پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گرایشهای عمده صنعت موبایل در سالی که گذشت
همانطور که مشخص است جمعبندی و تحلیل رویدادهای مهم سال گذشته کاری دشوار مینماید. در مجموع سه نقطه عطف کلیدی را میتوان بازنگری کرد: توسعه بیش از یک میلیون برنامه کاربردی، تولید بیش از یکصد میلیون تبلت و همچنین یک میلیارد تلفن هوشمند. از دید کلان انتظار میرفت در سال ۲۰۱۲، استراتژی تولید محصولات گزینههایی را در معرض توجه خود قرار دهد:
- توسعه یک رویکرد مقیاسپذیر جهت ارائه بهینه سرویسهای همراه با توجه به همه بخشهای درگیر در یک سازمان: هرچند نهایتا شرکتهای محدودی دیده شدند که این هماهنگی را بین بخشهای مختلفشان از آیتی گرفته تا بازاریابی به وجود بیاورند.
- طراحی استراتژیهای همراه که فقط گوشیها را دربر نگیرند: هماکنون خردهفروشهایی در عرصه آنلاین حضور دارند که حداقل ۱۰درصد از فروش آنلاینشان توسط تبلت سفارش داده میشود که این را مدیون عرضه یک برنامه کاربردی برای آیپد هست! با این حال اکثر بازیکنان عرصه همراه تلفن هوشمند و تبلت را در عرصهای واحد به نام همراه میبینند بدون در نظر گرفتن تمایز بین آنها.
- تمرکز روی طراحی دستگاهها به جای محتوا: یکی دیگر از جنبههای استراتژیک که برای این سال انتظار میرفت آن بود که به طراحی و تجربه مشتری توجه بیشتری شود هرچند موفقیتهای چشمگیری در این زمینه دیده نشد.
به طور خلاصه چنین رویکردهایی در اغلب شرکتها مورد توجه بودند اما نه با پیشرفت و سرعتی که تحلیلگران پیشبینی کردند. به این ترتیب به نظر میرسد بسیاری از شرکتها در مواجهه با یکپارچهسازی تحریک مصرفکنندگان باید با بازنگری اصول پایهایشان استراتژی نوینی را پیگیری کنند. برخی انتظارات دیگر تحلیلگران نسبت به فناوری در ابتدای سال گذشته را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:
.
ظهور کیف پول دیجیتالی و امتداد آنها در عرصههای پرداخت بانکی: این پدیده که در این سال با اخبار و اطلاعیههای رسمی متعددی همراه بود، تازه روزهای اولیه خود را پشت سر میگذارد. به احتمال زیاد این سیستمها در سال جدید بیش از پیش قابلیت توسعه خواهند داشت.
.
در حوزه نرمافزارهای همراه انتظار میرفت قتل عام سیستمعاملها همچنان ادامه داشته باشد: اغلب میپنداشتند اندروید در صدر لیست و اپل با اندکی تفاوت در رده دوم قرار بگیرد؛ بلکبری تجدید نظری در سبد محصولات خود انجام دهد و نوکیا و مایکروسافت با ابزارهای بهتر وارد عرصه رقابت شوند. در عمل سامسونگ با گلکسیهای دوگانهاش از لومیای نوکیا بیشتر فروخت. اندروید روزانه ۱٫۳ میلیون ابزار فعال پیدا کرد و عرصه بلکبری ۱۰ به ژانویه ۲۰۱۳ افتاد.
.
آمازون و فیسبوک به نیروهای مهمی در عرصه آنلاین و ارائه نرمافزارهای کاربردی تبدیل شدند: شرکت آمازون فروشگاه نرمافزاری خود را در اروپا راهاندازی کرد و بیش از ۲۰۰ هزار برنامه اندرویدی و آیاواسی با فیسبوک یکپارچه شد. بهعلاوه فیسبوک مرکز توسعه نرمافزاریاش را به عنوان یکی از مهمترینهای این عرصه راهاندازی کرد. اما مساله این است که هیچیک از این دو مرکز نرمافزاری نتوانستند اختلالی در فروش رقیبان اصلیشان یعنی گوگل پلی و اپاستور ایجاد کنند. با این حال انتظار میرود شرایط در سال جدید به گونهای دیگر رقم بخورد چراکه نظر به آمار بهدستآمده از مرکز تکنوگرافیکس، ۱۹ درصد از کاربران آیفون به استفاده از برنامههای یکپارچه با شبکههای اجتماعی رو آوردهاند. به همین دلیل و با توجه به رغبت روزافزون کاربران نهایی به استفاده از برنامههای اینچنینی توسعهدهندگان رقیب به احتمال زیاد به سراغ طراحی محتواهای متصل با سیستمهای اجتماعی میروند.
.
حریم خصوصی و امنیت دادهها از نگرانیهای جدی کاربران: نظر به رشد روزافزون استفاده از تلفنهمراه جهت امور بانکی و خرید محصولات بحثهای امنیتی و نگرانیهای آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هستند. واکنش جدی رسانهها در مواجهه با تغییر سطوح امنیتی سرویس اینستاگرام اهمیت این موضوع برای کاربران را به وضوح نشان میدهد.
.
در سالی که گذشت فناوری HTML5 پیشرفت قابل ملاحظهای داشت اما نتوانست آنچنان که باید کارا باشد: اغلب شرکتها متوجه شدند که لزوما نیازی به استفاده از برنامههای کاربردی ویژه و جدید ندارند و به این ترتیب با بهکارگیری قابلیتهای این فناوری محتوای آنلاین را جهت صفحهنمایشهای متنوع و ابزارهای وب بهبود دادند. چندی پیش مارک زاکربرگ اعلام کرد تمرکز بیش از اندازه روی این فناوری به جای استفاده از برنامههای بومی استراتژی صحیحی نبوده است.
.
NFC آنچنان نبود: این فناوری مهم دیگر در صنعت همراه، نتوانست طبق انتظارات تحلیلگران خودی نشان دهد. اگرچه بیش از ۸۰ میلیون دستگاه مجهز به این فناوری در سال ۲۰۱۲ برای مشتریان ارسال شد، به دلیل نبود آموزشهای لازم برای کاربران و همچنین فقدان زیرساختهای لازم تقریبا بلااستفاده باقی ماند.
.
سرویسهای ابرهای خصوصی اهمیت خواهند داشت اما نه خیلی زیاد: با ثبت بیش از ۱۵۰ میلیون اکانت ثبتشده iCloud و رشد روزافزون کاربران اسپاتیفای و اوونوت، میتوان دید که رشد این بخش دستکم گرفته شده بود.
منبع: ماهنامه پیوست، شماره دو