راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۱۰ آزمایشگاه نوآوری فین‌تک در دنیا

آزمایشگاه‌های نوآوری که به‌عنوان هاب، انکوباتور و مراکز شتاب‌دهنده هم شناخته می‌شوند، واحدهای کسب‌وکاری هستند که با استفاده از روش‌های چابک استارت‌آپ‌ها، ایده‌های جدیدی را تدوین می‌کنند

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶ / آزمایشگاه نوآوری جایی است که متصدیان و نقش‌آفرینان بزرگ صنعت روی فناوری‌های تحول‌آفرین دیجیتال خود متمرکز هستند. سازمان‌های بسیاری در دنیا هستند که صرفاً برای تفکر روی ایده‌های نو و جدید و محقق‌کردن این ایده‌ها آزمایشگاه‌های نوآوری را راه‌اندازی می‌کنند و روزبه‌روز هم بر تعداد این سازمان‌ها افزوده می‌شود.

جاهایی مانند والمارت، سیتی‌بانک، اچ‌اندام و استارباکس آزمایشگاه نوآوری خودشان را راه‌اندازی کردند تا بتوانند محصولات جدید را به‌سرعت دنبال کنند، روندهای بازار را درک و راه‌حل‌هایی برای مشتریانشان تهیه کنند.

آزمایشگاه‌های نوآوری که به‌عنوان هاب، انکوباتور و مراکز شتاب‌دهنده هم شناخته می‌شوند، واحدهای کسب‌وکاری هستند که با استفاده از روش‌های چابک استارت‌آپ‌ها، ایده‌های جدیدی را تدوین می‌کنند. در ادامه، بدون هیچ ترتیب خاصی، ۱۰ مورد از بهترین‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

اکسنچر: آزمایشگاه نوآوری فین‌تک

آزمایشگاه نوآوری فین‌تک که توسط شرکت خدمات حرفه‌ای اکسنچر تأسیس شده، بر اساس سه مؤلفه اصلی فعالیت می‌کند؛ ارتباط، همکاری و خلق. هدف اصلی آزمایشگاه ایجاد محیطی است که در آن استارت‌آپ‌ها ارتباطات صنعتی باارزشی برقرار کرده، میدان دید خود را افزایش داده و بینش‌هایی از بازار و از افرادی که آگاهی بیشتری نسبت به حوزه فعالیتشان دارند، به دست بیاورند. آزمایشگاه در لندن واقع شده و تاکنون ۱۲۵ ایده را سامان‌دهی و ۳۹۷ میلیون دلار جذب سرمایه کرده است. اکسنچر در حمایت خود از بخش مالی و امکان شکوفایی ایده‌های جدید در این حوزه مصمم است.

اکسنچر: آزمایشگاه نوآوری فین‌تک

آزمایشگاه مسترکارت

مسترکارت در ادامه اقدامات خود مبنی بر تأسیس مراکز نوآوری در سراسر جهان، اولین آزمایشگاه خود در قاره آفریقا (هفتمین آزمایشگاه به‌طور کلی) را با هدف کمک به بخش مالی این قاره تأسیس کرد. بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» نیز در ساخت این آزمایشگاه با مسترکارت همکاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود این حرکت با تلفیق نوآوری‌ها و قابلیت‌های مسترکارت و با بهره‌گیری از بهترین روش‌ها برای خدمت به مشتریان و همچنین ارائه محصولات مرتبط، به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر کمک کرده و شمول مالی را در این قاره افزایش دهد. شرکت متعهد شده که ایده‌های جدید و رویکردهای آزمایشی را به کار گیرد تا راهکارهای مناسب برای بازارهای توسعه‌یافته و در حال ظهور را ارائه دهد.

