راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آزمون بزرگ دولت‌ها؛ به‌کارگیری فناوری تشخیص چهره در امنیت عمومی

تشخیص بیومتریک چهره به‌سرعت در حال توسعه است و استفاده از آن، به کاهش مصادیق مجرمانه و گسترش بیشتر امنیت می‌‌انجامد

‌بدون شک امنیت داخلی هر کشوری، معیار اصلی ارزیابی کارآمدی دولت‌‌ها و سیستم‌‌های امنیتی آن کشور است. دو معیار بزرگ هر سیستم امنیتی، احراز هویت و دقت‌ است. تشخیص چهره با فناوری‌‌های هوش مصنوعی به معنای دستیابی دولت‌‌ها و سامانه‌‌های امنیتی به سطوح بسیار بالای دقت و نیز قدرت بیشتر در شناسایی موقعیت‌‌های ناامن است. این فناوری درحال‌حاضر گزینه اصلی برای رقابت با هر روش بیومتریک دیگر است.


تشخیص چهره؛ ابزاری چابک برای برقراری امنیت


تشخیص چهره چیست؟ این اصطلاح جدید در کنار هر صنعتی که قرار گیرد، به معنای عملیات ثبت هوشمند اطلاعات و شناسایی چهره انسان است. این تکنولوژی با ثبت نسبت‌‌های منحصربه‌فردی که بین اعضای صورت مانند چشم، بینی و دهان وجود دارد، چهره را تشخیص می‌دهد. این فناوری می‌‌تواند در همه موارد، از ردیابی احساسات گرفته تا ثبت حرکات صورت یا بدن، به‌کار گرفته شود. اما مهم‌ترین مورد استفاده از ویژگی‌‌های چهره به عنوان شناسه‌‌های بیومتریک در بحث امنیت داخلی است.


مزایای تشخیص چهره و اهمیت آن در صنایع و نهادهای مختلف


نرم‌افزارهای تشخیص چهره یاfacial recognition software  (FRS) به عنوان ابزاری روزآمد و پیشرفته، کاربری‌‌های مختلفی دارند. دولت‌‌های سراسر جهان، استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره را در اعمال قوانین عمومی، ارتش و سیستم‌‌های امنیت اطلاعات خود آغاز کرده‌‌اند. سازمان‌‌ها و وزارتخانه‌‌ها با گذشت زمان به کاربردهای بی‌شمار این فناوری و مزایای آن پی خواهند برد. برخی از نمونه‌‌های قوی تشخیص چهره همین حالا در سیستم‌‌های امنیتی، پلیس و سازمان‌‌های حساس در کشورهای پیشرو به‌کار گرفته می‌‌شوند. علاوه‌براین، تشخیص چهره در عرصه بازاریابی، بانکداری، خرده‌فروشی، خدمات درمانی و غیره نیز کارایی دارد.


تشخیص بیومتریک چگونه در پلیس استفاده می‌‌شود؟


این فناوری قدرت نظارت را بهبود می‌‌بخشد. یک سیستم تشخیص چهره که متصل به شبکه‌‌ای از دوربین‌هاست، می‌‌تواند به‌طور خودکار فرد را هنگام ورود و خروج ردیابی کند، حتی اگر هیچ اطلاعات دیگری درباره او در دسترس نباشد. یک سیستم تشخیص چهره که از یک پایگاه داده بزرگ تغذیه می‌‌شود، می‌‌تواند پلیس را قادر سازد تا مظنونان را با دوربین‌‌های موجود در شهر شناسایی کند. در سیستم‌‌های پیشرفته امنیتی، شناسایی هر چهره بر اساس ویژگی‌هایی انجام می‌‌شود که در طول زندگی فرد تغییر نمی‌‌کند؛ مانند اثرانگشت و DNA. نیروهای پلیس در تشخیص چهره باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرند؛ از جمله: سالخوردگی، جراحی پلاستیک، لوازم آرایشی، مصرف موادمخدر و زبان بدن. پس لازم است فناوری هوشمند و قوی در اختیار داشته باشند تا از هرگونه خطایی در این زمینه‌ها مبرا بمانند.


