راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با شرکت «نگاه پرداخت» / کسب‌وکاری که می‌خواهد متفاوت‌تر از پی‌اس‌پی‌ها و پرداخت‌یارها عمل کند

روزگاری را سپری می کنیم که در آن اکوسیستم جوان و پویای پرداخت قدم به عرصه‌ای جدید گذاشته است. کاملا پیداست دوران انحصار و تصاحب بازار رقیب با ورود تازه واردانی جویای نام مانند پرداخت‌یاران و پرداخت‌سازان به عرصه صنعت پرداخت در حال دگرگونی است. تازه واردانی که با همه موانع و کاستی‌های قانونی و اجرایی با تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر خود ادامه می‌دهند. در این میان شرکت جدیدی به نام «نگاه پرداخت» اضافه شده است؛ شرکتی که گویا قصد دارد کمی متفاوت‌تر از دیگر پی‌اس‌پی‌ها و پرداخت‌یارها عمل کند و در این راستا، از نقاط خاکستری بازار استفاده کند. اگر بخواهیم در یک جمله توضیح بدهیم، هدف نگاه پرداخت ایجاد منافع برای بانک و سهیم شدن درصدی از آن منافع است.

در این اثناء بانک‌ها نیز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیگران اصلی این صنعت از فضای تازه ایجادشده استفاده کرده و با تاسیس شرکت‌هایی مستقل قدم به بازار ارائه خدمات خرد گذارده‌اند. یکی از این تازه‌واردان شرکت «نگاه پرداخت» است. شرکتی که با حضور بانک کارآفرین در فضای پرداخت خرد وارد این عرصه شده است تا منافع و سهم این بانک را از این بازار تامین کند.


ایجاد کسب‌وکاری پایدار برای نگاه پرداخت


برای آشنایی بیشتر با این شرکت با هادی ابراهیمی، مدیرعامل نگاه پرداخت گفت‌وگو کردیم. در این گفت‌وگو ابراهیمی توضیحات بیشتری از فعالیت‌های شرکت و هدفی که به دنبالش است، ارائه داد. به گفته ابراهیمی، آنها به دنبال افزایش سهم تعداد پایانه‌های فروش و تعداد تراکنش‌ در بازار نیستند و هدفشان را کاملا متفاوت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و پرداخت‌یاران عنوان می‌کند. او این تفاوت را اینطور توضیح می‌دهد: «بانک کارآفرین در طی سالیان گذشته فعالیت چشم‌گیر و موفقی را در بخش بانکداری شرکتی تجربه کرده است. این تجربه موفق سبب شد تا مدیران ارشد بانک با تشکیل هلدینگ نگاه کارآفرین وارد بازار خرده‌فروشی شود و با استفاده از ظرفیت‌ها و موفقیت‌های گذشته تجربه‌ای نو در این بانک خلق کنند»

ابراهیمی از طراحی مفهومی گفت که براساس آن تلاش می‌شود تا همه‌چیز به نحوی برد برد هم برای بانک‌ها و هم برای شرکت‌های پرداخت پیش برود. او در این باره توضیح داد: «قصد ما این است که به صورت کاملا مهندسی‌شده خدماتی را ارائه دهیم که با خلق ارزش مشترک، برای بانک و شرکت کسب درآمد کند. این بدان مفهوم است که با همسوسازی منافع، شرکت بتواند سهمی از منافع ایجاد شده را کسب کند و با این روش به کسب‌وکاری پایدار تبدیل شود.»


