پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مزایای پرداخت وام خرد در قالب کارت اعتباری
مدیر امور مشتریان داتین: باتوجهبه سابقه فعالیت شرکت در حوزه بانکی و پرداخت، روالهای متنوعی برای صدور و ارائه اعتبار در قالب کارت الکترونیکی به مشتریان در سامانه طراحی شده است.
مدیر امور مشتریان شرکت داتین ضمن اینکه اقدام بانک مرکزی مبنیبر اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری را مثبت ارزیابی کرد، به بررسی مزایای آن نیز پرداخت.
ناصر عباسی در گفتوگو با ایسنا درباره ارائه وام خرد در قالب کارت اعتباری، اظهار کرد: «ارائه وام خرد در این قالب از ابتدای سال ۱۳۹۸ و مطابق مصوبه هیئت وزیران وارد فاز جدید شد. مطابق این مصوبه مقرر شد از نیمه سال ۱۳۹۹ تسهیلات خرد تا سقف ۵۰ میلیون تومان از طریق کارت اعتباری به مردم ارائه شود. متعاقباً این امر توسط بانک مرکزی به بانک و مؤسسات مالی آمادهسازی مقدمات نرمافزاری و دستورالعملهای لازم جهت اجرای این مصوبه ابلاغ شد.»
او درباره مزیتهای اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری، گفت: «اولین مزیت آن بهبود مدیریت امور مالی توسط مردم جامعه است. آحاد یک جامعه برای تهیه کالا و خدمات موردنیاز خود همواره خواهان منابع مالی در دسترس با قدرت مدیریت مناسب هستند. پیشازاین نیز مشتریان بانکها بر حسب نیاز، درخواست دریافت تسهیلات را مطابق روال بانک مطرح و پس از طی مراحلی، موفق به دریافت منابع مالی برای تهیه خدمات یا کالای مدنظر میشدند. این امر اگرچه روالمند و معمول بود ولی همواره شکایت مشتریان را از مراحل اداری زمانبر و دشواری ارائه تضامین مدنظر بانکها را به دنبال داشت.
از سوی دیگر، بانکها نیز باتوجهبه عدم امکان بررسی سیستمی سوابق رفتار اعتباری مشتریان، مجبور به دریافت تضامین و وثایق قابلاتکا از مشتریان بودند که این امر برای خود بانکها نیز ترافیک کاری غیر لازم را پدید میآورد. اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری باعث میشود مشتریان دسترسی سریعتری به منابع مالی لازم در قالب اعتبار خرید، از بانکها داشته باشند و بانکها نیز با اطمینان بیشتر و روال اداری کمتری بتوانند این اعتبار را برای مشتریان فراهم کنند.»
عباسی در ادامه این اقدام بانک مرکزی را کمی دیرهنگام ولی بسیار مفید دانست و افزود: «در منطقه و کشورهای جهان ارائه تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری خیلی گستردهتر انجام شده و کشورمان در این زمینه تاحدی از این فضای خدمترسانی عقبمانده است. ارائه خدمت کارت اعتباری موضوع جدیدی در شبکه بانکی نیست اما به دلیل بهروز نبودن الزامات بالادستی و عدم شفافیت این سرویس در شبکه بانکی استقبال چندانی از این سرویس در مؤسسات مالی نمیشد.»
او ادامه داد: «پیشازاین نیز بحث کارت اعتباری بر پایه عقد قرضالحسنه معمول بود ولی بانکها بهواسطه نرخ تورم و هزینه تأمین مالی این نوع خدمت تمایلی به گسترش آن نداشتند. پس از تدوین بخشنامههای مربوط به صدور کارت اعتباری بر مبنای عقد مرابحه توسط بانک مرکزی، اقبال عمومی بانکها به ارائه این خدمت بیشتر شد.»
او یکی دیگر از مزایای اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری را افزایش شفافیت پروفایل و رفتار اعتباری درخواستکنندگان بیان کرد که این امر در آینده ثمرات ارزشمندی را برای تسهیل شناسایی ریسک اعتباری و ارائه خدمات اعتباری خرید یا سرمایهگذاری برای مردم و شبکه بانکی کشور به همراه خواهد داشت.
مدیر امور مشتریان شرکت داتین، افزود: «این شرکت از سالها قبل تولید سامانههای مرتبط با کارت اعتباری را طبق دستورالعملهای بانک مرکزی مدنظر قرار داده و سهم بسیار زیادی از کارتهای اعتباری صادر شده در کشور توسط سامانههای این شرکت مدیریت میشود. شرکت پیشگامان از شرکتهای تابعه بانک ملی ایران که در حوزه کارت اعتباری به مشتریان این بانک فعالیت میکند از سامانهی تولیدی شرکت داتین برای ارائه این خدمت به مشتریان بانک بهره میگیرد.»
عباسی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «باتوجهبه سابقه فعالیت شرکت در حوزه بانکی و پرداخت، روالهای متنوعی برای صدور و ارائه اعتبار در قالب کارت الکترونیکی به مشتریان در سامانه طراحی شده است. بهعنوانمثال مشتری میتواند با تأمین وثایق و تضامین مدنظر بانک در یک نوبت، مقدار اعتباری را در کارت الکترونیکیاش به همراه داشته باشد و در هنگام خرید و به میزان لازم از آن استفاده کند. در صورت پرداخت بدهی به میزان خرج شده تا یک ماه پس از خرید، اعتبار مذکور مجدداً به کارت اضافه شده و لازم نیست مجدداً برای تأمین آن اعتبار درگیر تشکیل پرونده تسهیلاتی جدیدی شود.
همچنین در صورت تمایل به بازپرداخت این مبلغ در مدتزمان بیشتری میتواند بهصورت غیرحضوری درخواست تقسیط آن مبلغ را به بانک داده و از مانده اعتبار کارت در خریدهای دیگر نیز استفاده کند. این امر کمک شایانی در تسهیل تأمین منابع مالی برای مشتریان و کاهش روالهای کاری تکراری برای مؤسسات مالی به همراه خواهد داشت.»