راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام کشورها از فناوری بلاکچین برای ارتقای دولت الکترونیکی استفاده می‌کنند؟

شاید برترین ویژگی بلاکچین که باعث محبوبیتش شده، شفافیت باشد که مزیت رقابتی آن محسوب می‌شود و اصلی‌ترین ویژگی یک دولت الکترونیکی است

در تعریف دولت الکترونیکی آمده «دولتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری می‌پردازد. برای تحقق این سیاست‌ها دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار  و ارکان دیگر دولتی استفاده می‌کند.»

در تعاریف دیگر، دولت الکترونیکی 1.0 را می‌توان دولتی معرفی کرد که از شبکه جهانی وب (www) و فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود برای به دست آوردن کارایی بیشتر استفاده می‌کند. در ادامه همین تعریف دولت الکترونیکی 2.0 دولتی معرفی شد که از طریق سرویس‌های پورتالی که توسط فناوری‌های وب 2.0 پشتیبانی می‌شد، بیشتر از قبل شهروندان را در محوریت فعالیت‌هایش قرار داد و مشارکت شهروندان در این دولت بیشتر و دموکراسی الکترونیکی ارتقا داده شد. با تکامل بیشتر و بیشتر فناوری، دولت الکترونیکی 3.0 دولتی خواهد بود که از فناوری‌های وب 3.0 مانند فناوری دفتر کل توزیع‌شده، هوش مصنوعی، وب معنایی و شبکه جهانی وب مجازی استفاده خواهد کرد.

این روزها دولت‌های بیشتری به سمت تصویب قوانین نظارتی و آغاز پروژه‌های آزمایشی با محوریت فناوری بلاکچین می‌روند. مزیتی که بلاکچین برای دولت‌ها دارد این است که می‌تواند به آنها امنیت سایبری، بهینه‌سازی فرایندها و سرویس‌های بیش از حد متصل ادغام‌شده ارائه و در عین حال اعتماد مردم به آنها را هم بیشتر کند.


دلبستگی دولت‌ها به بلاکچین به چه علت است؟


دولت الکترونیکی یکی از دلایل اصلی توجهات ویژه‌ای است که به بلاکچین شده و فناوری ایده‌آل و مناسبی برای دیجیتالی کردن سرویس‌های دولتی و ارائه این سرویس‌ها به شهروندان است. شاید برترین ویژگی بلاکچین که باعث محبوبیتش شده، شفافیت باشد که به نوعی مزیت رقابتی آن محسوب می‌شود. از طرف دیگر شفافیت اصلی‌ترین ویژگی یک دولت الکترونیکی هم محسوب می‌شود.

شفافیت بلاکچین از قابلیت تغییرناپذیری آن به وجود آمده است. تغییرناپذیری به این معنا است که هیچ‌چیز روی بلاکچین حذف نمی‌شود و همه تغییرات ایجادشده هم به‌صورت خودکار روی آن ذخیره می‌شود. تغییرناپذیری بلاکچین امکان ردیابی کامل تراکنش‌ها و اتفاقات و افزایش بهره‌وری را فراهم می‌آورد. به نظر می‌رسد همین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها برای خیز برداشتن دولت‌ها به سمت این فناوری کافی باشد.


موارد استفاده از بلاکچین در یک دولت الکترونیکی


شاید یکی از برجسته‌ترین کاربردی که برای دولت الکترونیکی بتوان عنوان کرد، تبادل داده باشد. درواقع کاری که می‌شود انجام داد این است که یک مخزن مرکزی از داده‌های شهروندان ایجاد کرد که این داده‌ها در یک محیط امن بلاکچینی و با یک رمزنگاری بسیار قوی نگهداری می‌شوند. همچنین این داده‌ها تحت کنترل شهروندان خواهد بود. به عبارتی شفافیتی که بلاکچین ارائه می‌دهد منجر می‌شود که شهروندان به راحتی ببینند که چه کسی به مجموعه داده‌ها دسترسی دارد و تغییرناپذیری بلاکچین امکان حذف اقدامات صورت‌گرفته روی داده‌های ذخیره‌شده را نمی‌دهد.

