راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی توکن‌های ققنوس و اینکه هرکدام از این توکن‌ها با چه هدفی ارائه شده‌اند؟ / گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با معاون فنی ققنوس

در ادامه سری گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی راه پرداخت، رسول قربانی سردبیر راه پرداخت با محمدجواد صمدی معاون فنی ققنوس درباره توکن‌های ققنوس، معرفی آنها، کاربردهایی که دارند و هدف ققنوس از ارائه این توکن‌ها صحبت کردیم. تقریبا مانند دیگر برنامه‌های زنده اینستاگرامی راه پرداخت، یک ساعتی درباره موضوع اصلی این گفت‌وگو یعنی هدف توکن‌های ققنوس صحبت کردیم و به سوالاتی که افراد در طول برنامه مطرح می‌کردند پاسخ دادیم.

اول از همه درباره کنسرسیوم ققنوس بگوییم که این کنسرسیوم متشکل از پنج نهاد شامل بانک ملی، بانک ملت، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و شرکت تک‌وست (هلدینگ سرمایه‌گذاری گروه توسن) است. فعالیت ققنوس متمرکز بر توکنیزاسیون دارایی‌ها است و درواقع اولین شرکت در کشور است که به صورت رسمی این کار را انجام می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با خود ققنوس و فعالیت‌ها و توکن‌هایش یک ساعتی با محمدجواد صمدی که در حال حاضر معاون فنی ققنوس محسوب می‌شود صحبت کردیم. ابتدا بهتر است برای آشنایی بیشتر با صمدی کمی از سابقه فعالیت‌هایش بگوییم. محمدجواد صمدی قبل از شکل‌گیری ققنوس در حوزه فناوری اطلاعات گروه مالی پارسیان حضور داشت و در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و گروه داده‌ورزی پارسیان هم در حوزه بلاکچین و موضوعات مرتبط با کاربردهای بلاکچین در صنعت مالی و بانکی فعالیت می‌کرد. او همچنین سابقه فعالیت در بانک شهر و گروه ماموت را داشته و درنهایت به گفته خودش 17، 18 سالی می‌شود که در حوزه آی‌تی مشغول فعالیت است.


تفاوت شبکه، شرکت و بنیاد ققنوس


عناوین مختلفی با اسم «ققنوس» همراه است؛ مانند شبکه ققنوس، شرکت ققنوس و بنیاد ققنوس که اینها ممکن است برای برخی گیج‌‌کننده باشد به همین خاطر از صمدی خواستیم تا توضیحی در این باره بدهد. به گفته صمدی یک شبکه DLT وجود دارد که مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده است و اسم این شبکه را شبکه ققنوس گذاشته‌اند و شبکه‌ای است که توسط آن پنج نهادی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، ایجاد شده است. جدا از شبکه ققنوس، دو واحد حقوقی هم وجود دارد که یک واحد حقوقی بنیاد ققنوس است که حاکم شبکه ققنوس محسوب می‌شود و وب‌سایتش kuknos.org است. و یک شرکت هم نقش میزبان شبکه ققنوس را دارد به اسم شرکت ققنوس با آدرس kuknos.ir.

در ادامه صمدی توضیحات بیشتری درباره شبکه ققنوس داد و گفت که شبکه ققنوس یک شبکه فعلا مجوزدار است و البته اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک این «مجوزدار» بودن به «بدون مجوز» تبدیل شود. در تعریف شبکه مجوزدار و شبکه بدون مجوز باید گفت که مجوزدار به این معنا است که میزبانانی که در حال حاضر وجود دارند با یک سری شرایط خاص واجد شرایط این میزبانی می‌شوند. این امکان هم وجود دارد که شبکه غیرمجوزدار شود و افراد دیگر هم بتوانند به شبکه وارد شوند.

