راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خالقانی به نام برنامه‌نویسان

مرتضی ترک‌ تبریزی، شهاب جوانمردی، عبدالحمید منصوری، سید محمد فاطمی اردکانی، مسیح قائمیان، محمدعلی گوگانی، وحید حجتی، سید مرتضی بکاء، یاشار نجف‌زاده، مجید تاران، علی کاوسی، محمد صفایی، محمد رنجبر، نجمه نوذر، مهدی جمارانی و پیمان اکبری از اهمیت برنامه‌نویسی می‌گویند

روز ۲۵۶ام هر سال، مطابق با ۱۳ سپتامبر به‌عنوان روز برنامه‌نویس نام گرفته ‌است اما به دلیل اینکه سال 2020 کبیسه محسوب می‌شود این روز به 12 سپتامبر تغییر یافت. برنامه‌نویس‌ها در حوزه فناوری‌های مالی نقش مهم و کلیدی را در تولید راهکارهای جامع بانکی و پرداخت الکترونیکی ایفا می‌کنند. این افراد درواقع خالق نرم‌افزارهایی هستند که امروزه مردم در انجام امور بانکی و پرداختی خود از آنها استفاده می‌کنند و در بسیاری از امور خود دیگر به شعب بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند. علاوه بر این موارد، این روزها که مفاهیمی مانند بانکداری باز، بانکداری مجازی، بانکداری دیجیتال، فین‌تک و… شکل گرفته‌اند و فناوری‌های جدیدی وارد حوزه فناوری‌های مالی شده‌اند، نقش برنامه‌نویس‌ها بیشتر از پیش حس می‌شود. به بهانه روز برنامه‌نویس، با ۱۶ نفر از فعالان حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی صحبت کردیم و نظر آنها را درباره برنامه‌نویسان و نقش آنها در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی جویا شدیم.


مرتضی ترک‌ تبریزی، عضو هیئت مدیره بانک تجارت

در حوزه تکنولوژی به‌خصوص در قسمت سخت‌افزاری واردکننده هستیم و سعی می‌کنیم که سخت‌افزار‌هایی را وارد ‌کنیم که کمترین وابستگی را به کشور‌های متخاصم با ما داشته باشند. همچنین تلاش می‌کنیم واردات از کشور‌هایی صورت گیرد که ارتباطات دو طرفه خوبی برقرار باشد و در لایه آخر خریدها از سمت شرکت‌هایی انجام شود که کمترین نگرانی از پشتیبانی محصول وجود داشته باشد؛ اما به‌هرحال ما در حوزه سخت‌افزار به‌خصوص در بحث لایسنس‌ها نگرانی‌ و وابستگی‌هایی داریم که نگرانی از تاریخ اتمام دوره لایسنس‌ها بیش از تامین قطعات سخت افزاری است.

اما در لایه نرم‌افزار نگرانی‌ها به‌مراتب کمتر است و باید در این بخش وابستگی‌ها به حداقل برسد؛ زیرا امکانات لازم از قبیل افراد تحصیل‌کرده و شرکت‌هایی که می‌توانند این افراد را مدیریت کنند در داخل کشور وجود دارد. این شرکت‌ها می‌توانند با گرفتن پروژه‌ها و دادن آن‌ها به این تیم‌ها که از دانشکدههای داخل و خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند و حضور دارند که می‌توانند به رشد محصول تولید شده و عدم وابستگی به خارج از کشور کمک کنند. نیاز جدی وجود دارد که برای ساخت محصولات جدید به نیرو‌های داخل اتکا کنیم و تا در این بخش نگرانی در رابطه با ازکارافتادن سیستم‌ها نداشته باشیم. ما در بسیاری از حوزه‌های سخت‌افزاری و امنیتی به دلیل وابستگی بسیار ازجمله هزینه‌ها، قیمت تجهیزات و از بابت تحریم‌هایی که وجود دارد به اندازه کافی نتوانیم توسعه در سیستم‌ها و زیر‌ساخت‌ها داشته باشیم.

