راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در شرایط نوسانی بازار سرمایه چه تصمیمی بگیریم؟

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان: سرمایه‌گذاران باید منابع مازاد خود را به بازار سرمایه بیاورند و با دید بلندمدت یعنی حداقل چهار یا پنج سال به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فکر کنند

شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس شب گذشته، ۳۱ مردادماه در برنامه زنده اینستاگرامی میزبان احمد پویان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان بود. در این برنامه قرار بود حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان نیز حضور داشته باشد که میسر نشده بود.


چه زمانی اصلاح و چه زمانی ریزش رخ می‌دهد؟


پویان‌فر در این برنامه درباره تصمیم‌گیری درست در شرایط نوسانی بورس و دلیل افت بازار در مدت اخیر صحبت کرد. او در ابتدا به تعریف نوسان و تفاوت ریزش و اصلاح اشاره کرد و گفت: «نوسان به تکنیک‌های اندازه‌گیری گفته می‌شود. به تغییراتی که در نوسان قیمت یک سهم مثلاً به اندازه ۳۰ درصد رخ می‌دهد، اصطلاحاً اصلاح و اگر در یک مقطع خیلی کوتاه شاهد افت زیادی بودیم، ریزش می‌گویند.»

پویان‌فر در ادامه بحث ارزندگی سهام را توضیح داد و در این باره گفت: «ارزندگی یک سهم یعنی نسبت بازار به ارزش ذاتی آن. ارزش بر مبنای سود اقتصادی یک شرکت تعیین می‌شود. به‌طور مثال اگر سودهای آتی یک بانک ۱۰۰ تومان و قیمت سهم آن بانک ۱۵۰ تومان باشد، می‌گوییم که آن سهم گران است. طبیعتاً قیمت هم هرچه نسبت به ارزش بنیادی پایین‌تر باشد، ارزنده‌تر است.»


چرا نوسان بازار سرمایه بیشتر از بازارهای دیگر است؟


مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان در پاسخ به این سؤال که چرا بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری دارای نوسان بیشتری است، گفت: «این مساله دو دلیل دارد. اول این است که به فرهنگ ما ایرانی‌ها بر می‌گردد. در بازارهای دیگر به‌دلیل وجود نداشتن برخی مکانیزم‌ها عملاً صف خریدوفروش شکل نمی‌گیرد. اما از زمانی‌که ارزش بازار سرمایه ۲ میلیون تومان بوده و تا زمانی که به بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد رسیده صف خریدوفروش وجود داشته است.

نکته دوم به زیرساخت‌های بازار سرمایه بر می‌گردد. به مکانیسم‌های معاملاتی که ارکان بازار سرمایه آن را تعیین می‌کنند، زیرساخت می‌گوییم. مانند حجم مبنا و دامنه نوسان. این دو باعث می‌شوند که صف خریدوفروش زیاد شود. ما هنوز نتوانسته‌ایم مساله دامنه نوسان را حل کنیم و فکر می‌کنیم که در این حوزه کم‌کاری اتفاق افتاده است. بنابراین همیشه نگران افت هیجانی بوده‌ایم.»


دولت، از عوامل اصلی ایجاد نوسان در بازار سرمایه


به‌گفته او بحث دیگر حضور مستقیم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است. اگر کشور خود را با چین که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که حضور مستقیم سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر است. این بحث وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمات غیرعقلایی در بازار بگیرند و همین موضوع باعث می‌شود که نوسان ایجاد شود. درحالی که در هیچ جای دنیا مساله صف خریدوفروش در بازار سرمایه وجود ندارد.

پویان‌فر یکی از عوامل مهم ایجاد نوسان در بازار سرمایه را دولت دانست و در این باره گفت: «توجه دولت به بازار سرمایه همانقدر که می‌تواند خوب باشد، بد هم است. دولت فکر می‌کرد که بازار سرمایه هم مانند بازارهای دیگر است. اما بازار سرمایه بازاری نیست که با دولت رودربایستی داشته باشد و دولتمردان نیز متوجه شدند که یک تناقض‌گویی کوچک به بازار سیگنال منفی می‌دهد. در نظریه آشوب نیز این موضوع مطرح شده که واکنش سرمایه‌گذاران به خبر بد چند برابر واکنش آنها به خبر خوب است.»