جدای از بحث شفافیت، استفاده از بلاکچین به شهروندان امکان ارائه مجوز برای یک سری استفاده‌های خاص را می‌دهد. برای مثال اگر سازمان مالیات به یک سری داده‌ها نیاز داشته باشد می‌تواند درخواست دسترسی به داده‌اش را ارسال کند و شهروند موردنظر اجازه دسترسی را به او بدهد. به این ترتیب شهروندان کنترل کاملی روی داده‌هایشان دارند و مجوز دسترسی به یک سری موارد استفاده می‌تواند اعطا شود، ابطال، تمدید یا در تاریخ مشخصی منقضی شود.

مزایای دیجیتالی کردن سرویس‌های دولت بسیار زیاد است. بخش‌های زیادی وجود دارد که ورود بلاکچین به آنها می‌تواند در بهبود فرایندها کمک کند مانند رای‌گیری الکترونیکی، ثبت املاک، شناسایی دیجیتال، اعطا و ابطال گواهی‌نامه‌های رانندگی و همینطور رسیدگی به داده‌های پزشکی، بانکداری و غیره.

مسعود خرقانی؛ معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در یادداشتی مزایای اصلی استفاده از تکنولوژی بلاکچین در دولت‌ها را اینطور معرفی می‌کند:

  • کاهش هزینه‌های اقتصادی، زمان و پیچیدگی در مبادلات اطلاعات مابین سازمان‌های دولتی و هم چنین مابین سازمان‌های عمومی- خصوصی که این موجب بهبود عملکرد اداری و مدیریتی دولت است.
  • کاهش بوروکراسی، اختیارات فردی و فساد، به دلیل استفاده از دفاتر توزیع‌شده و قراردادهای هوشمند قابل‌برنامه‌ریزی.
  • افزایش خودکارسازی، شفافیت، قابلیت ممیزی و پاسخگویی اطلاعات در مراجع ثبت دولتی به نفع شهروندان.
  • افزایش اعتماد شهروندان و شرکت‌ها در فرایندهای دولتی و نگهداری سوابق به‌واسطه استفاده از الگوریتم‌هایی که دیگر تنها و تماما تحت کنترل دولت نیستند.

به گفته خرقانی، تکنولوژی بلاکچین می‌تواند کمک کند تا بخش بزرگی از وظایف اداری را که دولت‌ها در جامعه امروزی انجام می‌دهند، کنار گذاشته شوند و این امکان وجود دارد که دولت‌ها مجبور نباشند فرایندهای ذخیره‌سازی و تبادل اطلاعات را به‌منظور تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در جامعه، برای خود ایجاد کنند؛ زیرا این کار می‌تواند با پروتکل بلاکچین فراهم شود. در عوض، آن‌ها باید نقش نظارتی را در رابطه با معاملات انجام‌شده در این زیرساخت حفظ کنند.

استفاده از فناوری بلاکچین از منظر شهروند محوری نیز امیدوارکننده است. به‌طور خاص، به‌عنوان مثال شهروندان می‌توانند بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و افزایش کارایی را در استفاده از خدمات دریافتی خود، به‌واسطه به‌کارگیری قراردادهای هوشمند در خودکارسازی فرایندها یا ثبت اسناد در دفاتر رسمی دولتی تجربه کنند. افزون بر این، خدمات دیگری را نیز می‌توان نام برد که بر مبنای ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین قابل‌ارائه هستند، مانند احراز هویت دیجیتالی یا مشارکت در رأی‌گیری، تغییر تعادل قدرت، افزایش مالکیت و کنترل شهروندان بر فرآیندهای دموکراتیک و غیره.


