راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر فعالیت زرین‌پال از ابتدا تا به امروز و چالش‌هایی که از سرگذراندند

مصطفی امیری مدیر عامل زرین‌پال در برنامه زنده اینستاگرام دیجیاتو درباره مسیر و تجربیاتی که تا امروز در کسب‌وکار خود داشته و چالش‌هایش صحبت و ابراز امیدواری کرد که آینده ایران برای نسل جدید شرایط بهتری داشته باشد. او درباره ماجرای فیلترینگی که گریبانگیر آنها شد و قطعی اینترنتی که سال گذشته به کسب‌وکار آنها صدمه زد صحبت کرد. در این گفت‌وگو به سوالاتی درباره سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که زرین‌پال در حوزه ماینینگ و رمزارزها انجام داده‌اند پاسخ داده شد. همچنین امیری خبر از چند محصول جدیدی داد که از سوی زرین‌پال در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شوند.

مصطفی امیری به همراه برادرش بعد از یک تجربه نه‌چندان موفق در سال ۸۹ به ایده جدیدی فکر کردند که مدل نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (Software as a Service) و درواقع همان زرین‌پال بود که امروز توانسته به موفقیت خوبی در بازار برسد.

به گفته امیری تا امروز بیش از ۱۰۰ میلیون تراکنش در زرین‌پال رخ داده و ماهانه ۳ میلیون تراکنش در این پلتفرم انجام می‌شود و بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار در این پلتفرم کار می‌کنند که از این مقدار ۱۳۰ هزار کسب‌وکار خرد هستند و الباقی جزو کسب‌وکارهای متوسط به شمار می‌آیند.


فیلترینگ و مسدودسازی اینترنت


امیری با اشاره به فیلترینگ زرین‌پال در اردیبهشت ۹۵، حواشی آن را اینطور توضیح می‌دهد: «در آن زمان نزدیک به ۲۰۰ هزار تراکنش در ماه انجام می‌شد و ۲۰ هزار پذیرنده داشتیم. در این میان یک کسب‌وکار که از خدمات ما استفاده می‌کرد، سایت دانلود فیلم و سریال بود و استدلال معاون دادستان این بود که این کار از پخش مواد مخدر هم بدتر است. ما یک ماه دویدیم تا پروسه رفع فیلتر خود را اجرایی کنیم و بگوییم برای فعالیت یک سایت نباید بقیه سایت‌ها به مشکل بخورند. در همین شرایط سرمایه‌گذار بین‌المللی ما با دیدن این اتفاق از مجموعه ما خارج شد و ما در آن اوضاع اسفناک، سهام‌مان را بازخرید کردیم.»

او می‌گوید آنها آمادگی این فیلترینگ را داشتند چرا که در اسفند ماه ۹۴ بسیاری از فین‌تک‌ها فیلتر شدند و آنها انتظار وقوع چنین اتفاقی برای خودشان را داشتند.

اما به گفته امیری ضربه بدتر از فیلترینگ، قطعی اینترنت ده روزه سال گذشته در کشور بود. او به جلسه‌ای اشاره می‌کند که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد که در آن به این شرایط به شدت اعتراض کرد و گفت:

تراکنش‌های ما به ۳ هزار عدد در روز رسیده بود! اینترنت قطع شد و تعداد زیادی کسب‌وکار که از خدمات ما استفاده می‌کردند ناگهان به مشکل خوردند. این درست که سایت‌های ایرانی پابرجا بود اما همه می‌دانیم بدون گوگل هیچ فروشی در کسب‌وکارهای خرد رخ نخواهد داد و نفس آنها گرفته می‌شود.

مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال

او البته رمز دوم پویا را نیز از مواردی می‌داند که در تعداد تراکنش‌ها و فروش آنها تاثیر گذاشته است.


کرونا و فروش اینترنتی


امیری معتقد است که کرونا باعث رشد فروش اینترنتی شده اما نه آنقدر که برخی از آن دم می‌زنند؛ او از این موضوع آمار دقیق‌تری ارائه داد و گفت: «واقعیت این است که رشد عجیب و غریبی لااقل در میزان فروش کسب‌وکارهای خرد رخ نداده و نهایتا ۳ تا ۴ درصد فروش بیشتر آنلاین صورت گرفت. مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که فروشنده‌های بیشتری روی بستر آنلاین فعالیت داشتند ولی آنقدری که آنها استقبال کردند روی بستر مجازی بیایند، فروش چشمگیر و صعودی در این فضا نداشتند.»


