راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحریم‌هایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت دردناک و در بدترین حالت برای هواوی کشنده خواهد بود

آمریکا رابطه مسالمت‌آمیزی با شرکت هواوی ندارد. از چندین ماه گذشته مقامات آمریکایی دائما هشدارهایی در خصوص احتمال جاسوسی دستگاه‌های این شرکت از کاربران خود داده‌اند با این حال هواوی به طور مرتب این مسئله را انکار کرده است. دولت آمریکا خط و نشان تهدیدآمیزی برای هر یک از شرکت‌هایی که قصد همکاری با هواوی داشته باشد، کشیده است. از پانزدهم ماه می این مسئله شدت بیشتری گرفت. از این تاریخ به بعد دونالد ترامپ تمامی شرکت‌های آمریکایی را از بکارگیری تجهیزات مخابراتی تهیه شده توسط شرکت‌های تهدید کننده امنیت ملی آمریکا منع کرد. در دستور ترامپ، نام خاصی از این شرکت‌ها ذکر نشده بود. با این حال به سادگی می‌توان به منظور وی پی برد. این دستور به معنای تحریم هواوی بود. این تحریم‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت دردناک و در بدترین حالت برای هواوی کشنده خواهد بود.

ممنوعیت و تحریم واردات به آمریکا، اهمیت چندانی ندارد. در واقع تحریم هواوی در آمریکا از مدت‌ها پیش آغاز شده بود. اما این مسئله به صورت پنهان و بدون ذکر در قرارداد کاغذی دنبال می‌شد. در پانزدهم ماه می وزارت بازرگانی آمریکا دستوری صادر کرد که اهمیتی کمتر از اعلامیه ترامپ نداشت. بنا بر این دستور، هواوی به لیست شرکت‌هایی افزوده می‌شد که شرکت‌های آمریکایی بدون داشتن مجوز رسمی حق هیچگونه مراوده‌ای با آن‌ها نداشتند. این مسئله به معنای ممنوعیت صادرات فناوری‌های آمریکایی به شرکت هواوی بود.

این تصمیم در نوع خود یک تصمیم متزلزل و غیرمنطقی به شمار می‌رفت. چرا که هیچ یک از شرکت‌های فناوری قابلیت فعالیت به صورت جزیره‌ای را نداشته و نیازمند همکاری با یکدیگر هستند. زنجیره تامین یک مسئله بسیار تخصصی بوده و لازمه آن ارتباط جهان با یکدیگر است.

درنتیجه قطع این ارتباطات می‌تواند به یک اختلال جدی منجر شود. در سال 2018 یکی دیگر از شرکت‌های چینی با نام ZTE به دلیل ارتباط با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. این تصمیم باعث شد تا این شرکت تا مرز ویرانی پیش رود. در صورتی که مداخلات دونالد ترامپ برای وساطت این شرکت نبود، ZTE هیچ شانسی برای بقا نداشت.

اما اهمیت تحریم هواوی بیش از ZTE است. هواوی بزگترین شرکت فناوری‌های پیشرفته چین بوده و به عنوان یک قهرمان ملی در این کشور شناخته می‌شود. امروزه نام هواوی با عنوان «دستاورد چینی» ترجمه می‌شود. درآمد این شرکت حدود 105 میلیارد دلار است که با مایکروسافت برابری می‌کند. در میان انواع تولیدکنندگان گوشی‌های همراه فقط شرکت سامسونگ واقع در کره جنوبی است که تعداد گوشی بیشتری نسبت به هواوی به فروش می‌رساند.

هواوی دارای حق ثبت‌های حیاتی در حوزه شبکه‌های اینترنت سریع 5G است و بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی به شمار می‌رود. همه این مسائل در کنار یکدیگر باعث می‌شود تا موج شوک‌آور تحریم هواوی به تمامی بخش‌های فناوری جهان ضربه وارد کند.

برای آشکار شدن تاثیرات محرومیت هواوی تنها 5 روز زمان نیاز بود و از تاریخ بیستم می کم کم نشانه‌های آن ظاهر شد. گوگل تامین سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی اندروید را برای دستگاه‌های این شرکت متوقف ساخت. همچنین برخی از سازندگان چیپ‌های واقع در آمریکا ازجمله اینتل، کوالکام و میکرون فروش محصولات خود به این شرکت را متوقف ساختند.