کدام دولت‌ها از بلاکچین استفاده می‌کنند؟


چند دهه پیش دولت‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده از اینترنت را آغاز کردند و حالا هم به استفاده از مزایای بلاکچین رو آورده‌اند و به آن علاقه‌مند شده‌اند؛ کشورهایی مانند استرالیا، چین، ژاپن، امارات، مالت، سوئیس، ایالات متحده، استونی، بریتانیا و سنگاپور بهره‌برداری از این فناوری در بخش‌های مختلف را شروع کرده‌اند. چند وقت پیش هم وزیر دارایی هند آرون جتلی گفته بود که این کشور هم به صورت فعالانه استفاده از فناوری بلاکچین را بررسی می‌کند.

به تازگی هم چین که جاه‌طلبی‌های زیادی درباره بلاکچین دارد و می‌خواهد این کشور را به هاب این فناوری تبدیل کند، برنامه خود برای دولت مبتنی بر بلاکچین را اعلام کرد. چین به دنبال ایجاد سیستمی برای دولت الکترونیکی است که در حقیقت راه‌هایی برای ایجاد ارتباط میان آژانس‌های دولتی، کسب‌وکارها و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود. دولت پکن در همین راستا از طرح خود برای تبدیل شدن به یک هاب بلاکچین تا سال ۲۰۲۲ پرده‌برداری کرد.

در طرح جدید چین ۱۲ مورد استفاده از بلاکچین عنوان شده که شامل مواردی مانند فرودگاه‌ها و پلتفرم‌های مالی برای کسب‌وکارها می‌شود. توسط این طرح اطلاعات بنادر مسقیما با دفتر کل به اشتراک گذاشته خواهد شد و دیگر خبری از وقفه‌های طولانی موجود در سیستم کنونی مبتنی بر کاغذ و نیمه دیجیتال نخواهد بود. در این طرح به بانکداری نیز توجه شده و امکان احراز هویت و همچنین ردیابی بازپرداخت فراهم می‌شود.

برنامه چین بهانه‌ای شد تا نقش بلاکچین در دولت الکترونیکی را بررسی کنیم و همچنین نگاهی داشته باشیم به دیگر کشورهایی که استفاده از این فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


کانادا


شورای تحقیقات ملی کانادا اعلام کرد که یک کاوشگر بلاکچین اتریوم ساخته تا مدیریت شفاف قراردادهای دولتی و به اشتراک‌گذاری امن داده با عموم مردم را آزمایش کند. چند ماه بعد، دولت شروع به بررسی دیگر استفاده‌های فناوری بلاکچین کرد. برنامه کمک به تحقیقات صنعتی شورای تحقیقات ملی کانادا (NRC IRAP) در جلسه‌ای از برنامه‌های خود برای آزمایش قابلیت استفاده از فناوری بلاکچین در اجرای برنامه‌های توافق مشارکت، گفت. این کارها اولین استفاده‌های واقعی از بلاکچین برای دولت و سایر نهادهای عمومی است.

دولت کانادا از فناوری بلاکچین برای صدور سی‌وی‌های دیجیتالی برای کارمندان پروژه‌ای استفاده می‌کند. به این ترتیب یک سابقه دائمی، شخصی و امن از مهارت‌ها و تجربیات آنها فراهم می‌شود. دولت‌های بریتیش کلمبیا، اونتاریو و کانادا با مشارکت همدیگر شبکه سازمان‌های قابل تایید (VON) را تشکیل دادند که به سازمان‌ها و افرادی که آن‌را رهبری می‌کنند کمک کند تا به صورت آنلاین و روشی مطمئن کسبو‌کارشان را انجام دهند.


مکزیک


دولت مکزیک در نظر دارد یک سری استفاده‌های عمومی برروی شبکه بلاکچین انجام دهد. بخش دولت دیجیتال این کشور پروژه‌ای به نام HACKMX راه‌اندازی کرده است. این پروژه با استفاده از فناوری بلاکچین پیشنهادات ارائه‌شده برای انعقاد قراردادهای عمومی را ردیابی و اعتبارسنجی می‌کند.

