راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در استرالیا / پویاترین کشور فین‌تکی جهان

در ادامه سلسه گزارش‌های شرکت ورلدپی (Worldpay) درخصوص روش‌های پرداخت تجارت الکترونیکی خرد در کشورهای مختلف، این‌بار به سراغ استرالیا می‌رویم. در گزارش قبلی ورلدپی به اطلاعات مربوط پرداخت تجارت الکترونیکی خرد در آرژانتین پرداختیم که می‌توانید در لینک زیر گزارش مربوط به کشور آرژانتین را مطالعه کنید.

یکی از پیشرفته‌ترین بازارهای تجارت الکترونیکی را می‌توان به استرالیا نسبت داد که علی‌رغم کوچک بودنش، بازار قابل توجهی است. با اینکه این بازار تحت سلطه شرکت‌های تجارت الکترونیکی آمریکایی قرار دارد اما هنوز هم فضای دیجیتالی کوچکی برای بازیگران محلی در این کشور وجود دارد. سال گذشته مجموع خریدهای آنلاین انجام‌شده در استرالیا 28.6 میلیارد دلار استرالیا (20.3 میلیارد دلار آمریکا) بود و باید گفت که خریدهای آنلاین 9 درصد کل خرده‌فروشی این کشور را تشکیل می‌دهد.

22 میلیون کاربر اینترنت در استرالیا وجود دارد که در مقایسه با امریکا تنها بخش کوچکی از جمعیت دیجیتالی این کشور به حساب می‌آید اما با این حال ثروت این کشور و عادات مردم استرالیا به استفاده از کامپیوتر و موبایل برای انجام خریدهای آنلاین، این کشور را به بازار بالغی در حوزه تجارت الکترونیکی تبدیل کرده است.

نمی‌شود در استرالیا باشید و برای انجام پرداخت سروکارتان به پول‌های پلاستیکی نیفتد. دلیلش هم این است که بخش زیادی از اسکناس‌های موجود در استرالیا از پلاستیک بازیافتی ساخته شده‌ است. استرالیا اولین کشوری است که از پلاستیک پلیمر به جای کاغذ برای تولید اسکناس استفاده کرد. همچنین پرداخت غیرنقدی در استرالیا یک قاعده محسوب می‌شود نه یک استثنا. واحد پول ملی استرالیا، دلار استرالیا است که به صورت اسکناس‌های 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری و همینطور سکه‌های 5، 10، 20 و 50 سنتی و سکه‌های یک و دو دلاری در بازار وجود دارد.

از اول جولای سال 2019، پرداخت مبالغ بالای 10 هزار دلار به صورت نقدی در کشور امکان‌پذیر نیست و هرگونه پرداختی بیشتر از 10 هزار دلار باید از طریق چک یا کارت‌های اعتباری و نقدی انجام ‌شود. دلیل اصلی این قانون هم جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی در کشور است.

استفاده از سیستم tap and go برای انجام پرداخت‌های بالاتراز 100 دلار و سرویس‌هایی مانند paywave یا paypass در این کشور رواج دارد. کارت‌های اعتباری مجهز به تراشه ان‌اف‌سی هستند که می‌تواند داده‌های کارت شما را به صورت وایرلس منتقل کند. معمولا خرده‌فروش‌ها هنگام استفاده از این سرویس، کارمزد سنگینی پرداخت می‌کنند که گاهی اوقات این هزینه را به دوش مشتریان نیز می‌اندازند. به همین خاطر جای تعجب ندارد که اگر شما بخواهید یک فنجان قهوه 3.50 دلاری بخرید، به اندازه 10 سنت باید کارمزد پرداخت کنید.

استرالیا با داشتن بیش از 800 شرکت فین‌تکی به یکی از هیجان‌انگیزترین و پویاترین کشورها در این حوزه تبدیل شده است. پیش‌بینی شده که صنعت فین‌تک در استرالیا در سال 2020 به 4 میلیارد دلار برسد. در شکل زیر اطلاعات جامع‌تری درباره استرالیا وجود دارد:

برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر روی آن کلیک کنید.

3 دیدگاه
  1. جعفر می‌گوید

    همه جیز‌ هس فقط راه حل پرداخت نیس

  2. سجاد می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    امکانش هست اسم گزارش worldpay را بفرمایید؟

  3. محدثه دهباشی می‌گوید

    سلام.
    گزارش Worldpay با عنوان «2019-Retail Global Payments Report- the art and science of retail payments» منتشر شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.