پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا نگرانیهای امنیتی، مانع رشد بانکداری با تلفن همراه میشود؟
درحالی که کاربران به آرامی به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن همراه روی آوردهاند، گزارشها از عدم اطمینان کاربران به این اپلیکیشنها حکایت میکند و درصورت عدم توجه به این نگرانی، پیشبینی میشود که این فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.
.
موبایل من، بانک من
به گزارش مهر یک گزارش جدید از سوی هیاتمدیره بانک فدرال رزرو نشان میدهد که ۲۸ درصد از کاربران تلفن همراه طی ۱۲ ماه گذشته از دستگاههای خود برای بانکداری با تلفن همراه استفاده کردهاند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۷ درصدی داشته است.
بانکداری با تلفن همراه سامانهای است که کاربر از طریق تلفن همراه میتواند عملیات بانکی خود را انجام دهد. در این سامانه با نصب یک نرمافزار روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانهروز میتوان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد. به طور طبیعی نرخ استفاده از سامانههای همراه بانک میان کاربران تلفنهای هوشمند بیشتر از کاربران تلفنهای غیرهوشمند است.
.
خدمات محبوب بانکداری موبایلی در دنیا کدامها هستند؟
۴۸ درصد از تمام کاربران تلفنهای هوشمند دست کم یک بار از خدمات بانکداری همراه روی تلفنهای همراه خود استفاده کردهاند. این درحالی است که همین آمار در یک سال گذشته ۴۲ درصد بوده است. اکثریت ۸۷ درصدی مشتریان فعال تلفن همراه از دستگاههای خود برای انجام کارهای سادهای چون بررسی گردش حساب و تراکنش حساب خود استفاده کردهاند. این درحالی است که ۲۱ درصد از افرادی که از خدمات همراه بانک استفاده میکنند، از تلفن خود برای واریز پول به حساب در ۱۲ ماه گذشته استفاده کردهاند، تعداد این افراد در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.
.
نگرانی برای امنیت بانکداری موبایلی
درحالی که مشتریان به تدریج رو به راهکارهای بانکداری با تلفن همراه میکنند، عدم اطمینان به امنیت این وبسایتها و اپلیکیشنهای تلفنهای همراه یک نگرانی بزرگ است. اطمینان مشتریان به امنیت بانکداری همراه از ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳۴ درصد رسیده است که این کاهش اطمینان در بخش اپلیکیشنهای موبایل هم قابل بررسی است. چرا که اعتماد کاربران به این اپلیکیشنها از ۴۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است. در این میان ۳۶ درصد از کاربران اظهار داشتند که به امنیت کلی سامانههای بانکداری همراه اطمینان ندارند؛ این درحالی است که در سال گذشته این بیاعتمادی ۳۰ درصد از کاربران را شامل میشد. کارشناسان اعتقاد دارند که این امر میتواند اشاره به فقدان آموزش و اطلاعات کافی درباره امنیت موبایل داشته باشد که بازاریابان این عرصه باید به آن اشاره کرده و برآن غلبه کنند.
درحالی که اکثریت کاربران تلفنهای همراه این فناوری را در حفظ اطلاعات شخصی قابل اطمینان میدانند، نیمی از کاربرانی که از تلفنهای همراه برای انجام کارهای بانکداری استفاده نمیکنند تصدیق کردهاند که نمیدانند این دستگاهها به اندازه کافی امن است و ایمنی آنها در چه حدی است. تردید این کاربران میتواند مانعی برای کاربران در رابطه با استفاده کامل از این خدمات باشد و اگر آموزش کافی در این رابطه صورت نگیرد نرخ استفاده از همراه بانک به تدریج کاهش مییابد.
منبع: دنیای اقتصاد