امنیت در ورود به رویدادها و همایش‌ها


تشخیص بیومتریک چهره یکی از راه‌‌های افزایش امنیت در برگزاری رویدادها و همایش‌‌هاست. این سیستم به برنامه‌‌های تلفن همراه متصل می‌‌شود و به اعضای آموزش‌دیده امکان می‌‌دهد بررسی‌‌های ثانویه تأیید هویت را انجام دهند. انگلستان در استفاده از این تکنولوژی در همایش‌‌هایی که در لندن و شهرهای دیگر برگزار می‌‌شود، پیشرو است.

چه دولت‌‌ها این فناوری را به‌کار گیرند و چه در همایش‌‌ها و رویدادهای اجتماعی و فرهنگی توسط نهادهای خصوصی مورد استفاده قرار گیرد، به نظر می‌رسد این فناوری سریع‌تر از دیگر روش‌‌ها به گسترش امنیت کمک کند.

فناوری تشخیص چهره به کمک ایمنی و اجرای قانون آمده است:

  • تکنولوژی تشخیص چهره به نهادهای اعمال‌‌کننده قانون اجازه می‌‌دهد تا عکس شخصی را که به‌تازگی دستگیر شده است، از طریق پایگاه‌‌های اطلاعاتی خود شناسایی کنند و ببیند آیا وی به دلیل جرایم دیگر تحت تعقیب است یا خیر.
  • این فناوری به مأموران اجرای قانون که به گشت‌زنی یا نظارت بر یک رویداد مشغول‌اند، کمک می‌‌کند تا درصورت برخورد با مجرمان تحت تعقیب، آن‌ها را شناسایی کنند.
  • یک مأمور اجرای قانون با استفاده از دوربینی که مجهز به نرم‌‌افزار تشخیص چهره است، می‌‌تواند از درون یک جمعیت عظیم، شخصی را که مظنون به خرابکاری یا بمب‌گذاری است، شناسایی کند.
  • وجود فناوری تشخیص چهره در دوربین‌‌های استادیوم‌‌های ورزشی به نیروی انتظامی این امکان را می‌‌دهد تا تماشاگرنمایانی را که مواد آتش‌زا را به قصد اخلال در برنامه‌های ورزشی، به زمین‌های بازی پرتاب می‌‌کنند، شناسایی کند.
  • از نرم‌‌افزار تشخیص چهره می‌‌توان برای جستجوی سریع عاملان کلاهبرداری و جاعلان هویت نیز استفاده کرد.
  • از فناوری تشخیص چهره برای کمک به شناسایی کودکان ربوده‌شده یا کودکانی که در باندهای خیابانی به کار اجباری واداشته می‌‌شوند نیز می‌‌توان استفاده کرد.
  • این فناوری همچنین امکان شناسایی مجرمان جنسی و عاملان فسادهای اجتماعی را به پلیس و نیروهای امنیتی می‌‌دهد.

سامانه‌‌های بیومتریک امنیتی در ورودی مرزها


تشخیص چهره برای بررسی هویت مسافرانی که قصد عبور از مرز را دارند، یکی از مهم‌‌ترین و اساسی‌ترین امکانات تحت اختیار دولت‌‌های حال حاضر است. به‌کارگیری این فناوری در مرزها به مرزبانان و پلیس امنیت کمک می‌کند تا چهره افراد را با عکس گذرنامه و شناسه‌‌ای که قبلاً در پرونده‌‌های دولتی ذخیره شده است، مقایسه کند. گمرک و مرزبانی ایالات متحده در تگزاس اعلام کرده است که این آژانس در حال معرفی فناوری بیومتریک چهره در بنادر ورودی است.


