راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از دست ندادن رابطه با مشتری در انقلاب پرداخت موبایل، امری حیاتی برای بانک‌ها

ewallet-visa-master-mobile-way2pay-92-04-06

دان کریمر، نائب رییس بازاریابی و خدمات تجاری SHAZAM Inc می‌گوید: هنگامی که خرده‌فروشان بیشتر از خدمات پرداخت موبایل استفاده کنند؛ این امر برای مؤسسات مالی معنادارتر خواهد بود. هنگامی که یک خرده‌فروش نرم‌افزاری را روی تلفن هوشمندش دانلود می‌کند؛ برای انجام یک تبادل چند مرحله‌ای ساده را باید پشت سر بگذارد. نخست مشتری باید نرم‌افزار را باز کند و گزینه خرید را انتخاب کند؛ کارت الکترونیک را روی کارت خوان iMag بگذارد و سپس میزان خرید و شماره تلفن همراهش را وارد کند.

.

تبادل الکترونیکی با کمک کارت نقدی

برای انجام تبادل الکترونیکی با کمک کارت نقدی، مشتری تماسی را به صورت خودکار از مشتری دریافت می‌کند که پس از آن باید رمز احراز هویت شخصی کارت را با استفاده از تلفن همراه وارد کند. نوار صوتی فرایند را تأیید می‌کند و مشتری تماس را قطع می‌کند. سپس پنتاگون تأییدیه تبادل را در عرض چند ثانیه به بازرگان می‌فرستد؛ پس از آن مشتری رسید خرید را از طریق پیامک دریافت می‌کند. نرخ کلاه‌برداری در تبادلاتی که با کلمه رمز انجام می‌شود (به طور معمول کمتر از یک دهم یک درصد) بسیار پایین‌تر از تبادلاتی است که بر اساس امضا انجام می‌شود (۸ درصد). این امر سبب می‌شود تبادلات که با رمز از کارت‌های نقدی انجام می‌شود؛ کم هزینه‌تر باشند و البته مؤسسات مالی طرفدار این خدمت نیز هستند.

.

آیا استفاده از تلفن هوشمند برای خرید یا پرداخت بهای نهار مانند دسترسی به کارت نقدی و اعتباری در دنیای امروز یک فرایند خودکار خواهد شد؟

به نظر می‌رسد این امر اجتناب‌ناپذیر است. بر اساس تحقیقی که سازمان فدرال رزرو انجام داده است؛ بیش از ۸۷ درصد جمعیت آمریکا اکنون صاحب موبایل و بیش از نصف این دستگاه‌ها هوشمند هستند. حدود یک سوم کاربران تلفن همراه در ۲۰۱۲ میلادی برای خرید از این دستگاه استفاده کرده‌اند. به طور هم زمان خرده‌فروشان نیز راه‌های بیشتری برای استفاده تلفن همراه جهت قبول پرداخت از جانب مشتری خواهند داشت و از سوی دیگر استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان مانند اسکویر نیز رایج‌تر می‌شود. در این میان مؤسسات مالی باید تصمیم بگیرند چگونه میان تعداد روزافزونی از شرکت‌هایی رقابت کنند که برای دسترسی به موقعیت برتر در بازار پرداخت موبایل تلاش می‌کنند.

.

SHAZAM Inc چیست؟

نگرانی درباره امنیت تبادلات هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین موانع این صنعت است که باید قبل از انجام پرداخت مستقیم تأمین شوند. SHAZAM Inc یک شبکه تبادل سرمایه الکترونیکی است که به بیش از ۱۵۰۰ موسسه مالی در سراسر آمریکا خدمت رسانی می‌کند و در میان شرکت‌هایی است که قصد دارند به موسسه‌ای بنیادین در بازار نوظهور پرداخت با موبایل تبدیل شوند. سال گذشته SHAZAM Inc برنامه Adaptive Payments Pentagon را افتتاح کرد؛ یک نرم‌افزار موبایل POS برای مؤسسات مالی و بازرگانان.

دان کریمر نائب رییس بخش بازاریابی و خدمات بازرگانی SHAZAM می‌گوید: این نرم‌افزار اهمیت زیادی دارد زیرا تنها برنامه ایست که به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد رمز تبادلات کارت‌های نقدی را با استفاده از آیفون، نرم‌افزار اندروید و تبلت قبول کنند. این نرم‌افزار با استفاده از فناوری‌های نوین برای تأیید رمز احراز هویت شخصی، برای صاحبان کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است؛ به خصوص شرکت‌های خدمات‌رسانی که خدمات پرداخت را برای مشتریان در خانه یا محل کار فراهم می‌کنند. مزیت اولیه پنتاگون برای کسب و کارهای کوچک، هزینه کاسته شده تبادلات در انجام فرایند با کارت‌های نقدی است. کریمر از بیان نحوه استفاده اطلاعات برای نرم‌افزار خودداری کرد. پنتاگون با همکاری موسسه Adaptive Payments Inc در فلوریدا طراحی شده است؛ این نرم‌افزار نوعی عکس‌العمل به تهدید رقابتی بود که اسکویر، شرکت تولیدکننده کارت خوان،به وجود آورده بود.

