راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دگرگونی عظیم با هوش‌مصنوعی: موج بزرگی از تحولات در راه است

فناوری تشخیص چهره، حیات سازمان‌ها را دگرگون می‌کند! چقدر برای این تغییرات آماده‌اید؟

تحولات دنیای فناوری سرعت شگفت‌آوری گرفته است و روزبه‌روز رویدادهای جدیدی که حاصل بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن است، همه ما را به وجد می‌آورد. دراین‌میان، هوش مصنوعی با تازه‌های خود بیش از همه، انسان‌های عصرحاضر را غافلگیر می‌کند. این رویا که روبات‌ها روزی بتوانند مثل انسان‌ها با قدرت بینایی خود به حل مشکلات بپردازند و در فرایندها کمک‌دست بشر باشند، درحال واقعی‌شدن است.

به گزارش روابط عمومی شرکت دانش بنیان پارت، شرکت‌های پیشروی فناوری این تحولات را زودتر درک‌کرده‌اند و در سال‌های اخیر، فناوری تشخیص چهره به جریان اصلی تحول کسب‌وکارها تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی تحولات سریعی که فناوری تشخیص چهره در فرایندهای کسب‌وکار ایجاد کرده و موج گسترده‌ای که پیش روی ماست می‌پردازیم.


تشخیص چهره به‌نفع کسب‌وکارهای مشتری‌محور است


فناوری تشخیص چهره اکنون کسب‌وکارهای B2C را به‌طرزی چشمگیر بهینه‌سازی کرده است. تشخیص چهره علاوه بر شرکت‌‌های حوزه آی‌تی، خدمات گسترده و ارزشمندی برای دیگر کسب‌‌وکارها به‌ ارمغان آورده است. این فناوری درحال تغییر روندهای سنتی در پذیرش هتل‌‌ها و مهمان‌پذیرها، ارتباط با مشتری در فروشگاه‌‌های خرده‌فروشی، مدیریت اتوماسیون اداری و غیره است.


بهره‌‌وری کارکنان، شاه‌کلید موفقیت سازمان‌‌هاست


این فناوری مواردی مانند تعطیلات غیرمجاز کارکنان یا استراحت زمان ناهار را که بیش‌ازحد طولانی می‌‌‌شود، کاهش‌می‌‌‌دهد. همچنین اگر از فناوری تشخیص چهره برای ثبت تردد کارگران کارخانه‌‌ها استفاده شود، دقایقی که برای ثبت در سامانه‌‌های قدیمی صرف‌می‌‌شود، حذف‌می‌‌گردد. اگر فرضا در یک سازمان با 600 نفر کارمند، این فناوری به‌کار گرفته شود و تنها 5 دقیقه در زمان کاری هر کارمند صرفه‌‌جویی شود، با یک ضرب‌وتقسیم ساده به رقم روزانه 50 نفر ساعت صرفه‌‌جویی در زمان و کار می‌‌رسیم.


حفاظت از حریم خصوصی اصل کلیدی در فناوری تشخیص چهره


تشخیص چهره اجازه می‌‌‌دهد از حریم خصوصی کارمندان محافظت شود. اگر هر کارمندی تنها با اسکن چهره خود اجازه دسترسی به پلتفرم‌های کاری یا ورود به مکان‌های خاص را داشته‌باشد، علاوه بر حفاظت از حریم خصوصی کارمندان، جرائم اداری نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.


دقت در اتوماسیون اداری افزایش پیدا می‌کند


با تکنیک‌‌‌های سنتی ردیابی زمان، احتمال خطا زیاد می‌شود. کارمندان ممکن است فراموش کنند ساعت خروج خود را ثبت‌کنند یا حتی عمداً ساعت را نادرست وارد کنند. برخی از کارمندان از دوستان خود برای ثبت ورودوخروج غیرقانونی استفاده می‌‌‌کنند. این کار منجر به سرقت زمان می‌‌‌شود و هر ساله میلیون‌‌‌ها تومان هزینه برای شرکت‌‌‌ها در پی دارد. تشخیص چهره معضلات ناشی از این خطای انسانی را از بین ‌می‌‌‌برد.