ویسنته فاکس رئیس‌جمهور سابق مکزیک(2000-2006) هم در حال کار روی پروژه‌ای است که فناوری بلاکچین را با فعالیت‌های کشاورزی ادغام کند. فاکس در نظر دارد تا با استفاده از این فناوری شفافیت را در دولت افزایش و از طرف دیگر، فساد را در کشور کاهش دهد. همچنین دولت مکزیک قانونی را با عنوان «قانون فین‌تک» به تصویب رسانده که هدف آن از بین بردن انحصارهای مالی و ارتقا نوآوری فناورانه است و می‌خواهد این کار را از طریق همکاری میان رگولاتورها و قانون‌گذاران و دیگر بازیگران بخش خصوصی کشور انجام دهد. این قانون چهارچوبی هم برای قانون‌گذاری استفاده از رمزارزها معرفی کرده است.


ایالات متحده


آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) در حال ایجاد امنیت سایبری با استفاده از بلاکچین در ایالات متحده است. درواقع دارپا قصد دارد پلتفرم مبتنی بر بلاکچین برای انتقال امن پیام‌ها و معاملات راه‌اندازی کند که از طریق کانال‌های متعدد قابل ردیابی است. همچنین مجلس نمایندگان قانونی با عنوان «پیشبرد نوآوری برای کمک به اجرای قانون» را تصویب کرد که در آن از شبکه اجرای جرائم مالی می‌خواهد تا مطالعه‌ای درباره موارد استفاده از بلاکچین، هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌ها انجام دهد.

در بخش 1646 قانون مجوز دفاع ملی 2018 ایالات متحده هم آمده است که از بلاکچین برای انجام فرایند استخدام در بخش نظامی کشور استفاده شود. از دیگر استفاده‌های بلاکچین در آمریکا می‌توان به بخش پست کشور اشاره کرد. سرویس پستی ایالات متحده حق ثبت اختراع برای ادغام فناوری بلاکچین و گواهی‌نامه‌های دیجیتالی به منظور تایید صلاحیت اطلاعات کاربر را ارائه داد. سازمان غذا و دارو هم یک پروژه آزمایش راه‌اندازی کرد که به بررسی بلاکچین در راستای ردیابی امن و همینطور تایید داروهای نوشته‌شده در نسخه می‌پردازد.


آرژانتین


برنامه شتاب‌دهنده وزارت کار این کشور سعی دارد تا 50 هزار دلار به منظور حمایت از استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاکچین ارائه دهد. همچنین پروژه هویت دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین هم به منظور بهبود دسترسی شهروندان به خدمات دولتی در آرژانتین راه‌اندازی شده است.


اروپا


کمیسیون اروپا، تالار گفت‌وگو و نظارت بلاکچین اتحادیه اروپا را برای تسریع در تحقیقات و نوآوری‌های بلاکچین راه‌اندازی کرده است. برنامه the European Horizon 2020 هم تا سقف 300 میلیون دلار روی پروژه‌های بلاکچینی در سراسر اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.


اتریش


دولت اتریش اولین موسسه تحقیقات در حوزه اقتصاد کریپتو را راه‌اندازی کرد که از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه بلاکچین تا سقف 8 میلیون یورو پشتیبانی مالی خواهد کرد.


دانمارک


حزب لیبرال دانمارک اولین انجمن محلی در دنیا بود که با استفاده از فناوری بلاکچین، یک انتخابات داخلی انجام داد.


استونی


دولت استونی از سال 2008 این فناوری را آزمایش کرده و مورد بررسی قرار داده و اولین کشوری بود که از بلاکچین در سطح ملی استفاده کرد. از سال 2012، این فناوری در بخش‌های مختلف این کشور مانند سیستم‌های حقوقی قضایی، سلامت ملی و سیستم‌های کد تجاری در حال استفاده است. دولت این کشور قصد دارد تا استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده را در سایر حوزه‌ها مانند پزشکی، امنیت سایبری و داده هم توسعه دهد.