مساله احراز هویت


امیری در ادامه این مصاحبه درباره احراز هویت کاربران این سایت که کاملا به شکل انسانی صورت می‌گیرد صحبت کرد و گفت: «ما چیزی جز دیتای مشتری نداریم و هر نوع نشت اطلاعاتی در زرین‌پال یا هر کسب‌وکار دیگر، خیلی خطرناک است و بر این ماجرا آگاهیم. اما واقعیتی که وجود دارد این است که اگر روش انسانی زرین‌پال قانونی نیست چرا سامانه سجام با همین روش مشابه از کاربران احراز هویت می‌کند؟ ما حاضریم برای احراز هویت هزینه بیشتری از سامانه شاهکار پرداخت کنیم اما مشکل اینجاست که ما با هر قاضی طرف بشویم نمی‌توانیم به آنها توضیح دهیم شاهکار چیست و ما از این سامانه احراز هویت گرفتیم تا مشکل حل شود؛ باید یک نماینده قانونی از سازمان فناوری اطلاعات در این موارد باشد تا ما به مشکل نخوریم چرا که سمت حکم دهنده این موارد را قبول ندارد.»

او در پاسخ به این سوال که بررسی شرایط فعالیت یک سایت از منظر قانونی در زرین‌پال چطور است تا به آن سایت درگاه داده شود گفت که مکانیزم آنها ساده و اصل بر این است که کسب‌وکار سالم است. آنها مدل‌های متفاوتی برای ریسک‌سنجی دارند که براساس یادگیری ماشین کار می‌کند و مکانیزم‌های متفاوتی برای کشف کردن وجود دارد.


فعالیت زرین‌پال در حوزه رمزارزها با زرین ورد


حدود سه سال قبل زرین‌پال به حوزه ماینینگ ورود کرد و سرمایه‌گذاری میلیاردی هم انجام داد. او تجربیات خود در حوزه ماینینگ را اینطور توضیح داد: «وقتی وارد این حوزه شدیم می‌خواستیم ببینیم با رمزارزها چه کار می‌توان انجام داد و قصد داریم یک درگاه پرداخت بین‌المللی در این زمینه راه‌اندازی کنیم.»

زرین‌پال نگاه جهانی نسبت به رمزارزها دارد و اولین محصولی که در این زمینه از آن رونمایی خواهد کرد هم محصول درگاه پرداخت بین‌المللی بر اساس رمز ارزها با نام زرین ورد (Zaron World) خواهد بود تا نگاهی به تجارت جهانی داشته باشند. زرین ورد قرار بود تیرماه عرضه شود ولی به خاطر شیوع ویروس کرونا عرضه آن کمی به تاخیر افتاده است.


سرمایه‌گذاری‌های جدید زرین‌پال


امیری درباره سرمایه‌گذاری‌های اخیر زرین‌پال روی دو مجموعه «امتیاز» و «امین‌کارت» نیز چنین توضیحاتی ارائه می‌دهد: «امین کارت قرار بود روی توریست‌های خارجی تمرکز کند و به آنها کارت‌های عضو شبکه شتاب بدهد که با شیوع ویروس کرونا کل برنامه این مجموعه به هم ریخت و الان روی محصولات دیگری تمرکز کرده‌اند. برای مثال ارائه کارت‌های شتاب به اتباع خارجی که در ایران هستند. درباره امتیاز نیز باید بگویم که اعضای این استارت‌آپ یک تیم شناخته شده هستند و محصول پخته‌ای داشتند که ما دوست داریم در آینده کارهای بیشتری با آنها انجام دهیم و باشگاه مشتریان قدرتمندی با آنها راه‌اندازی خواهیم کرد.»


محصول زرین‌پال برای فروشندگان اینستاگرامی


مدیرعامل زرین‌پال همچنین خبر از یک محصول جدید دیگری به نام «زرین مارکت» می‌دهد و می‌گوید یک ابزار اینستاگرام شاپینگ است. خرید از اینستاگرام مسائل متفاوت خودش را دارد؛ این ابزار بین مردم جای گرفته و هدف زرین‌پال این است که یک شاپ کوچک به فروشندگان اینستاگرامی بدهند تا فروش خود را بهتر مدیریت کنند و مشتریان خود را بهتر بشناسند و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار کنند.


آیا فضای رقابت در فین‌تک ایران سالم است؟


امیری در پاسخ به این سوال که آیا اساسا حوزه فین‌تک ایران و رقابت در آن یک رقابت سالم است یا خیر می‌گوید:

واقعیت این است که امروز بزرگترین دارایی مردم پولی است که وجود دارد و در این حوزه مشخصا سر مسائل مالی جنگیده می‌شود، پس نمی‌توان از رقبا انتظار داشت که خیلی با روش‌های درست مقابله کنند. ما در زرین‌پال اخلاقیات را مد نظر قرار دادیم و کارنامه شفاف و مشخصی داریم و رقبای ما به خوبی می‌دانند زمانی که از فیلتر خارج شدیم چگونه به دیگران کمک کردیم که بقیه هم از فیلترینگ خارج شوند.

او در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: «اعتقاد داریم چوبی که قرار است از حاکمیت بخوریم و بر اساس آن ضربه‌ای به مجموعه وارد شود، اگر تعداد بازیگران حوزه بیشتر باشد، این ضربه و اثر آن کمتر پیامد منفی خواهد داشت. پس نمی‌خواهیم که دیگران را حذف کنیم بلکه به حضور آنها در عرصه اعتقاد داریم.»

منبع زرین‌پال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.