راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی سرویس رعد بانک ملی؛ کارت نکشید، با موبایل پرداخت کنید

امروز یاد یکی از دوستانم افتادم که می‌گفت: “بانک ملی در ارئه خدمات اسمش بد در رفته وگرنه خدماتی دارد که حتی خیلی از مردم نمی‌دانند که بانک ملی چنین امکاناتی را دارد.” بنده هم با این دوست عزیز تا حدودی موافقم و جواب حرفش را یک چیز می‌دانم؛ آن هم ضعف اطلاع رسانی درست بانک ملی در معرفی محصولات و خدماتش است. رعد ملي بانک ملی هم یکی از آن مواردی است که قربانی این ضعف بانک ملی شده است. در این نوشته قصد داریم رعد ملی بانک ملی را معرفی کنیم.

rade-melli-way2pay-91-12-08

.

رعد ملی چیست؟

رعد خدمتي نوين در عرصه بانكداري الكترونيك مي باشد كه با استفاده ازبرخي خدمات بانكي بدون نياز به هر گونه نرم افزار و يا سيستم هاي خاص به راحتي توسط هر مشتري كه داراي يك سيم كارت همراه اول و يا ايرانسل و يك تلفن همراه با هر مدلي باشد ‏، قابل استفاده است.

كاربران مي توانند به سادگي از امكانات آن بهره مند شوند. چون نيازمند نصب هيچ گونه نرم افزاري نيست و با تمامي گوشي هاي تلفن همراه موجود در بازار سازگار مي باشد. كليه امكانات آن از طريق منوهاي بسيار ساده قابل دسترسي است.

 .

روش ثبت نام و استفاده از خدمت رعد ملی

كاربران مي توانند با گرفتن شماره #717* وارد سامانه رعد ملي شوند. پس از ورود به سامانه با ارسال عدد 7 ثبت نام در سامانه انجام مي گيرد. هر كاربر مي تواند 4 كارت خود را در سامانه تعريف نموده و بطور همزمان اطلاعات مربوط به آنها را در سامانه مشاهده و استفاده كند.

جهت استفاده از بخش معرفي كارتها و عمليات مسدود نمودن و اضافه نمودن كارت – موجودي و خريد نيازي به مراجعه به شعب نداشته و بلافاصله توسط كاربر قابل فعال سازي است. (مشاهده راهنمای تصویری ثبت نام)

امکانات رعد در حال حاضر

 در حال حاضر فقط دریافت اعلام موجودی توسط این سامانه امکان پذیر است و علاوه بر این مشتراکان سبا می‌توانند از آن به جای دستگاه توکن برای دریافت رمز موقت استفاده کنند. امکانات بیشتر آن در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.

rade-meli-717-ussd-small-way2pay-93-02-05

درخصوص استفاده از اين سامانه بعنوان دستگاه توليد رمز يكبار مصرف مشترياني كه در سامانه بانكداري اينترنتي (سبا)‌ ثبت نام نموده اند در هنگام مراجعه به شعبه يك كارت حاوي كد محرمانه دريافت نموده و با وارد كردن آن در سامانه مي توانند از تلفن همراه خود بعنوان دستگاه توليد رمز يكبار مصرف استفاده نمايند. (مشاهده راهنمای تصویری دریافت رمز یکبار مصرف)

kelidhaye-miyanbare-khadamat-rade-meli-way2pay-91-12-08

صرفه جويي در زمان و هزینه

تنها با يك شماره گيري ساده بدون نصب نرم افزار و يا تنظيمات خاص قابل استفاده مي باشد. در اين روش مدت زمان انتظار جهت پاسخگويي بسيار كمتر از روش پيام كوتاه بوده و بر عكس پيام كوتاه هنگام دريافت، اطلاعاتي روي گوشي تلفن همراه ذخيره نمي شود. با توجه به اينكه اين سامانه از بستر مخابراتي (‌Ussd) به جاي پيامك استفاده مي نمايد لذاهيچ هزينه اي براي كاربر ندارد. اين خدمت را مي توانيد بدون پرداخت هزينه اي در سراسر كشور, حتي خارج از كشور استفاده كنيد.

امنيت و دقت

براي استفاده از رعد ملي بايد از رمز استفاده كنيد كه اين رمز را تنها شما مي دانيد. در صورت مفقود يا ربوده شدن گوشي همراه، اين خدمت براي ديگري قابل دسترسي نخواهد بود و با تعويض سيم كارت اطلاعات شما به سيم كارت جديد منتقل مي شود.

با توجه به اينكه در اين سامانه هيچ گونه اطلاعاتي در گوشي ذخيره نشده و اطلاعات شما به صورت كدگذاري شده در بستر USSD ارسال و دريافت مي شودو مانند سيستم پيامكي نمي باشد لذا از نظر امنيتي نگراني را درخصوص سرقت اطلاعات براي كاربر خود بدنبال ندارد. 

کارت نکشید، با موبایل پرداخت کنید

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، با کمک سامانه رعد می‌توانید به جای کارت کشیدن در دستگاه‌های کارتخوان فقط کافی است شماره پایانه را در موبایل خود وارد کنید و مبلغ را تعیین کنید تا پرداخت انجام شود. البته باید ذکر کنیم که این سرویس هنوز راه اندازی نشده است ولی به زودی راه اندازی خواهد شد.

كليه فروشندگان محترمي كه داراي پايانه فروش بانك ملي ايران مي باشند مي توانند با اعلام شماره پايانه خود به دارندگان كارت هاي بانك ملي ايران امكان پرداخت وجه خريد را از طريق رعد ملي بدون استفاده از كارت و دستگاه كارتخوان فراهم نمايند. ضمناً فروشندگان/پذيرندگان ملي در صورت عدم آگاهي از شماره پايانه خود به منظور آگاهي از شماره پايانه مي­ توانند آن را كه به صورت عددي 8 رقمي است در رسيد پايانه فروش خود ملاحظه نمايند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کدهای USSD می‌توانید مطلب «USSD چیست؟ به همراه لیست تمام کدهای ussd و توضیحاتی درباره آنها» را در سایت راه پرداخت مشاهده کنید تا علاوه بر اطلاعات بیشتر لیست تمام کدهای USSD دیگر بانک‌ها و شرکت‌ها را مشاهده کنید.

rade-meli-717-ussd-way2pay-93-02-05

4 دیدگاه
  1. مهرداد می‌گوید

    باسلام بنده پارسال برای فعال کردن رمزیاب رعد ملی، مبلغ مورد نظر و کارمزد بانک را پرداخت کردم و حدود 2 هفته ای هم فعال بود اما الان چندین ماهه غیرفعال شده و هیچکس جوابگو نیست! هیچ جبرانی و جایگزینی سرویس هم صورت نگرفته! این سوال به ذهن هر کس خطور کرده که چه آسان ابتدایی ترین حق یک مشتری که هزینه ای پرداخت کرده و توسط دریافت کننده وجه قادر به سرویس دهی نمی باشد به نابودی کشیده می شود و مشتری مداری در حد حرف باقی می ماند!

    1. ناشناس می‌گوید

      هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

  2. امير می‌گوید

    اين سرويس براي همه ي بانك ها كار ميكنه به جز بانك ملي

  3. قاسم شیخی می‌گوید

    بنده دارای سیم کارت رایتل میباشم چگونه میتوانم از خدمات رعد استفاده نمایم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.