برنامه دولت الکترونیکی استونی، مدعی است که توانسته 99 درصد از سرویس‌ها را به صورت آنلاین ارائه دهد. 44 درصد مردم این کشور از برنامه رای‌دهی آنلاین استفاده می‌کنند و 98 درصد اعلامیه‌های مالیاتی این کشور هم به صورت آنلاین ارائه می‌شود. همچنین 98 درصد مردم این کشور دارای شناسه دیجیتال هستند و بیش از 700 میلیون امضای دیجیتال وجود دارد. باید گفت که 99 درصد داده‌های مربوط به سلامت مردم این کشور به صورت دیجیتالی روی بلاکچین ذخیره شده است.

وزارت دادگستری استونی از فناوری بلاکچین استفاده کرده تا یک سیستم قانون الکترونیکی و پایگاه داده آنلاین راه‌اندازی کند تا به این ترتیب افراد بتوانند به همه پیش‌نویس‌های قانونی موجود از سال 2003 دسترسی داشته باشند.


گرجستان


گرجستان اولین سیستم ثبت زمین مبتنی بر بلاکچین را راه‌اندازی کرد. هدف از راه‌اندازی این سیستم تقویت حقوق صاحبان ملک و افزایش اعتماد شهروندان به دولت و همینطور بهبود امنیت داده بود. در حال حاضر بیش از 1/5 میلیون زمین ثبت‌شده در این سیستم وجود دارد که به طور متوسط فرایند ثبت در این سیستم، 3 دقیقه زمان می‌برد.


آلمان


این کشور «آزمایشگاه بلاکچین» را به منظور استفاده از پتانسیل‌های این فناوری و فناوری‌های مرتبط درجهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، راه‌اندازی کرد. این کشور همچنین استراتژی بلاکچین دولت فدرال را منتشر کرد. هدف از این استراتژی بهره‌برداری از فرصت‌های ارائه‌شده توسط فناوری بلاکچین و استفاده از این فرصت‌ها در جهت تحول دیجیتال است.


ایرلند


این کشور کارگروه داخلی ایجاد کرده که عمیقا به رویکردهای نظارتی درخصوص رمزارزها در حوزه‌های قضایی می‌پردازد. همچنین در این کشور اقدامی تحت عنوان «بلاکچین ایرلند» توسط دولت انجام شده که هدفش کمک به تبلیغ و ترویج و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد بلاکچین در ایرلند است.

Blockathon Ireland رویدادی است که توسط بخش هزینه‌های عمومی و اصلاحات با همکاری وزارت دارایی کشور و به منظور تجزیه‌وتحلیل موارد بالقوه استفاده از این فناوری در زندگی واقعی راه‌اندازی شد.


ایتالیا


بعد از اینکه ایتالیا به انجمن بلاکچین اروپا پیوست، آیین‌نامه‌هایی هم درخصوص تعریف مفاهیم فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، تنظیم کرده است.


لتونی


وزارتخانه‌های استونی، لتونی و لیتوانی، تفاهم‌نامه‌ای منتشر کردند که شامل «حمایت از توسعه نوآوری‌های بازار سرمایه و فناوری‌های جدید با درنظر گرفتن راهکارهای منطقه‌ای فین‌تک؛ به‌عنوان مثال فناوری DLT» می‌شود.


لیتوانی


بانک مرکزی لیتوانی سندباکسی جهت توسعه محصولات و راهکارهای مبتنی بر بلاکچین راه‌اندازی کرد. در این سندباکس بیش از 21 ثبت‌نام از چندین کشور اروپایی ثبت شده است.


لوکزامبورگ


پروژه‌ای به نام Infrachain در این کشور راه‌اندازی شده است. این پروژه با ایجاد چهارچوب حاکمیتی سطح بالا این امکان را فراهم می‌کند تا کاربردهای بلاکچینی در محیط رگولاتوری کنونی عملیاتی شوند.


