راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افتتاح کارخانه فناپ‌تک در سایت صنعتی خرمشهر / مدیرعامل بانک پاسارگاد: فناپ پیشران دیجیتالی کردن کسب‌وکارها شده است

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در مراسم افتتاحیه کارخانه فناپ‌تک: «فناپ پیشگام دیجیتالی کردن کشور است. فناپ تک همچنین تا سال 1404 باید 74 هزار میلیارد تومان فروش و 26 میلیاردتومان سرمایه‌گذاری داشته باشد و هزار میلیارد تومان صادرات نفتی و هزار میلیارد تومان پروژه‌های پایین‌دستی را گسترش دهد.»

مراسم افتتاحیه کارخانه فناپ‌تک روز سه‌شنبه، چهارم خرداد، در سایت صنعتی خرمشهر، منطقه آزاد اروند برگزار شد. این مراسم با حضور محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، حیدر مغنی، مدیرعامل فناپ‌تک، شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ و همچنین مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد برگزار شد. این کارخانه بر تولید محصولات سخت‌افزاری در حوزه فناوری‌های مالی تمرکز دارد. تولید کیوسک پرداخت، کارتخوان، کیوسک سفارش گذاری، کیوسک بانکی، خودپرداز غیر نقدی، صراف الکترونیک، خود دریافت و چند محصول دیگر از محصولاتی است که در کارخانه فناپ‌تک منطقه آزاد خرمشهر تولید می‌شود.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در مراسم افتتاحیه کارخانه فناپ تک در شهرک صنعتی خرمشهر با اشاره به خاطرات 8 سال دفاع مقدس گفت: «فناپ پیشگام دیجیتالی کردن کشور است. فناپ تک همچنین تا سال 1404 باید 74 هزار میلیارد تومان فروش و 26 میلیاردتومان سرمایه‌گذاری داشته باشد و هزار میلیارد تومان صادرات نفتی و هزار میلیارد تومان پروژه‌های پایین‌دستی را گسترش دهد.»

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد

قاسمی با اشاره به پیروزی گروه میتکو در مسابقات نفتی بین‌المللی ادامه داد: «یکی از هلدنیگ‌های پاسارگاد خوشبختانه با یک گروه سه نفره از نخبگان داخلی کشور طرحی در حوزه نفت ارائه داد و در مسابقه‌ای با حضور شرکت‌های خارجی رتبه برتر را به دست آورد. همین موضوع منجر به آن شد که وزیر نفت در روز برگزاری این مسابقه عملکرد ملی را در صنعت نفت کشور اعلام کرد.»

او همچنین تأکید کرد: «فناپ پیشران دیجیتالی کردن کسب‌وکارها شده است. از سویی دیگر تأسیس هنرستانی برای توسعه فناوری‌های حوزه کسب‌وکار هم در لیست برنامه قرار دارد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه مجموعه فعالیت‌های فناپ در چهار سال آینده یک سرمایه‌گذاری 26 هزار میلیارد تومانی خواهد بود، گفت: «گروه فناپ طرح توسعه 2 میلیون یورویی را در دستور کار خود دارد. از سویی دیگر آمادگی ارائه بودجه 5 هزار میلیارد تومانی برای توسعه تولید محصولات فناوری در استان خوزستان را داریم.»


فناپ و توسعه خلاقیت و نیروی انسانی


شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ در مراسم افتتاحیه با تأکید بر اهمیت بزرگداشت آزادسازی خرمشهر با اشاره به روایت‌های حضور خود در گروه فناپ تک گفت: «نگاه من به کسب‌وکار ناشی از نگاه حاکم در رده‌های بالای جامعه بود. اما با تعامل در گروه مالی پاسارگاد همان ابتدا متوجه این موضوع شدم که نه‌تنها به سودآوری فکر می‌کند بلکه دغدغه‌مند و به‌دنبال کسب اعتبار و آبرو برای مجموعه پاسارگاد است.»

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ

جوانمردی با تأکید بر اهمیت خلاقیت در گروه مالی پاسارگاد افزود: «گروه مالی پاسارگاد خلاقیت و توسعه را بسیار مهم می‌داند. از همین رو باید دید نخ تسبیح و نقطه تمایز گروه مالی پاسارگاد چیست. فرهنگ سازمانی و سرمایه‌های انسانی بحثی بسیار مفصل است اما نگاه به وجه بیرونی هیچ فعالیت اقتصادی را شروع نمی‌کنند مگر اینکه آن را مسئولیت اجتماعی ببینند. این برخلاف تصور غالب است که برخی بنگاه‌ها گاهی برخی از هزینه‌های خود را به آن اختصاص دهند.»


فناپ در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال


حیدر مغنی، مدیرعامل فناپ‌تک در بخش دیگری از این آیین افتتاحیه گفت: «فناپ تک با نگاه به فناوری متولد شد. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در اقتصاد کشور، سهم اقتصاد دیجیتال در حال حاضر بسیار قابل‌توجه است. همچنین تولید لوازم خانگی و ابزار هوشمند نیز در برنامه تولیدات فناپ‌تک قرار دارد. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که هدف فناپ تک توسعه خطوط تولید در حوزه خدمات پرداخت نیست، بلکه تلاش ما برای توسعه محصولات اقتصاد دیجیتال و مخصوصاً بخش زندگی دیجیتال است.»

