راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به مناسبت روز برنامه‌نویس / طعم زندگی با ذائقه برنامه‌نویسان

معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد ضمن بیان مزایا و معایب برنامه‌نویسی به‌عنوان یک شغل، معتقد است که موفقیت در زمینه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی در آینده از آن افرادی است که به‌ جای تمرکز بر یادگیری یک‌ زبان برنامه‌نویسی خاص، مهارت‌های خود را در حوزه معماری، طراحی و توسعه پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های مختلف و مهارت استفاده از ابزارهای هوشمند و خبره به‌منظور ارائه راهکارهای جامع و مقیاس‌پذیر افزایش دهند. او همچنین، آینده برنامه‌نویسی را در نفوذ فزاینده هوش مصنوعی می‌داند.

علی‌اصغر کاظمی، معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد درباره اینکه برنامه‌نویسی یک مهارت یا علم است، اظهار کرد: «برخی از افراد و صاحب‌نظران معتقدند که برنامه‌نویسی نوعی علم است، البته طرفداران این نظریه کسانی هستند که مبنای استدلال آنها مواردی مانند الگوریتم‌هاست. در واقع این گروه می‌گویند چون نوشتن الگوریتم‌های پیچیده در حوزه‌های نرم‌افزاری همچون هوش مصنوعی به‌ نوعی به ترکیبی از ریاضیات، آمار، احتمالات و غیره نیاز دارد، با این استدلال برنامه‌نویسی را یک علم می‌دانند. در کنار این نظریه برخی دیگر معتقدند که برنامه‌نویسی بیشتر یک مهارت است و برای برنامه‌نویس شدن نیازی به آموزش‌های آکادمیک نیست. اگر به شرایط حال حاضر برنامه‌نویسان نگاه کنیم، شواهدی خواهیم یافت که هر دو نظریه را تأیید می‌کند.»

او در ادامه بیان کرد: «اگر می‌خواهید صرفاً یک مؤلفه نرم‌افزاری را که شخص دیگری طراحی کرده و الگوریتم آن را ارائه داده، ایجاد کنید و نقشی در تحلیل، طراحی و ایجاد الگوریتم نداشته‌اید و هدف صرفاً نوشتن کدهای برنامه است، می‌توانید برنامه‌نویسی را به‌عنوان یک مهارت در نظر بگیرید که صدالبته نیازی به تحصیلات و کسب علم ندارد و کافی است مانند آشنایی با زبان‌های محاوره‌ای، یک‌ زبان برنامه‌نویسی رایج را یاد بگیرید. اما اگر می‌خواهید سامانه‌های نرم‌افزاری امروزی را طراحی، معماری و سپس پیاده‌سازی کنید در این مورد نیاز دارید تا با علوم مختلف در این زمینه آشنا شوید و موضوع پیچیده‌تر از صرفاً یادگیری یک‌ زبان برنامه‌نویسی خواهد بود.»


زندگی روزمره یک برنامه‌نویس چگونه است؟


معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره زندگی روزمره یک برنامه‌نویس می‌گوید: «برنامه‌نویسان و اصولاً مهندسان کامپیوتر با دنیای باینری سروکار دارند. درواقع برنامه‌نویسان عمده وقت خودشان را در طی یک روز در تعامل با رایانه‌ها و در شرایطی می‌گذرانند که از این منظر شرایط‌شان کمی متفاوت است با سایر مشاغل. در سفرنامه زندگی برنامه‌نویسان که دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که بسیاری از برنامه‌نویسان قبل از اینکه به‌عنوان یک شغل به این موضوع نگاه کرده باشند، بعضاً در دوران نوجوانی با این موضوع مواجهه داشته‌اند و از آن به‌عنوان یک علاقه یاد می‌کنند نه یک حرفه و شغل.»

طبق گفته کاظمی، فارغ از اینکه از چه سنی برنامه‌نویسی را شروع کنید، در سفر زندگی، شرایطی را تجربه خواهید کرد که برخی جذاب و برخی دیگر ممکن است آزاردهنده باشد. اگر به برنامه‌نویسی به‌عنوان یک علاقه نگاه شود، طبیعتاً خود برنامه‌نویس کمتر دچار چالش می‌شود و بیشتر اطرافیان او دچار مشکل می‌شوند، اما اگر شخصی علاقه‌ای به این موضوع ندارد و صرفاً آن را به‌عنوان یک شغل پردرآمد و برای گذران زندگی و امرار معاش انتخاب کرده باشد بدیهی است که مشکلات بیشتری را پیش رو خواهد داشت.