سرمایه‌گذاران تک سهمی نباشند


او در ادامه به این سؤال که چرا بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای روبه‌رشد نبوده است، گفت: «ارزش بازارهایی مانند سکه و ارز مستقیماً به بازارهای مالی خارج از کشور وابسته است. به همین دلیل طلا و ارز را می‌توان مستثنا کرد. چراکه هر اتفاقی مانند تشدید تحریم‌ها رخ دهد، باز هم در بدترین حالت دلار همان دلار و طلا هم همان طلا است، اما در بازار سرمایه ارزش برگه سهم اگر پایین بیاید، سهام ارزش خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر بازار سرمایه با بازار مسکن نیز تفاوت دارد. در بازار سرمایه نقد شوندگی بالاست و اثر خود را سریع نشان می‌دهد، اما در بازار این اتفاق نمی‌افتد و اگر بخواهیم ملکی را بفروشم ممکن است دوسال طول بکشد. با این حال نباید نوسانات کوتاه‌مدت را مبنای این تصمیم‌گیری بدانیم که کدام بازار صعودی و کدام بازار نزولی بوده است.»

او به سرمایه گذاران توصیه می‌کند که تک سهمی نباشند و در ۱۰ سهم به‌طور متوسط با وزن‌های برابر سرمایه‌گذاری کنند. این مساله نقدشوندگی را تأمین می‌کند، بازدهی را بالا می‌برد و ربسک را پایین می‌آورد.


برای سرمایه‌گذاری در دارا دوم بلندمدت فکر کنید


پیمان‌فر با اشاره به اینکه دولت و سیاست‌های آن نقش پررنگی در افت بازار داشته‌اند، توضیح داد:‌ «دولت در خصوص صندوق‌های ETF قصد داشت به بازار سرمایه کمک کند، اما برخی وزرای دولت اعتقادی به خصوصی‌سازی نداشتند. به همین دلیل متوجه شدند که بازار سرمایه شوخی‌بردار نیست و هر تصمیمی می‌تواند در این بازار اثرگذار باشد.»

او درباره اینکه عرضه دارا دوم می‌تواند خبر خوشی برای بازار سرمایه باشد یا نه، گفت: «خبر عرضه دارا دوم خبر سوخته‌ای برای بازار سرمایه است و باتوجه به تکذیب‌هایی که صورت گرفت، نمی‌توان آن را خبر خوشی برای بازار سرمایه در نظر گرفت. اما اگر دید بلندمدت داشته باشیم می‌توان در صندوق دارا دوم سرمایه‌گذاری کرد. نمی‌توان گفت که دارا دوم می‌تواند بازار را مثبت کند، اما اگر ناهماهنگی در دولت و سیاست‌های کلان اتفاق نیفتد، دارا دوم می‌تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه و محرک شاخص باشد.»


احتمال رشد شاخص تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا پایان سال


او در پاسخ به این سؤال که با توجه به این نوسانات، آیا سرمایه‌گذاران باید از بازار سرمایه خارج شوند یا نه، گفت: «بازار سرمایه بلندمدت است و فردی که به این بازار ورود می‌کند نیامده تا نیازهای روزمره خود را تأمین کند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید منابع مازاد خود را به بازار سرمایه بیاورند و با دید بلندمدت یعنی حداقل چهار یا پنج سال به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فکر کنند. در حال حاضر هم پیشنهادی برای خروج از بازار سرمایه ندارم.»

او در پایان به این سؤال که چه ارزیابی برای شاخص بورس در کوتاه‌مدت دارید، گفت: «این ریسک است که اگر بخواهیم برای شاخص عدد بدهیم. اما برداشت من این است که تا پایان سال شاخص کل بورس دو میلیون و ۵۰۰ هزار وحاد را به خود می‌بیند و نگرانی بیشتری برای کاهش شاخص در این روزها توجیه‌پذیر نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.