فراشناسا قابلیت تامین امنیت مرزهای ایران را دارد


ایران نیز در دستیابی به فناوری هوش مصنوعی موفق بوده است. استفاده از این فناوری می‌‌تواند به پیشگیری از ورود مجرمان و خرابکاران به‌طور چشمگیری کمک کند. هوش مصنوعی فراشناسا قابلیت اجرای فناوری بیومتریک چهره در گیت‌‌های ورودی را دارد، تا لایه دیگری از امنیت و راحتی را برای عموم مسافران فراهم کند. تکنولوژی به‌کاررفته در فراشناسا می‌تواند به دقیق‌‌ترین شکل ممکن این ورودهای غیرمجاز را شناسایی کند و با استفاده از به‌روز‌‌ترین الگوریتم‌‌های تشخیص چهره، بدون کمترین خطایی، امنیت را در عبور و مرورهای مرزی برقرار کند. این فناوری کارآمد، دقیق و قابل اعتماد، می‌تواند از افسران آموزش‌دیده مرزبانی در تأیید هویت مسافران بین‌المللی، پشتیبانی کند.


چرا یک سیستم یکپارچه برای تامین امنیت مرزها مورد نیاز است؟


یک سیستم یکپارچه که هر دقیقه، اطلاعات ورود و خروج افراد از مرز در آن به‌روزرسانی شود، اصلی‌‌ترین نیاز فرایندهای امنیتی مرزبانی ایران است. مجرمانی که با هدف انجام حملات خرابکارانه قصد ورود از مرزهای غربی کشور را دارند، در نبود یک سیستم یکپارچه این فرصت را می‌‌یابند که در صورت ناموفق‌بودن عملیات ورود از مرزهای غربی، با دورزدن خاک ایران، با تغییر پوشش یا گریم متفاوت صورت، از مرزهای شرقی کشور وارد شوند.

هوش مصنوعی فراشناسا درصورت استقرار در کل مرزهای ایران، با سامانه یکپارچه احراز هویت، مانع از ورود مجرمانی می‌‌شود که با دورزدن گیت‌‌های مرزی ایلام، قصد ورود از سمت پاکستان را دارند. این سامانه هوشمند، قادر است همه انواع چهره‌‌ها با هر نوع گریم و هر نوع ریش را تشخیص دهد. قدرت اصلی فراشناسا که آن را از رقبای خود متمایز می‌‌کند، همین یکپارچگی امنیتی و بهره‌گیری از آخرین فناوری‌‌های روز تشخیص چهره است؛ به‌طوری‌که در کسری از ثانیه، چهره مجرمان را شناسایی می‌کند و مانع ورود یا خروج آن‌ها از مرز می‌شود.


نتیجه‌گیری


فناوری تشخیص چهره در دنیایی که اکنون در آن زندگی می‌‌کنیم، نقش مثبتی تا به امروز ایفا کرده است. نهادهای نظارتی، پلیس، وزارتخانه‌ها، نیروهای امنیتی و ارتش می‌‌بایست مزایای شگفت‌انگیز این فناوری در برقراری امنیت عمومی و کمک به حفظ تمامیت ارضی را در نظر داشته باشند. بدون بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز، موفقیت یک سیستم نظارتی تضمین‌شده نیست. فراشناسا با تکیه بر جدیدترین الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی قادر است اطمینان و امنیت را در گیت‌‌های مرزی، سیستم‌‌های امنیت داخلی، سیستم‌‌های عبور و مرور و دیگر نهادهای نظارتی بیش از پیش تقویت کند و از خطرات احتمالی پیشگیری نماید. حوزه‌‌های مختلف اجرای قانون به‌سرعت‌ در حال تغییرند. پس لازم است نیروهای امنیتی همگام با این تکنولوژی‌ها و با تکیه بر تیمی قدرتمند، با چالش‌‌های موجود روبه‌رو شوند.

منبع روابط عمومی پارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.