راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توانگر: قوانین لازم در مورد رمزارزها تدوین شود

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، با اشاره به افزایش تمایل مردم به معامله رمزارزها برای جبران ناکامی‌هایشان در بازار بورس، خواستار اقدام سریع بانک مرکزی و سازمان بورس در زمینه رمزارزها و تدوین قوانین لازم در این زمینه شد.

به گزارش ایسنا، توانگر با اشاره به افزایش تمایل برخی اقشار مردم به معامله رمزارزها گفت: «قوانین داخلی در این زمینه باید تدوین شود و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی متناسب هم به دنبال آن تصویب شود. قطعاً نمی‌توان بدون مشخص بودن محدوده و قواعد فعالیت در این زمینه، انتظار رفتار مسئولانه از فعالان این حوزه و مردم داشت چراکه برخی از آن‌ها که علاقه‌مند به فعالیت قانون‌مند هستند، هم‌اکنون مطالبه دارند که چارچوب‌های فعالیت را اعلام کنید.»

توانگر اضافه کرد: «در همه حوزه‌های اقتصادی، ابهام در مقررات و بی‌عملی سیاستگذار و رگولاتور، باعث ازدست‌رفتن فرصت فعالیت بخش خصوصی در کنار ایجاد پرونده‌های متعدد قضایی می‌شود که با هیچ معیاری برای کشور مطلوب نیست.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص خلا قانون تصریح کرد:‌ «این خلا، باعث گسترش فعالیت‌های اغواگرایانه برخی افراد ناسالم می‌شود؛ در این شرایط هم نمی‌توان فعالان مسئولیت‌پذیر و درست‌کاری و توانمند را از کلاهبرداران تشخیص داد. بر همین اساس مردم خواهند گفت اگر منعی یا مقرراتی وجود داشت ما در این حوزه متضرر نمی‌شدیم.»

او در همین راستا اضافه کرد: «خلا مقرراتی می‌تواند با افزایش قابل‌ملاحظه ریسک فعالیت، شدت برنده یا بازنده بودن را بالا ببرد و فضای کسب‌وکار را شبیه به یک فضای مبهم و غبارآلود کند که قطعاً به نفع افراد ناسالم خواهد بود. در این فضا امنیت اقتصاد به نظر می‌افتد و بلاتکلیفی مردم هم باعث تشدید فضای رفتارهای هیجانی در اقتصاد می‌شود که مانند سمی برای اقتصاد است.»

توانگر با اشاره به تأثیر نوسانات بورس در اقبال مردم به رمزارزها گفت: «سقوط بورس فارغ از این موضوع باعث ایجاد ضربه شدید به سرمایه اجتماعی مردم شده است. جایی که می‌شد سکوی پرتابی برای اصلاح سیاست‌گذاری و اقتصاد باشد تبدیل به یکی از نقاط ضعف جدی اقتصادی کشور شد.»

او همچنین به دلایل استقبال مردم از رمزارز‌ها پرداخت و گفت: «فضای نیمه نخست امسال در بورس، این انتظار غلط را در ذهن مردم ایجاد کرد که باید یک‌شبه پول‌دار شوند و راه درست پول‌دار شدن از تلاش نمی‌گذرد. ضرر وارد شده به مردم هم باعث ایجاد حس عقب‌افتادگی از برخی از دوستان و نزدیکان خود شد که این‌گونه پول‌دار شده بودند. برای جبران این موضوع دنبال یک ابزار می‌گشتند که رمزارزها وارد شد و خود را به‌عنوان گزینه راحت پول‌دار شدن معرفی کرد. طبیعی است که در این فضا این موضوع طرفدار پیدا می‌کند.»

توانگر درباره چگونگی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و جذب سرمایه در بخش تولید، تأکید کرد: «راه جلوگیری از خروج سرمایه در کشور، عاقلانه رفتار کردن است. نتیجه آن هم باید کاهش نوسانات غیرمعقول باشد. ابهام مقرراتی، تغییرات مداوم مقررات، بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران، موانع زیاد بروکراتیک جلوی پای کسب‌وکارها و تشویق مردم به فضاهای هیجانی توسط مسئولان از موانع هدایت سرمایه به سمت تولید است.»

او مسئله قیمت‌گذاری و دخالت‌های بی‌جا در فرایندهای اقتصادی را مانع بزرگی برای رونق بورس دانست و افزود: «سرمایه در صورتی به سمت تولید حرکت می‌کند که مزیت در تولید و تلاش باشد نه سفته‌بازی و مواردی ازاین‌دست. رانت‌ها در کشور باید کم شود یا به سمتی برود که تقویت تولید و فعالیت مولد را به دنبال داشته باشد. تقویت تولید و اقتصاد، موضوعی کلان و همه‌جانبه است که باید به‌صورت جامع‌تر به آن نگاه شود.»

توانگر در پایان خاطرنشان کرد: «باید بانک مرکزی و سازمان بورس باید هرچه سریع‌تر نسبت به موضوع رمزارز‌ها اقدام کنند و در صورت تمایل دولت، لایحه‌ای در زمینه مذکور به مجلس ارسال شود.»

منبع ایسنا
1 دیدگاه
  1. علی اکبر اکبرزاده می‌گوید

    خدایا این هنوز نفهمیده نمیشه با سیستم غیرمتمرکز جنگید و براش قانون گذاشت. تجربه نیجریه و هند جلو چشمونن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.