راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضیایی پرور: بانک‌ها پیشتاز دولت الکترونیک هستند

ضیایی پرور درخصوص بانکداری الکترونیک گفت: «بانکداری الکترونیک امروز بستر مناسبی برای سایر پدیده های الکترونیک در جامعه شده است؛ به عبارت دیگر، بانک‌ها در ایران پیشتاز دولت الکترونیک هستند.»

دکتر حمید ضیایی پرور، محقق و استاد دانشگاه، در خصوص چگونگی تاثیر روابط عمومی بانک‌ها روی بانکداری الکترونیک گفت: «بانک‌ها در ایران پیشتاز دولت الکترونیک هستند. در واقع مردم پروژه‌های دولت الکترونیک را با بانکداری الکترونیک شناختند. در حوزه توسعه روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی بانک‌ها نقش موثری چه از نظر معرفی کردن بانک‌ها، نرم‌افزارها و ابزارهای این شیوه و چه ترویج نحوه استفاده از این سرویس‌ها و ارائه آموزش‌های جدید و عمومی به مردم داشتند.

نکته دوم اینکه بانکداری الکترونیک، امروز بستر مناسبی برای پدیده‌های الکترونیک در جامعه شده است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک به نوعی زیر ساختش وابسته به بانکداری الکترونیک است. اگر یک پورتال دولتی قرار است خدمات الکترونیک راه اندازی کند و به مردم خدمات آنلاین ارائه دهد، لازمه آن ارائه زیرساخت خدمات الکترونیک است. بنابراین می‌توان گفت روابط عمومی الکترونیک در حوزه بانک‌ها می‌تواند تاثیر مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک باشد.»

وی در پاسخ به اینکه از روند آموزش در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک راضی است یا خیر، گفت: «طبیعتا خیر. نمونه بارز آن خدمات الکترونیک که در ATM خلاصه شده است می‌باشد. در حالیکه همین الان بیش از ده خدمت الکترونیک را بانک‌های ما ارائه می‌کنند. به نظر من موضوع آموزش نیاز به کار دارد. مساله دیگر این است که آموزش هر میزان هم فراگیر باشد چون تکنولوژی‌ها زود به زود نو می‌شوند ما نیاز داریم آموزش‌ها پابه‌پای آن گسترش پیدا کنند. به عنوان مثال چند نفر از نزدیکان شما آموزش USSD را که یک نوع سامانه جدید پیامکی است را می‌شناسند که به واسطه آن می‌توانند خدمات الکترونیکی جدید دریافت کنند. پس می‌بینیم به موازات رشد تکنولوژی سرویس‌های جدیدی می‌آید که نیاز به آموزش‌های جدید و اطلاع رسانی‌های جدید دارد که این وظیفه روابط عمومی‌ها است.»

ضیایی پرور در پاسخ به اینکه آیا شخصا از خدمات USSD استفاده می‌کند یا خیر گفت: «بله، در یکی دو بانک راضی‌کننده بود. این بستر باید خدماتش را مستقل ارائه دهد. یعنی اگر بنا باشد برای دریافت خدمات دوباره به سراغ سایت بروم دیگر مستقل نیست. فلسفه این نوع خدمات این است که برای همه سهل الوصول باشد. به نظر می‌رسد رویکرد ساده کردن این خدمات باید فراهم شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.