راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریستیانو آمون، سرپرست کوالکام: امسال شاهد عرضه سراسری 5G در بسیاری از نقاط جهان خواهیم بود

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۵ / هرچند بسیاری نگرانند که جنگ تجاری میان آمریکا و چین در کنار پاندمی ویروس کرونا باعث کندی در عرضه خدمات نسل پنجم موبایل در جهان شود، اما مدیرعامل بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های همراه معتقد است که این شبکه بدون مشکل بر اساس پیش‌بینی آغاز به کار خواهد کرد. مدیرعامل شرکت آمریکایی کوالکام همچنین معتقد است که بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان، شرکت‌های غربی در حوزه نسل پنجم از شرکت‌های چینی جلوتر هستند.

کوالکام (Qualcomm) بیش از سه دهه است که روی فناوری بزرگ دنیای آینده کار می‌کند. قله فروش این شرکت سال ۲۰۱۴؛ زمانی به ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که فروش گوشی‌های هوشمند نسل چهارم (4G) به اوج خود رسید. حالا این شرکت امیدوار است که با اوج‌گرفتن فناوری 5G بار دیگر رکوردهای تازه‌ای را در فروش بر جا بگذارد. کوالکام انتظار دارد که در طول سال جاری بین ۱۷۵ میلیون تا ۲۲۵ میلیون گوشی هوشمند 5G در بازار فروخته شود و حتی پاندمی ویروس کرونای جدید هم این شرکت را ناامید نکرده‌ است. پیش‌بینی کوالکام این است که تا سال ۲۰۲۲ رکورد درآمد خود را به ۲۸ میلیارد دلار برساند.

«کریستیانو آمون»، سرپرست کوالکام که ۲۵ سال در این شرکت سابقه دارد، در گفت‌وگو با نشریه بارونز تاکید می‌کند که نگرانی‌های مربوط به پاندمی ویروس کرونا، در پیش‌بینی‌های این شرکت از موفقیت رونمایی از 5G اثر منفی نگذاشته‌ است.

فکر می‌کنید جهان فناوری بعد از پاندمی بیماری کووید ۱۹ چه تغییری بکند؟

این تجربه باعث می‌شود تا در سال‌های آینده مردم بیش از پیش در مورد فناوری‌هایی مانند آموزش آنلاین و درمان از راه دور صحبت کنند، اما در شرایط کنونی، بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال راه‌حلی هستند تا بتوانند در شرایطی که کارمندان‌شان در خانه هستند، همچنان به تولید ادامه دهند. در کوالکام ما در همه آزمایشگاه‌ها دوربین داریم و سامانه‌های تصویری ما به فناوری ابری متصل است، در نتیجه کارشناسان ما از راه دور هم می‌توانند به کار ادامه دهند و با هم همکاری کنند.

ما همچنین این امکان را ایجاد کرده‌ایم که از راه دور تجهیزات را آزمایش کنیم. در شرایطی که ما از اینترنت اشیا و تحولات آینده مرتبط با صنایع صحبت می‌کنیم، خودمان نیز از این امکانات استفاده می‌کنیم. فکر می‌کنم راندمان شرکت ما با وجود قرنطینه و خانه‌نشینی حاصل از بیماری کووید ۱۹ برابر با ۹۰ درصد شرایط عادی باشد، آن هم در شرایطی که غالب کارمندان در خانه کار می‌کنند.

این همه‌گیری چه تاثیری بر گسترش شبکه نسل پنجم و رونمایی از این فناوری گذاشته ‌است؟

اولین نمونه‌های گوشی هوشمند با فناوری ارتباط 5G اوایل سال گذشته میلادی عرضه شدند. آخرین گام ایجاد زیرساخت‌های شبکه بود. آنچه اکنون در آمریکا و دیگر نقاط جهان اتفاق می‌افتد این است که تعداد زیادی از افراد در خیابان‌ها نیستند. همین باعث شده‌ تا اپراتورها نسبت به برنامه‌های قبلی خود اندکی جلوتر باشند؛ چراکه بهترین فرصت برای کندن خیابان‌ها با هدف نصب فیبر نوری است. من تصور می‌کنم که اپراتورها از این فرصت استفاده کرده‌اند تا رونمایی از شبکه نسل پنجم خود را دست‌‌کم یک فصل جلوتر بیندازند. می‌توان گفت شرایط به نفع نسل پنجم تمام شده‌ است.

در مورد رقابت‌هایی که میان آمریکا و چین در زمینه فناوری نسل پنجم وجود دارد، چه تصوری دارید؟

مهم است که به دو وجه مهم این قضیه به‌صورت جداگانه نگاه کنیم؛ یکی پیشگامی در فناوری است و دیگری مقیاس اجرای پروژه. تقریبا همه نوآوری‌های حوزه نسل پنجم بدون استثنا از سوی کوالکام، اریکسون، نوکیا و سامسونگ عرضه شده‌اند و همه اولین‌ها در حوزه اپراتورها هم در اختیار ورایزن، تی‌موبایل یو‌اس و ای‌تی‌اند‌تی است. حتی در حوزه‌هایی که چینی‌ها مدعی پیشگامی هستند هم شرکت‌های غربی جلوتر هستند. اینکه ادعا می‌شود آمریکا از چین در حوزه فناوری عقب‌تر است، درست نیست.

