راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیرعباس امامی اولین سخنران رویداد ارز دیجیتال بانک مرکزی / از ماهیت و تاریخچه پول چه می‌دانید؟

رویداد آنلاین «ارز دیجیتال بانک مرکزی، تهدید، فرصت یا ضرورت» در حال برگزاری است و قصد دارد با حضور افراد صاحب‌نظر و سرشناس در حوزه‌های مربوطه به بررسی ضرورت، تشریح ابعاد فنی، اقتصادی و حقوقی مقررات‌گذاری هوشمند و ایجاد و عرضه پول دیجیتال بانک مرکزی بپردازد. این رویداد تا ساعت هشت شب ادامه دارد.

امیرعباس امامی مدیرعامل کارچین به عنوان اولین سخنران رویداد، به ماهیت و تاریخچه پول و معنا و مفهومی که در گذر تاریخ پیدا کرده، اشاره کرد.

امامی پول را یک مفهوم بسیار پیچیده عنوان می‌کند که سیر تحولاتش به اندازه سیر تحولات تاریخ بشر است و هیچ پدیده‌ و ابداع بشر به اندازه پول نتوانسته به جوامع بشری شکل دهد.


پول چیست؟


امامی پول را اینطور تعریف می‌کند: «پول یک مفهوم ذهنی است که بخش مهمی از روابط اجتماعی ما را در جامعه شکل می‌دهد. و خاستگاهش به نیاز بشر به ایجاد تعامل با هم نوعانش برمی‌گردد. ابتدای کار ما پول کالایی داشتیم که برای مبادلات کالا به کالا استفاده می‌شد. سپس پول به یک نشانه و سمبل تبدیل شد. گئورگ زیمل در کتابی به اسم «فلسفه پول» نوشته و معتقد است که بزرگترین پیشرفت ذهن انسان انتزاع مفهوم پول از اشیا و خلق پول به عنوان پدیده‌ای است که توانسته تحولات اجتماعی بشر را متحول کند. این انتزاع تبدیل به نشانه شده و حاصل یک قرارداد اجتماعی است. همه ما پذیرفته‌ایم که برای تبادلاتمان از یک پول خاصی در هر دوره از تاریخ استفاده کنیم. برای مثال امروزه ما از پول‌های کاغذی یا دیجیتالی و کریپتوکارنسی استفاده می‌کنیم. اگر این قرارداد اجتماعی به هر دلیلی تغییر کند و دچار تحول شود، عمر و دوره آن پول هم به پایان می‌رسد.»

امیرعباس امامی مدیرعامل کارچین

تفاوت میان پول و ارز


به گفته مدیرعامل کارچین، پول همان مفهوم ذهنی است که ما برای تبادلاتمان از آن استفاده می‌کنیم ولی ارز، مصادیق آن مفهوم است؛ برای مثال سکه طلا و پول کاغذی مصداقی از پول هستند. به همین خاطر میان پول (Money) و ارز (Currency) باید تفاوت قائل شویم.


کارکردها و ویژگی‌های پول


امامی در ادامه صحبت‌هایش به سه کارکرد شناخته‌شده پول اشاره و آنها را اینطور معرفی کرد:

  • وسیله‌ای برای مبادله (Medium of exchange)
  • واحد شمارش و سنجش (Unit of account)
  • ابزاری برای ذخیره ارزش (Store of value)

اما پول برای اینکه این کارکردها را داشته باشد باید یک سری ویژگی‌ها هم داشته باشد که امامی این ویژگی‌ها را اینطور دسته‌بندی می‌کند:

  • مقبولیت داشته باشد
  • تولید و خلق آن پول باید محدود و دشوار باشد
  • بادوام باشد
  • قابلیت جابه‌جایی و تبدیل به واحدهای کوچکتر را داشته باشد
  • نوسان ارزش کمی داشته باشد

مدیرعامل کارچین در صحبت‌هایش داستانی درباره پول سنگی در جزیره‌ای به نام «یپ» در شمال استرالیا را تعریف کرد. باتوجه به داستان این پول سنگی، می‌توان به این نتیجه رسید که وقتی عرضه پول به هر دلیلی بیشتر شود، ارزش آن پول از بین می‌رود و اساسا از دور خارج می‌شود. درواقع ارزش یک کالا و پول در تاریخ بستگی به مسائل مختلفی مانند میزان عرضه، تکنولوژی و تحولات اجتماعی دارد.

به همین خاطر است که وقتی به تاریخچه پول از زمان‌های بسیار دور تا امروز نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سیر تحولات مختلفی داشته و از حیوانات، غلات، صدف، سکه‌های فلزی اولیه، طلا و نقره و چرم حیوانات به اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیات دولتی و ارزهای دیجیتالی شرکتی و رمزارزها رسیده است.

امامی با اشاره به اینکه ظهور بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ ما را با پارادایم جدیدی از پول مواجه کرده است، توضیح داد: «با گسترش اینترنت و دنیای دیجیتال برای نقل‌وانتقال پول‌های فیات نیاز به واسطه‌های جدیدی بود که شرکت‌هایی مانند ویزا، مسترکارت و پی‌پل این واسطه‌گری و جابه‌جایی پول را انجام دادند. با ظهور بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ ما با پدیده رمزارزها، به‌عنوان پارادایم جدیدی از پول، مواجه هستیم. جدید بودنش هم به خاطر حاکمیت متفاوت بر عرضه پول است. پیشتر بانک‌های مرکزی یا شرکت‌ها به صورت متمرکز ناشر پول بودند. در دنیای جدید، که رمزارزها است، شبکه غیرمتمرکزی از افراد هستند که طبق قاعده خاصی آن پول را خلق می‌کنند.»


آیا ارز دیجیتال باعث پولشویی می‌شود؟


به گفته امامی اینکه بستر ارزهای دیجیتال باعث پولشویی شود، حرف نادرستی است و در این باره توضیح داد: «ممکن است ارزهای دیجیتال به خاطر سهولتی که در جابه‌جایی پول ایجاد می‌کنند و ناشناس بودنشان به انجام پولشویی کمک کنند اما از طرف دیگر این اعتقاد هم وجود دارد که به دلیل شفافیت شبکه‌های بلاکچینی و تسلطی که دولت‌ها دارند، حتی باعث افزایش نظارت دولت بر تبادلات مالی و کشف پولشویی و اعمال خلاف خواهد شد.»

درنهایت امامی معتقد است که انجام پولشویی توسط ارزهای دیجیتال گفته نادرستی است و این حوزه به قدری منافع دارد که اگر چنین اثرات جانبی هم داشته باشد، قابل چشم‌پوشی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.