راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دو بانک تجارت و صنعت و معدن به سهامداران فرابوم اضافه شدند / ارزش‌گذاری بیش از 150 میلیارد تومانی این شرکت

صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم در نشست رسانه‌ای این شرکت گفت:‌ «قرار گرفتن نام بانک‌های بزرگ کشور در کنار نام فرابوم باعث شد تا این شرکت که در ابتدای تأسیس، یک شرکت یک میلیاردی بود، در آخرین ارزش‌گذاری، بیش از 150 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شود.»

اولین نشست رسانه‌ای شرکت فرابوم با حضور مدیران ارشد و سهامداران شرکت، در ساختمان فرابوم برگزار شد. این نشست با هدف معرفی دستاوردها و برنامه‌های آتی فرابوم تشکیل شد که طی آن علاوه بر خبر اضافه شدن دو بانک تجارت و صنعت و معدن به مجموعه سهامداران شرکت، به ارزش‌گذاری بیش از 150 میلیارد تومانی فرابوم هم اشاره شد.

در این برنامه صادق فرامرزی به‌عنوان مدیرعامل فرابوم و کاوه رعدی، معاون کسب‌وکار شرکت، از دستاوردها و برنامه‌های پیش رویشان گفتند و سید ولی‌اله فاطمی هم به‌عنوان یکی از موسسان فرابوم و علی حکیم جوادی، مدیرعامل گروه بهسازان فردا در این برنامه به انتظاراتش از فرابوم، چالش‌ها و مسئولیت‌هایی که این شرکت دارد، اشاره کردند.


تبدیل‌شدن فرابوم به متر بانکداری باز کشور


در ابتدای برنامه صادق فرامرزی به هدف بلندمدت شرکت اشاره کرد که قصد دارند به تنها هاب اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شوند و در همین راستا، ماموریتشان را از بانکداری باز به نوآوری باز تغییر دادند. او با اشاره به اینکه هفت بانک جدید به بانک‌های سرویس‌دهنده فرابوم اضافه شده‌اند، توضیح داد که علاوه بر بانک‌ها، برخی از سرویس‌دهندگان دیگر مانند بورس و شهرداری هم به مجموعه سرویس‌دهندگان فرابوم اضافه شدند.

صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم

فرامرزی در ادامه صحبت‌هایش از اضافه شدن دو بانک بزرگ تجارت و صنعت و معدن هرکدام با 15 درصد سهام، به مجموعه سهامداران فرابوم گفت و توضیح داد که قرار گرفتن نام بانک‌های بزرگ کشور در کنار عملکرد موفق و ارزش بنیادی حوزه فعالیت شرکت فرابوم باعث شد تا این شرکت که در ابتدای تأسیس، یک شرکت یک میلیاردی بود، در آخرین ارزش‌گذاری، بیش از 150 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شود.

همه این اتفاقات باعث شد تا مدیرعامل شرکت، فرابوم را به‌عنوان «متر بانکداری باز» در کشور معرفی کند و با افتخار از تمرکز شرکت بر تراکنش‌های مبتنی بر حساب و جایگزینی آن با تراکنش‌های کارتی بگوید که توانستند بیش از 30 درصد تراکنش‌های حسابی را جایگزین تراکنش‌های کارتی کنند.

البته فرامرزی در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد که کارشان بدون ایراد و اشکال هم نیست و خودشان بر این اشکالات واقف‌اند و گفت که قرار نیست جلسات این‌چنینی، بهانه‌ای باشد برای دور هم جمع شدن و تعریف کردن از خودمان. او با اشاره به اینکه فرابوم در حال راه‌اندازی یک موضوع کاملا جدید در کشور است، گفت: «نقشه‌ای که از ابتدا برای خودمان در نظر گرفته بودیم این بود که فرابوم از پلتفرمی که API می‌گیرد و API می‌دهد خارج شود و این هم کار مهم و بزرگی است؛ چون بانک‌ها و موسسات با سلایق و شکل‌های فنی مختلفی هستند و یکپارچه کردن همه اینها و API واحد دادن، کار بزرگی است.»

