راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت یک ماهه ماینرها برای خوداظهاری در سامانه بهین‌یاب هنوز شروع نشده است

سید روح‌اله لطیفی سخنگوی گمرک: تنها سوابق قیمت‌گذاری موجود از دستگاه‌های ماینر در گمرک، قیمت آنها در سایت‌های رسمی تولیدکننده‌های آنها و یا ارزش کالاهای مشابه قاچاق است؛ اما متاسفانه اظهار صاحبین کالا با قیمت واقعی و ارزش ثبت شده در گمرک فاصله زیادی دارد.

هشتم تیرماه بود که در جلسه هیئت دولت، تکلیف دستگاه‌های استخراج رمزارز موجود در کشور مشخص شد و بنا شد دارندگان این دستگاه‌ها حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها است را ثبت و کلیه حقوق و عوارض دولتی آن را پرداخت کنند تا به رسمیت شناخته شوند. سپس یازدهم مردادماه بود که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب، امکان ثبت دستگاه‌ها به‌مدت یک‌ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت ماینرها قانونی شود. در نتیجه با توجه به صحبت‌های زرندی، ماینرها برای خوداظهاری خود تنها تا ۲۵ شهریورماه یعنی تا هفته آینده فرصت خواهند داشت. امروز نیز روزنامه ایران در گزارشی از فرصت یک هفته‌ای که ماینرها برای خوداظهاری دارند، خبر داد و گفت: «تنها یک هفته برای ثبت‌نام ماینرها در سامانه «بهین‌یاب» که برای خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ (استخراج رمزارز) راه‌اندازی شده، فرصت باقی مانده است. بیش از ۲۰ روز است که از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد و از آنجایی که برای ثبت‌نام و خوداظهاری ماینرها در این سامانه مهلت یک ماهه در نظر گرفته شده، یک هفته به پایان ثبت‌نام آنها مانده است.»


سامانه بهین‌یاب هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده است


یک منبع آگاه در وزارت صمت در این باره به راه پرداخت گفت: «این سامانه هنوز به‌صورت رسمی برای ثبت‌نام ماینرها افتتاح نشده است و پس از اعلام رسمی برای ثبت‌نام متقاضیان، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد. درواقع آیین‌نامه اجرایی این مصوبه زمانی‌که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهایی شود، اجرای مصوبه رسمیت می‌یابد. سپس وزارت صنعت با ابلاغ رسمی آیین‌نامه اجرایی به سازمان صمت استان‌ها، شروع فرایند یک ماهه را آغاز می‌کند. اما چون فاز اول سامانه بهین‌یاب آماده شده بود و یک‌ ماه برای اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان زمان کمی هست، وزارت صمت امکان استفاده از این سامانه را زودتر فراهم کرده تا متقاضیان بتوانند ثبت‌نام خود را انجام دهند.»

در نتیجه با توجه به صحبت‌های این منبع آگاه، هنوز فرصت یک ماهه به ماینرها برای خوداظهاری در سامانه بهین‌یاب به‌صورت رسمی اعلام و شروع نشده است.


نحوه ارزش‌گذاری دستگاه‌های ماینر توسط گمرک


همچنین در گزارشی که روزنامه ایران منتشر کرده، درباره یکی از چالش‌های سامانه بهین‌یاب که باعث شده ماینرها از این سامانه استقبال نکنند نیز صحبت شده است؛ آن هم عدم اعلام قیمت و ارزش‌گذاری دستگاه‌های ماینر از سوی گمرک است. سید روح‌اله لطیفی سخنگوی گمرک در این باره به راه پرداخت گفت: «تاکنون دستگاه‌ ماینر یک کالای ممنوعه بوده و سابقه واردات مجاز و رسمی در گمرکات از آن ثبت نشده است و تنها سابقه‌ای که از قیمت‌گذاری این کالاها وجود دارد، قیمت کشف محموله‌های قاچاق بوده که در سامانه ارزش گمرک ثبت شده که عمدتا ازطریق بررسی سایت‌های رسمی تولیدکننده‌های این تجهیزات استعلام شده است.»

سخنگوی گمرک در این باره ادامه داد: «در مصوبه دولت گفته شده است که ازطریق وزارت صمت و سامانه جامع تجارت، ماینرها خوداظهاری کنند تا حقوق دولتی اخذ شود و وزارت صمت نیز در مکاتبه‌ای که با گمرک داشته، خواسته تا ارزش‌گذاری این دستگاه‌ها انجام شود؛ ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که در گمرک تنها سوابق قیمت‌گذاری موجود از دستگاه‌های ماینر، قیمت آنها در سایت‌های رسمی تولیدکننده‌های آنها و یا ارزش کالاهای مشابه قاچاق وجود دارد و اظهار این دستگاه‌ها در حال حاضر که قبلا به‌صورت غیررسمی وارد شده، برای رسمیت پیدا کردن باید دقیق باشد تا حقوق دولتی درست محاسبه شود و ماینرها پرداخت کنند؛ اما متاسفانه اظهار صاحبین کالا با قیمت واقعی و ارزش ثبت شده در گمرک فاصله زیادی دارد

درواقع طبق صحبت‌های لطیفی، ممکن است اظهارکنندگان، قیمت این دستگاه‌ها را کمتر اعلام کنند تا تعرفه کمتری را نیز پرداخت کنند. او گفت: «در نتیجه از این موضوع نمی‌شود چشم‌پوشی کرد چراکه اختلاف قیمت زیاد است. بااین وجود قانون دو راه برای ارزش‌گذاری همه کالاها پیش رو گذاشته است  که براساس ماده ۱۴ و ۱۵ قانون گمرکی قابل پیگیری است.»

لطیفی درباره این دو راه اینطور توضیح داد: «طبق ماده ۱۴ واردکننده‌ها می‌توانند فاکتور رسمی ارائه کنند و ماده ۱۵ نیز می‌گوید که براساس سوابق موجود، این موضوع بررسی شود که سوابق خود دو قسمت دارد؛ یکی کالاهایی که رسما وارد کشور شده‌اند و دیگری استفاده از ابزارهای کنترلی مانند قیمت‌گذاری کمپانی‌های تولیدکننده. بر همین اساس، اسناد نشان می‌دهند که خوداظهاری ماینرها فاصله زیادی با قیمت اصلی دستگاه‌ها دارد. با این حال اگر وزارت صمت بگوید که ارزش اعلامی را قبول دارد چراکه در این برهه زمانی و این موضوع خاص هیات‌ دولت وزارت صمت را مسئول کرده تا حقوق دولتی، از واردکننده این دستگاه‌ها اخذ شود؛ بنابراین گمرک، به شرط کامل بودن اسناد و تایید وزارت صمت به وظایف خود عمل می‌کند.»

سخنگوی گمرک ادامه داد: «با این حال امیدواریم در روزهای ابتدایی هفته آینده با برگزاری جلساتی با وزارت صمت و نماینده واردکننده‌ها، درباره ارزش‌گذاری دستگاه‌های ماینر که تا به حال به‌صورت رسمی وارد کشور نشده‌اند، به یک جمع‌بندی کامل برسیم و بر اساس آن حقوق دولتی که باید پرداخت شود، مشخص شود تا صاحبین کالا پرداخت‌ها را انجام دهند و بتوانند از دستگاه‌های خود به‌عنوان کالایی که به‌صورت قانونی وارد شده، استفاده کنند.»

1 دیدگاه
  1. khazarshahr می‌گوید

    تشکر میکنم سایت خیلی مفیدی دارید..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.