راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحث دریافت کارمزد برای تراکنش‌های شاپرکی به کجا رسید؟

همراه با عملیاتی شدن شاپرک، یکی از مسائلی که از همان ابتدا مطرح شد دریافت کارمزد برای تراکنش‌های شاپرکی بود. حالا تقریبا چهار ماهی از عملیاتی شدن شاپرک گذشته و بحث دریافت کارمزد جدی تر شده تا جایی که یک بسته پیشنهادی برای دریافت کارمزد در سیستم شاپرک ارائه شده است.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی درباره کسر کارمزد برای ارائه خدمات بانکی در شاپرک و با بیان اینکه در این مورد پیشنهاداتی مطرح شده به ایسنا گفت: این پیشنهادات که البته هنوز مصوب نشده مبنی بر این است که برای انواع خدمات بانکی اعم از انتقال وجه و یا دیگر خدمات به غیر از برداشت وجه، کارمزدی متناسب با خدمت دریافت شود.

 

حکیمی: بسته پیشنهادی آماده است

ناصر حکیمی افزود: بخشی از این کارمزدها مربوط به خدمات پرداخت‌های الکترونیکی است که این بسته پیشنهادی آماده شده ولی هنوز مصوب نشده است.

وی ادامه داد:‌ به غیر از خدمات برداشت وجه از خودپرداز که کماکان به صورت رایگان ارائه می‌شود سایر خدماتی که به صورت الکترونیکی دریافت می شود متناسب با جنس خدمت کارمزدی که البته ناچیز است در این بسته پیشنهادی عنوان شده است.

حکیمی در ادامه با بیان اینکه بحث ما در مورد تراکنش‌های داخلی بانک نیست بلکه درمورد تراکنش‌های بین بانکی است که دو بانک درگیر هستند گفت: درمورد دریافت کارمزد برای تراکنش‌های داخلی بانک‌ها بستگی به این دارد که بانک چه سیاست‌هایی با مشتریانش داشته باشد.

 

قطبی: دریافت کارمزد فعلا در دستور کار نیست 

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود گفت: دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت‌های psp فعلا در دستور کار نیست.

سامان قطبی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از مغازه‌داران و فروشندگان و یا خریداران در مورد شاپرک ابهاماتی از جمله کسر درصدی کارمزد دارند ، گفته بود: در حال حاضر هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت های psp می دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تائید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد. 

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.