در دو سال گذشته این موضوع که گاهی اوقات خرید‌هایی انجام می‌دهیم که توسعه ایجاد کنیم و زیرساخت‌های جدید بسازیم زیرا به صورت دائم اپلیکیشن‌های ما توسعه پیدا می‌کنند و هر مقدار که به مشتریان افزوده می‌شود خدمات نیز گسترش می‌یابد. ساخت‌وساز در حوزه زیرساخت دائمی است و از آنجا که ما تحریم و وابسته هستیم حرکت کند می‌شود و سخت‌افزار‌های موجود به دلیل وابستگی‌ نگرانی‌های جدی برای توسعه‌ داریم و همین موضوع سرعت رشد را کاهش می‌دهد؛ اما در حوزه نرم‌افزار اصلاً نباید بگذاریم که به خارج از کشور وابسته شویم ما با مدیریت و ایجاد تیم‌های برنامه‌نویسی توانسته‌ایم کار‌های بسیار خوبی در کشور انجام‌ دهیم و ما در حوزه نرم‌افزار سیستم‌های کاملاً ایرانی داریم و اپلیکیشن‌ها و سوئیچ‌های بین‌بانکی و هم ابزار‌های نرم‌افزاری که در بخش‌های مختلف بانک‌ها ازجمله بخش‌های مالی،‌ بین‌الملل، لجستیک و تدارکات بانک‌ها اپلیکیشن‌های خیلی خوبی ساخته‌شده و در حال کار هستند و تا حد ممکن لازم است که این بخش را اصلاً به خارج از کشور واگذار نکنیم، زیرا ما کشوری هستیم که شرایط خاصی داریم زیرا با ابزار‌هایی که تاکنون به ما فروخته‌اند می‌توانند ما را بیشتر تحت فشار قرار دهند.


شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ

شاید طی سال‌های گذشته تحول در بانک‌ها، مؤسسات و بازار سرمایه خیلی سریع‌تر از صنایع دیگر رخ‌ داده و فناوری اطلاعات شریک کسب‌وکار آن‌ها شده است. امروزه کسی نمی‌تواند بانک را بدون داشتن زیرساخت‌های فناورانه ایجاد و راهبری کند. توقعات خیلی بیشتر شده است و وضع موجود نیازمند تحول دیجیتالی بیشتری است که رخ دهد و ابعاد دیگری از فناوری اطلاعات در آن شکل گیرد.

اما در کلام خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنیم که در پشت همه‌ی این زیرساخت‌های پایه که امنیت، راحتی، تطبیق‌پذیری و امکانات زیادی را برای مشتریان فراهم کرده است نتیجه تلاش کثیری از افراد خبره، برنامه نویسان آگاه و مسلط که هم با سیستم‌های مالی آشنایی و شناخت کافی دارند و تحلیل می‌کنند و هم در فن برنامه‌نویسی از سرآمد‌ها بودند تا بتوانند با این جدیت قابلیت تطبیق‌پذیری و تحمل تراکنش‌های بالا را ایجاد کنند. ما هرچقدر که فناوری را پنهان‌تر ‌ببینیم و افراد لذت استفاده از کاربری یک محصول را می‌برند و کاربران به سهولت می‌توانند دسترسی داشته باشند نشان می‌دهد که یک جمع خبره و توانا زحمت بیش‌تری برای اینکه این اتفاق رقم بخورد کشیده‌اند و ما معمولاً این اهمیت را درک نمی‌کنیم تا زمانی که این سرویس‌ها از دسترس خارج شود و دچار مشکلاتی درگرفتن سرویس‌ها از بانک یا موسسه شویم. این تلاش یک خدا قوت را برای برنامه نویسان این جمع خردمند دارد که پنهان و بی‌سروصدا همه این اتفاقات را رقم می‌زنند.