تشخیص چهره در فروشگاه‌‌های خرده‌فروشی به کمک شما می‌آید


فناوری بیومتریک چهره قادر است جنسیت و سن را تشخیص‌دهد، بازدیدکنندگان فروشگاه را بشمارد و دفعات بازدید هر مشتری را ثبت‌‌ کند. لینک‌شدن مشتری با یک پایگاه داده دیجیتالی چهره، می‌تواند بهترین فرصت‌‌ها را در بازاریابی شخصی‌سازی‌شده برای فروشگاه شما ایجاد کند.

با این فناوری می‌توانید مشتریان دائمی خود را در بدو ورودشان بشناسید و بر اساس چهره، سن و احساسی که در آن لحظه دارند، خدماتی را به آن‌ها پیشنهاد دهید که بازدید آن‌ها از فروشگاه شما برای‌شان لذتبخش‌تر باشد. این فناوری به مشتریان شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به صدور کارت، عضو باشگاه مشتریان شوند و بازدید آن‌ها از طریق بازشناسی چهره، ثبت شود.


هوش مصنوعی به مشتریان VIP شما می‌افزاید


هر سازمان B2C که مستقیماً با مشتری سروکار دارد، می‌داند که برای فروش بیشتر، می‌بایست طبق نیازهای مشتری عمل‌کند. فناوری تشخیص چهره، آگاهی بیشتری درباره نیازهای مشتریان به شما می‌دهد. این تشخیص‌های بیومتریک کمک می‌کنند الگوهای رفتاری مشتریان را شناسایی کنید و پکیج‌های پیشنهادهای VIP را که بر اساس نیازشان است، ایجاد کنید.

با این فناوری همچنین می‌توانید سارقان مغازه‌‌ها را شناسایی و از سرقت و زیان‌های مالی جلوگیری کنید. الگوریتم تشخیص چهره جنسیت و سن بازدیدکنندگان شما را تجزیه‌وتحلیل می‌‌کند و به شما امکان می‌‌دهد بازاریابی خود را ارزیابی کنید و مشتریان بالقوه خود را جذب کنید.


وقتی فناوری تشخیص چهره شما را می‌‌بیند و ذائقه‌تان را تشخیص‌می‌دهد!


یکی از کارایی‌های فناوری تشخیص چهره در منوهای سلف‌‌سرویس رستوران‌هاست. این سیستم با مشاهده چهره مشتری، منوهایی را به‌صورت پیش‌فرض به وی ارائه می‌‌دهد. این سیستم از مشتریانی که برای اولین‌بار با این فناوری غذا سفارش می‌‌دهند، اسکن چهره دریافت می‌‌کند تا طبق ذائقه آن‌ها منوی خرید بعدیشان را آماده کند. سیستم بیومتریک ثابت کرده است که با مشتریان می‌تواند ارتباط برقرار کند و به آن‌ها کمک کند تا غذا‌‌های موردعلاقه‌شان را سفارش دهند.


تشخیص چهره در هتل‌‌ها و مجموعه‌‌های مهمان‌پذیر


همه هتل‌‌ها و مجموعه‌‌های تفریحی استراتژی‌های خاصی برای جذب مشتریان و وفادار نگه‌داشتن آنان طراحی می‌کنند. اما برای این‌که عملکرد مجموعه خود را از رقبایتان جدا کنید، باید به مشتریان خود این احساس را بدهید که چیزی فراتر از دیگران برای آن‌‌ها دارید.

سرعت در روند پذیرش هتل

«صف است! ممکن است کار شما کمی طول بکشد!» این جمله را زیاد شنیده‌ایم. دلیل اتلاف وقت در ورودی هتل‌‌ها فرایند تشخیص هویت افراد است. با این‌که فناوری‌‌های موجود در سیستم‌‌های رزرو مدرن شده‌اند، سیستم اعلام حضور در هتل‌‌ها هنوز در 60 سال پیش گیر کرده است! مشتری باید حس‌کند که حضورش برای شما بیشتر از سرمایه‌‌ای که دارد، ارزشمند است. فناوری تشخیص چهره در هتل‌‌ها فرصتی تازه برای مهمان‌نوازی فراهم می‌‌کند تا خدمات متفاوتی را ارائه کنید.