در مجموع اگر بر اساس آمار بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، درون‌گرایی و فردگرایی در بین برنامه‌نویسان شایع‌تر است زیرا سبک زندگی آنها در گذر زمان و به دلیل ساعت‌ها به‌ تنهایی پشت مانیتور نشستن خودبه‌خود باعث می‌شود بیشتر تنها باشند. موضوع دیگر اینکه زمان از دیدگاه یک برنامه‌نویس خط و مرز و بعد مشخصی ندارد زیرا آنها با ابزاری سروکار دارند که وقت و بی‌وقت نمی‌شناسد و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند کار کنند؛ بنابراین بی‌نظمی از نظر زمان شروع و خاتمه کار موضوعی است که در بین برنامه‌نویسان به رسمیت شناخته‌ شده، درصورتی‌که در مورد سایر مشاغل مورد قبول نیست.

او در ادامه بیان کرد: «زندگی روزمره یک برنامه‌نویس معمولاً صرف تحلیل، خواندن کد، رفع خطاها و نوشتن کدهای جدید می‌شود. برنامه‌نویسی شغلی است که از نظر ذهنی انرژی زیادی می‌گیرد، زیرا مستلزم حل مسئله دائمی است و اگر برنامه‌نویس در تغذیه روح و جسم خود دقت نکند با مشکلات جسمی و روحی زیادی مواجه می‌شود. همچنین علاوه بر آسیب‌های جسمی و ارگونومیک ممکن است به مشکلات ناشی از عدم تناسب در میزان کالری دریافتی و فعالیت جسمی مواجه شود، زیرا سطح تحرک فیزیکی یک برنامه‌نویس در مقایسه با سایر مشاغل بسیار پایین‌تر است؛ چراکه برنامه‌نویسان با ساعات طولانی، ضرب‌العجل‌های نامنظم و فشرده برای پروژه‌ها مواجه هستند و اغلب در معرض سطح بالایی از استرس قرار دارند.»


مزایا و معایب شغل برنامه‌نویسی


معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد درباره مزایا و معایب برنامه‌نویسی به‌عنوان یک شغل می‌گوید: «به دلیل انقلاب صنعتی چهارم فرصت‌های کاری برای برنامه‌نویسان هر روز بیشتر می‌شود و به دلیل تقاضای بازار نیز، سطح حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان در تمام دنیا در مقایسه با سایر مشاغل جذاب‌تر است. از طرف دیگر با گسترش اینترنت و کم‌رنگ‌شدن مرزهای جغرافیایی این امکان وجود دارد که شما در هر جای این کره خاکی که باشید بتوانید برای یک پروژه در قاره‌ای دیگر کد بزنید و اصطلاحاً به‌صورت ریموت مشغول به کار باشید؛ بنابراین برنامه‌نویسی از منظر درآمد، شغل جذابی است و امنیت شغلی بالایی دارد. نکته جالب دیگر این شغل این است که شما می‌توانید به‌صورت خویش‌فرما و اصطلاحاً در قالب فریلنسر کار کنید و نیازی نیست حتماً در یک شرکت یا سازمان مشغول شوید.»

کاظمی ادامه داد: «در کنار این جذابیت‌ها، شغل برنامه‌نویسی چالش‌ها و معایبی نیز دارد. به دلیل سرعت بالای تحولات فناوری‌های توسعه نرم‌افزار، برنامه‌نویسان برای اینکه بتوانند به شغل خود ادامه دهند، مجبورند که دانش خود را در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه‌تر نسبت به مشاغل دیگر به‌روز کنند و باید توان و علاقه لازم برای به‌روزآوری دائمی دانش و مهارت خودشان را داشته باشند.»

طبق گفته معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، برنامه‌نویس بودن به‌عنوان یکی از اعضا یا سرپرست خانواده چالش‌های متفاوتی دارد و اگر فرزندی باشید که به برنامه‌نویسی مشغول است، ممکن است به شما برچسب درون‌گرایی و گوشه‌گیر بودن بزنند. همچنین، یک برنامه‌نویس به‌عنوان سرپرست یک خانواده کار بسیار دشواری را در مدیریت زمان و استرس پیش رو خواهد داشت و مدیریت آن مستلزم تسلط کافی بر خویشتن و خودآگاهی و توان بالا در حل تعارض و بحران است.

