راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسی رئیس جدید بانک مرکزی می‌شود؟

روز گذشته چندین نام مطرح در حوزه پولی و مالی کشور از سوی یک خبرگزاری برای تصدی پست ریاست بانک مرکزی در دولت آینده مطرح شد. به گزارش جوان، هر یک از اسامی احتمالی در حال حاضر در چه جایگاهی هستند و چه سوابقی دارند؟در این نوشتار به سوابق این اسامی می‌پردازیم که به نظر می‌رسد هرکدام به نحوی سابقه حضور در انگلیس را دارند. کشوری که دکتر روحانی در آنجا حقوق خوانده است.

.

مجید قاسمی

در بین این اسامی نام مجید قاسمی آشناتر از مابقی است. وی دکترای اقتصاد از دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان است و مدیرعاملی بانک ملی ایران، ریاست بانک مرکزی، ریاست شورای پول و اعتبار، ریاست شورای عالی بانک‌ها، ریاست هیئت مدیره بانک ماوراء بحار ایران در لندن، عضوکمیسیون تلفیق مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرعاملی بانک پاسارگاد تاکنون جزو سوابق دکتر قاسمی است.

البته تأسیس بانک پاسارگاد که اکنون غولی برای خود شده است هم خالی از لطف نیست. مجید قاسمی به همراه غلامرضا اسلامی بیدگلی، رسول سعدی و علی‌اکبر امین تفرشی شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان را تأسیس و در سال 84 این شرکت را تبدیل به سهامی عام کردند و در همان سال مجوز بانک پاسارگاد را از بانک مرکزی دریافت کردند. در میان این اعضا از نام رسول سعدی نمی‌توان به راحتی گذشت، ابرهیولای بورس تهران که در بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی مشاور است. او به همراه دو تن دیگر، از کارشناسان اصلی ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شدند. شاید بتوان گفت که ارتباطات مجمعی و حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌توان از دلایل انتخاب وی برای ریاست بانک مرکزی دانست.

.

جلال رسول‌اف

دکتر جلال رسول‌اف دومین نام مطرح شده برای تصدی پست ریاست بانک مرکزی است. وی نیز به مانند قاسمی بانکی بوده و هست. وی دارای دکترای مدیریت استراتژیک از مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی تهران است. رسول‌اف در سال 84 پس از بازنشستگی در بانک کشاورزی بلافاصله برای اداره بانک اقتصاد نوین دعوت به کار شد. در سال 84 اقتصاد نوین، بانک کوچکی با 26 شعبه و هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه بود. وی پس از اقتصاد نوین به بانک تات سابق یا آینده فعلی رفت و اکنون نیز در این بانک به عنوان مدیرعامل مشغول به کار است. از جلال رسول اف در محافل بانکی به عنوان یک مدیر موفق یاد می‌شود. رسول‌اف شاید تنها فردی باشد که به لحاظ کاری و فکری سنخیت چندانی با روحانی ندارد و شاید فقط به گمانه رسانه‌ای باشد و بس!

 .

سید محمدحسین عادلی

سید محمدحسین عادلی نیز شاید در بین این سه نفر تنها فردی باشد که هم در دل سیاست و هم بانک مرکزی بوده است. وی‏ در سال‌های 1368 تا 1373 رئیس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر ایران در لندن بود. عادلی چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری احمدی‌نژاد عزل شد. نکته جالب اینکه وی در حوزه رسانه نیز فعال بوده و صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه «روند‌اقتصادی» است.

محمد‌حسین عادلی، رئیس چهاردهم بانک مرکزی در دولت هاشمی بود و مجری سیاست تعدیل و شناورسازی نرخ ارز به شمار می‌رود. در این دوران پس از افزایش قیمت‌ها به یکباره طرح شناور‌سازی متوقف شد.

 .

کدام؟

البته برخی نیز نام علی طیب‌نیا را برای ریاست بانک مرکزی مطرح می‌کنند. وی دارای دکترای اقتصاد از انگلستان و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب‌نیا در دوره انتخابات نماینده اقتصادی عارف در مناظره‌ها بود.

اگر بخواهیم براساس سوابق و فعالیت به این سه نفر رأی بدهیم مجید قاسمی در رأس قرار دارد. وی بیشتر از دو رقیب خود دارای سابقه کاری و عملیاتی در حوزه اقتصاد کشور است. تنها عادلی و قاسمی سابقه فعالیت در بانک مرکزی را داشته‌اند و به لحاظ رابطه فکری شاید قاسمی نزدیک‌تر به تفکرات روحانی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.