تورینگ با نام «بازی تقلید (The Imitation Game)» با کارگردانی «مورتن تیلدام» و بازی «بندیکت کامبربچ» ساخته شده بود که نامزد 8 جایزه اسکار (برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی) شد.

این فیلم، سه برهه تاریخی زندگی تورینگ در نوجوانی، حضور در جنگ جهانی و ماجراهای حضور او در منچستر را روایت می‌کند؛ بیشتر داستان به تلاش‌های تورینگ در ساخت ماشین رمزگشایی بمب اختصاص دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.