بازار هدف نگاه پرداخت


در گام نخست، بازار هدف نگاه پرداخت بانک کارآفرین و تمرکز بر مشتریان VIP این بانک خواهد بود؛ مجموعه این خدمات شامل ارائه راهکارهای مبتنی بر ابزار کارت، پایانه‌های فروشگاهی، دستگاه‌های خودپرداز، اپلیکیشن‌های موبایلی و کیف پول الکترونیکی است. به گفته ابراهیمی بانک کارآفرین بانکی با ظرفیت‌هایی پنهان است و به دلیل تمرکز فعالیت‌هایش درحوزه بانکداری شرکتی، تاکنون به صورت جدی وارد حوزه خرد نشده است. همین موضوع باعث شده تا فضای خلاقیت و نوآوری در آن بیشتر باشد. او معتقد است که طراحی و پیاده‌سازی و رسیدن به نقطه بهره‌برداری از خدمات نگاه پرداخت در این بانک تا پایان سال ۱۴۰۰ طول خواهد کشید و بعد از آن به بازارهای جدیدتری ورود خواهد کرد.

مجموعه خدماتی که ابراهیمی از آنها نام برد، خدمات جدیدی نیستند و پیش از این هم فعالیت‌های بسیاری در این حوزه‌ها صورت گرفته است، به همین دلیل از ابراهیمی خواستیم تا دقیقا مزیت رقابتی و وجه تمایزشان را برایمان تشریح کند. او در این رابطه گفت: «نخستین اقدام ما سامان‌دهی مدل درآمدی پایانه‌های فروشگاهی در بانک کارآفرین خواهد بود. به نظر می‌رسد حال که رگولاتور علی‌رغم تلاش‌های سالیان گذشته بازیگران صنعت، اقدامی برای اصلاح مدل نکرده است زمان آن رسیده تا خود بانک‌ها وارد میدان شوند و راه‌حلی اجرایی برای رفع این تضاد بیاندیشند تا هزینه سنگینی را که سالانه از محل ارائه این خدمات به آنها تحمیل می‌شد را به درآمد تبدیل کنند. بدیهی است این امر محقق نخواهد شد مگر از طریق جایگزینی مدل درآمدی شرکت‌های پرداخت از سهم کارمزد تراکنش و اجاره ماهیانه به کسب منافع از محل رسوب.»

یکی از جدی‌ترین خدمات نگاه پرداخت تمرکز بر خلق تجربه‌ای بهتر برای مشتریان در فرآیند دریافت خدمات است. کرونا اگرچه تجارب تلخی را به همراه داشت اما باید پذیرفت فرصتی ایجاد کرده تا زیرساخت ارائه خدمات غیرحضوری، که شاید سال‌های سال نیاز به فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی در سطح مشتریان داشت، به یکباره با جهشی چشمگیر فراگیر شود و نهادهای ناظر رغبتی دو چندان برای تدوین قوانین آن از خود نشان دهند.

دغدغه ارائه خدمات خرد توسط بانک‌هایی چون بانک کارآفرین باتوجه به تعداد و گستردگی محدود شعب خود همواره دغدغه ارائه خدمات خرد را دارد. چالشی که شاید بتوان آن را از مهم‌ترین موانع ورود این بانک‌ها به حوزه پرداخت خرد دانست. امروزه استفاده از مفاهیمی همچون نئوبانک کمک خواهد کرد تا این دغدغه از طریق پیاده‌سازی راهکارهای عملیاتی و قانونی برطرف شود. در این راستا نگاه پرداخت با پیاده‌سازی فرآیند افتتاح حساب غیرحضوری اولین قدم را در این راه برای بانک کارآفرین برداشته و برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه را با جدیت دنبال می‌کند.


