راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگترین پروژه نرم‌افزاری بانکی کشور به ثمر نشست

وضعیت بانک سپه امروز بعد از مهاجرت این بانک به کربنکینگ جدید چگونه بود؟

پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های فناوری اطلاعات صنعت بانکی کشور انجام شد؛ استقرار کربنکینگ جدید بانک سپه در شرایطی که ادغام پنج بانک دیگر نیز در بانک سپه در حال انجام است.

بانک سپه از مدت‌ها قبل به دنبال ارتقاء سامانه‌های خود بود که از دلایل مهم آن بهره‌مندی این بانک از فناوری‌های جدید، یکپارچگی هر چه بیشتر سامانه‌ها و خدمات و افزایش کیفیت و سطح اطمینان سامانه‌ها بود. اجرای این پروژه به داتین واگذار شده است که از اسفند ۱۳۹۷ با امضای قرارداد میان بانک سپه و این شرکت رسما آغاز شد و پس از گذشت ۱۵ ماه، پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته شد. با احمد سلمانی آرانی مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید درباره این مهاجرت صحبت کردیم. همچنین با مهدی رضایی معاون یکی از شعب بانک سپه نیز درباره وضعیت سرویس‌دهی امروز بانک گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


سامانه بانکداری متمرکز امید در وضعیت نسبتاً پایداری قرار دارد


به گفته احمد سلمانی آرانی مدیرعامل شرکت امید سپه، اطلاعات مربوط به مشتریان بانک سپه، سپرده‌ها و انواع کارت‌ها به سامانه جدید بانک انتقال یافته و سرویس‌های مرتبط با آن‌ها از ابتدای روز جاری فعال بوده و در حال خدمت‌رسانی به مشتریان است. او توضیح داد: «با توجه به انتقال اطلاعات سیستم قدیم بانک سپه به سیستم جدید، از تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۹ سیستم‌های جدید با اطلاعات واقعی که تماما از سیستم قدیم منتقل شده است، در حال ارائه خدمت به مشتریان بانک سپه هستند.»

مدیرعامل شرکت امید سپه با اشاره به ابعاد عظیم پروژه، گفت: «با توجه به ابعاد عظیم پروژه، برخی اختلال‌ها پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه به لطف الهی و به مدد مدیریت مناسب و تلاش همکاران، بسیاری از آن‌ها اتفاق نیافتاد و سیستم با کارایی قابل قبولی بهره‌برداری شد. در حال حاضر بنا به درخواست بانک سپه، برخی از سرویس‌ها ازجمله صدور انواع کارت موقتا قطع بوده که انشالله پس از رسیدن سامانه به ثبات نسبی این خدمات نیز در روزهای آتی به مشتریان بانک سپه ارائه خواهد شد.»

طبق صحبت‌های سلمانی آرانی، در حال حاضر سامانه بانکداری متمرکز امید در وضعیت نسبتا پایداری قرار داشته و سامانه شعب و سامانه‌های غیرحضوری بانک در حال خدمت‌رسانی به مشتریان است و به‌طور کلی در حال طی کردن دوره گذار به منظور رسیدن به پایداری کامل سامانه بانکداری متمرکز امید هستیم.


وضعیت شعب بانک سپه بعد از مهاجرت


مهدی رضایی معاون یکی از شعب بانک سپه با بیان اینکه حدود ۱۸ ماه پیش پروژه مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید شروع شد، توضیح داد: « طی این دوره استقرار اقدامات فراوانی در راستای ارزیابی و شناخت وضعیت قبلی بانک، آماده‌سازی داده‌ها و ویژه‌سازی و اختصاصی‌سازی فرایندها در پلتفرم انتخاب شده به‌عنوان کربنکینگ جدید، صورت گرفته است. از شش ماه پیش تاکنون نیز مانورهای عملیاتی گسترده با هدف تکامل سامانه و درک هر چه بهتر رابط و نحوه کاربری این ابر سامانه در کلیه سطوح بانک و با داده‌های آزمایشی اجرا شده است. این مانورها با سازماندهی گسترده و برنامه‌ریزی دقیق در کلیه شعب بانک سپه اجرا می‌شدند و هر بار با نتایج ارزشمندی که به دست می‌آمد، این پروژه بسیار پیچیده و سنگین به موفقیت در اجرای نهایی نزدیک می‌شد.»

طبق صحبت‌های معاون شعبه بانک سپه، روز پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه زمان پایان فعالیت سامانه بانکداری پیشین بانک سپه در اکثر بخش‌های اصلی عملیات ریالی بود. «از عصر پنج‌شنبه با اطلاع‌رسانی قبلی به مشتریان و بسترسازی‌های لازم، تمامی سرویس‌های مستقر روی سوییچ قبلی غیرفعال و برچیده شد و عملیات استقرار تمام سرویس‌ها بر سوییچ داتین آغاز شد که در عمل متخصصین فناوری اطلاعات در بانک سپه، شرکت رایانه خدمات امید و شرکت داتین موفق شدند این اقدام حساس و مهم را در کمتر از ۲۴ ساعت با موفقیت به اتمام برسانند. به‌طوری که تمامی زیرساخت‌های عملیات پرداخت و مجموعه فعالیت‌های شتاب مجددا از کمی پیش از ظهر روز جمعه ۲۰ تیرماه از سر گرفته شد. همچنین به منظور حصول اطمینان از آمادگی کافی برای ارائه خدمات کلیدی به مشتریان، پرسنل شعب بانک سپه همگی عصر روز جمعه در محل کار خود حاضر شده و این بار آزمون‌ها در محیط عملیاتی کاملا واقعی را اجرا کردند.»

رضایی با اشاره به اینکه این تست‌ها با درصد قابل‌قبولی موفقیت‌امیز بودند، توضیح داد: «سرویس‌هایی که امروز باید لانچ می‌شدند امتحان خود را خوب پس دادند و سیستم از پایداری خوبی برخوردار بود. در روز جمعه کماکان برخی سرویس‌های خاص و مهم در دسترس نبودند، به طور مثال سرویس‌های حوزه چک اما با تلاش‌ بدون توقف تیم‌های فنی تا صبح امروز در دسترس قرار گرفتند. بسیاری از ایرادهای مشاهده شده از صبح امروز تا ظهر رفع شدند و حدود ساعت ۱۲ امروز سامانه جامع بانکی امید به وضعیت کاملا پایدار و قابل قبولی رسید. من اکنون به‌عنوان یک بانکدار که زمینه‌ی تحصیل و فعالیت در حوزه مهندسی نرم‌افزار را دارم، معتقدم یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های نرم‌افزاری تاریخ کشور پس از ماه‌ها تلاش امروز به مرحله اجرای موفقی رسید. بانک سپه اکنون یکی از بهترین زیرساخت‌های بانکداری را در اختیار دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.