سپس وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که شرکت‌ها تا مدت 90 روز قادر به ادامه همکاری خود با هواوی هستند، اما این همگاری فقط برای برخی از محصولات موجود ازجمله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری قابل اجرا بود و فروش محصولات جدید که درآمدزایی هوآوی به شدت به آن بستگی دارد همچنان در لیست ممنوعیت‌های کشور آمریکا قرار دارد.

تحریم هواوی توسط آمریکا

البته همانطور که انتظار می‌رود، وابستگی متقابل باعث ایجاد مشکل برای هر دو طرف می‌شود (تصویر بالا را مشاهده کنید.) هواوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت‌های فناوری آمریکا است. درنتیجه پس از اعلام تحریم هواوی سهم درآمدی این شرکت‌ها نیز کاهش یافت. شرکت کوروو با بیش از 8600 نفر کارمند که در زمینه تولید تراشه‌های مخصوص ارتباطات بی‌سیم فعالیت دارد، 15 درصد از درآمد خود را مدیون خرید‌های هواوی است.

همچنین شرکت هواوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت میکرون به شمار می‌رود که در زمینه تولید حافظه فعالیت دارد. بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری که یک موسسه پژوهشی است، گزارشی در این باره در بیستم ماه می منتشر کرد. بنا بر این گزارش تخمین زده می‌شود که در پنج سال آینده شرکت‌های آمریکایی به دلیل محدودیت‌های صادرات و فروش خود که به واسطه این تحریم به وجود آمده است، حدود 56 میلیارد دلار متضرر خواهند شد.

برخلاف شرکت‌های کوالکام، اینتل یا ZTE، مالکیت شرکت هواوی به صورت خصوصی است. درنتیجه عدم لیست شدن سهام این شرکت باعث ایجاد نوسانات قیمت نگرا‌ن‌کننده‌ای می‌شود. هرچند که قیمت اوراق قرضه لیست شده این شرکت تا 94 سنت در هر دلار کاهش یافته است. در حالت عمومی به نظر می‌رسد که وضعیت این شرکت آرام است… رن ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی وضعیت شرکت خود را بدون دسترسی به فناوری‌های آمریکایی نیز «خوب» توصیف می‌کند.

پس از اعمال این تحریم‌ها هواوی از فعال کردن نقشه جایگزین خود برای مقابله با این تحریم‌ها سخن گفته است. این شرکت برای ماه‌ها اجزای حیاتی مورد نیاز خود را ذخیره‌سازی کرده است. همچنین هواوی در چند سال اخیر در تلاش بوده که با تولید محصولات مورد نیاز توسط خود، وابستگی شرکت به فناوری‌های آمریکایی را کاهش دهد. گوشی‌های شرکت هواوی از چیپ‌های طراحی شده توسط های‌سیلیکون (HiSilicon) استفاده می‌کنند که در داخل این کشور تولید می‌شود.

با این حال برخی از تحلیلگران حرف‌های آقای رن را خوش‌بینانه تلقی می‌کنند. تحریم هواوی به طور خاص از سه حوزه تجاری آسیب‌زا خواهد بود. بدون همکاری گوگل گوشی‌های جدید هواوی از آخرین نسخه‌های اندروید و برنامه‌های محبوب دیگری همچون جی‌میل و گوگل‌مپ محروم خواهند بود. این مسئله ممکن است اهمیت چندانی در خود کشور چین نداشته باشد. چرا که برنامه‌های گوگل به خودی خود در این کشور ممنوع هستند. اما همین مسئله در قاره اروپا که دومین بازار بزرگ هواوی به شمار می‌رود، می‌تواند فلج‌کننده ظاهر شود.

از طرفی بخش مخابرات هواوی به صورت خاص نیازمند چیپست‌های شرکت اینتل است. همچنین تامین نرام‌افزارهای مورد نیاز برای مدیریت شبکه‌های این شرکت نیز با خطر نابودی مواجه است. هرچند که شرکت هواوی در حال توسعه جایگزین‌هایی در هر یک از این سه حوزه است. اما با این وجود این شرکت هنوز آمادگی کامل برای پیاده‌سازی این امر را ندارد.

به عقیده دایتر ارنست متخصص تراشه در ایست وست سنتر، در مورد برون رفت احتمالی هواوی از این طوفان سخت، دو سوال تعیین کننده وجود دارد. اولین سوال مربوط به انگیزه‌های آمریکا از تحریم هواوی است. خبر زمان‌بندی ممنوعیت، درست چند روز پس از شکست مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا در میان رسانه‌ها منعکس شد.