آزمایشگاه مسترکارت

آزمایشگاه نوآوری دویچه‌بانک

ایده اصلی دویچه‌بانک برای ایجاد آزمایشگاه نوآوری ساده است؛ ایجاد فرصت برای استارت‌آپ‌ها به وسیله ارتباط‌دادن آنها با تصمیم‌گیرندگان کلیدی که در شبکه گسترده دویچه حضور دارند. این آزمایشگاه با بهره‌گیری از رویکردی دقیق، روند فناوری‌های در حال ظهور را تعیین و سپس آنها را به‌صورت هوشمندانه‌ای برای ارائه راهکارهای سفارشی برای خدمت‌رسانی به مشتریان به کار می‌گیرد. بانک با استفاده از این رویکرد قادر خواهد بود یک متد کاری ابتکاری، چابک و بهینه را حفظ کند. مزیت اصلی آزمایشگاه دویچه، اعتبار و منابع در دسترسی است که یک استارت‌آپ آینده‌نگر می‌تواند در آن رشد کرده و مسیر از ایده تا اجرایش را کوتاه کند؛ هدفی که بسیاری از شرکت‌ها نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

آزمایشگاه نوآوری دویچه‌بانک

مرکز نوآوری لندن ویزا

ویزا اخیراً از ساخت مرکز نوآوری هزار مترمربعی در لندن خبر داده که بزرگ‌ترین مرکز این شرکت در سراسر جهان محسوب می‌شود. مرکز نوآوری لندن به‌منظور ایجاد یک تجربه همه‌جانبه برای سازمان‌هایی که با مسائل کسب‌وکاری پیچیده‌ای دست به گریبان هستند، بنیان نهاده شده و ویزا با مشارکت‌کنندگان برای دستیابی به راهکارهای جدید و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که کمتر به چشم آمده است، همکاری می‌کند. این مرکز به گونه‌ای طراحی شده که تجربه دیجیتال یکپارچه‌ای با بهره‌گیری از روندهای مهم فناوری مانند رایانش ابری، احراز هویت و امنیت فراهم می‌کند. مدیران ویزا معتقدند که مشارکت و تعامل قدرتمندترین راه برای پرورش نوآوری در دیگران است. ویزا با استفاده از پلتفرم توسعه خود و همچنین ارائه ای‌پی‌آی، امکان تجربه آنی استفاده از امکانات این شبکه پرداختی را برای مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند.

مرکز نوآوری لندن ویزا

بارکلیز: ایگل لبز

«ایگل لبز» بخشی از مأموریت بارکلیز برای توسعه حضور دیجیتالی بریتانیا در عرصه جهانی محسوب می‌شود. این آزمایشگاه نوآوری با هدف هدایت مهارت‌ها، تقویت نوآوری و ترغیب به رشد بیشتر ایجاد شده است. هدایت شرکت‌ها به وسیله یک برنامه ساختاریافته که حول محور تحول دیجیتال شکل گرفته و همچنین ارائه دسترسی به آخرین فناوری‌ها و مشاوره جهت بهترین استفاده از آن، از جمله دیگر اهداف این آزمایشگاه است. اولین آزمایشگاه بارکلیز در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و توسط بخش‌ها و صنایع مختلف برای ارائه نوآوری، مسئولیت اجتماعی و پشتیبانی سازمانی به رسمیت شناخته شد و مورد تحسین قرار گرفت.

بارکلیز: ایگل لبز

لگال اند جنرال

در مصاحبه مجله «فین‌تک» با «مارتن اکتورز»، مدیر ارشد فناوری اطلاعات «لگال اند جنرال»، در ماه دسامبر ۲۰۱۹، او در مورد تیم نوآوری این شرکت که بر حل مشکلات «هری پاتری» متمرکز بود، توضیح داد؛ مشکلاتی که رفع آنها نیازمند یک «ورد جادویی» است. با الگوبرداری از رویکرد «استارت‌آپ» که آزمایشگاه‌های نوآوری به آن مشهور هستند، لگال اند جنرال یک رویکرد سریع و انعطاف‌پذیر برای حل برخی مشکلات سازمانی پیچیده در خدمات مالی و صنعت بیمه در پیش گرفته است. لگال اند جنرال همواره برای ارائه راهکارهای پیشگامانه مشهور بوده است. دستیابی به این امر نیازمند درک کاملی از آخرین فناوری‌ها و بهترین شیوه‌ها برای پیاده‌سازی آن است؛ چیزی که لگال اند جنرال در آن سرآمد است.