این فناوری مهمانان را قادر می‌‌سازد تا در بدو ورود به هتل، در کمترین زمان به اتاق خود هدایت شوند و روند پذیرش آن‌‌ها کوتاه‌تر شود. هتل‌‌های زنجیره‌‌ای بزرگ در سراسر دنیا استفاده از فناوری تشخیص چهره را آغاز کرده‌اند. خصوصا در دوره کنونی که با همه‌گیری ویروس کرونا، تجمع در مکان‌های عمومی خطرناک اعلام شده، لزوم استفاده از این فناوری بیشتر احساس می‌‌شود.

تشخیص چهره در آسانسور و جا‌به‌جایی در طبقات

در آسانسورها، تشخیص چهره می‌‌تواند به‌‌عنوان رمز ورود تعریف شود. فراموش نکنید که رمزهای عبور عادی برای یادآوری آسان‌اند، اما به‌راحتی هک می‌‌شوند. استفاده از این فناوری در آسانسورها می‌تواند برای هدایت مسافران به طبقه موردنظر و جلوگیری از گم‌شدن وسایل یا افراد در طبقات، یا جلوگیری از ورود افراد غریبه به هر طبقه، راهگشا باشد.

تشخیص چهره در گیت‌‌های ورودی مهمان‌پذیرها و هتل‌ها

در گیت‌های ورودی هتل‌ها، دربان و لابی‌من برای مسافران حکم «نماینده‌ای از طرف هتل» را دارد. در بسیاری از موارد، شناسایی سریع مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها، از جمله خدمات استثنایی یک هتل تلقی می‌‌شود. از سوی ‌دیگر، فناوری تشخیص چهره امکان شناسایی سریع و دقیق افراد VIP را نیز فراهم می‌‌کند تا یک تجربه لوکس و منحصربه‌فرد را برای آن‌ها رقم زند.


در ایران، فراشناسا گوی سبقت را در تشخیص چهره ربوده است


در ایران شرکت‌هایی که همواره پیشرو در به‌خدمت‌گیری فناوری‌های نوین بوده‌اند، در حال استفاده از این فناوری و بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌‌وکار خود هستند. بی‌شک این انتخاب، همچون یک سکوی پرش، چنین سازمان‌هایی را به سوی رشد بیشتر و افزایش چشم‌گیر سودآوری هدایت می‌کند. درحال‌حاضر شرکت‌هایی در ایران هستند که این فناوری را به‌کار گرفته‌اند و از رقبای خود در حال پیشی گرفتن‌اند.

آن‌ها زودتر از دیگران به تغییر فرایندهای کسب‌‌وکار خود و بهینه‌سازی روندهای سنتی روی‌آورده‌اند. هوش مصنوعی فراشناسا به این دسته از شرکت‌های پیشروی ایرانی کمک کرده تا جلوتر از زمان خود حرکت‌کنند. فراشناسا با الگوریتم‌های هوشمند خود که مطابق با به‌روزترین و جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی در دنیاست، به این کسب‌‌وکارها کمک کرده تا در مسیر تحول شتاب گیرند.


نتیجه‌گیری


دیر یا زود این تحولات در اکوسیستم کسب‌وکارها همه‌گیر و عمومی می‌‌شود، کما این‌که همین‌حالا نیز کمتر سازمانی یافت می‌‌شود که از مزیت‌های این فناوری بی‌اطلاع باشد. سرعت غیرقابل‌انکار گسترش این فناوری نیز عامل دیگری است که به مدیران و تصمیم‌گیران عرصه‌های کلان، لزوم همراهی با این تغییرات را گوشزد می‌کند. سازمان‌های بزرگی که خود را با این تکنولوژی به‌روزرسانی کرده‌اند، می‌دانند که ورود هرچه زودتر به این میدان مساوی است با افزایش سرمایه و سود بیشتر. حالا وقت آن است که بپرسیم شما برای این تحولات چقدر آماده‌اید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.