مالت


بخش ثبت کسب‌وکارهای مالت از فناوری بلاکچین استفاده کرده تا موجب بهره‌بری و مدرن‌سازی فرایندهای کسب‌وکاری شود. همچنین این دولت از برنامه اعتبارسنجی مبتنی بر بلاکچین رونمایی کرده که به صورت آنی اعتبارنامه‌ها و گواهی‌نامه‌های علمی را تایید می‌کند.


هلند


شهر گورنینگن اثبات مفهومی راه‌اندازی کرده که به شهروندان کمک می‌کند تا کنترل مالی بر بدهی‌هایشان را به دست بگیرند. به دست آوردن این کنترل از طریق سرویس‌های مختلفی مانند رسیدگی به بدهی، جلوگیری از بدهی، مدیریت درآمد میسر می‌شود. این پروژه تغییرات وضعیت مالی مشتریان GKB را روی یک بلاکچین خصوصی ذخیره می‌کند.

پروژه زیرساخت بازنشستگی در هلند هم از فناوری بلاکچین استفاده کرده تا یک سیستم مدیریت بازنشستگی برای همه شرکای اکوسیستم ایجاد کند.


اسلوونی


دولت درصدد است تا فناوری دفاتر کل توزیع‌شده را چه در سطح کشوری و چه در سطح بین‌المل، مورد بررسی قرار دهد. برنامه دیجیتال‌سازی این کشور «اسلوونی دیجیتال 2020» نام دارد که به‌عنوان اقدامی مجزا از پروژه «بلاکچین اسلوونی» معرفی شده است. همچنین این کشور با همکاری استارت‌آپ «الیگما» شهر بیت‌کوین این کشور را راه‌اندازی کرده است. شهر بیت‌کوین به بزرگترین مرکز خرید اسلوونی اشاره دارد.


اسپانیا


دولت کاتالونیا یک پروژه هویتی با نام «IdentiCAT» راه‌اندازی کرده که توسط شهروندان هم قابل مدیریت است. شورای شهر والد هم پروژه پورتال داده‌های شهرداری را منتشر کرده که قرار است مجموعه داده‌ها و منابع در پورتال وب محلی شهرداری را روی بلاکچین منتشر کند. بندر والنسیا هم از فناوری بلاکچین برای ایجاد شفافیت و امنیت در زنجیره تامینش استفاده می‌کند.


سوئد


مرکز ثبت زمین سوئد در حال آزمایش انتقال املاک و مستغلات و دیگر معاملات چند بخشی به روی بلاکچین است.


سوئیس


شهرداری شهر زوگ با مشارکت شرکت ConsenSys’uPort، پروژه هویتی روی بلاکچین اتریوم را بررسی کرده است.


اوکراین


وزارت دارایی این کشور از برنامه‌هایش برای تعیین وضعیت حقوقی رمزارزها در کشور گفت. همچنین این وزارتخانه با استفاده از فناوری بلاکچین به صورت آزمایشی مزایده‌هایی برگزار کرده است. این دولت همچنین برای انتقال داده‌های دولتی روی پلتفرم بلاکچینی با یک شرکت فناوری وارد مشارکت شده است.


بریتانیا


بخش ثبت زمین و دارایی بریتانیا با همکاری شرکت ConsenSys Codefi یک پلتفرم مدیریت دارایی دیجیتال راه‌اندازی کرده تا پتانسیل‌های استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت املاک و مستغلات در بریتانیا را بررسی کند. همچنین آژانس استاندارد مواد غذایی بریتانیا با استفاده از بلاکچین طرح آزمایشی ردیابی توزیع گوشت در یک کشتارگاه را راه‌اندازی کرده است. این طرح آزمایشی اولین استفاده از بلاکچین به عنوان یک ابزار رگولاتوری به منظور اطمینان از ایجاد انطباق در صنعت مواد غذایی کشور بود.

