راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هواپیمایی هما با همکاری ققنوس، توکن بلیت «هماتیک» صادر می‌کند / ایجاد قابلیت خرید بلیت بدون زمان بر اساس مسافت هوایی

همزمان با مراسم رونمایی رسمی از همکاری ققنوس و شرکت هواپیمایی هما که به‌زودی اعلام خواهد شد، توکن هماتیک عرضه می‌شود و از طریق کیف توکن ققنوس قابل خرید خواهد بود

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) قرار است به زودی با انتشار یک توکن بلیت، وارد فضای بلاکچین شود تا از این طریق بتواند تحولی در سیستم فروش بلیت صنعت هوایی کشور ایجاد کند. هما در مسیر اقتصاد دیجیتال و در راستای استفاده از این فناوری در صنعت هوانوردی و گردشگری قراردادی با شرکت ققنوس بسته تا توکن بلیت «هماتیک» را ایجاد کند.

همکاری ققنوس با یک نهاد بزرگ دولتی نشان می‌دهد که فناوری بلاکچین مورد استقبال نهادهای دولتی هم قرار گرفته و برخی از آنها نیز دریافته‌اند که اگر ظرفیت‌های این فناوری استفاده نکنند، از رقابت با دیگر بازیگران عقب می‌مانند.

شبکه ققنوس، پلتفرمی بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که متشکل از میزبان‌های غیرمتمرکز است. در مدت فعالیت خود این شبکه توانسته با همکاری دیگر کسب‌وکارها و نهادها توکن‌های مختلفی را جهت توکنایزکردن دارایی‌ها تولید کند. در اقدام اخیری که این شبکه انجام داده ایجاد توکن «هماتیک» بوده که در حوزه صدور بلیت برای مشتریان در شرکت هما فعالیت خواهد کرد.

یکی از مشکلات فروش بلیت هواپیما، مسائل پیش‌بینی نشده برای اشخاص بوده که همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیق برای سفرهای چند ماه آینده و خرید بلیت زودهنگام بسیار دشوار باشد؛ از سویی دیگر، مسافران هواپیما ترجیح می‌دهند تا بلیت پرواز خود را قبل از نزدیک شدن به ایام تعطیلات یا مناسبت‌ها که احتمال زیادی برای کمیاب شدن بلیت وجود دارد، خریداری کنند، اما در سیستم فروش بلیت، قابلیت خرید بلیت باز به‌معنای بلیت بدون‌ زمان وجود ندارد که توکن هماتیک با هدف رفع چالش‌های بیان شده، طراحی شده است.

شهروندان در آینده نزدیک با استفاده از توکن هماتیک می‌توانند تجربه‌ای جدید از خرید بلیت هواپیمایی هما را داشته باشند؛ در واقع با استفاده از این توکن برای کلاس‌ پروازهای اکونومی، قابلیت خرید بلیت بدون زمان بر اساس مسافت هوایی وجود دارد که با این خدمت، مسافران می‌توانند مستقل از شهر مبدا و مقصد، این توکن را از قبل  و به مرور زمان خریداری و متناسب با مسافت پروازهای خود استفاده کنند؛ همچنین قابلیت مبادله این توکن با سایر مسافران نیز وجود دارد.

در فرآیند محاسبه هزینه پرواز با توکن هماتیک، میزان مسافت هوایی دو شهر یا اصطلاحاً ناتیکال مایل بین دو شهر استفاده می‌شود. هر واحد از این توکن، برابر منافع استفاده از یک صندلی در پرواز اکونومی به مسافت 100 ناتیکال مایل بوده؛ به طور مثال، مسافران برای خرید بلیت در مسیر تهران-مشهد که مسافت آن 410 ناتیکال مایل است، باید ۴/۱ توکن برای دریافت بلیت پرداخت کنند؛ همچنین در مسیرهای کمتر از 250 ناتیکال مایل، حداقل ۲/۵ توکن به‌منظور صدور بلیت پرواز دریافت می‌شود.

همزمان با مراسم رونمایی رسمی از همکاری ققنوس و شرکت هواپیمایی هما که به‌زودی اعلام خواهد شد، توکن هماتیک عرضه می‌شود و از طریق کیف توکن ققنوس قابل خرید خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.