پس از صحبت‌های فرامرزی، علی حکیم جوادی، مدیرعامل گروه بهسازان فردا درباره چگونگی تشکیل فرابوم و لزوم ایجاد چنین پلتفرمی در صنعت بانکی کشور صحبت کرد. حکیم جوادی درباره شکل‌گیری هسته اولیه فرابوم اینطور توضیح داد: «از سال ۱۳95 که به تغییر کربنکینگ فکر می‌کردیم، نقش خیلی جدی برای بازیگران جدید می‌دیدیم و تابه‌حال روی این موضوع خیلی فکر نشده بود و راهکاری برایش وجود نداشت. این موضوع ما را به سمت تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال هدایت کرد و می‌شود گفت که بانک ملت، یکی از بانک‌های پیشرو برای باز کردن این مفهوم بود.

یکی از ارکان بانکداری دیجیتال، بحث اکوسیستم باز و بانکداری باز است. این هم یکی از نکات جالب برای ما بود که باید به آن می‌رسیدیم؛ اما چگونه؟ ما پلتفرم‌های مختلف را در کشور بررسی کردیم و درنهایت هسته اولیه فرابوم با حضور بانک ملی و ملت و شرکت توسن شکل گرفت.»

علی حکیم جوادی، مدیرعامل گروه بهسازان فردا

به عقیده حکیم جوادی یکی از پرسش‌ها و بحث‌های جدی که باید دنبال کنیم این است که آیا وجود تعداد زیادی پلتفرم بزرگ و کوچک در کشور لازم است؟ آیا در حال حاضر بازی پلتفرم در کشور و در دنیا مطرح است یا مساله اصلی سرویس‌هایی است که روی آن ارائه می‌شود؟

به گفته او یکی از مشکلاتی که بانک‌ها در کشور دارند شعار دادن زیاد است. بانک‌ها در حرف می‌گویند که فین‌تک‌ها بیایند و ما به آنها API می‌دهیم اما باید دید که آیا بانک‌ها به‌تنهایی ساختار و زمینه لازم برای انجام این کار را دارند؟ به همین خاطر مدیرعامل گروه بهسازان فردا معتقد است جایی مانند فرابوم برای صنعت لازم و ضروری است می‌تواند این فضا را در کشور باز کند.

حکیم جوادی در پایان صحبت‌هایش به سه چالش جدی در مسیر فعالیت فرابوم اشاره کرد: «مشکل جدی رگولاتوری که باید کمک کرد تا مسائل مربوط به آن برطرف شود؛ مقاومت‌هایی که از سمت بانک‌ها در برابر بانکداری دیجیتال و تغییر از مدل سنتی به مدل جدید وجود دارد و درنهایت شفاف نبودن مدل درآمدی فرابوم.»


دستاوردهای فرابوم طی یک سال گذشته


با به پایان رسیدن صحبت‌های حکیم جوادی، نوبت به کاوه رعدی رسید تا به‌عنوان معاون کسب‌وکار شرکت، گزارشی از عملکرد یک‌ساله فرابوم ارائه دهد. او معتقد است که فرابوم در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه غیردولتی صنعت بانکداری کشور است و برای اثبات حرفش، به دستاوردهای قابل‌توجه شرکت استناد کرد. بر اساس گزارش‌های رعدی، فرابوم توانست طی یک سال گذشته به بالغ‌بر 910 میلیون تراکنش برسد. همچنین در شش ماه دوم سال گذشته، در تمامی ماه‌ها تعداد تراکنش‌های شرکت بالای 100 میلیون بوده است که رعدی در توضیح بیشتر گفت: «برای اینکه حس بیشتری به بزرگی این عدد داشته باشید، جالب است بدانید که کل بانکداری باز انگلستان در ماه ژوئن، برای رسیدن به دو میلیون تراکنش، جشن گرفتند؛ یعنی معادل کمتر از یک روز فرابوم.»

کاوه رعدی، معاون کسب‌وکار فرابوم

رعدی در ادامه صحبت‌هایش به موضوع کاهش تعداد تراکنش‌های کارت به کارت اشاره کرد که در ابتدا 99.4 درصد تراکنش‌ها روی سرویس‌های کارت به کارت بود و در حال حاضر این عدد به حدود 60 درصد رسیده است و انتظار دارند تا پایان سال به کمتر از 50 درصد برسد. این موضوع تمرکز جدی شرکت بر تراکنش‌های مبتنی بر حساب را به‌خوبی نشان می‌دهد. از دیگر حوزه‌هایی که فرابوم تمرکز زیادی روی آن دارد، موضوع دایرکت دبیت است که این سرویس را تحت عنوان تجاری «پیمان» ارائه کرده و قرار است نسخه دوم آن هم به‌زودی منتشر کند.