.

 SHAZAM BOLTS چیست؟

کریمر می‌گوید: ما به دنبال عواید عظیم از تبادلات حداقل نه در حال حاضر نیستیم. بیشتر تصور می‌کنم این امر یکی از ملزوماتی است که مشتریان را حفظ می‌کند؛ به خصوص آن دسته‌ای که از کارت‌ها بیش‌ترین استفاده را می‌کنند همچنین نمی‌خواهیم آن‌ها سراغ رقبایمان بروند. در اوایل ماه فوریه SHAZAM نرم‌افزار موبایل صاحب کارت را افتتاح کرد که SHAZAM BOLTS نام دارد. این نرم‌افزار برای شرکت‌های مشتری SHAZAM به صورت رایگان تهیه می‌شد. BOLTS به صاحبان کارت‌های نقدی در شبکه SHAZAM کمک می‌کند توازن حساب بانکی‌شان را کنترل کنند و هشدارهایی آنی درباره کلاه‌برداری دریافت کنند. نرم‌افزار به نوعی گزینه کیف پول موبایل را برای صاحبان کارت فراهم کند؛ به عبارت دیگر مشتری می‌تواند چند کارت نقدی و اعتباری را روی تلفن هوشمند ذخیره کند.

.

شبکه‌ای مختص پرداخت موبایلی بازرگانان

فناوری قادرسازی مشتریان برای انجام پرداخت‌های مستقیم با تلفن هوشمند هنوز برای بسیاری از مؤسسات مالی ملزوم نیست به این دلیل که خرده‌فروشان هنوز این قابلیت را قبول نکرده‌اند. هنگامی که خرده‌فروشان از این نرم‌افزار بیشتر استفاده کنند؛ خرید آن برای مؤسسات مالی معنادار خواهد بود. برخی خرده‌فروشان بزرگ مانند Hy-Vee Inc مشغول توسعه شبکه پرداخت‌های موبایل خود هستند. در آگوست ۲۰۱۲، شرکت Hy-Vee Inc به تارگت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت به شبکه‌ای مختص پرداخت‌های موبایل بازرگانان پیوست که Merchant Customer Exchange نام دارد. هدف از این شبکه (که قرار است در سال جاری میلادی افتتاح شود) فراهم کردن تجربه‌ای قابل‌قبول برای مشتری است و از سوی دیگر به خرده‌فروشان کمک می‌کند فرایند بهتری را با هزینه کمتر کنترل کنند.

.

اوضاع بازار

باب استین مدیر بانک بریج کامونیتی می‌گوید: تعداد بانک‌های مستقر در ایالت آیوا که خدمات موبایل بنکینگ را به مشتریانشان ارائه می‌کنند هنوز کمتر از ۴۰ درصد است و این میزان در حوزه پرداخت‌های موبایل کمتر هم خواهد شد. استین عضو گروه عملیاتی بنیاد سیستم پرداخت بانک داران آیوا است. این بنیاد روی چگونگی رقابت شرکت‌ها به طور موثر در بازار نوظهور پرداخت الکترونیک تحقیق می‌کند. او می‌گوید: تمرکز ما تلاش برای ارسال پیغام به بانک‌هایی است که باید راه حل پرداخت را برای مشتریان  مثل پرداخت‌های فرد به فرد و پرداخت‌های مربوط به بازرگانان ارائه کنند. با وجود حجم کوچک بانک بریج کامونیتی، مشتریان آن می‌توانند پرداخت‌های الکترونیکی فرد به فرد را با استفاده از دستگاه‌های موبایل در سیستم کربنکینگ موسسه انجام دهند.

.

از دست ندادن رابطه با مشتری در انقلاب پرداخت موبایل، امری حیاتی برای بانک‌ها

استین در ادامه می‌گوید: مبنای ما برای ارتباط با مشتری میزان کنترل حساب است. اگر این ارتباط را حتی به طور غیرمستقیم از دست بدهیم؛ چنین موضوعی پروژه‌های ما را تهدید می‌کند. قصد نداریم از بازار عقب بمانیم. بار قانون‌گذاری ما را عقب نگه داشته است؛ تا آنجا که ما در بخش پرداخت‌ها در تلاشیم با مشتری در ارتباط بمانیم. بانک‌ها باید تصمیم بگیرند هنگام اجرای استراتژی پرداخت‌های موبایل جمعیت مشتریان جوان تا چه اندازه برای بانک‌ها اهمیت دارند. درباره این واقعیت بحث می‌کنیم که اگر بانک دسترسی موبایل را در اختیار مشتری قرار ندهند؛ جمعیت جوان تر موسسه را رها می‌کند؛ اما ممکن است موسسه مالی به داده‌های جمعیت‌شناسی خود نگاهی بیندازد و تصور کند این جمعیت برایش درآمدزایی نخواهند داشت؛ اغلب مشتریان من چنین دیدگاهی دارند.

منبع: بینا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.