عبدالحمید منصوری، رئیس هیات مدیره پرداخت نوین آرین

در تئوری اتوماتا (Automata Theory) یک نظریه اثبات‌شده، وجود دارد؛ اگر یک رایانه دارای سه دستور اجرایی افزایش یک (منظور یک در مبنای دو هست) Increase One، کاهش یک Decrease One و مقایسه صفر Compare Zero باشد معادل سوپر رایانه Fugaku باقدرت اجرای ۵۱۳۸۵۴ دستور اعشاری در ثانیه TFlop/s هست البته بر اساس دو فرضیه. نخستین فرضیه «زمان نامحدود» و فرضیه دوم «حافظه نامحدود» باشد. رایانه مذکور توسط شرکت فوجیتسو ژاین ساخته شده است و در Jun 2020 رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

برنامه‌نویسان خالقان این توانایی و قدرت هستند که با توانمندی و مهارت خود آن را ایجاد کرده و خواهند کرد. درواقع این برنامه نویسان هستند که جان به رایانه‌ها می‌دهند و آن را مهار و کنترل می‌کنند و بدون دستورات آنان رایانه‌های کالبدی بدون جان هستند. این برنامه‌نویسان، رایانه‌ها را به حرکت دارآورده و به تکامل جهان و به‌ویژه بشریت کمک شایانی کرده‌اند، لذا احساس خالق بودن از ویژگی‌های برنامه نوسیان است که دلپذیری خاصی ایجاد می‌کند و چالش بزرگی برای برنامه‌نویسان ایجاد خواهد شد که عاشق مخلوق خود می‌شوند و سبب توقف در رشد، تعالی و تکامل فناوری رایانه می‌شوند.

از سوی دیگر ویژگی هنرمندانه برنامه‌نویسان حائز اهمیت است. یک برنامه‌نویس یک روز وظیفه دارد در کسب‌وکار مالی و روز دیگر در کسب‌وکار بانکی و همچنین زمانی در کسب‌وکار شهر هوشمند، برنامه‌های مربوطه را بنویسد و رایانه‌ها اجرا کنند، لذا او هنرمندی است که در غالب نقش ان کسب‌وکار ژرف شده و نقش خود را به نحو خوب و عالی اجرا می‌کند و حتی بهتر. امروزه برنامه‌نویسان توانسته‌اند تا حدی هوش انسان را در رایانه‌ها پیاده‌سازی کنند و گام‌هایی در ایجاد دنیای مجازی بردارند. در خانمه یادمان باشد بعد از متفکران، مهارت و توانمندی برنامه‌نویسان آینده را خواهد ساخت.


سید محمد فاطمی اردکانی، مدیر‌عامل تکوست

در فضای IT برنامه نویسان جایگاه بالای دارند و موتور محرکه این فضا هستند و مانند اهمیت وجود موتور برای ماشین مهم هستند. اگر این موتور کار نکند و یا وجود نداشته باشد قطعاً این فضا هم وجود نخواهد داشت.


مسیح قائمیان، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع مخابرات راه دور ایران

«برنامه‌نویسی بیشتر از اینکه علم باشد یک هنر است» این جمله‌ای است که دونالد نات در کتاب خود تحت عنوان هنر برنامه‌نویسی (The art of programming) در سال 1968 اشاره می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که برنامه‌نویس چه وظیفه‌ای دارد. درواقع برنامه‌نویس وظیفه دارد تا یک کامپیوتر خشک، سخت و بدقلق را به کمک برنامه‌نویسی تبدیل به موجودی نرم، ملایم، همراه و باهوش کند. درواقع هوشمندی که مشتری از آن انتظار دارد برنامه‌نویس باید در اختیار مشتری قرار دهد و احتمال هر نوع اشتباه و گمراه کردن را بگیرد. برنامه‌نویس وظیفه‌اش این است که با کاربر همراهی کند بدون اینکه او را گمراه کند.

این موضوع در همه زمینه‌های برنامه‌نویسی صدق می‌کند ولی برنامه‌نویسی در زمینه‌های مالی و بانکی یک مقداری حساس‌تر است به این معنا که ما در آنجا کمک نمی‌کنیم که یک موجود سخت را ملایم کنیم که بتوان با آن نرم ارتباط برقرار کرد، بلکه برنامه‌نویس تلاش می‌کند تا از منابع مالی که مشتری صیانت کند؛ و این به‌دقت و حساسیت برنامه‌نویس بستگی دارد. ازنظر من یک برنامه‌نویس به‌خصوص در بخش مالی هنرمندی عالم و دلسوز است که هنرمند بودن، دلسوز بودن و عالم بودن سه محوری است که کمک می‌کند تا یک برنامه‌نویس موفق باشد و محور موفقیت برنامه‌نویس هم خودش یا رئیسش نیست حتی اگر از کارشان راضی باشند و به خودشان نمره بیست بدهند. ارزش کار این است که مشتریان اعلام کنند که برنامه خوب است و کار برنامه‌نویس و طراح برنامه‌نویس بر اساس رضایت مشتری ارزیابی می‌شود.


