راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افتتاحیه نهمین نمایشگاه اینوتکس امروز برگزار شد / جلسات جذب سرمایه استارتاپ‌ها از طریق پلتفرم اینوتکس

نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) از امروز آغاز شد و تا شنبه 25 مرداد ادامه دارد. مراسم افتتاحیه با حضور آنلاین «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، 2020 برگزار شد. دبیرخانه رویداد اینوتکس به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و تاثیرات ناشی از آن و با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، به منظور تأمین سلامت افراد، تصمیم به لغو برگزاری فیزیکی این نمایشگاه گرفت و این دبیرخانه برآن شد که رویدادها و بخش‌های جانبی اینوتکس را در تاریخ 22 الی 25 مردادماه 1399 از راه دور به صورت مجازی (Virtual) برگزار کند.

به‌جز مراسم افتتاحیه، اختتامیه (و بخش اهدای جوایز آن) و بخش سخنرانی‌های استیج که به صورت حضوری و با مخاطب محدود برگزار می‌شود، تمامی بخش‌های اینوتکس 2020 به صورت مجازی انجام می‌شود.

پس از تلاوت قرآن کریم توسط قاری، آرش، ربات ساخت ایران، مجری ویژه این نمایش بود که قدرت سازندگان و توانمندی مجری‌گری خود را به اجرا گذاشت پس از خوش‌آمد گویی و اعلام افتتاحیه نمایشگاه از سجاد عباسی، دبیر برنامه اینوتکس برای توضیح بخش‌های مختلف اینوتکس دعوت کرد.

عباسی با ورود به سن و عرض خیرمقدم به تمام حضار گفت: «با توجه به شرایط ویژه کرونا اینوتکس مثل بسیاری از رویداد‌های دیگر لغو یا با استفاده از شیوه‌های جدید امکانی فراهم می‌شد تا افراد به رویداد دسترسی داشته باشند که با توجه به جلسات و هم‌فکری‌هایی که صورت گرفت تصمیم گرفتیم تا رویداد اینوتکس را به صورت آنلاین برگزار کنیم.»

او افزود: «برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار و موفق، مهم‌ترین و بااهمیت‌ترین موضوع ایجاد تفکر کارآفرینی در ذهن جوان‌های منطقه موردنظر است که بزرگ‌ترین مسئولیت این بخش‌بر عهده رویداد‌های کارآفرینی است.»

سجاد عباسی فشمی درباره هدف برگزاری اینوتکس گفت: «اینوتکس قصد دارد اجزای مختلف اکوسیستم که شامل استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها… هستند را زیر یک سقف کنار هم جمع کند تا در نهایت سه هدف عمده را محقق کند.

  • اول همکاری و مشترک بین اجزای این زیست‌بوم
  • دوم ارائه فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران
  • سوم شبکه‌سازی و انتقال محتوا بین بازیگران مختلف این زیست‌بوم

که این سه هدف عمده هرساله علاوه بر نمایشگاه اینتوکس، در سایر نمایشگاه‌های مختلف دیگر نیز محقق می‌شود.»

دبیر برنامه اینوتکس به برنامه‌های اینوتکس ۲۰۲۰ اشاره کرد: «در کنار نمایشگاه امسال نیز ۱۲ رویداد مختلف برگزار خواهد شد که مخاطبانی که حتی به صورت مجازی اینوتکس را تماشا می‌کنند، می‌توانند رویدادهای نمایشگاه را دنبال کنند. امسال با توجه به مجازی بودن استیج اینوتکس می‌توان از سخنران‌های بین‌المللی بیشتری استفاده کرد که از سخنرانان مطرح و بین‌المللی بیشتری امسال استفاده خواهد شد. همچنین انتقال محتوا از طریق سخنرانی، پنل، مناظره. حتی روش‌های هنری مثل تئاتر در استیج انجام می‌شود.»

او در ادامه درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه توضیح داد و گفت: «بخش کافه سرمایه که هرساله جز غرفه‌های شلوغ بوده است، استارت‌آپ‌ها برای جذب سرمایه جلسات خود را با سرمایه‌گذارها تشکیل می‌دادند و امسال با توجه به کرونا این بخش از طریق پلتفرم اینوتکس در دسترس خواهد بود که تا اکنون ۳۵۰ جلسه برنامه‌ریزی‌شده و از ساعت ۱۲ امروز بیش از ۵۰ جلسه در حال برگزاری بوده است. پاویون مشاوران نیز با دعوت از منتورهای منتخب به استارت‌آپ‌ها یا مخاطبینی که درخواست داشتند مشاوره رایگان ارائه می‌کردند که در امسال در سایت اینوتکس ۳۰۰ ظرفیت منتورشیپ وجود دارد که بیش از ۶۰ ظرفیت تا به الان رزرو شده و در ادامه رویداد این ظرفیت تکمیل خواهد شد.»

