راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخشنامه استفاده از کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی ابلاغ شد

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در بخشنامه‌ای جزئیات حذف دفترچه درمانی را از ابتدای اسفند ماه به همه واحدهای اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، براساس این بخشنامه، از اول اسفند ۱۳۹۹ صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی متوقف و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند.

همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری خود اقدام کنند. همچنین می‌توانند قبل از مراجعه به مراکز درمانی نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

  • روش ۱: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • روش ۲: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • روش ۳: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • روش ۴: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • روش ۵: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

فرد بیمه شده در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری و در صورت ایجاد حساب کاربری می‌تواند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در منوی مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کند.

همچنین تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

چنانچه پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی، راسا اقدام به تهیه سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک کرده‌اند می‌توانند با استفاده از سامانه‌های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای واسط (API) توسط شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه‌نویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام کنند. همچنین در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب‏ پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند.

روش‌های استعلام استحقاق درمان برای بیماران خاص همانند سایر بیمه‌شدگان است، با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند خاص مشخص می‌شوند. ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که نوزاد فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می‌گیرد. بنابراین ارائه جلد دفترچه درمانی برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است، همچنین آن‌دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی در تعهد سازمان بهره‌مند شوند. ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی…) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند. در این صورت حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.

‏ لازم به ذکر است تا زمان ابلاغ استاندارد لازم برای سرنسخه از طرف سازمان، دستور پزشک باید خوانا و در دو برگ تجویز شود. برگ اول سرنسخه برای مراجعه به داروخانه و سایر موسسات پاراکلینیک به بیمار و برگ دوم سرنسخه برای دریافت حق‌الزحمه به مدیریت درمان استان تحویل می‌شود. ارسال برگ دوم سرنسخه مخصوص پزشک به مدیریت درمان استان، کمافی‌السابق مشابه فرآیند ارسال برگ مخصوص پزشک در دفترچه درمانی است.

چنانچه از تاریخ ۱‏‏/۱۲‏‏/۱۳۹۹ و بعد از آن، برخی از بیماران با دفترچه درمانی خود به پزشک مراجعه کنند، پزشک می‌تواند در صورت عدم امکان نسخه‌نویسی الکترونیک، همانند روال سابق از دفترچه درمانی بیماران برای تجویز خدمات پزشکی استفاده نموده و برگ مخصوص پزشک را کمافی‌السابق به مدیریت درمان استان ارسال کند.

از آنجا که تجویز برخی داروها (از قبیل داروهای تحت وب، بیماران خاص، سرطانی، MS و… )، صرفاً از طریق نسخه الکترونیک، در دستور کار سازمان است، ضروری است اطلاع‌رسانی لازم به پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی غیرطرف قرارداد برای استفاده از بستر الکترونیک برای نسخه‌نویسی و پذیرش نسخ الکترونیکی انجام پذیرد.

داروخانه‌ها و موسسات پاراکلینیک نیز برای ارائه خدمات بر بستر غیرالکترونیک (نسخ کاغذی) حتی‌الامکان باید نسبت به دریافت و ثبت کد پیگیری در سامانه eservices.tamin.ir اقدام کنند.

هماهنگی لازم با بیمه مرکزی برای پذیرش نسخه الکترونیک توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه تکمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشک روی سرنسخه نیز، بیمه شده می‌تواند نسخه کاغذی پزشک را همچنان به بیمه تکمیلی مربوطه تحویل و اقدام کند.

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به‌صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود؛ بنابراین استفاده از کدملی غیر و من ‌غیرحق ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید. لذا تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارائه خدمت به افراد با کد ملی «غیر» برابر مقررات و ضوابط خودداری کنند چراکه مسئولیت حقوقی و قضایی بر عمهده اشخاص مربوطه خواهد بود.

معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی موظف است که ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ صدور این بخشنامه، ضوابط حذف دفترچه را در دو استان فارس و مازندران، که طرح پزشک خانواده در آنها اجرا می‌ شود، تدوین و ابلاغ کند.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.