راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حک شدن چهره آلن تورینگ، پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی، روی اسکناس‌های 50 پوندی بریتانیا

چهره آلن ماتیسون تورینگ، که ریاضی‌دان، دانشمند رایانه، منطق‌دان، زیست-ریاضی‌دان و رمزنگاری انگلیسی بوده، قرار است روی اسکناس‌های 50 پوندی جدید بریتانیا حک شود.

تورینگ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی شناخته شده و مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته ‌است و دارای نشان ویژه سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوسته کالج سلطنتی بود.

مارک کارنی رئیس بانک مرکزی بریتانیا رسما اعلام کرد که چهره آلن تورنینگ که در سال 1954 خودش را به وسیله سم سیانید کشته است، قرار است تا پایان سال 2021 روی اسکناس‌های جدید پلیمری حک شود.

رئیس بانک مرکزی از تورنگ به‌عنوان یک ریاضدان برجسته یاد کرد که در حال حاضر خیلی‌ها به او مدیون هستند و ادامه داد«تبه عنوان پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی و همینطور قهرمانی که شناخته می‌شود، خدمات بسیاری به جامعه ارائه داده است.»

تورینگ به کمک ماشین تورینگ فرمولاسیون مؤثری برای روش الگوریتم و محاسبه تهیه کرد؛ با کمک آزمایش تورینگسهم مؤثر و محرکی در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرد: «آیا می‌توان روزی گفت: «ماشین هوشیار است و می‌تواند فکر کند»

او سپس در آزمایشگاه ملی فیزیک مشغول به کار شد، و یکی از طرح‌های اولیه برنامه ذخیره شده کامپیوتر را ارائه کرد، هرچند که در واقع ساخته نشددر ۱۹۴۸ به دانشگاه منچستر رفت تا روی «منچستر مارک ۱» کار کند، که به عنوان اولین کامپیوتر حقیقی دنیا شناخته شد.

طراحی این اسکناس بازتابی از کار تورینگ است. روی این اسکناس نوار تلگرافی حاوی کدهای دودویی است که تاریخ تولد تورینگ یعنی 23 ژوئن 1912 را نشان می‌دهد و همینطور تصویری از ماشین «بمب بریتانیایی»است که به شکستن کد انیگما کمک کرده است. در پایین اسکناس هم جمله‌ای از تورینگ حک شده است.

جایزه تورینگ به افتخار او نام‌گذاری شده‌است. جایزه تورینگ معتبرترین جایزه در علم رایانه است کهر سال از سوی «انجمن ماشین‌های حسابگر» اعطا می‌شود.

منبع: CNN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.