عباسی در خصوص رقابت استارت‌آپی اینوتکس پیج افزود: «یکی از بخش‌های جذاب دیگر نمایشگاه است که از آذرماه سال گذشته فعالیت خود را شروع کرد و در شش استان مختلف رقابت‌های ابتدایی را انجام داد که رقابت فینال و نهایی اینوتکس پیج در استیج اینوتکس ۲۰۲۰ روز چهارم نمایشگاه (شنبه ۲۵ مرداد) برگزار خواهد شد که امسال نیز برای این بخش، برنامه ویژه battle را در نظر داریم که استارت‌آپ‌ها با یکدیگر مناظره می‌کنند. بخش اینوتکس کوآپ (co-opp) نیز یکی دیگر از بخش‌ها است که استارت‌آپ‌ها با سازمان‌های بزرگ ارتباط دارند نه برای سرمایه‌گذاری بلکه برای توسعه بازار که این بخش هم، به‌صورت جلسات مجازی برنامه‌ریزی‌شده است.»

در ادامه عباسی در خصوص بخش اینوجوان توضیح داد و گفت که در اینوتکس ۲۰۲۰ هم این بخش وجود دارد کودکان می‌توانند از محتواهای آموزشی این بخش به صورت آنلاین استفاده کنند. همچنین بخش جدید اینوتکس‌گیم امسال برای مخاطبین در نظر گرفته شده تا بتوانند با سایر مخاطبین حاضر در اینوتکس بک بازی و چالشی را برگزار کنند. بخش فناوری نیز که هرساله در نمایشگاه بود و مخاطبین می‌توانستند به‌صورت مستقیم از فناوری‌ها استفاده کنند امسال با توجه به مجازی بودن نمایشگاه به صورت مستند وجود دارند.

همچنین یکی دیگر از خبرهایی که تازه امروز تأیید شد در خصوص اپلیکیشن نمایشگاه مجازی اینوتکس بود که می‌توان از گوگل پلی دانلود و استفاده کرد. در این اپلیکیشن با توجه به گزینه علاقه‌مندی که کاربر ثبت کرده است افراد می‌توانند با دیگر افراد که علاقه‌مندی مشترک دارند ‌گفت‌وگو کنند و حتی براساس هوش مصنوعی این برنامه، غرفه‌ای که با توجه به علاقه‌مندی شما هست نمایش داده می‌شود و امکان گفت‌وگو با غرفه‌دار نیز است.

پس از گفته‌های پایانی سجاد عباسی و پخش تیزر ناحیه نوآوری پردیس، از صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری برای ارائه توضیحات خود دعوت شد. او درباره آغاز اینوتکس گفت: «حدوداً ۹ سال پیش که اینوتکس را آغاز کردیم فکر نمی‌کردیم این نمایشگاه به جایگاه الآن خود برسد. اینوتکس نشان داده است فرزند زمان خودش است. ورود تکنولوژی به کشور باعث شد تا ما به فکر صادرات نیز باشیم و اینوتکس در حوزه شرکت‌هایی که ظرفیت صادرات را دارند نقش‌آفرینی کرد.

با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که صورت گرفت موضوع ایجاد اکوسیتسم و زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور مطرح شد. در سال ۹۳ ما در پارک فناوری پردیس به این سمت حرکت کردیم و مرکز شتاب‌دهی نوآوری ایجاد شد و موضوع استارت‌آپی در کشور با صدها رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها توسط افراد متخصص شکل گرفت. صدها و هزاران تیم و افراد علاقه‌مند به ورود فعالیت‌های نوآورانه و دانشی شدند. طبق آمارهایی که رصد کردیم بیش از بیست هزار نفر در رویدادهایی که تلاش کردیم در بیش از ۶۰ شهر برگزار شود، شرکت کردند.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس در مراسم حضور پیدا کردند. ستاری با آرزوی موفقیت برای برگزارکنندگان اینوتکس گفت: «امیدوار هستم امسال که نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد نمایشگاه خوبی داشته باشیم و مذاکرات خوبی بین شرکت‌ها صورت بگیرد. در شش ساله اخیر اتفاقات خوبی در زیست‌بوم فناوری اتفاق افتاده است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیداکرده و به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت رسیده است. چندین هزار استارت‌آپ، مراکز نوآوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، چندین پارک فناوری و کارخانه‌های نوآوری را در کشور داریم.

همچنین جهت‌گیری دانشگاه‌ها به‌طور وسیعی تغییر پیدا کرده است. نگاه فرهنگ عمومی به فعالیت استارتاپی هم در حال تغییر است. برخلاف گذشته که استخدام شدن امر مهمی بود، این روزها کارآفرینی در حال تبدیل شدن به یک ارزش است. امیدوار هستم این نمایشگاه برای افراد چه در خارج و چه در داخل ایران دستاوردهای خوبی به‌همراه داشته تا بتوانند تبادلات فناوری باهم داشته باشند.»

رضا غیابی مسئول استیج در خصوص برنامه‌های پیشرو اینوتکس ۲۰۲۰ توضیح داد و گفت: «اینوتکس باعث شد بخش خصوصی و دولت تعامل خوبی باهم داشته باشند. استیج اینوتکس که قلب تپنده این نمایشگاه است حاصل نتایج اتاق فکر رویداد اینوتکس است. من هرسال در استیج این فرصت را دارم تا در خصوص کارهایی که انجام‌شده و همچنین کارهایی که در انجام خواهد شد بگویم.»

در پایان مراسم افتتاحیه سرهنگ گودرزی، رئیس پلیس فتا به‌اختصار به امنیت شرکت‌های استارت‌آپی پرداخت و تأکید کرد اغلب مسائلی که استارت‌آپ‌ها با آن درگیر هستند، مسائل زیرساختی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.