معاون فنی ققنوس درباره مقایسه این شبکه با شبکه‌های بیت‌کوین گفت:

در شبکه‌های بیت‌کوین یک سری ماینرها هستند و در شبکه ققنوس یک سری ولیدیتورهای نود وجود دارند که تراکنش‌های شبکه ققنوس را به شکل غیرمتمرکز اعتبارسنجی و ثبت می‌کنند. تراکنش‌هایی که به شکل غیرمتمرکز ثبت می‌شود توسط سرورهایی که به آنها میزبان می‌گوییم که مسئولیت پردازش تراکنش‌ها را بر عهده دارند، انجام می‌شود. در حال حاضر هشت شرکت کار میزبانی شبکه ققنوس را انجام می‌دهند که این میزبان‌ها در حال توسعه هستند و فکر می‌کنم در آینده نزدیک به 10 نود هم می‌رسد. یکی از همین نودها شرکتی است به نام ققنوس و این تشابه اسمی که بین شرکت ققنوس، شبکه ققنوس و بنیاد ققنوس وجود دارد باعث ایجاد سوتفاهم می‌شود.

محمدجواد صمدی معاون فنی ققنوس

به عبارتی شرکت ققنوس یکی از میزبان‌ها است و نقش و قدرتش هم مانند دیگر میزبان‌های موجود است. پس یک شبکه ققنوس داریم، که یک شبکه DLT است. یک شرکت ققنوس داریم که میزبان شبکه ققنوس است و یک بنیاد ققنوس که حاکم و رگولاتور شبکه است.

بانک ملی، بانک ملت، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و شرکت تک‌وست از صاحبان سهام شرکت ققنوس هم محسوب می‌شوند و به گفته صمدی تعدادی از میزبان‌های جدید هم که عضو شدند دارند سهامدار شرکت ققنوس می‌شوند. البته فقط این میزبانی نصیب شرکت‌ها و نهادهای بانکی و مالی نمی‌شود و در یک دوره‌ای از بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ آی‌تی هم برای مشارکت در این میزبانی دعوت شده و با بعضی از آنها هم مراحل تا امضای تفاهم‌نامه هم پیش رفته ولی هنوز عضویتشان قطعی و نهایی نشده است.


در حال حاضر چه شرکت‌هایی میزبان ققنوس هستند؟


معاون فنی ققنوس در پاسخ به این سوال به هشت شرکت اشاره کرد: شرکت داده‌پردازی پارسیان، شرکت تکوست، شرکت داده‌ورزی سداد، بهسازان فردا، فناپ، شرکت ققنوس، شرکت تکنو تجارت از بانک تجارت و شرکت سپهرنت از موسسه نور.


معرفی توکن‌های ارائه‌شده توسط ققنوس


شبکه ققنوس یک توکن پایه یا توکن بومی به نام پیمان با پشتوانه طلا دارد. این توکن از 12 خرداد سال گذشته که شبکه به طور رسمی راه‌اندازی شد، اضافه شده است. هر پیمان معادل یک سوت طلا است که توسط میزبان‌های شبکه در بانک‌های کشور سپرده شده است و کاربران هر زمانی که خواستند اگر تعداد پیمان‌هایشان به ده هزار پیمان رسید؛ که معادل ده گرم طلا است، می‌توانند طلای معادش را دریافت کنند یا معادل قیمت روز پیمان که براساس طلا محاسبه می‌شود، می‌توانند بازخرید کنند.

توکن پیمان را چگونه می‌توان خریداری کرد؟

صمدی با اشاره به اینکه همه توکن‌های شبکه ققنوس از طرق کیف توکن ققنوس قابل خریداری است، توضیح داد: «همه میزبان‌ها مجازند و در برنامه‌شان است که کیف توکن ارائه کنند. شرکت ققنوس هم به عنوان یکی از میزبان‌ها یک کیف توکن عرضه کرده است. درمورد سایر میزبان‌ها هم باید گفت که داده‌ورزی پارسیان، نرم‌افزار «آی‌گپ» و نرم‌افزار «تاپ» را قرار است در برنامه‌اش قرار دهد تا امکان ذخیره توکن را داشته باشند. کاربر می‌تواند کلیدهایی که در ولت ققنوس ساخته است را در آی‌گپ ریکاور و موجودی حسابش را همانجا مشاهده کند.» در ادامه به او به سایر شرکت‌ها هم اشاره کرد که در هر شرکت چه نرم‌افزاری روی بخش توکن فعالیت می‌کند؛ برای مثال در فناپ نرم‌افزار «کیپاد»، در بهسازان فردا نرم‌افزار «سکه»، در سداد نرم‌افزار «بله» و در تکنوتجارت نرم‌افزار «پات» ایران کیش. به عبارتی همه این میزبان‌ها در گروه مالی خودشان یک نرم‌افزار پرداخت دارند و یکی از استراتژی‌ها این است که در دل نرم‌افزار پرداخت، بتوان کیف توکن را جاسازی کرد و کاربران بتوانند توکن‌های شبکه ققنوس را خریداری و دارایی‌های دیجیتال را نگهداری کنند.