پس معتقدید که غرب در هیچ حوزه‌ای از لحاظ فناوری 5G از چین عقب نیست؟

نهایتا آن چیزی که اهمیت دارد این است که مقیاس شبکه را بیشتر کنیم. در آمریکا و اروپا به‌دلیل نیاز به مجوزهایی در مورد مکان نصب آنتن‌ها و سلول‌ها ممکن است پیشرفت، اندکی کندتر باشد. در چین این مساله خیلی ساده‌تر است. من از رویه امور در آمریکا رضایت دارم و می‌بینم که اپراتورها مشغول توسعه جغرافیای تحت پوشش خدمات خود هستند، اما اگر مهم‌ترین مانع در برابر توسعه شبکه نسل پنجم در آمریکا را بخواهید، به نظرم مساله دسترسی به املاک تازه برای نصب تجهیزات باشد. چگالی این شبکه نسبت به شبکه‌های نسل قبل بیشتر است و در نتیجه به آنتن‌ها و برج‌های مخابراتی بیشتری نیاز داریم. این موضوع ساده نیست. اپراتورها باید با تک‌تک شهرداری‌ها به‌صورت مجزا مذاکره کنند؛ موضوعی که اصلا در چین مطرح نیست.

به‌نظر  شما شبکه نسل پنجم چه فرصت‌های جدیدی در اختیار مشتریان و کسب‌وکارها قرار دهد؟

اجرای نقشه‌های مرتبط با تحول دیجیتال و اینترنت اشیا با استفاده از این شبکه سرعت می‌گیرند. در کره، ما یک مشتری داریم که در حال توسعه یک دوربین است که می‌توانید آن را دور گردن‌تان ببندید. این دوربین می‌تواند تصاویر باکیفیت و با جزئیات بالا را به‌صورت ۳۶۰ درجه ثبت کند. این دوربین در بیمارستان‌هایی که بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقب‌های ویژه بستری بودند، مورد استفاده قرار گرفت. پزشکان با استفاده از این دوربین می‌توانند یک تصویر باکیفیت با زاویه ۳۶۰ درجه در اختیار همکاران دیگرشان قرار دهند که ممکن است در مکانی دیگر باشند و برای درمان همکاری کنند و پزشکی که در مکان دیگری است، می‌تواند به‌صورت همزمان دستورات مربوط به بیمارش را بدهد و او را از راه دور معاینه کند.

در حوزه مصرف‌کنندگان هم کاربران بیش از گذشته می‌توانند با این فناوری ویدئوهای آنلاین تماشا کنند. با اینترنت نسل پنجم میزان کافی پهنای باند وجود دارد تا همه کاربران همزمان دست‌کم ۹۵ درصد از ویدئوها را با کیفیت اصلی تماشا کنند. موارد زیاد دیگری هم هست که با افزایش مقیاس استفاده از شبکه به‌تدریج این کاربری‌ها عرضه خواهد شد.

فکر می‌کنید رکود بازار و کاهش تقاضا چه تاثیری بر بازار گوشی‌های هوشمند بگذارد؟

به نظر بازار گوشی‌های همراه از آنچه بود، کوچک‌تر خواهد شد. باید دید مردم چقدر پس‌انداز اضافه از درآمد‌شان خواهند داشت تا آن را برای خرید یک گوشی جدید هزینه کنند، اما در چین هرچند رقم کلی تعداد گوشی‌های تلفن همراه فروخته‌شده در حال کاهش است، اما تعداد گوشی‌های نسل پنجم عرضه‌شده در بازار ثابت مانده ‌است. دلیل عمده این ثبات، عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم است.

اپراتورها علاقه‌مند هستند که تعداد بیشتری از کاربران‌شان به نسل پنجم روی بیاورند. اگر شما مدیرعامل یک اپراتور باشید و شبکه نسل پنجم عرضه کنید، در حالی که هنوز شبکه نسل چهارم‌تان هم فعال است، آنگاه هزینه‌های عملیاتی شما دوبرابر می‌شود. در نتیجه همه علاقه‌مند هستند تا ترافیک خود را به شبکه جدید منتقل کنند.

از نظر شما نهایتا چه زمانی شاهد عرضه نسل پنجم باشیم؟

کره تلکام (KT) اعلام کرده‌ که تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ شبکه نسل پنجم موج میلی‌متری‌اش را عرضه می‌کند. در ژاپن شبکه نسل پنجم از جمله شبکه موج میلی‌متری عرضه شده‌ است. ماه دسامبر سال گذشته تقریبا ۱۹ درصد از کل گوشی‌های جدیدی که در چین به شبکه متصل شدند، از نسل پنجم پشتیبانی می‌کردند. این رقم در ماه مارس به 30  درصد رسید. اپراتورهای چینی پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال جاری یک میلیون ایستگاه مخابره نسل پنجم در سراسر این کشور راه‌اندازی شده ‌باشد.

منبع مجله بارونز ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۵
نویسنده / مترجم اریک ساویتز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.