راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش سهم از بازار بدون ترس از تحریم‌ها / شرکت داده‌ورزي فراديس البرز موفق به دریافت نمایندگی رسمی از شرکت کره‌ای بایتل شد

مدیر مشتریان شرکت داده‌ورزی فرادیس درباره محصول جدید این شرکت می‌گوید: «مشتریان فرادیس البرز اطمینان داشته باشند همکاری مشترک با بایتل بلندمدت خواهد بود و طی سه سال آینده نیز نسبت به بومی‌سازی و تولید داخلی کلیه محصولات بایتل با نظارت‌های این شرکت اقدام خواهیم کرد»

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / داده‌ورزی فرادیس البرز شرکتی است که خدمات نوین بانکداری ارائه می‌دهد. مجموعه‌ای که شرکت خدمات انفورماتیک بنیان آن را نهاده و به کار تولید سخت‌افزارهای بانکی با بهره‌گیری از دانش و تخصص مدیران و کارشناسان با تجربه حوزه پرداخت مشغول است. حدود 10 سال پیش و با انتقال وظایف معاونت پشتیبانی شرکت خدمات انفورماتیک به داده‌ورزی فرادیس البرز، حوزه‌های فعالیت‌ این شرکت گسترده‌تر شد و اکنون با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، چشم‌انداز جدیدی در ارائه خدمات پیشرفته به شبکه بانکی کشور ترسیم شده است.

داده‌ورزی فرادیس البرز بزرگ‌ترین شبکه فروش و پشتیبانی دستگاه‌های خودپرداز در کشور است که با دریافت برند «وینکور» و پایانه فروش «بایتل» و تولید داخلی انواع سخت‌افزارهای بانکی مانند خودپرداز فرادیس، CRS، VTM فرابانک، کیوسک بانکی و پایانه فروش، صندوق فروشگاهی و…، همچنین تجهیزات ماهواره‌ای و زمینی VSAT/VNB موفق شده از شورای عالی انفورماتیک رتبه نخست را در کلیه زمینه‌های تولید، پشتیبانی تجهیزات سخت‌افزاری و تولید و انواع نرم‌افزارها؛ اعم از بانکی و غیربانکی و مشاوره دریافت کند.

همچنین این شرکت به‌تازگی نمایندگی برند بایتل در ایران را به دست آورده است. از علی‌اکبر ارسنجانی، مدیر مشتریان شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز از کم‌وکیف این همکاری‌ها پرسیدیم. او با اشاره به اینکه شرکت بایتل فعالیت رسمی خود در ایران را به‌طور رسمی از سال 1385 آغاز کرده، می‌گوید: «دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و توسعه ریزکامپیوتر ایران (وابسته به شرکت داده‌پردازی ایران) نمایندگان بایتل در ایران بودند که پس از خارج‌شدن شرکت توسعه ریزکامپیوتر از این حوزه، ما در داده‌ورزی فرادیس البرز موفق شدیم نمایندگی بایتل را دریافت کنیم.»


بایتل چه شرکتی است؟


بایتل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی پایانه‌های فروش (پوز) در دنیاست که محصولات آن به‌طور گسترده‌ای در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت کره‌ای در سال 1992 پایه‌گذاری شد و در ابتدا پایانه‌هایی برای ارائه سرویس به کارت‌های اعتباری ارائه می‌کرد که هم‌اکنون نیز در بیش از 10 کشور از آنها استفاده می‌شود. این شرکت که تاکنون جوایز زیادی را دریافت کرده، طی دو دهه گذشته راهکارهای فناورانه زیادی را در حوزه پرداخت توسعه داده و حالا مجموعه‌ای اسم‌ورسم‌دار در جهان است.

ارسنجانی می‌گوید: «در سال 1997 شرکت بایتل پایانه‌هایی با قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های RF و IRDA ارائه کرد و پس از آن در سال 2002 فناوری بی‌سیم را برای پایانه‌های فروش به صنعت پرداخت معرفی کرد. در سال 2003 نیز سری دستگاه‌های فلکس را به‌طور اختصاصی برای بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی طراحی و تولید کرد و پس از آن در سال 2004 با توسعه دستگاه‌های دوسیم‌کارته برای ویزا در روسیه به موفقیت خود ادامه داد. پس از کسب موفقیت در ارائه مدل­های فلکس بایتل بر آن شد تا با بهره‌گیری از نسل جدید پردازنده‌ها و فناوری‌های نوین، محصولاتی با سرعت عملکرد بالاتر و ضریب امنیت بیشتر تولید کند که حاصل آن، سری دستگاه‌های IC است که این روند در نوآوری و تولیددستگاه‌‌های حوزه پرداخت تاکنون همچنان ادامه دارد.»