اینها مسیر و اقداماتی است که در راستای دسترسی‌پذیری بالاتر شبکه ققنوس انجام می‌شود و در کنار این نرم‌افزارها، برنامه‌هایی مانند هکتون و ای‌پی‌آی باز هم وجود دارد و هرکسی می‌تواند به این ای‌پی‌آی متصل شود و از ظرفیت‌های شبکه ققنوس استفاده کند. همچنین ققنوس در حال مذاکره با چهار اکسچنج داخلی و دو اکسچنج خارجی است تا ولت ققنوس را پشتیبانی کنند و دسترسی‌پذیری شبکه را تا حد امکان بالا ببرند.


هدف و مزیت هرکدام از توکن‌های ارائه‌شده چیست؟


در ادامه برنامه زنده ایسنتاگرامی راه پرداخت، از مهمان برنامه محمدجواد صمدی درباره هدف و مزیت هرکدام از توکن‌هایی که ارائه کردند هم سوال پرسیدیم و از او خواستیم تا علاوه بر توضیح این اهداف و مزایا، چونگی تبدیل هرکدام از توکن‌ها به توکن‌های دیگر یا تبدیل آنها را پول را هم توضیح دهد. صمدی توضیحاتش را با توکن پیمان شروع کرد که پشتوانه‌اش طلای 24 عیار است و قدرت بازخرید به ریال و طلای پشتوانه‌اش را دارد و کاربردش را هم اینطور بیان کرد:

«کاربرد پیمان به عنوان توکن داخلی شبکه است و کارش تبدیل کردن انواع توکن‌ها در شبکه به همدیگر است و به عنوان معیار تبدیل توکن‌ها در شبکه می‌توانیم از آن استفاده کنیم. کاربرد دیگرش پرداخت کارمزدهای شبکه است که با پیمان انجام می‌شود. سعی شده پیمان توکنی باشد که صرفا کاربردش پرداخت کارمزدهای شبکه باشد و یک ابزاری برای تبدیل توکن‌ها به همدیگر و کاربرد دیگری مانند سرمایه‌گذاری برایش وجود ندارد.»

البته فقط حق و امتیاز صدور توکن مختص ققنوس نیست و هرکدام از میزبان‌ها این اختیار را دارند تا توکن منتشر کنند. میزبان‌ها می‌توانند با یک واحد حقوقی صحبت کنند و براساس مدل تجاری، یک توکن معرفی کنند. در این ادبیات در شبکه ققنوس به کسی که صاحب توکن است «ناشر» گفته می‌شود و میزبانی که آن ناشر را میزبانی می‌کند، «میزبان ناشر» نام دارد. همچنین میزبان و خود ناشر هم می‌تواند یکی باشد. به گفته معاون فنی ققنوس، پیمان تنها توکنی است که همه میزبان‌ها ناشرش هستند؛ یعنی همه میزبان‌ها به واسطه میزان طلایی که سپرده کردند در نشر این توکن نقش داشتند.

درمورد پشتوانه توکن پیمان باید گفت که پشتوانه کل پیمان 100 کیلو طلا پیش‌بینی شده و تا به امروز حدود 20 کیلو خریداری و نزد بانک‌ها سپرده شده است و تمام اطلاعاتش هم در وب‌سایت kuknos.org موجود است.


تجربه اقتصاد توکنایزشده و شناسایی 15 مدل توکن توسط ققنوس


هدف ققنوس از ارائه توکن‌های مختلف، نوعی کسب تجربه است؛ تجربه اقتصاد توکنایزشده و شناسایی سناریوهای مختلف در حوزه توکنیزاسیون و پیاده‌سازی‌شان در شبکه ققنوس. به همین خاطر هم صمدی از شناسایی 15 مدل توکن گفت که براساس مدل‌های حقوقی و کسب‌وکاری مختلف تا به امروز شناسایی کردند. از بین این مدل‌های شناسایی‌شده، حدود 7، 8 مدل تجربه شده است. یکی از این مدل‌ها پیمان بود. مدل دوم توکن‌های مبتنی بر سهام هستند. در اینجا صمدی توضیح داد که چون در قانون ایران اجازه توکنایز کردن سهام شرکت‌های تجاری و به این شکل اوراق بهادارسازی کردنشان را ندارند و فقط در بورس این کار میسر است، به همین خاطر به سراغ تعاونی‌ها رفتند و در همین راستا میزبان تکوست توکن آب پارس را منتشر کرد.

