راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختتامیه رویداد لیبتک ۲ توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حمایت هلدینگ گرین وب برگزار شد

اختتامیه دومین رویداد لیبتک توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حمایت هلدینگ دانش‌بنیان گرین وب ۱ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

در ابتدای مراسم نرگس محمدی نژاد، CTO استارت‌آپ ایران جی‌پی‌یو در خصوص نقش گرین‌وب در این رویداد گفت: «این رویداد با همکاری کتابخانه ملی و با هدف تسهیل چالش‌های شناسایی موضوع متون در منابع کتابخانه‌ای و آرشیوی یا به عبارت دیگر فهرست‌نویسی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی، برگزار شد. به این صورت که بتوان موضوعات و عناوین مطرح کتابخانه را تشخیص داد و اسناد را بررسی کرد. حدود ۴۰ الی ۵۰ شرکت‌کننده داشتیم در این رویداد که شرکت دانش‌بنیان گرین‌وب به عنوان حامی در این رویداد حاضر شد و زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این رویداد را تأمین کرد.»

او درباره سرویسی که به شرکت‌کنندگان ارائه شده است، در ادامه توضیح داد: «زیرساختی که ما دراختیار تیم‌های شرکت کننده لیبتک قرار داد‌ه‌ایم، زیرساخت پردازش گرافیکی با مدرن‌ترین و قوی‌ترین سیستم‌های پردازشی بوده که ما با جدیدترین مدل‌های کارت‌گرافیک این رویداد را از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز کردیم و تا فروردین‌ماه این سرویس در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته بود و هر درخواستی که بر روی سرویس داشتند را ما پشتیبانی می‌کردیم. در این رویداد، گرین وب سرویس پردازش گرافیکی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد و در این سه ماه شرکت‌کنندگان مختلفی توانستند از این سرویس استفاده کنند.»

مهدی محمدی، مدیرعامل هلدینگ گرین وب با اشاره به ایران GPU که یک استارت‌آپ SBU در این هلدینگ است افزود: «امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و کاربردهایی که هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفت مثل IOT، بلاکچین، رمزارزها، بینایی ماشین، فیزیک، آب‌وهوا و … داشته نیاز به استفاده از سیستم‌هایی با پردازش قوی‌تر به جای سیستم‌های قدیمی مانند CPU بود. سرویس‌های پردازش موازی که بر بستر پردازنده‌های گرافیکی (gpu) ارائه می‌شوند مهمترین زیرساخت جهت پیاده‌سازی پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور است. ایران جی‌پی‌یو با همیاری هلدینگ گرین وب علاوه بر تمرکز به بازار داخلی کشور درحال برنامه‌ریزی و مذاکره جهت ورود به بازار بین المللی است.»

در بخش اول مراسم پس ارائه توضیحات درباره مسابقه و چگونگی امتیازدهی به شرکت‌کنندگان، چهار شرکت‌کننده منتخب به ارائه مدل‌‌های خود پرداختند. در اختتامیه لیبتک ۲ علاوه بر اینکه داورانی به صورت حضوری در مراسم بودند و سؤالات و نظرات خود را بیان می‌کردند تعدادی نیز به‌صورت آنلاین به ارائه نظران خود پرداختند و در بخش دوم مراسم پیش از اعلام نهایی برنده لیبتک ۲، مظفر پاسدارشیرازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه گزارشی از برنامه‌ای که در سه سال گذشته در زمینه فناوری داشته‌اند، گفت: «پس از امضا تفاهم‌نامه همکاری با وزارت ارتباطات و به دنبال آن تفاهم‌نامه با معاونت علم و فناوری، یک برنامه نوآوری را برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی تنظیم کردیم. تیر 99 مرکز نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای داده محور افتتاح شد که این مرکز به‌عنوان بازوی تعامل سازمان با گروه‌های فناور و یا استارت‌آپ‌ها به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بهمن‌ماه سال گذشته هم اولین سامانه پردازش خودکار با هوش مصنوعی در کتابخانه ملی را افتتاح کردیم.»

او در پایان افزود: «به دنبال این هستیم تا با کمک هوش مصنوعی کیفیت و دقت را ارتقا داده و تقویت کرده و به سهم خودمان به توسعه هوش مصنوعی در زبان فارسی کمک کنیم.»

در پایان از بین چهار شرکت‌ کننده، نفر اول انتخاب شد و علاوه بر اهدا ۵۰ میلیون تومان هدیه نقدی، امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای پیاده سازی و توسعه طرح‌های مرتبط با این سازمان فراهم خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.