راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عضو هیات‌مدیره بانک ملی: در نظر داریم ارائه تمامی خدمات درون شعبه را در فضای دیجیتالی امکان‌پذیر کنیم

پیاده‌سازی امضای دیجیتالی از سوی بانک ملی ایران با همکاری شرکت اعتماد هوشمند آینده به عنوان مرکز میانی ارائه دهنده این خدمات قفل چند ساله احراز هویت از طریق امضای دیجیتالی را در نظام بانکی کشور گشود و حال می‌توان امیدوار بود تا در ماه‌های آتی سایر بانک‌ها نیز با پیاده‌سازی امضای دیجیتال در زیرمجموعه خود امکان احرازهویت غیرحضوری و ارائه سرویس‌های غیرحضوری را در زیرمجموعه خود فراهم کنند.

عضوهیات مدیره بانک ملی ایران پس از اجرایی شدن امضای دیجیتال در زیرمجموعه این بانک نوید از ایجاد شعبه تمام دیجیتالی تا چند ماه آینده را می‌دهد. مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک ملی و معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران اعلام کرد که این بانک تا چند ماه آینده تمامی زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد شعبه تمام دیجیتالی فراهم خواهد کرد.

او در این‌باره گفت: «در نظر داریم ارائه تمامی خدمات درون شعبه را در فضای دیجیتالی امکان‌پذیر کنیم، خدماتی نظیر تعریف مشتری، افتتاح حساب، اعطا، برداشت و تسویه تسهیلات و تمامی خدماتی که از طریق شعبه ارائه می‌شود به زودی به صورت کاملاً دیجیتالی ارائه خواهد شد.»

خاتونی با اشاره به پیاده‌سازی امضای دیجیتالی در بخش ارائه تسهیلات برای کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا گفت: «در طول یک ماهی که این فضا مهیا شده، بیش از ۵۰ هزار امضا برای مشتریان صادر شده است و با این شیوه تا پایان شهریور ماه از ۱۰۰ هزار امضا رد خواهیم شد. ما بیش از ۸ هزار پرونده تسهیلاتی را بدون اینکه افراد نیازی به مراجعه به شعب بانکی ملی پیدا کنند تکمیل و تسهیلات‌شان را پرداخت کردیم.»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی از صفر تا ۱۰۰ پرونده تسهیلاتی را مشتری انجام می‌دهد، اگر نیاز باشد سفته الکترونیکی تهیه می‌کنند، پای آن تمبر الکترونیکی الصاق می‌کنند و در پایان نیز پیام‌های لازم رد و بدل می‌شود و شخص متقاضی تسهیلات را دریافت می‌کند.»

به عقیده او اگر کسی که با فضای دیجیتالی آشنا باشد در کمتر از دو دقیقه می‌تواند تسهیلات خود را دریافت کند و برای کسی که آشنایی کمتری دارد در طول ۱۰ دقیقه تکمیل می‌شود. او تاکید کرد که در کنار صدور امضای دیجیتالی برای پرداخت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تاکنون بیش از ۲۰ هزار فقره سفته و بیش از ۳۰ هزار قطع تمبر به صورت دیجیتالی صادر شده است.

خاتونی اعلام کرد زمانی که این بانک موفق شد تا امضا را برای اعطای تسهیلات صادر کند مشخص شد که امکان به‌کارگیری امضا برای ارائه سرویس در سایر بخش‌ها نیز وجود خواهد داشت. او تاکید کرد که بانک ملی در حال بررسی امکان صدور امضا در سطوح بالاتر است.

همچنین محمدرضا پورحسن مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند یکی از مراکز میانی خصوصی مجاز به ارائه خدمات و زیرساخت لازم برای ارائه امضای با اشاره به اینکه سرویس بانک ملی روی اپلیکیشن‌‌های این بانک ارائه می‌شود گفت: «هم‌اکنون امضای سطح یکی که ارائه می‌شود بیشتر برای احراز هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

محمدرضا پورحسن مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند

او با اشاره به اینکه در حال آماده کردن مقدمات صدور امضا برای سطوح بالاتر ۲ و ۳ هستیم گفت: «در شرایط فعلی صدور امضای دیجیتالی برای سطوح بالاتر نیازمند احراز هویت حضوری است، هر چند احراز هویت به صورت دیجیتالی در بورس پذیرفته شده است برای اینکه این امکان برای صدور امضای دیجیتالی نیز فراهم شود نیاز به تعاملات بیشتری با مرکز ریشه است. برای انجام تراکنش‌های مالی نیازمند صدور امضا در سطح ۲ یا ۳ هستیم از همین رو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا امکان صدور امضا روی سیم‌کارت فراهم شود.»

او با اشاره به اینکه امضای سطح ۲ و ۳ باید حتماً روی ابزارهای خاص صادر شود تا دسترسی به آن قابل کنترل و همچنین از امنیت بیشتری برخوردار باشد گفت: «هم‌اکنون امضای دیجیتال روی توکن یا سیم‌کارت صادر می‌شود؛ ما با مذاکراتی که با رایتل و همراه اول انجام داده‌ایم به زودی امضای دیجیتالی را روی سیم کارت صادر خواهیم کرد.»

او تاکید کرد که افرادی که خواهان امضای سطح بالاتر هستند باید سیم کارت خود را عوض کنند و از سیم‌کارتی استفاده کنند که قابلیت صدور امضا و ذخیره آن را داشته باشد.

منبع پیوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.