راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشکیل کارگروه مبادلات رمزارز به دستور شورای عالی فضای مجازی / محرمیان خواستار تدوین‌ قانون رمزارز در مجلس شد

به گفته محرمیان در خصوص وضعیت رمزارز فقط بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند، بلکه بخش‌های دیگر حاکمیت سطوح بالاتر نیز برای تصمیم‌گیری در این زمینه باید حضور داشته باشند از همین رو کارگروه مبادلات رمزارز ذیل شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده است.

کارگروه مبادلات رمزارز به دستور شورای‌عالی فضای مجازی و با ابلاغ معاون اول ریاست‌جمهوری، به‌منظور ساماندهی بازار مبادلات رمزارز و برنامه‌ریزی برای ساماندهی صرافی‌های رمزارزی تشکیل شده است. علاوه بر اینکه به وظیفه نهادها و انجمن‌های مختلف این حوزه در این کارگروه پرداخته می‌شود یکی از موضوعات قابل اهمیت در آن موضوع مدیریت ریسک خریدوفروش رمزارز خواهد بود.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان این خبر در کلاب‌هاوس گفت: «یکی از اولین خروجی‌های مشخص این کارگروه بررسی بیشتر درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز است. در این کارگروه مقرر شده، برای نتیجه‌گیری قطعی و تصمیم‌ نهایی دراین‌خصوص نظر تمامی دستگاه‌های ناظر در این زمینه دریافت شود و پس از جمع‌بندی مشخص اقدام به تصمیم‌گیری در خصوص درگاه‌های پرداختی مورداستفاده صرافی‌های رمزارزی شود.»

محرمیان با اشاره به اینکه مقرر شده موضوعات مدیریت ریسک بازار خریدوفروش رمزارز و همچنین ریسک‌های موجود در بازار به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «طرح‌هایی که هم‌اکنون از سوی بانک مرکزی تهیه شده است برای تمامی دستگاه‌های مسئول ارسال شده است تأکید کرد که در جلسه آینده کارگروه مبادلات رمزارز این موضوعات به‌صورت دقیق بررسی خواهد شد. ما در این دوره زمانی تلاش کرده‌ایم تا با همکاری افراد اطلاعات لازم در این حوزه را جمع‌آوری کنیم.»

او با تقسیم فعالیت حوزه مبادلات رمز به دو بخش کلی گفت: «در یکی از این بخش‌ها فعالانی حضور دارند که می‌خواهند به شکل شفاف و مجاز در این فضا فعالیت کنند. البته قید کلمه مجاز به معنای قانونی بودن فعالیت آنان طبق مصوبه سال ۹۸ در خصوص رمزارزها نیست بلکه آنان می‌خواهند شرایطی فراهم شود تا بتوانند رمزارز را عرضه کنند و ریال کاربر را دریافت کنند یا بالعکس. البته از سوی دیگر نیز بخشی در این بازار سالم فعالیت نمی‌کنند از همین رو برای بسیاری از شهروندان که وارد این بازار می‌شوند شناخت فعالان سالم از غیر سالم و کلاهبردارانه وجود ندارد.»

محرمیان در ادامه تأکید کرد: «در خصوص این وضعیت فقط بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند، بلکه بخش‌های دیگر حاکمیت سطوح بالاتر نیز برای تصمیم‌گیری در این زمینه باید حضور داشته باشند از همین رو کارگروه مبادلات رمزارز ذیل شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده است.»

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، یکی از اصلی‌ترین نهادهایی که می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کند مجلس شورای اسلامی است. از همین رو از مجلس خواستار آن هستیم که در این زمینه اقدام به تصویب قانون کند. البته طبیعی است که جزئیات آن قانون پس از تصویب و ابلاغ از سوی نهادهای دیگر از جمله بانک مرکزی تدوین و اجرا خواهد شد.

او با اشاره به فعالیت‌هایی که در بانک مرکزی انجام شده است گفت: «از شهریورماه سال ۹۹ کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شد و این کارگروه اقدام به تنظیم سندی برای حوزه رمزارز بر مبنای سناریونگاری کرد و بانک مرکزی نیز این سند را در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرارداد. طبق گفته او تشکیل کارگروه مبادله رمزارز و سایر کارگروه‌هایی که با محوریت وزارت صمت و پلیس فتا در این زمینه برگزار شده است نتایج خروجی آن سند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.