راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هلدینگ کیان از دلایل ایجاد مرکز نوآوری خودرویی می‌گوید / هدف اصلی ما کمک به اکوسیستم استارت‌آپی خودروست

در حوزه فناوری شتاب‌دهنده‌ها در ارتقای سطح پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. در صنعت خودرو، «هلدینگ کیان (کیان افق هیربد)» با همکاری «خانه نوآوری» که زیرمجموعه شرکت «تکفا (توسعه کسب‌وکار فناوری اعتماد)» است، در حال ایجاد یک مرکز نوآوری برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های نو در صنعت خودرو هستند. در گفتگو با شاهین شاه‌میر، مدیرعامل هلدینگ کیان به روند ایجاد این مرکز پرداخته‌ایم.


شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ کیان


شاه‌میر در مورد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ کیان گفت: «شرکت «آیتول» و اس‌بی‌یوی آن «کاربیل» (درزمینه عوارض و خلافی خودرو) ذیل هلدینگ کیان هستند که اولی به‌صورت B2C و دومی به‌صورت B2B فعالیت می‌کند. علاوه‌براین، یک شرکت حقوقی به نام «کارپرداز» داریم که درزمینه خدمات خودرو در محل می‌پردازد و یک کارگزاری برخط بیمه که تمام مراحل اداری و اخذ مجوز‌های آن انجام شده و در حال تأسیس است.»


مرکز نوآوری خودرویی


شاه‌میر در مورد روند شکل‌گیری مرکز نوآوری خودرویی گفت: «طی مذاکراتی که با خانه نوآوری داشتیم، تصمیم گرفته شد که یک مرکز نوآوری با تمرکز بر خدمات خودرویی ایجاد شود. برنامه این است که با کمک مارکت‌پلیس آیتول به‌صورت پول هوشمند یا سرمایه‌گذاری و غیره، شرایطی فراهم شود که استارت‌آپ‌ها و تیم‌هایی که روی خدمات خودرویی کار می‌کنند، سریع‌تر رشد کنند.»

مدیرعامل هلدینگ کیان در مورد زمان افتتاح این مرکز بیان کرد: «برآورد ما این است که تا دو ماه دیگر این مرکز افتتاح خواهد شد. البته به‌صورت پایلوت در شرایط فعلی،‌ دو مجموعه پس از رویداد اینوتکس به ما مراجعه کردند که در مرحله ارزیابی آن‌ها در دو کمیته هستیم. احتمالاً این دو تیم از 10 تیر فعالیت‌شان را شروع کنند، اما افتتاح رسمی آن‌ها، دو ماه آینده است.»


کمک به رشد استارت‌آپ‌های خودرویی


شاه‌میر در مورد خدماتی که هلدینگ کیان به استارت‌آپ‌های صنعت خودرو ارائه خواهد داد،‌ بیان کرد: «هلدینگ کیان از تعدادی API، زیرساخت و جامعه قوی مشتریانی که توسط آیتول و کاربیل به‌دست آمده،‌ برخوردار است. این هلدینگ با ارائه این ظرفیت‌ها، امکان رشد سریع‌تر استارت‌آپ‌ها را فراهم خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال،‌ یک تیم می‌تواند با استفاده از امکانات این مرکز با 20 میلیون کاربر تعامل داشته باشد. 3-2 میلیون کاربر از طریق آیتول فراهم شده و با استفاده از API و سایر امکانات کاربیل، مشتریان دیگری تأمین می‌شوند.»

مدیرعامل هلدینگ کیان افزود: «ما دیدیم تیم‌هایی وجود دارند که برداشتن گام اول مثل ایجاد یک درگاه پرداختی،‌ ای‌نماد و مجوز دانش‌بنیان برای آن‌ها خیلی دشوار است. درنتیجه این مرکز را برای تسهیل این کارها و رسیدن آن‌ها به مرحله فعالیت در بازار کار، ایجاد کردیم.»