مغنی با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال به اهمیت رشد سخت‌افزاری اشاره کرد و ادامه داد: «یکی از برنامه‌های فناپ‌تک توسعه سخت‌افزاری است. هلدینگ فناپ در بحث تولید سخت‌افزار تلاش می‌کند تا تبدیل به قطب تولید دیجیتال در کشور شود. چشم‌انداز توسعه محصولات خدمات در برنامه 1400 فناپ لیفت با تمرکز بر این موضوع است که، فناپ‌تک بازیگر پیشرو در اکوسیستم دیجیتال کشور شود. همچنین در حوزه محصولات زندگی دیجیتال نیز محصولاتی ازجمله اکسمیتر، مچ‌بند سلامت و عینک هوشمند است. علاوه بر این در برنامه‌های فناپ تک ارائه گوشی هوشمند و تبلت نیز در نیمه دوم سال در دستور کار قرار دارد.»

او با اشاره به برنامه فناپ‌لیفت 1400 افزود: «فناپ‌تک در نظر دارد تا در حوزه فین‌تک با همکاری شرکت داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد محصولات خود را ارائه می‌دهد. تعداد قابل توجهی از محصولات وارد بازار شده و تعدادی نیز در حال آماده‌سازی برای ورود به بازار است. همچنین با توجه به اینکه سال گذشته 150 هزار تا 200 هزار ظرفیت خط تولید تجهیزات حوزه پرداخت داشته‌ایم، امسال حتی در یک شیفت تولید را به 300 تا 400 هزار مورد افزایش دهیم.»

حیدر مغنی، مدیرعامل فناپ‌تک

سرمایه‌گذاری 160 میلیارد تومانی برای توسعه فاز دوم


مدیرعامل فناپ‌تک با تشریح فاز اول برنامه‌های فناپ‌تک افزود: «فناپ تک با توجه به اکوسیستم نوآوری در تلاش است تا با تکیه بر نوآوری زنجیره مونتاژ را بشکند و ارزش‌افزوده قابل توجهی در حوزه طراحی در قطب منطقه آزاد اروند به دست آورد. بر اساس مسیری که تا امروز طی شده در فاز اول سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد ریال صرف سرمایه‌گذاری اولیه شد. 2 هزار میلیارد ریال درآمد نیز حاصل این سرمایه‌گذاری بود. همچنین 180 نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم در این مرحله جذب شده است.»

او همچنین با اشاره به فاز دوم توسعه برنامه‌های فناپ‌تک گفت: «برای توسعه فاز دوم به سرمایه‌گذاری 160 میلیاردتومانی نیاز است. 60 میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری برای تکمیل زیرساخت‌ها است و 100 میلیارد تومان نیز سرمایه در گردش است. در این مرحله پیش‌بینی ما این است که به درآمد 3 میلیارد تومانی دست پیدا کنیم و برای جذب نیروی انسانی پیش‌بینی استخدام 500 نفر در فاز دوم را در دستور کار داریم.»


فناپ‌تک خرمشهر و مأموریت تولید سخت‌افزاری


شهاب جوانمردی در حاشیه این مراسم با توضیح درباره کارخانه فناپ خرمشهر گفت: «با مشخص شدن برنامه توسعه فناپ و روشن شدن حجم سرمایه‌گذاری و توسعه در حوزه دیجیتال‌سازی، بحث تحول زندگی هوشمند و تغییرات نظام صنعت مالی در این سه بخش نیازمندی‌های سخت‌افزاری مشخص و قرار بر این شد که این کارخانه مأموریت تولید سخت‌افزارها را در گروه فناپ بر عهده داشته باشد.»

جوانمردی در ادامه افزود: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا امروز 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و 160 میلیارد تومان هم سرمایه در گردش جدید کارخانه است. همچنین برنامه توسعه‌ای نیز تا پایان 1404 در دست اجراست که عملاً 1000 میلیارد تومان سرمایه در گردش جدید و 20 هزار میلیارد تومان فروش را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده است.»

او با توضیح درباره خطوط بهره‌برداری شده در این کارخانه ادامه داد: تمرکز تا الان بر روی محصولات بانک و پرداخت بوده است. همچنین کش لس، کیوسک و المان‌های پرداخت برای جایگاه بنزین و گاز و محصولاتی مثل کاغذ رول است. البته پیش از این در حوزه باتری و ups هم در کارخانه دامغان فعال بوده است. از اینجا به بعد فناپ وارد تولید ابزارهای جدید مثل مودم ADSL مودم LTE و تجهیزات سمت مشتری مثل تبلت است.»

به گفته جوانمردی عمق تولید آنچه در حال حاضر ابزارهای بانکی به خود اختصاص داده، عمدتاً بالای 70 تا 65 درصد است. او در ادامه افزود: «خط تولید اول snt در حال حاضر راه‌اندازی شده است و با راه‌اندازی خط تولید دوم عمق تولید بیش از 80 تا 90 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. البته نکته مهمی که باید به آن توجه کرد عملکرد گروه تحقیق و توسعه فناپ است. بر این اساس تا امروز محصولات مربوط به صرافی الکترونیک و خودپرداز محصول تولیدی مجموعه فناپ بوده و از جنس مونتاژ نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.