«جزیره من» یک سیستم توسعه سندباکسی راه‌اندازی کرده که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بر موانع رگولاتوری غلبه کنند. جزیره من قصد دارد شرکت‌های بلاکچینی بیشتری به این جزیره جذب کند. همچنین بندر Associated British که بزرگترین بندر در بریتانیا محسوب می‌شود در حال آزمایش استفاده از بلاکچین برای تسهیل تجارت از طریق پایانه‌های دریایی است.


اتیوپی


دولت اتیوپی در حال بررسی شرایط برای استفاده از بلاکچین در بخش کشاورزی است.


غنا


دولت غنا با همکاری بیتلند پروژه آزمایشی برای ثبت زمین روی بلاکچین راه‌اندازی کرده است. حدود بیش از 78 درصد زمین‌ها در غنا در جایی ثبت نشده‌اند. این پروژه در حال حاضر به صورت آزمایشی در کوماسی اجرا شده است.


کنیا


این دولت یک سری اوراق خرده‌فروشی به نام M-Akiba را از طریق پلتفرم موبایل صادر کرده است. M-Akiba به کاربران این امکان را می‌دهد که اوراق قرضه دولتی را در مبالغ بسیار اندک و بدون نیاز به حساب بانکی خریداری کنند. گروه هوش مصنوعی و بلاکچین کنیا به دولت توصیه می‌کند که ارز دیجیتال را جایگزین پول نقد کند.


لیبریا

وزارت دارایی این کشور تفاهم‌نامه‌ای را با یک شرکت پیشرو در حوزه بلاکچین امضا کرده تا سرویس‌های دولتی را دیجیتال‌سازی و پلتفرم دولت الکترونیکی ایجاد کند.


نیجریه


اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای نیجریه سیستم مانیفست مسافری مبتنی بر بلاکچین راه‌اندازی کرده است. رئیس مجلس نمایندگان این کشور خواستار ایجاد چهارچوب قانونی برای رمزارزها در کشور شده است.


آفریقای جنوبی


دولت آفریقای جنوبی برای بررسی مفاهیم مربوط به بلاکچین، یک کارگروه رگولاتوری دارایی‌های کریپتو راه‌اندازی کرده است. اتحاد ملی بلاکچین آفریقای جنوبی هم به منظور ایجاد مشارکت بین دولت، کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و جامعه مدنی در راستای حمایت از فناوری بلاکچین در آفریقای جنوبی تشکیل شد.


چین


منطقه جدید شیونگ‌آن در چین یک پروژه جنگل‌سازی در مساحتی 6667 هکتاری راه‌اندازی کرده است. این پروژه یک پلتفرم آنلاین مبتنی بر بلاکچین، کلان داده و دیگر فناوری‌های پیشرفته است که چرخه عمر درختان را مدیریت و ردیابی می‌کند. همچنین کمیته مدیریت این منطقه جدید به طور رسمی از معرفی فناوری بلاکچین در مدیریت دولت و ایجاد یک دولت شفاف و کارآمد و ایجاد نظارت جامع روی آن، خبر داد. شیونگ‌آن 9 برنامه بلاکچینی در بخش‌های مختلف دولت پیاده‌سازی کرده است.

مرکز اطلاعات دولتی، یونیون‌پی، موبایل چین و سه سازمان دیگر شبکه سرویس‌های بلاکچین (BSN) را راه‌اندازی کرده‌اند. این شبکه درواقع یک پروژه زیرساخت بلاکچین ملی در کشور است. باید گفت که فناوری بلاکچین در سیزدهمین برنامه پنج‌ساله چین برای توسعه فناوری اطلاعات قرار گرفته است.


هنگ‌کنگ


هنگ‌کنگ قوانین جدیدی برای دریافت مجوز به منظور انجام مبادلات رمزارزها صادر کرده است. در یکی از این قوانین آمده است که انجام مبادلات کریپتو نیازی به مجوز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ندارد البته به شرط آنکه هیچ کالایی تحت عنوان اوراق را خریدوفروش نکنند.