محمدعلی گوگانی، مدیرعامل آدونیس

پردازش داده‌های مالی که ارزشمند‌ترین ماهیت دنیای کنونی تلقی می‌شوند، توسط برنامه‌ها یا همان نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. درواقع ماحصل عملکرد نرم‌افزار‌های مالی به نتایجی می‌انجامد که به‌عنوان ابزار‌های پیشرفت در بازار‌های رقابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو هر‌چه این اطلاعات دقیق‌تر باشد فاصله از رقبا بیشتر و هرچه این فاصله بیش‌تر باشد، پیشرفت چشمگیر‌تری حاصل خواهد شد.

برای نیل به این هدف، ایده و چارچوبی که توسط متخصصان مالی ارائه می‌شود را می‌توان با بهره‌گیری از پیشرفت‌های روزافزون دنیای فناوری ترکیب کرد که این مهم توسط برنامه نویسان انجام می‌شود. برای متخصصان حوزه‌ مالی و سایر حوزه‌ها، رسیدن به اهداف و پیاده‌سازی ایده‌هایی که برای پیشرفت و بهینه‌سازی امور در ذهن دارند، بدون وجود برنامه نویسان دور از تصور و دست‌نیافتنی هست.

از سوی دیگر، فراهم آوردن امکان بهره‌مندی برنامه نویسان مستعد از آخرین پیشرفت‌های حوزه فناوری و الگوریتم‌های محاسباتی استاندارد و نیز آماده‌سازی بستر سخت‌افزاری مناسب، راه را برای رسیدن به این مهم هموار خواهد ساخت.


وحید حجتی، مدیرعامل شرکت پرداخت نوین آرین

به خدمت گرفتن دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات طی دهه‌های گذشته بود که تولد و رشد فزاینده انواع ابزارهای پرداخت و تعدد مکانیزم‌های پرداخت و تسویه را ممکن ساخت. ظهور نسل‌ها و ابزارهای جدید تولید و توسعه نرم‌افزار باعث شد که علاوه بر تنوع بیشتر، بسیاری از خدمات را بتوان به‌صورت کاملاً اتوماتیک، با سرعت بیشتر و ریسک کمتر ارائه داد. امروزه ایفای نقش مؤثر نهادهای مالی در عرصه تجارت، منافع زیادی را حاصل کرده که بدون تلاش برنامه‌نویسان و صنعت نرم‌افزار قابل دستیابی نبود.


سید مرتضی بکاء، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام)

برنامه نویس با الکترونیک کردن کسب‌وکارها، شتاب‌دهنده معرفی و توسعه‌گر بنگاه‌ها در گستره فضای مجازی است.


یاشار نجف‌زاده، رییس هیات‌مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

با گذشت کمتر از پنج دهه از ظهور روش‌های پرداخت در دنیا سرعت، رشد و توسعه آنها چشمگیر بوده است و این مسئله به لطف ایجاد روش‌های پرداخت الکترونیک بوده است. در واقع سرویس‌های نرم‌افزاری که حاصل چندین میلیون کد نوشته شده است باعث شده ما راحت و با امنیت کامل در خانه از طریق اینترنت، نقل‌وانتقال پول انجام دهیم. بی‌شک بدون وجود سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری این موضوع امکان‌پذیر نبوده است. در عصر جدید کدهای نرم‌افزاری هستند که وظیفه بانکداری دیحیتال را به عهده دارند و هرروز باعث ایجاد نوآوری در زندگی روزمره ما انسان‌ها می‌شوند. بیراه نیست اگر بگوییم همین سرویس‌های نرم‌افزاری در شرایطی مثل کرونا یا سایر بحران‌های طبیعی نجات بخش جان هزاران و بلکه میلیون‌ها انسان بوده‌اند.