خدمات شتابدهی مرکز نوآوری خودرویی


شاه‌میر در مورد خدمات مشاوره‌ای مرکز نوآوری خودرویی به استارت‌آپ‌ها گفت: «تیمی که در شرایط فعلی در مجموعه کیان حضور دارد، به‌طور متمرکز در صنعت خودرو فعالیت می‌کند. این تیم که شناخت خوبی از بازار داشته و تعاملات خوبی با ذی‌نفعان بازار خودرو دارد،‌ می‌تواند با مشاوره و خدمات تخصصی به تیم‌های دیگر کمک کند که سریع‌تر توسعه پیدا کنند. علاوه بر این، یک شبکه منتور هم به مجموعه اضافه خواهد شد که می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کند.»

مدیرعامل هلدینگ کیان در مورد سایر خدماتی که به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود، بیان کرد: «در کنار این خدمات که از جنس پول هوشمند  است، خدمات دیگری هم توسط کیان فراهم می‌شود که عبارت‌اند از تخصیص سرمایه برای تبلیغات، مکان استقرار، زیرساخت اینترنت، پیام کوتاه و پیام صوتی و موارد دیگری که شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌دهند. امید ما این است که با توجه به تعاملی که میان خانه نوآوری (با توجه به شناختی که از اکوسیستم استارت‌آپی دارد) و هلدینگ کیان وجود دارد، هم‌افزایی به وجود آمده و باعث رشد استارت‌آپ‌ها شود.»


سرمایه‌گذاری در ایده‌ها و تیم‌ها


شاه‌میر در مورد سرمایه‌گذاری در ایده‌ها و استارت‌آپ‌های خودرویی گفت: «ما به شیوه‌های مختلف ازجمله سرمایه‌گذاری نقدی، پول هوشمند، مشاوره و ارائه خدمات، از تیم‌هایی که ازنظر کسب‌وکار تأیید شوند، پشتیبانی می‌کنیم. این خدمات بدون دریافت هزینه از تیم‌ها، انجام خواهد شد تا به اکوسیستم خودرویی کمک شود.»

مدیرعامل هلدینگ کیان در مورد قراردادهای آتی این مرکز با استارت‌آپ‌ها بیان کرد: «مدل‌های قراردادی ما با توجه به هر مورد و میزان سرمایه‌گذاری که در آن‌ها متفاوت خواهد بود. هدف اصلی ما کمک به اکوسیستم استارت‌آپی خودرو و رشد حداکثری این استارت‌آپ‌هاست. این مرکز، بسته به نوع فعالیت استارت‌آپ‌ها با آن‌ها به‌صورت B2B یا B2C همکاری خواهد کرد.»


انواع حمایت مرکز نوآوری از استارت‌آپ‌ها


شاه‌میر در مورد زمینه‌های پشتیبانی مرکز نوآوری بیان کرد: «دو نوع نیاز در این صنعت وجود دارد که مرکز نوآوری می‌تواند به نقش‌آفرینی در آن‌ها بپردازد؛ یکی نیاز سخت‌افزاری به تأمین اقلامی مانند دانگل‌ها،‌ اوبیدی‌ها و ترکرهاست که برای ساخت این‌ها جذب سرمایه اهمیت دارد.»

مدیرعامل هلدینگ کیان افزود: «نوع دوم، حمایت مرکز نوآفرینی، درزمینه بازار است. کسب‌وکارهای مختلفی در زمینه‌هایی مثل کارواش و تعویض روغن در محل یا خدمات نوآورانه‌تر مانند IOT وجود دارند که ازنظر عرضه در بازار مشکل دارند. این مرکز می‌تواند به‌عنوان لیدر مارکت به رشد آن‌ها کمک کند.»


همکاری با دیگر بازیگران خدمات خودرویی


شاه‌میر در مورد همکاری با مجموعه‌های دیگر عرصه نوآوری خودرویی‌ گفت: «ما در رویداد اینوتکس یک توافق‌نامه‌ با شتاب‌دهنده‌ها و وی‌سی‌های مختلف امضا کرده‌ایم تا در شرکتی که در حال تأسیس است، باهم فعالیت کنیم. برخی از این شرکت‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذار و برخی دیگر درزمینه کسب‌وکار و پول هوشمند با ما همکاری خواهند کرد. در آینده رویدادهای مربوط به آن‌ها را برگزار کرده و کانال‌های آن را معرفی خواهیم کرد.»

2 دیدگاه
  1. امید می‌گوید

    واقعا محصولات این مجموعه عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.