هند


حزب دموکراتیک هند از پلتفرم رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین برای رایزنی و تعیین مواضع سیاست‌های آینده استفاده می‌کند. وزیر فناوری اطلاعات این کشور فناوری بلاکچین را به‌عنوان یک حوزه تحقیقاتی اصلی در دولت و بخش‌هایی مانند بانکداری و مالی و امنیت سایبری عنوان می‌کند. همچنین چهارچوب بلاکچین در سطح ملی در این کشور ارائه شده است که پتانسیل فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و همینطور نیاز به زیرساخت مشترک برای استفاده‌های مختلف را بررسی می‌کند.

ایالت مهاراشترا هم با یک پلتفرم بلاکچینی منبع باز وارد همکاری شده تا اثبات مفهوم در حوزه ثبت زمین روی این فناوری را تکمیل کند. مهاراشترا بزرگترین ایالت هند به حساب می‌آید.


مالزی


سازمان اقتصاد دیجیتال مالزی اعلام کرد که در حال انجام آزمایشی برنامه ویزای کار برای فریلنسرهای فناوری است که کوتاه مدت در مالزی و در حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی، بلاکچین و امنیت سایبری کار کنند.


سنگاپور


بانک مرکزی سنگاپور با ConsenSys وارد همکاری شده تا پتانسیل‌های فناوری دفتر کل توزیع‌شده در بانکداری را بررسی کند. پروژه Ubin که حاصل همین همکاری است سیستم‌های تسویه ناخالص آنی همراه با حفظ کامل امنیت تراکنش‌ها را بدون هیچ نقطه شکستی پیاده‌سازی کند.


کره جنوبی


بخش گمرک کره جنوبی یک سیستم ترخیص کالا از گمرک مبتنی بر بلاکچین را برای مدیریت حمل‌ونقل و واردات و صادرات راه‌اندازی کرده است. دولت این کشور با سرمایه 9 میلیون دلاری در حال سرمایه‌گذاری روی 6 پروژه بلاکچینی است.


تایلند


بنا به گزارش‌ها بخش راه‌آهن و پست این کشور برای ردیابی بسته‌ها و اطلاع از زمان تحویل و ارسالشان از فناوری اینترنت اشیا و بلاکچین استفاده می‌کند.


امارات


پروژه «دوبی هوشمند» در تلاش برای تبدیل کردن دوبی به شادترین شهر در کل دنیا از فناوری‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین استفاده می‌کند.


استرالیا


بانک Commonwealth استرالیا برای خزانه‌داری کوئینزلند اوراق کریپتو صادر می‌کند. همچنین این دولت با سرمایه‌گذاری 100 هزار دلار استرالیا از استراتژی و نقشه راه بلاکچین ملی این کشور حمایت می‌کند. از طرف دیگر پارلمان استرالیا گروهی برای افزایش آگاهی نسبت به بلاکچین تشکیل داده است.

دولت کوئینزلند برای نصب چندین سیستم پایانه فروش رمزارزی در شرکت‌های محلی در شهر بوندابرگ 100 هزار دلار هزینه کرد. همچنین شرکت AUCloud که تامین‌کننده زیرساخت‌های ابری دولت است، یک سیستم عامل مبتنی بر بلاکچین را به بخش نرم‌افزار به‌عنوان سرویس خود اضافه کرده است. از پلتفرم AUCloud در حال حاضر در بخش‌های مهم دولتی مانند وزارت دفاع کشور استفاده می‌شود.

ایالت استرالیای جنوبی هم با استفاده از سیستم رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین، یک انتخابات رسمی در کشور انجام داد. از دیگر اقدامات انجام‌شده در استرالیا می‌توان به سازمان استاندارد این کشور اشاره کرد که از دولت ملی لیبرال استرالیا 250 هزار دلار به منظور ارتقا استانداردهای بین‌المللی بلاکچینی دریافت کرد. این دولت در یک برنامه پنج ساله قصد دارد درک و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، بلاکچین و محاسبات کوانتومی در بخش عمومی را ارتقا و سرعت بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.