در نگاه اول تحریم هواوی یک حرکت تاکتیکی برای از بین بردن امتیازات کشور چین به نظر می‌رسد. اگر واقعا این چنین باشد، تحریم هواوی ممکن است صرفا در یک دوره کوتاه مدت ادامه داشته و ذخایر موجود در انبارهای این شرکت توان مقابله با آن را داشته باشند.

پائول تریلو از گروه اوراسیا در مورد خطرات این مشکل سیاسی تردید دارد. وی تحریم هواوی را نه تنها یک تاکتیک برای مذاکره، بلکه یک ضربه نهایی از جانب آمریکا برای از بین بردن این شرکت می‌داند. ممنوعیت طولانی‌مدت باعث خواهد شد تا این شرکت ناچار به جست‌و‌جوی جایگزینی برای چیپ‌ها و خدمات نرم‌افزاری خود از طرف تامین‌کنندگان چینی باشد.

سوال دوم در مورد دستیابی به قدرت آمریکایی است. به عقیده آقای ارنست، ماهیت درهم صنعت تامین تراشه باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های غیرآمریکایی از مالکیت معنوی شرکت‌های آمریکایی استفاده کنند. درنتیجه ممکن است همه یا بخشی از این شرکت‌های غیرآمریکایی نیز تحت تاثیر این تحریم قرار گیرند.

تیک آرم  یک شرکت بریتانیایی است که تکنولوژی تراشه‌های آن تقریبا در تلفن‌های سراسر جهان (از جمله تلفن‌هایی که توسط های‌سیلیکون ساخته می‌شوند) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت اعلام کرده که با قوانین وزارت بازرگانی آمریکا موافقت خواهد کرد. این مسئله به این معناست که آرم مجوزهای جدید را برای هواوی صادر نخواهد کرد. با این حال مشخص نیست که آیا شرکت آرم از مجوزهای موجود خود نیز پشتیبانی خواهد کرد و یا خیر. با پیشرفت فناوری‌های آرم، هواوی بیش از پیش با خطر عقب ماندن مواجه خواهد شد.

سایر شرکت‌های غیرآمریکایی نیز در مسئله تحریم هواوی، مهم هستند. یکی از منابع داخلی صنعت با ارتباطاتی که در تایوان دارد بیان کرده که مقامات آمریکایی فشارهایی را به شرکت تولیدات نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) که یک تولیدکننده بزرگ تراشه است، وارد می‌کنند تا این شرکت خدمات خود را به هواوی ارائه نکند. هواوی سومین مشتری بزرگ این شرکت است. این ضربه یک حرکت مهلک به حساب می‌آید. چرا که کارخانجات چینی هنوز موفق به تولید و طراحی چیپ‌های پیچیده در سطح های‌سیلیکون نشده‌اند.

سامسونگ تنها طرفدار تی‌اس‌ام‌سی به شمار می‌آید. این شرکت کره‌ای نیز از هم‌پیمانان آمریکا است. تی‌اس‌ام‌سی در تاریخ بیست و سوم می اعلام کرده که با وجود فشارها این شرکت همچنان خدمات خود را به شرکت هواوی ارائه خواهد کرد.

حتی در صورتی که خوش‌بینی‌ها درست از آب درآمده و تحریم هواوی با پایان ممنوعیت‌های تجاری چین لغو شود، بازگشت شرایط تجاری این شرکت به روند عادی خود بعید به نظر می‌رسد. آمریکا دو بار به صورت علنی نشان داده که روی خوشی با شرکت‌های بزرگ چینی ندارد. به عقیده آقای تریلو، اعتماد به شرکت‌های فناوری آمریکایی از میان رفته است. کشور چین پیش از این متعهد به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای افزایش توانایی‌های داخلی خود در فناوری و ساخت و تولید چیپ شده است. برای حاکمان و مقامات چینی، تحریم هواوی به معنای افزایش تاکید بر ضرورت این سیاست است.

به عقیده آقای ارنست، تولید محصولاتی با کیفیت جهانی در کشور چین به سادگی امکان‌پذیر نیست. چرا که تراشه‌ها و نرم‌افزارها جزو پیچیده‌ترین محصولات ساخته دست بشر هستند. با این حال به گفته وی اگر با شرکت‌های فناوری چینی در این زمینه صحبت کنید، به یک جواب مشترک خواهید رسید: «ما هیچ گزینه دیگری به غیر از این نداریم.»

منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.