بایتل در ایران نیز نامی آشناست. تاکنون بیش از دو میلیون پایانه فروشگاهی برند بایتل در کشور به فروش رسیده و همین نشان می‌دهد این شرکت سهم بسزایی در بازار و گسترش صنعت پرداخت الکترونیکی در ایران دارد. مدیر مشتریان شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز درباره نحوه همکاری‌های بین‌المللی مشترک با بایتل چنین توضیح می‌دهد: «شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه خدمات انفورماتیک تجربه و سابقه‌ای طولانی در خصوص فروش و پشتیبانی پایانه‌های فروشگاهی دارد و از سال‌ها قبل نیز نمایندگی برند «جمالتو» در کشور را عهده‌دار بوده است.

پس از بروز مشکلات تحریمی که ادامه همکاری‌ها با برند جمالتو ممکن نشد، به‌دنبال یک شرکت معتبر بین‌المللی به‌منظور اخذ نمایندگی فروش دستگاه پوز در ایران بودیم. از طرفی، شرکت بایتل نیز پس از خروج نماینده قبلی ‌خود از حوزه پرداخت الکترونیکی به‌دنبال یک شرکت معتبر و توانمند جهت جایگزینی و تداوم فعالیت فروش محصولات و ارائه خدمات پشتیبانی بابت تعهدات مربوط به فروش‌های قبلی خود بود که این همزمانی در نهایت به توافقی دوطرفه منجر شد. از اواسط سال 1397 گواهینامه نمایندگی بایتل را دریافت کردیم و همکاری‌ و فعالیت‌های مشترک در زمینه پرداخت الکترونیکی آغاز شد.»

مدیر مشتریان داده‌ورزی فرادیس البرز در توضیح جزئیات این همکاری و اینکه فرادیس البرز نمایندگی چه محصولاتی از برند بایتل را عهده‌دار شده و سؤالات دیگری مثل اینکه آیا همکاری‌ها در حوزه محصولات فروش است یا پشتیبانی را نیز شامل می‌شود؛ توضیح می‌دهد: «نمایندگی فرادیس البرز شامل فروش و خدمات پس از فروش در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار است و محدود به محصول یا مدل خاصی از دستگاه‌ها نیست؛ بنابراین پایانه‌های فعلی موجود در شبکه پرداخت کشور را نیز شامل می‌شود. به هر حال سرمایه‌ای هنگفت صرف تأمین دستگاه‌های پوز بایتل در کشور شده؛ بنابراین ارائه هرگونه خدمات پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای این دستگاه‌ها در حیطه وظایف فرادیس البرز است و ما تمام تلاش خود را جهت حفظ این سرمایه ملی خواهیم کرد.»

سؤال مهم‌تر شاید این باشد که مهم‌ترین ارزش‌افزوده فرادیس البرز در جذب نمایندگی از یک شرکت بین‌المللی معتبر چیست؟ اگر هر شرکت ایرانی دیگری به ‌جای فرادیس البرز این نمایندگی را جذب می‌کرد، آیا به همین اندازه مهم بود؟ ارسنجانی معتقد است حضور برند بایتل در بازار ایران و اعطای نمایندگی رسمی آن به شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز در وهله اول برای صنعت بانکداری و پرداخت کشور مفید خواهد بود و پس از آن باید درباره ارزش‌افزوده شرکتی صحبت کرد.

او می‌گوید: «حضور رسمی یک برند معتبر بین‌المللی به انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های جدید و کمک به توسعه نوآوری منجر می‌شود و از این نظر حضور این شرکت در کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.» او در توضیح منافعی که فرادیس البرز از شراکت با بایتل به دست می‌آورد، به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه اشاره می‌کند و چنین توضیح می‌دهد: «مجموعه ما یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت بانکی و پرداخت کشور است. در اختیار داشتن بیش از 1000 نفر نیروی انسانی متخصص و مجرب در کنار 140 دفتر عملیاتی در سراسر کشور یکی از مهم‌ترین عوامل اخذ این نمایندگی از بایتل بود. ضمن اینکه فرادیس البرز مجهزترین مرکز تعمیرات تجهیزات بانکی در کشور را در اختیار دارد و دفاتر استانی ما مجهز به انبار قطعات یدکی و مراکز تعمیراتی هستند.