آینده روشن نگاه پرداخت


مسائلی مانند مدل کارمزد، تهیه ارز، تحریم‌ها و مشکلاتی که برای تامین سخت‌افزارها وجود دارد باعث بروز مشکلاتی شده است. به همین خاطر قصد داشتیم نظر ابراهیمی را نسبت به آینده کسب‌وکارشان بدانیم. او هم با اشاره به اینکه آینده روشنی را برای نگاه پرداخت متصور است، توضیح داد: «حدود دوازده سال همواره از جایگاه ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به بازار پرداخت نگاه می‌کردم و درک چندانی از موضع بانک‌ها نداشتم. دو سالی است به عنوان فردی که از جایگاه بانک دغدغه آنها را به موضوعات رصد می‌کند، اعتقاد دارم علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی موجود، نگاه پرداخت آینده خوبی خواهد داشت زیرا ما در نگاه پرداخت سعی کردیم تا نقاط خاکستری بازار اقتصادی موجود را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. ما به دنبال مشتریان استراتژیک هستیم و تعداد مشتری برای ما مهم نیست. روال کار ما بدین ترتیب است که با یک مشتری سال‌ها همکاری ‌کنیم و در این مدت  منافع همسو و مشترکی را در کنار یکدیگر به دست آوریم.»

اگر به اسامی هر بانک نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هر کدام از بانک‌ها برای انجام مجموعه‌ای از تخصص‌ها شکل گرفته‌اند و ماموریت به‌خصوصی دارند. به عقیده ابراهیمی اگر بانک‌ها به ماموریت اولیه خودشان بپردازند، نه اینکه صرفا بانکداری کنند، بازار مثبتی شکل خواهد گرفت. او در ادامه به بانک کارآفرین و چند بانک دیگر اشاره کرد که نسبت به آنها خوش‌بین است و باتوجه به ماموریتشان، آینده مثبتی را برایشان متصور است.


تغییر رفتار مشتریان


 عادات رفتاری مردم در حوزه خدمات پرداخت طی ماه‌های اخیر با تغییرات چشمگیری همراه بوده است و در حال حاضر مردم اغلب نیازهای خود را از طریق تلفن همراه برطرف می‌کنند. در حال حاضر ۸۰ درصد تراکنش‌های شاپرکی روی پایانه‌های فروش و به صورت حضوری  انجام می‌شود اما قطعا در آينده این جریان تغییر خواهد کرد و حجم بسیاری از این تراکنش‌ها از طریق تلفن همراه انجام خواهد شد. از ابراهیمی پرسیدیم، که این تغییر رفتار چه تاثیری روی کسب‌وکار آنها خواهد داشت و آیا به صورت کلی با ایجاد چنین تغییر رفتاری در جامعه موافق است یا نه؟

به عقیده ابراهیمی، دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروشگاهی از کشور حذف نخواهند شد. او در تایید صحبتش به آمار تراکنش‌های انجام‌شده روی دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد که همه‌ساله رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی داشته‌اند و در ادامه توضیح داد: «در پایان سال ۹۸ و با توجه به شیوع ویروس کرونا، همه پیش‌بینی می‌کردند که این تراکنش‌ها افت شدیدی خواهند داشت درصورتی که براساس گزارش‌های بانک مرکزی و وضعیت بازار متوجه شدیم که به غیر از مراکز استان‌ها، در سایر شهرستان‌ها اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده و رشدهای ۱۵ یا ۲۰ درصدی مشاهده شده است.»

به عقیده مدیرعامل نگاه پرداخت، دستگاه‌های خودپرداز موفق در تهران، در حاشیه‌های شهر قرار دارند؛ مناطقی که اصطلاحا به آنها خوابگاه گفته می‌شود و می‌گوید: «بسیاری از افراد دوست دارند که در جیبشان پول داشته باشند. فرهنگ‌هایی داریم که می‌گوید باید در جیب مرد پول باشد. افرادی هستند که کارت بانکی ندارند و اگر هم کارتی دارند، صرفا به خاطر دریافت حقوق و الزامات دیگر است و خودشان علاقه‌ای به داشتن کارت ندارند. در حوزه‌ پرداخت از طریق کیف پول و بارکد دوبعدی ما به‌دنبال تولید اپلیکیشن نیستیم و از ظرفیت شرکای تجاری خود استفاده خواهیم کرد.»

1 دیدگاه
  1. سارا می‌گوید

    مرسی خیلی عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.