همچنین از دیگر دستاوردهای فنی که در یک سال گذشته فرابوم به آن رسیده، گذر از Open API و رسیدن به Open Process روی پلتفرم بوده است. موضوع ورود به بازار سرمایه و احراز هویت سجام در بانک‌ها؛ چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت غیرحضوری و همین‌طور بحث شناخت مشتری (KYC) از دیگر حوزه‌هایی است که فرابوم در این یک سال، فعالیت‌های جدی رویشان داشته است.

فرابوم ادعا می‌کند که تا پایان سال می‌تواند با استفاده از احراز هویت دیجیتال و غنی‌تر کردن اطلاعات مشتری، به جامع‌ترین راهکار eKYC مبتنی بر API در کشور برسد؛ چیزی که شامل نه‌تنها اطلاعات بانکی بلکه اطلاعات پروفایل بورسی افراد، اطلاعات ثبت‌احوال و ثبت شرکت‌ها و بعضی اطلاعات مربوط به روابط و ذی‌نفع‌های واحد در قالب API خواهد بود.

به گفته معاون کسب‌وکار فرابوم، این شرکت در حال حاضر بالغ‌بر 30 ارائه‌دهنده سرویس دارد که طی یک سال گذشته توانسته بالغ‌بر 700 میلیارد ریال درآمد برای این سرویس‌دهندگان خلق کند. همچنین فرابوم بیش از 2100 مشتری و بیش از 100 همکاری تجاری دارد.


چالش‌های بزرگ برای فرابوم


در ادامه نشست رسانه‌ای فرابوم، سید ولی‌اله فاطمی، از دیگر مؤسسان فرابوم، بعد از ابراز خوشحالی از تأسیس و موفقیت‌های فرابوم، به دستاوردهای این شرکت، به‌ویژه کاهش تعداد تراکنش‌های کارتی و جایگزینی آن با تراکنش‌های مبتنی بر حساب اشاره کرد و آن را رشد بی‌نظیری می‌دانست.

سید ولی‌اله فاطمی، از موسسان فرابوم

از موضوعاتی که فاطمی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، بحث فرهنگ‌سازی و عملی‌سازی استراتژی بانکداری باز برای بانک‌ها بود که مسئولیت آن را بر عهده فرابوم می‌دانست. او در توضیح بیشتر گفت: «فرابوم به‌عنوان یک مجموعه پیشران، صرفاً مسئولیت توسعه کسب‌وکار ندارد؛ بلکه وظیفه فرهنگ‌سازی و عملی‌سازی استراتژی بانکداری باز برای بانک‌ها را هم دارد. سوالی که باید همیشه از خودمان بپرسیم این است که چرا بانک‌ها باید بانکداری باز را جزو محور استراتژیک خودشان بدانند؟ مگر چه تاثیری برای بانک می‌تواند داشته باشد؟

این مسئولیت بر عهده فرابوم است که این مفهوم استراتژیک را در ذهن مدیران ارشد بانک‌ها جا بیندازد. فرابوم باید این سؤال را خودش بپرسد که چقدر نوآوری، کسب‌وکار و مشتری جدید توانسته به بانک اضافه کند و کاهش هزینه برای بانک داشته باشد. این سؤالات، چالش بزرگی برای شرکت است و فرابوم باید بتواند با اثربخشی در سطح ترازنامه‌ای و تحول دیجیتال، خودش را به بانک بقبولاند.»

به گفته فاطمی فرابوم باید بتواند به‌قدری برای مجموعه‌های استارت‌آپی تسهیلگر باشد که یک کسب‌وکار جدید بتواند در کمترین زمان و با کمترین پیچیدگی و سختی، خودش را به مجموعه بانکی بچسباند و با راحت‌ترین حالت از نظام بانکی سرویس بگیرد. البته موضوعی که این بوم‌ها باید مدنظر قرار دهند این است با چه حرکت استراتژیکی می‌توانند چسبندگی مشتری با سرویس‌دهنده‌ها را حفظ کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.