در شغل برنامه‌نویسی شما به‌جای جسم سالم بیشتر به فکر و روان سالم نیاز دارید؛ بنابراین اگر تمرکز لازم را داشته باشید معلولیت جسمی مانعی برای تداوم شغل برنامه‌نویسی نیست اما برعکس آن میسر نیست یعنی اگر جسم‌تان سالم باشد اما روان سالم و تمرکز کافی نداشته باشید نمی‌توانید به این شغل ادامه دهید.

کاظمی در ادامه به بیان فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌ روی برنامه‌نویس‌ها پرداخت و گفت: «با وقوع چهارمین انقلاب صنعتی، مشاغلی مثل تحلیلگران ‌داده، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، متخصصان اینترنت اشیا، تحلیلگران امنیت اطلاعات، متخصصان BigData، متخصصان تحول دیجیتال، متخصصان اتوماسیون فرآیند، متخصصان استراتژی و بازاریابی دیجیتالی با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند. همچنین، به‌زودی ما در معرض انقلاب صنعتی پنجم یا 5IR قرار خواهیم گرفت و اغلب صاحب‌نظران، انقلاب صنعتی پنجم را یک انقلاب مبتنی بر هوش مصنوعی یا AI  با پتانسیل محاسبات کوانتومی می‌دانند که انسان‌ها و ماشین‌ها را بیش‌ازپیش به هم نزدیک می‌کند و به نظر من، نقش نرم‌افزار به‌عنوان زیرساخت توانمندساز در این زمینه به‌مراتب نسبت به انقلاب صنعتی چهارم پررنگ‌تر خواهد بود.»


شرط موفقیت در برنامه‌نویسی


معاون توسعه نرم‌افزار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد معتقد است که موفقیت در زمینه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی در آینده از آن افرادی است که به‌ جای تمرکز بر یادگیری یک‌ زبان برنامه‌نویسی، مهارت‌های خود را در حوزه معماری، طراحی و توسعه پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های مختلف و مهارت استفاده از ابزارهای هوشمند و خبره به‌منظور ارائه راهکارهای جامع و مقیاس‌پذیر را افزایش دهند. او در این خصوص می‌گوید: «در واقع آینده از آن‌ کسی است که از پارادایم برنامه‌نویسی به پارادایم معماری مهاجرت کند که صدالبته به مباحث بین‌رشته‌ای مرتبط با شبکه و devops نیز در کنار دانش معماری نیاز خواهد داشت. اینجاست که می‌توان گفت هرچه جلوتر می‌رویم برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزار بیشتر به سمت‌وسوی یک علم و حوزه دانشی حرکت می‌کند.»

او در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه آینده برنامه‌نویسی با نفوذ فزاینده هوش مصنوعی شکل خواهد گرفت، گفت: «در حالی‌ که فناوری‌های جدید پتانسیل خودکارسازی برخی از وظایف برنامه‌نویسان را دارند، بعید است که به طور کامل جایگزین برنامه‌نویسان شوند. در عوض، هوش مصنوعی برنامه‌نویسان را توانمند می‌کند و آنها را بهره‌ورتر، کارآمدتر و قادر به ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزاری باکیفیت بالا می‌کند. همکاری بین هوش انسانی و سیستم‌های هوش مصنوعی آینده برنامه‌نویسی را هدایت می‌کند و منجر به نوآوری و پیشرفت مستمر در این زمینه خواهد شد.»

4 دیدگاه
  1. مجید می‌گوید

    چقدر دنیای برنامه نویس ها باید بدون نخبه و کارشناس باشه که این دوستمون راجع بهش حرف بزنه . . .
    فنی پرداخت الکترونیک پاسارگاد بی ثمرترین تیمی بود که توش بودم. مدیر و مشاوری که قدشون به لحاظ فهم کوتاه باشه، دنبال افراد کوتاه تر از خودشون هم میگردن . . .

  2. محسن می‌گوید

    خیلی عالی بود
    آموزنده و مفید بود

  3. مصطفی حاجیلو می‌گوید

    کارتخوان های پاسارگاد رو هر کی میبینه سریع متوجه میشه برنامه هاش چقدر ضعیف نوشته شده….تیم برنامه نویسی پاسارگاد بسیار ضعیف تر از سایر شرکت ها داره کار می‌کنه…واقعا حیف عمر و سرمایه …

  4. مرضیه می‌گوید

    بسیار عالی.تمام شرکتهای پرداخت مزایا و معایبی داشته و دارن..اما این شرکت همواره در مسیر رشد و ارتقای خدمات تلاش کرده و سهم خوبی از بازار رو در اختیار گرفته.براشون پیشرفت و بهروزی آرزو دارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.