راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سند همکاری بین یوآیدی و اکسیر امضا شد / احراز هویت کاربران اکسیر در ۳۰ دقیقه

یوآیدی و اکسیر با امضا قرار دادی در راستای توسعه روند احراز هویت برای صرافی‌های رمزارز گامی کارگشا در اکوسیستم فین‌تکی کشور برداشتند. بعد از این کاربران اکسیر بدون هیچ نگرانی از طولانی شدن روند احراز هویت می‌توانند به سرعت کار خود را انجام دهند. همچنین نگرانی‌های امنیتی که ممکن است در پروسه احراز هویت شکل بگیرد، مدیریت و حل شده است. شروع همکاری اکسیر و یوآیدی به یک سال قبل برمی‌گردد و از همان زمان هم توسعه محصول مورد پیگیری قرار گرفته است.

باید توجه کرد که در بحث رمزارز اول بحث ضمانت احراز هویت مهم است و دومین موضوع مهم بحث دسترسی به سامانه های احراز هویت است. به هر حال مجموعه‌ای از داده‌های باز وجود دارد که همه از آن استفاده می‌کنند اما این داده‌ها کافی نیستند. به اعتقاد هم‌بنیانگذار اکسیر از آنجایی که یوآیدی متخصص این حوزه است، به دلیل ارتباطات خاص این شرکت، امکان پیگیری از نهادهای بالادستی را دارد. ارائه محصول به اکسیر انجام شده و از سمت اکسیر هم کارهای تست پیگیری شده و در چند روز آینده هم از طرف اکسیر ارائه خواهد شد.


گره احراز هویت صرافی‌ها باز شد


نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی در ابتدای نشست رونمایی از محصول جدید احراز هویت که ویژه صرافی‌های رمزارز ارائه شده گفت: «حوزه تخصصی محصولات یوآیدی مقوله احراز هویت است. بر مبنای همین تخصص، نزدیک به یک سال است که گسترش محصولات کسب‌وکاری خود در حوزه محصولات رمزارز را شروع کرده‌ایم و مشکلات متعددی را از سر گذرانده‌ایم. به هر روی در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که در فضای واقعی کار ارائه محصول احراز هویت صرافی‌های رمزارز را شروع کرده ایم. نکته جالب توجه و مهم این است که در حوزه صرافی رمزارز، اولین مراجعه از طرف صرافی‌ها انجام شده است.»

نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی

شمساپور با تاکید بر اینکه یو‌آیدی سعی در یک ترید آف با استفاده از هوش مصنوعی دارد ادامه داد: « این ترید آف احتمالا کمک خواهد کرد تا سرعت که یکی از نیازهای مشتریان است مدیریت شود. یکی از امتیازهای مهم همکاری بین یوآیدی و اکسیر کاهش زمان احراز هویت کاربران اکسیر به ۳۰ دقیقه است. این پروسه پیش از این بسیار زمان‌بر بود و حالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.»


احراز هویت محکمه پسند


احسان قاضی‌زاده، هم‌بنیانگذار  اکسیر در ادامه این نشست رونمایی با اشاره به اینکه احراز هویت در مسیر Dex ها (صرافی غیرمتمرکز یا Dexchange) تغییر و تحول جدی داشته و با روش‌های پیشین متفاوت است گفت: « دنیا در حوزه رمزارز به سمت Dexها می رود که در این بخش اصلا چیزی به معنی kyc به معنی قبل وجود ندارد. این در حالی است که صرافی های متمرکزی که رمپ فیات دارند همواره شناخت و شناسایی مشتری انتهایی را مورد توجه قرار داده‌اند.»

احسان قاضی‌زاده، هم‌بنیانگذار  اکسیر

قاضی زاده در ادامه با اشاره به اینکه اکسیر از سال ۹۶ با موضوع شناخت فرد یا مجموعه احراز هویت شده چالش داشته است، گفت: «تا همین لحظه در سال ۱۴۰۰ اصلی ترین چالش توسعه کسب‌وکار صرافی های رمزارز همواره بحث kyc است. زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد و یا اقبال مردم نسبت به موضوعی بیشتر می‌شود، اصلی ترین ترمز و مانع اجرای توسعه کسب و کار بحث kyc است. این موضوع هم به لحاظ منابع انسانی و هم از منظر زیرساخت های منسجم در حوزه kyc قابل توجه است. همواره این سوال برای صرافی‌های رمزارز مطرح است که آیا یک کسب و کار می‌تواند به طور مستقل و قائل به فرد درخواست کند و مدیریت و راستی آزمایی روی احراز هویت کاربران خود آن انجام دهد یا خیر.»