علاوه بر این، فرادیس البرز دو کارخانه جهت تولید و مونتاژ محصولات بانکی و پرداخت در اختیار دارد که همه این عوامل موجب اخذ نمایندگی از بایتل شد. البته شرکت‌های زیادی ‌خواهان اخذ نمایندگی از بایتل بودند، اما هیچ‌کدام نتوانستند تأییدیه‌ها و استانداردهای بایتل را دریافت کنند. چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که ظرفیت‌های فرادیس البرز منحصربه‌فرد است و مدیران شرکت بایتل اهمیت آن را می‌دانند. بنابراین همکاری با بایتل برای ما نیز ارزش افزوده زیادی دارد و ضمن بهره‌مندی از محصولات باکیفیت، به تنوع و توسعه سبد محصولات فرادیس البرز نیز منجر خواهد شد.»


تحریم‌ها مانع فعالیت فرادیس البرز نیست


در شرایط فعلی، مسئله تحریم‌ها و محدودیت‌های مربوط به انتقال ارز، چالش اصلی کسب‌وکارهای ایرانی است. برای شرکت‌هایی مانند فرادیس البرز که در حوزه پرداخت الکترونیک و بانکداری نوین و ابزارهای آن کار می‌کنند، مسائل و مشکلات دوچندان است. از واردات ابزارها گرفته تا تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی از محصولات، مسائلی‌ حیاتی‌ هستند. ارسنجانی اما اطمینان خاطر می‌دهد که مشتریان فرادیس البرز از این بابت نگرانی نداشته باشند و مسائل با همکاری‌های مشترک مرتفع می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن پدیده جدیدی نیست، توضیح می‌دهد: «ما جهت رسیدگی به درخواست‌های مشتریان نیازمند ایجاد شرایطی جهت تسریع و تسهیل واردات قطعات یدکی به‌منظور تولید به‌موقع دستگاه‌ها هستیم. این سهولت با رفع تحریم‌های ظالمانه فراهم می‌شود که قطعاً موجب افزایش ظرفیت خطوط تولید فرادیس البرز و متعاقب آن بومی‌سازی دانش تولید پایانه‌های پرداخت در کشور و اشتغال‌زایی خواهد شد. ضمن آنکه مشتریان ما در شبکه بانکی و پرداخت از محصولات باکیفیت برند بایتل و پشتیبانی منحصربه‌فرد فرادیس البرز بهره‌مند خواهند شد و هیچ نگرانی‌ بابت پشتیبانی و تأمین قطعات یدکی دستگاه‌های خود نخواهند داشت.»


هدف‌گذاری دستیابی به سهم 40 درصدی از بازار


مدیر مشتریان فرادیس البرز از تدوین نقشه راهی سه‌ساله برای استمرار همکاری‌های بین‌المللی نیز خبر می‌دهد. ارسنجانی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته فرادیس البرز رویکرد سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری از شرکای بین‌المللی را با جدیت دنبال کرده، می‌گوید: «با نگاهی به سابقه فرادیس البرز در حوزه تجهیزات بانکی و پرداخت طی سال‌های گذشته، متوجه می‌شوید که این مسائل هرچند باعث کُندی در برخی امور می‌شوند، اما به هیچ‌وجه مانع اصلی نیستند. شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز با در اختیار داشتن سرمایه‌های انسانی متخصص و تجهیزات روزآمد و با همکاری شرکت بایتل موفق به راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ پایانه‌های فروشگاهی شد و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

بنابراین مشتریان فرادیس البرز اطمینان داشته باشند همکاری مشترک با بایتل بلندمدت خواهد بود و طی سه سال آینده نیز نسبت به بومی‌سازی و تولید داخلی کلیه محصولات بایتل با نظارت‌های این شرکت اقدام خواهیم کرد.» شرکت فرادیس البرز قصد دارد طی سه سال آینده سالانه 20 تا 40 درصد از نیاز بازار داخلی به پایانه‌های فروش را تأمین کند؛ برنامه‌ای میان‌مدت که ارسنجانی نسبت به دستیابی به آن با توجه به استمرار همکاری‌های فرادیس البرز و شرکت بایتل خوش‌بین است.

او اضافه می‌کند: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، ما قصد داریم طی بازه‌ای سه‌ساله سهم زیادی از بازار شبکه پرداخت کشور را به خودمان اختصاص دهیم. تقاضا در بازار بالاست و بخش زیادی از آن نیز مربوط به جایگزینی دستگاه‌های فرسوده فعلی است. ضمن آنکه تأمین قطعات یدکی و نرم‌افزارهای مورد نیاز دستگاه‌های موجود نیز یکی دیگر از اهداف اصلی فرادیس البرز است که هم‌اکنون در حال انجام است.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.