مجید تاران، مدیر توسعه نرم‌افزار شرکت فرادیس البرز

بحث فین‌تک مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای موضوعات مالی است و واژه تکنولوژی در بحث فین‌تک نیز مربوط به استفاده از روش‌های جدید و عبور از روش‌های سنتی است. برنامه‌نویسی جز جدایی‌ناپذیر تکنولوژی در فناوری‌های مالی است که وجود این حرفه در این حوزه الزامی است. شرکت‌های حوزه برنامه‌نویسی علاوه بر بحث‌های کسب‌وکاری، هرچقدر با ابزارهای قوی‌تری و بهتری وارد این حوزه شوند قطعاً درصد موفقیت بیشتری خواهند داشت و همچنین انتخاب خود زبان برنامه‌نویسی نسبت به موضوع فین‌تک هم اهمیت خاص خود را دارد.


علی کاوسی، مدیر توسعه نرم‌افزار شرکت آسان‌ پرداخت

با تولد کامپیوتر و پیدایش دنیای برنامه‌نویسی دریچه‌ای جدید به روی بشریت گشوده شده است که پیشرفت در تمامی حوزه‌های علمی مدیون آن است. اگرچه که در این پیشرفت نمی‌شود نقش بسیار بااهمیت سخت‌افزار را نادیده گرفت، چون مناسبت روز برنامه‌نویس است باید گفت برنامه‌نویس یک نیازمندی اولیه را دریافت می‌کند و پس از تحلیل و آنالیز همه جوانب مسئله و استخراج منطق و روال‌ها، کد انحصاری‌‌ای ساخته و محصولی را تولید می‌کند که آن محصول، خود، ابزار کمکی است برای انسان که با دقت بیشتر و هزینه کمتر به اهدافش دست یابد. یکی از ملزومات هر برنامه‌نویسی بسیار جزئی‌نگر و دقیق بودن است مثلاً وقتی برنامه‌نویسی صدها و یا ده‌ها هزار خط کد می‌نویسد فراموشی حتی یک کاراکتر مثل سمیکالن باعث می‌شود که کدش اجرا نشود و این مسئله شخصیت برنامه‌نویس‌ها را به سمت دقیق بودن سوق می‌دهد؛ درنتیجه، انتظار آنان نیز از بقیه در برخورد با خودشان دقیق بودن است. شاید بتوان گفت اگر برنامه‌نویسان نبودند، دست‌کم با نبود ما در سوپر‌اپ‌ها، عمر مردم در صف‌های طولانی پرداخت‌ها یا کرایه یک خودرو یا حتی خرید یک برگر هدر می‌شد.


محمد صفایی، مدیر توسعه نرم‌افزار تاپ

برنامه‌نویس هنرمند قالیبافی است که اگر دقت نکند، عشق نداشته باشد، طرح را خوب نزند، قالی بی‌کیفیت حاصل کارش خواهد بود. برنامه‌نویس هنرمند نقاشی است که اگر دقت نکند، عشق نداشته باشد، خطوط طرح را خوب نزند، تصویری بی‌کیفیت و غیرقابل قبول حاصل کارش خواهد بود. برنامه‌نویس صنعتگری است که اگر دقت نکند، عشق نداشته باشد، جانمایی و معماری دستگاه ای را که در حال تولد است، درست انجام ندهد، فرزندی ناخلف متولد خواهد شد. عشق، دقت، صبوری همه پارامترهایی است که اگر در هنرمند، صنعتگر و خالقی به نام برنامه‌نویس نباشد، خروجی محصولی بی‌کیفیت خواهد بود.

بدون شک خروجی و حاصل کار همه سیستم‌های حسابداری، کنترل و برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت، چرخه خرید، چرخه فروش، تدارکات و غیره حاصل دقت، عشق، صرف وقت، دید چشم و سلامتی موجودی به نام برنامه‌نویس است که پر واضع است که در صورت وجود کوچک‌ترین مشکلی چه خطوط تولیدی که طوقت نخواهند خورد و یا چه صورت‌های مالی که با مغایرت سنگین مواجه نخواهد شد. پس درود بر تو ای خالق عاشق


محمد رنجبر، مدیر فناوری اطلاعات بیمه رازی

حوزه فناوری‌های مالی، به ذات خود جزء حوزه‌های حساس و نیازمند دقت بالا محسوب می‌شود و این موضوع نقش برنامه‌نویس‌های ماهر و آگاه به تکنولوژی‌های روز را در این حوزه پررنگ‌تر می‌کند. برنامه‌نویسی در حوزه فین‌تک مرکز پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مالی است. درواقع هسته این کار در دست برنامه‌نویسان است که طبیعتاً این افراد نقش مهمی در این حوزه دارند و رعایت استانداردهای آن من‌جمله امنیت  بالای سامانه‌ها (Security)، قابلیت اطمینان (Reliability) و دسترس‌پذیری (Availability) از مواردی مهم است که ایشان بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.