لگال اند جنرال

سیتی‌گروپ: آزمایشگاه نوآوری جهانی

سال گذشته، سیتی‌گروپ 10‌سالگی پروژه «آزمایشگاه‌های نوآوری جهانی» خود را جشن گرفت؛ بذر نوآوری مالی که در اواخر سال ۱۹۷۵ با ظهور دستگاه‌های خودپرداز کاشته شد و همین موضوع باعث شد تا این شرکت به تأسیس یک مرکز تحقیقاتی برای پژوهش در مورد روندهای بازار و انتظارات مشتری ترغیب شود. با توجه به اینکه هرساله تعداد دستگاه‌های دیجیتال به‌طور تصاعدی در حال افزایش است، رویکرد سیتی در مورد آزمایشگاه‌های خود این بوده که مشتریان را با آخرین فناوری‌های دیجیتال سازگار کرده و به آنها در شناسایی راه‌هایی که می‌تواند به نفع کسب‌وکارشان باشد، کمک کند. سیتی‌گروپ برای دستیابی به این سطح از توانایی، با استادان دانشگاه، رهبران صنعتی و فین‌تک‌ها به‌منظور ترسیم یک تصویر همه‌جانبه از بازار مالی مشارکت می‌کند.

سیتی‌گروپ: آزمایشگاه نوآوری جهانی

فینولب

«فینولب» که خود را «مرکز فین‌تک توکیو» می‌نامد، با هدف ایجاد یک اکوسیستم مالی، نه برای اهداف کوچک؛ بلکه برای یک انقلاب دیجیتال طراحی شده است. با توجه به اینکه خدمات مالی پایه و اساس بسیاری از جنبه‌های زندگی مدرن (وثیقه‌ها، حساب‌های پس‌انداز، تراکنش‌های دیجیتال و موارد دیگر) را تشکیل می‌دهد، هدف فینولب تقویت نوآوری و خلاقیت در جامعه ژاپن بوده تا این کشور را در جمع بهترین‌ ارائه‌دهندگان خدمات مالی در جهان قرار دهد. هدف بلندپروازانه این سازمان ظهور یک یونیکورن (استارت‌آپی با ارزش یک میلیارد دلاری) از دل فعالیت‌های خود و ارائه یک استاندارد جدید در حوزه فین‌تک است.

فینولب

اکسا نکست

«اکسا نکست» (AXA NEXT) پلتفرم جامعی است که به لحاظ عملکردی، چابکی و تعیین اولویت‌‌های کسب‌وکاری میان کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ارزش زیادی دارد. استراتژی دیجیتال نکست جنبه‌های متعددی را دربر می‌گیرد:* «آزمایشگاه‌های اکسا»: ساختمان‌های سه‌گانه واقع در شانگهای، کالیفرنیا و لندن که به شناسایی روندهای جدید و استعدادهای نوظهور اختصاص یافته است.
* «اکسا ونچر پارتنرز»: یک صندوق ۶۰۰ میلیون یورویی برای سرمایه‌گذاری در فین‌تک و پروژه‌های اینشورتک.
* «کامت»، استارت‌آپ استودیوی این شرکت که منابع لازم برای موفقیت را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد.
* «اکسا پارتنرز» برای مقیاس‌گذاری نوآوری.
* «اکسا گلوبال پارامتریکس»، یک بیمه ارائه‌دهنده خدمات تجزیه‌وتحلیل داده‌ها.

اکسا نکست

آی‌ان‌جی: کاتنا لبز

پلتفرم تجزیه‌وتحلیل آی‌ان‌جی با عنوان «کاتنا لبز» به این منظور ایجاد شده که برای مدیران پورتفوی امکان کسب مهارت تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر، بهتر و سریع‌تر را فراهم کند. آی‌ان‌جی با توجه به اینکه نرم‌افزارهای تحلیل داده مزایای قابل توجهی به همراه دارند، تصمیم گرفت کاتنا را به‌عنوان گذرگاهی برای دسترسی به این اطلاعات قرار دهد. کاتنا که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای فناوری در سال ۲۰۱۹ شناخته شد، نشان‌دهنده توانایی آی‌ان‌جی و ابزاری ارزشمند برای فعالان مالی بلندپروازی است که به‌دنبال پیاده‌سازی سریع ایده‌ها هستند.

آی‌ان‌جی: کاتنا لبز
منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶
نویسنده / مترجم میلاد راستی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.