راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ققنوس با همکاری کتابخانه ملی از گنج‌مان رونمایی کرد / بستری برای حفظ میراث مستند پارسی

گنج‌مان بستر مشارکت تمامی اقشار جامعه برای تامین مالی خیرانه به‌منظور خرید نسخ خطی و حمایت از میراث مستند پارسی زبانان است که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مشارکت شرکت ققنوس ایجاد شده است.

طرح گنج‌مان طرحی مشترک میان سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی است که با نظارت بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران، از آغاز سال 1400، برای تامین مالی جمعی جهت خرید نسخ خطی کشور به راه افتاده‌است. این برنامه به‌دنبال آن است تا در گام نخست با مشارکت شرکت یکتا ققنوس پارس، زیرساخت مشارکت مردم دغدغه‌مند فرهنگی کشورمان را در امر خیرانه خرید جمعی نسخ خطی دعوت نماید تا تحولی بزرگ در زمینه حمایت از میراث مستند با ابزارهای فناورانه ایجاد کند.


گنج‌مان بستر جذب مشارکت‌های مردمی برای خریداری نسخ خطی


طرح گنج‌مان به‌دنبال جذب مشارکت‌های مردمی از طریق اجرای برنامه‌ جمع‌سپاری تأمین مالی برای اسناد و نسخ خطی، اقدام به خریداری این میراث مستند ارزشمندی است که هر یک پاره‌ای از هویت ملی و زبانی پارسی‌زبانان به‌شمار می‌رود تا با اهدای نسخ خریداری شده به سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران، در گام نخست از آنها حفاظت شود و در گام دوم در اختیار پژوهشگران برای مطالع و پژوهش قرار گیرد.

نسخی که در طرح گنج‌مان معرفی و در معرض تامین مالی خرید قرار می‌گیرند، ابتدا توسط مالک به کتابخانه‌ ملی ارائه می‌شوند و سپس در کمیته‌ای متشکل از هفت نسخه‌شناس خبره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این ارزیابی شامل سنجش اصالت و قدمت نسخه، شناسایی ویژگی‌های برجسته‌ی فیزیک و نسخه‌شناسی اثر، و در نهایت قیمت‌گذاری، است.

پس از تأیید این کمیته، قیمت مصوب کمیته‌ خرید به مالک نسخه اعلام می‌شود و در صورت حصول توافق اولیه، نسخه‌ی مورد نظر برای ورود به فرایند تأمین مالی خرید نسخ یا طرح «گنج‌مان» آماده و پس از تأمین هزینه‌ مورد نیاز از طریق مشارکت مردمی، نسخه از مالک آن خریداری شده و به مخازن سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران وارد می‌شود.


افزایش شفافیت در حمایت از میراث مستند با گنج‌مان


در گنج‌مان با استفاده از راهکارهای نوین ازجمله توکن‌سازی بر بستر فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT)، اقدام به انتشار توکن تأمین مالی به‌منظور خرید نسخ خطی و اسناد تاریخی نماید تا با استفاده از شفافیت و اعتمادپذیری این فناوری، مشارکت مردم و خیرین را تسهیل کرده و اعتباربخشی به این فضا را دوچندان کند.

از مهمترین اهداف این طرح باید به ترویج فرهنگ اهداگری به کتابخانه‌ی ملی ایران به‌عنوان متولی حوزه میراث مستند در کشور، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردمی در امر خیرانه خرید نسخ خطی، دعوت و ترغیب صاحبان نسخ خطی و اسناد تاریخی برای فروش نسخ خود به کتابخانه‌ی ملی ایران، تهیه‌ نسخه‌ی دیجیتال از نسخ اهدایی، پردازش و دسترس‌پذیر کردن منابع میراث مستند برای مخاطبین از جمله پژوهشگران اشاره داشت که تحولی در نظام میراث مستند و ایجاد ارزش افزوده در این بستر است.


رونمایی رسمی گنج‌مان


به‌زودی و همزمان با رونمایی از همکاری شرکت ققنوس و کتابخانه ملی ایران، یک نسخه خطی و ارزشمند دیوان حافظ و خیام در پلتفرم گنج‌مان رونمایی می‌شود؛ از این تاریخ علاقه‌مندان برای مشارکت و حفظ گنجینه ملی ایران می‌توانند با خرید توکن گنجمان از نرم افزار کیف توکن ققنوس و واریز این توکن به حساب طرح حافظ و خیام، مبالغ مورد نظر خود را برای کمک به خرید این نسخه خطی به کتابخانه ملی ایران اهدا کنند تا این میراث ارزشمند مستند ایران‌زمین نزد کتابخانه ملی حفظ شود.

لازم به‌ذکر است، همزمان با رونمایی رسمی از پلتفرم گنج‌مان، طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده از سوی کتابخانه ملی ایران برای مشارکت‌کنندگان اعلام می‌شود. بر این اساس، مشارکت‌کنندگان در برابر میزان توکن اهدایی برای مشارکت در این طرح ملی از پاداش‌هایی نفیس و ارزشمند برخوردار خواهند شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کیف‌توکن ققنوس، پلتفرم هوشمند مدیریت دارایی دیجیتال، و اطلاع بیشتر از نحوه خرید توکن گنجمان به اینجا مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.