نجمه نوذر، مدیر پروژه سامانه‌های نوآورانه و طراح سیستم‌های بانکی شرکت بهسازان ملت

یکی از ارکان موفقیت سامانه‌ها، برنامه‌نویسی حرفه‌ای است. در حوزه ارتباط بانک با فین‌تک‌ها این مهم، حساس‌تر هم است. معماری سرویس‌گرا چه به‌صورت استفاده از ESB و چه میکروسرویس ملاحظات خود را در رعایت به‌کارگیری استانداردها از جمله استانداردهای امنیتی دارد. مدیریت سامانه‌های بزرگ با ساختار میکروسرویس، در صورتی که ملاحظات برنامه نویسی رعایت نشود، پیچیده و گاهی متوقف خواهد شد. اگر معمار و طراح را مغز سیستم بدانیم، برنامه‌نویس متخصص، قلب آن است. بدون ضربان منظم، سیستم‌ها قادر به ادامه حیات خود نیستند.


مهدی جمارانی، مدیر روابط عمومی شرکت پویا

در دنیای دیجیتالی امروز، تمامی حوزه‌ها در تلاش‌اند که برای حفظ بقا و سودآوری خود، با بهره‌مندی از فناوری‌های روز، سرویس‌ها و محصولاتی متنوع، جذاب، به‌روز و کاربردی ارائه دهند تا با سیر پیشرفت لحظه‌به‌لحظه فناوری همگام بوده و در سایه تغییرات این دنیای دیجیتالی به فراموشی سپرده نشوند.

حوزه‌ی فناوری‌های مالی به لحاظ اهمیت و جایگاه و مهم‌تر از همه ارتباط با تمامی حوزه‌های ارائه کالا و خدمات به جهت مراودات مالی‌شان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و لازمه‌ی حفظ کاربرد و بقایش، همگامی با فناوری روز هست. این همگامی جز با بازوی توانمند برنامه نویسان محقق نخواهد شد. برنامه نویسان با هوشمندی تمام ضمن تحلیل شرایط موجود، بررسی خواسته‌ها و نقاط هدف و همچنین نیازهای ذینفعان، با استفاده از ابزار تکنولوژی روز اقدام به طراحی و تولید سامانه‌های اجرایی، مدیریتی، نظارتی و خدماتی در این حوزه می‌کنند و با ظهور و بروز این سامانه‌ها حوزه‌ی فناوری‌های مالی همیشه به‌روز و همگام با پیشرفت سایر حوزه‌های ارائه کالا و خدمات، بهترین سرویس‌دهی را به ایشان می‌کند.

نبود برنامه نویسان در حوزه‌ی فناوری‌های مالی و قطعاً در سایر حوزه‌ها برای دنیای دیجیتالی امروز غیرقابل‌تصور هست و به‌سادگی در یک جمله می‌توان گفت: با نبود برنامه نویسان هیچ اثری هم از دنیای دیجیتال باقی نخواهد ماند. بقای دنیای دیجیتال امروزی و آینده‌ی آن به حضور و فعالیت برنامه نویسان متکی بوده و ایشان اکسیژن تضمین‌کننده حیات فناوری‌های نوین هستند.


پیمان اکبری، بنیانگذار آکادمی کسب‌وکار سپنتا

برنامه نویسان در حوزه فین‌تک 2020 با تغییر نگرش به سوی بازارهای جدید و بهره‌مندی از دانش داده‌کاوی نقش موثری در توسعه فناوری‌های مبتنی بر بانکداری باز و هوشمند سازی خدمات خواهند داشت.


نویسنده / مترجم یگانه احقری محمد قربانی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.