راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع الجزایر بانکداری الکترونیک

تبسم صارم یاراحمدی؛ بانکداری الکترونیکی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی تجارت الکترونیکی، نقش حیاتی در توزیع مناسب خدمات الکترونیکی دارد، به طوری که برخی از آن به عنوان یکی از ابزارهای برقراری عدالت اجتماعی یاد کرده‌اند.

بانکداری الکترونیکی صرفا توسعه خدمات نوین بانکی با اتکا به توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست و سیاست‌گذاران نظام بانکی وظیفه‌ای سنگین‌تر از توسعه فیزیکی دارند. اتخاذ سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردهای شتاب‌بخش و یکپارچه‌کننده از وظایف خطیر سیاست‌گذاران شبکه بانکی کشور است که نقش موثری در توسعه یا عقب‌ماندگی بانکداری الکترونیکی کشور دارد.

حال اگر زاویه دید را از سیاست‌گذاران و مجریان شبکه بانکی کشور به طرف مردم بچرخانیم، متوجه می‌شویم که انتظار مردم از بانکداری الکترونیکی، دریافت خدمات امن، سریع و کم‌هزینه است و فقدان یکی از این عوامل در دریافت خدمات، مردم را به بانکداری الکترونیکی بدبین و بی‌اعتماد می‌کند و به عنوان یک مانع فرهنگی پرهزینه در توسعه بانکداری الکترونیکی به شمار می‌آید.

مشتریان شبکه بانکی انتظار دارند با هر بار مراجعه به شبکه عابر بانک، دستگاه پایانه فروش و حتی شعب بتوانند خدمت مورد نظر خود را مشابه آنچه در تیزرهای تلویزیونی مشاهده می‌کنند، دریافت کنند.

بدیهی است که مردم کاری به نوع سیستم بانکی، نوع ابزارها و فرآیندهای قبل از دریافت خدمت ندارند و صرفا به دریافت خدمت سریع و با کیفیت توجه دارند. حقیقت این است که این سال‌ها در رقابت نفس‌گیر بانک‌ها در ارائه خدمات الکترونیکی، کمتر به اتخاذ سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهایی توجه شده است که موجب دریافت خدمات با کیفیت و سریع بانکداری الکترونیکی شده است. به غیر از چند دستورالعمل بانک مرکزی، کیفیت خدمات بانکداری به روشنی برای مردم شفاف نیست. به بیان صریح‌تر، استاندارد سطح کیفیت خدمات در بانکداری الکترونیکی کشور وجود ندارد.

در کنار فقدان استاندارد سطح کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی، رقابت بعضا ناسالم بانک‌ها در توسعه ابزارهای الکترونیکی و نظارت ناکافی بانک مرکزی موجب شده است که نظام بانکداری الکترونیکی کشور به جزیره‌های ناهمگونی شبیه شود که در آب‌های ازاد هر لحظه از هم دورتر می‌شوند و مشتریان بانکداری الکترونیک در میان این آب‌های متلاطم غوطه‌ورند.

منبع: عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.