راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جزئیات یک انتقال بزرگ به روایت مدیرعامل داتین

محمد نژادصداقت مدیرعامل شرکت داتین درصفحه شخصی توییتر خود ، توضیحاتی درباره بهره‌برداری از راهکار جامع بانکی این شرکت در بانک سپه ارائه داد. او نوشت: حدود دو هفته از آغاز بهره‌برداری از راهکار جامع بانکی ‎داتین در بانک ‎سپه می‌گذرد. عملیات مهاجرت داده‌ها از روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه آغاز شد و مرحله اول آن به فعال‌سازی خدمات غیرحضوری و کارت اختصاص داشت.

او ادامه داد: در گام اول مهاجرت، اطلاعات مشتریان، سپرده‌های متصل به کارت، اطلاعات کارت، اطلاعات کاربران اینترنت بانک، موبایل بانک و تلفن بانک منتقل شد. این مرحله از مهاجرت، از ساعت ۱۴ روز پنج‌شنبه ۱۹ تیر آغاز شد و ساعت ۸ صبح جمعه با موفقیت به پایان رسید.

وی افزود: در ظهر جمعه، با بررسی داده‌های مهاجرتی توسط اداره بازرسی و اداره فناوری بانک، مجوز بهره‌برداری از سامانه‌ها به ترتیب سوییچ پذیرندگی، سوییچ صادرکنندگی، اینترنت‌ بانک، ESB (سامانه‌های هریم و…) و موبایل بانک صادر شد و مشتریان از همان روز امکان استفاده از خدمات را پیدا کردند.

نژادصداقت در توضیح مرحله دوم مهاجرت اظهار کرد: این مرحله شامل انتقال اطلاعات موردنیاز برای بازگشایی شعب یعنی اطلاعات سپرده‌های بلندمدت، چک، چکاوک، صندوق شعب، امضای مشتریان، چک‌های بانکی و بین ‌بانکی و اطلاعات پرونده‌های اعتبار در حساب جاری بود.

‏‏او اضافه کرد: از ساعت ۱۷ روز جمعه، سه نفر از کارکنان تمام شعب در سراسر کشور برای پیش‌گشایش در شعبه حاضر شدند و کنترل‌های اولیه را برای شروع روز کاری در روز شنبه را انجام دادند و خوشبختانه این پیش‌گشایش طبق سناریو برنامه‌ریزی شده با موفقیت پیش رفت.

‏ مدیرعامل شرکت داتین در ادامه توضیحاتش در توییت یادشده نوشت: مشکلاتی در طول این دو هفته در حوزه‌های چک، رفع مسدودی حساب، صدور کارت جدید، پرداخت قبوض و خرید شارژ وجود داشت که بیشتر آنها برطرف شده و یا با اصلاح فرآیندها و روال‌های بانک به طور کامل مرتفع خواهد شد، این اختلالات که ناشی از حجم بزرگ عملیات، مهاجرت از سامانه‌های متعدد، وجود مشتریان و حساب‌ها با تاریخچه بسیار طولانی، تغییر بعضی از روال‌ها و فرآیندهاست، قابل پیش‌بینی بوده و داتین و ستاد ویژه مدیریت عملیات در طول این دو هفته تمام‌قد برای رفع این مسایل شبانه‌روزی تلاش کردند.

او ادامه داد: از مشتریان محترم بانک سپه بابت مشکلات و نارسایی‌ها پوزش طلبیده و یقین داریم بازخوردهای شما به تسریع کشف اختلال‌ها و بهبود تجربه‌ کاربری تمامی مشتریان ارجمند بانک بزرگ سپه کمک خواهد کرد.

نژادصداقت به سوال یکی از کاربران با این مضمون که این رویداد به طرح ادغام بانک نیروهای مسلح مربوط می‌شود؟ پاسخ داد: ‏‎به طرح ادغام بانک‌ها به طور مستقیم مربوط نیست. موضوع مهاجرت بانک سپه از ۸۴ سامانه سنتی به سامانه‌های بانکداری متمرکز و مبتنی بر فناوری نوین است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی حاشیه‌ای که چطور‏‎ با این حجم از داده و انبوه دانش داده‌کاوی، نمی‌شود گره‌های فساد رو پیش از بروز شناسایی کرد؟ نوشت: سامانه‌های سنتی و داده‌های ناکامل و غیرصحیح، به‌ویژه در نهادهای دولتی و زیربنایی، مانع داده‌کاوی درست هست. مهم‌تر از مسایل فنی، این واقعیت هم وجود دارد که نبود شفافیت رکن کلیدی فساد است.

‏‎

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.