هم‌بنیان‌گذار اکسیر با تاکید بر اینکه اگر ادعای دانش بنیانی داریم و محور کسب و کار ما فناوری است باید بر اساس نوآوری هم کار کنیم افزود: «چه نکته‌ای بهتر از اینکه دو مجموعه که در دو حوزه مختلف فین‌تکی مشغول به کار هستند و به یکدیگر نیاز دارند،  ارتباط موثر برقرار کنند و ثمره مثبتی هم برای اکوسیستم به وجود آورند؟ نیاز اصلی اکسیر یک احراز هویت محکمه پسند، جامع و مانع است. مجموعه‌ای مثل یو‌آیدی در حوزه رگ تک این حوزه را مدیریت می‌کند. اعتماد به یوآیدی و کمک گرفتن از آن برای احراز هویت حرفه‌ای در نهایت فضایی ایجاد می‌کند که بعد از این من می توانم در حوزه تخصصی‌ام با قدرت و تمرکز بیشتر پیش بروم.»


برطرف کردن یک خلاء چندین ساله با احراز هویت یوآیدی


مسعود صادقی، مدیر عملیات و تیم محصول یوآیدی با ارائه توضیحاتی پیرامون محصول ارائه شده برای صرافی‌های رمزارز گفت: «ابتدا نیاز شرکت‌های فعال در این حوزه را بررسی کردیم تا خواسته‌های این مجموعه‌ها شناسایی شود. در طول روند این نیازسنجی چند مسئله خیلی مشهود بود. احراز تمام اطلاعاتی که از کاربر دریافت می‌شود و همچنین از همه مهم‌تر اینکه چه کسی این اطلاعات را وارد می‌کند.»

مسعود صادقی، مدیر عملیات و تیم محصول یوآیدی

به گفته صادقی: «مسئله دیگر سرعت میزان ورود کاربران به این حوزه است. از همین رو ما تلاش کرده‌ایم در محصول جدید یو‌آیدی با ترکیب فرایندی که خود صرافی‌های رمزارزها در حال حاضر انجام می دهند. با ترکیب محصول صرافی‌ها و همچنین kyc یوآیدی که خودمان انجام می دهیم محصول نهایی را ارائه دادیم. این موضوع دو امتیاز مهم دارد؛ این محصول هم از سمت قانون مورد توجه قرار گرفته و هم از سمت نیاز صرافی‌های رمزارز. در نتیجه این هماهنگی در تولید نهایی محصول خود به تعادل رسیدیم.»

مدیر عملیات و تیم محصول یوآیدی با اشاره به اینکه در این پروسه از ترکیب استعلاماتی که سازمان‌های ذی‌نفع و قانونی در اختیار دارند به علاوه تکنولوژی هوش مصنوعی توانستیم احراز کنیم که چه کسی این اطلاعات را وارد می‌کند. با اینکه همیشه یکسری اطلاعت وجود دارد اما هیچ وقت مشخص نبوده که چه کسی این اطلاعات را وارد می‌کند. این خلاء همیشه در مسیر kyc ایران وجود دارد که هیچوقت مشخص نمی‌شد چه کسی پشت سیستم است و اطلاعات را وارد می‌کند. این در حالی است که ما می توانیم با محصول جدید خود این موضوع را پیگیری کامل کنیم. از سویی دیگر با توجه به عکس ثبت احوال احراز می‌شود که آیا فردی که اطلاعات را وارد کرده همان شخصی است که در عکس آمده یا خیر.»


استفاده از الگوریتم شناسایی چهره


محمد اکبری،‌ مدیر تیم هوش مصنوعی یوآیدی نیز با توضیح درباره مزیت‌های این سرویس گفت: «در سیستم احراز هویت آنلاین دو مجموعه از الگوریتم وجود دارد. سیستم اول تشخیص چهره است. چهره کاربر با یک عکس منبع که عکس ثبت احوال است تطبیق داده می‌شود و تشخیص می‌دهد که ویدیو برای خود شخص است. دقت این الگوریتم‌ها از کاربر انسانی خیلی بالاتر است. دلیل آن هم این است که کاربر انسانی مجموعه‌ای از ویژگی های سطح بالا از جمله ساختار چهره و مدل چشم و ابرو را بررسی می‌کند، اما در این روش شناسایی چهره تعداد بسیار بالایی از جزئيات مورد بررسی قرار می‌گیرد. دومین ویژگی این محصول هم تشخیص ویدیو بازپخش از تصویر زنده و آنی است.»

محمد اکبری،‌ مدیر تیم هوش مصنوعی یوآیدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.