پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
95 درصد تراکنشهای بانکها باید موفق باشد
بانک مرکزی از محل منابع حاصل از تراکنش ناموفق بانکها بابت خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت میشود، مبلغی را به مشتریان پرداخت میکند.
.
تراکنش ناموفق، موجب نارضایتی مشتریان میشود
داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: تراکنشهای ناموفق موجب نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی است. بر این اساس از سال 1387 تاکنون بانکمرکزی با هدف ارتقای سطح خدمات، از بانکها بابت تراکنشهای ناموفق هزینه دریافت میکند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن، سقف مجاز تراکنشهای ناموفق بانکها از 5 درصد به 3 درصد در روز تقلیل و در اوج ترافیک پرداختهای الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد.
.
الزام بانکها به داشتن 95 درصد تراکنش موفق در روز
تراکنش ناموفق از طریق بررسی پیشینه سیاهه عملیات قابل احصاء و ردیابی است که به دو طریق دستی و سامانه سروش انجام میپذیرد، بانکمرکزی بانکها را مکلف نموده است در روز 95 درصد، تراکنش موفق داشته باشند و دلیل این تصمیم نیز آن است که خدمات بانکداری الکترونیکی بهتر ارائه و درصد تراکنشهای ناموفق کاهش یابد، موضوع تغییر مدل اخذ هزینه از بانکها بابت تراکنش ناموفق که در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه میگردد به شکلی که در ساعات اوج ترافیک هزینه بیشتری از بانک بابت تراکنش ناموفق دریافت شود، در حال بررسی است.
.
اخذ هزینه تراکنش ناموفق موجب ارتقای کیفیت خدمات بانکها میشود
اخذ هزینه تراکنش ناموفق از سال 1387 تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز آنها به امکانات سختافزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنشهای ناموفق شده است. اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداختهای الکترونیک امری اجتنابناپذیر بوده و با توجه به پیچیدگی سامانههای پرداخت، از آن گریزی نیست اما نکته حایز اهمیت این است که بخشی از این تراکنشها که منجر به مغایرت میشود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت، موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم میآورد. لذا در راستای ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده نموده، لیکن به دلیل ضعف در سامانهها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است، مبالغی را پرداخت خواهد نمود.
.
هدف بانک مرکزی، جلب رضایت مشتریان
نحوه تامین منابع پرداخت خسارت به مشتریان از محل هزینه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانکها است و پرداخت جبرانی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صورت گرفته و به نسبت مدت و مبلغ سپرده وجه التزام محاسبه میشود که رقم آن 34 درصد سالیانه و به صورت روزشمار خواهد بود. هدف بانک مرکزی در گسترش بانکداری الکترونیکی همواره جلب رضایت مشتریان است و ایجاد صندوق پرداخت جبرانی به مشتریانی که با مغایرت مواجهند نیز در همین راستا میباشد و دستورالعمل اجرایی آن بزودی تهیه و عملیاتی خواهد شد.
منبع: بانک مرکزی