معرفی توکن آب پارس

این توکن با پشتوانه سهام شرکتی است که در حوزه آب شیرین‌کنی فعالیت می‌کند. 49 درصد افزایش سرمایه آن شرکت در قالب توکن در شبکه ققنوس عرضه شد و کسانی که می‌خواستند سهامدار آن تعاونی باشند می‌توانستند این توکن‌ها را خریداری کنند. میزبان توکن آب پارس شرکت تکوست است و توکنش از نوع پشتوانه سهام تعاونی و با هدف افزایش سرمایه عرضه شده و یک قیمت عرضه اولیه 33 هزار تومان داشته و براساس افزایش نرخ و فعالیت و بازده آن شرکت آب شیرین‌کن قیمت این توکن هم می‌تواند تغییر کند و بازار خودش را داشته باشد. به عبارت ساده‌تر هر توکن آب پارس معادل یک برگ سهام تعاونی شرکت آب شیرین کن پارس است.

ایده توکن آب پارس توسط یک تیم سرمایه‌گذاری که فعال اقتصادی در یزد به شمار می‌روند، مطرح کردند. صمدی چشم‌انداز روشنی برای آینده این شرکت آب شیرین‌کن و در نتیجه توکن آب پارس می‌بیند و این خوش‌بینی‌اش را این طور بیان می‌کند: «اگر این پروژه به درستی انجام شود منافع اقتصادی و سود سهامی که می‌شود برای این شرکت تعاونی متصور شد عدد قابل قبولی خواهد بود. البته آن پروژه یک دوره ساخت دارد. دریافت این وجه برای احداث آب شیرین‌کن در چابهار بود و قاعدتا یک دوره ساخت 18 ماهه تا یک ساله دارد ولی بعد از آن دوره ساخت کسانی که سهام این شرکت را دارند می‌توانند سود سهام را دریافت کنند و این هم به نوعی سهامداری محسوب می‌شود منتها به شکل تعاونی و مشارکت در پروژه‌ای است که هم منفعت خاصی برای منطقه‌ای از ایران دارد که واقعا با کمبود آب مواجه‌اند و هم می‌تواند تجربه‌ای باشد برای آب شیرین کردن از دریای عمان. به لحاظ فنی و به لحاظ اقتصادی توجیهات خودش را دارد و اگر کسی سپیدنامه آن را مطالعه کند می‌تواند تمام اطلاعات موردنیاز آب پارس را به دست آورد.»

معرفی توکن SKYC

توکنی هم به نام SKYC در شبکه ققنوس ساخته شده ولی هنوز عرضه نشده است و دلیلش هم صرفا به این خاطر است که توکن SKYC با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات هویتی و اسناد رسمی ساخته شده است و مسائل رگولاتوری در این باره وجود دارد. درباره این توکن باید بگوییم که به لحاظ اقتصادی هیچ ارزش سرمایه‌گذاری ندارد و صرفا یک توکن با هدف ثبت اطلاعات است و از ظرفیت‌های انکارناپذیری و تغییرناپذیری شبکه بلاکچین استفاده می‌کند.

کاربرد استفاده از توکن SKYC چیست؟

همانطور که گفتیم این توکن با هدف اشتراک‌گذاری اطلاعات ساخته شده است و یکی از کاربردهایی که می‌تواند داشته باشد در شعب بانکی است که صمدی توضیحات بیشتری در این باره ارائه داد: «برای مثال شما در یک شعبه بانک پارسیان افتتاح حساب می‌کنید و مدارکتان را تحویل می‌دهید. اگر بخواهید برای مثال در شعبه بانک دیگری مانند بانک ملی افتتاح حساب کنید، همان مدارک را با از شما می‌خواهند. درصورتی که می‌توانید وقتی به بانک پارسیان می‌روید و اطلاعات را که تحویل می‌دهید این اطلاعات را برای شما دیجیتالی کنند و آن را به توکن هویتی شما متصل کنند. سپس وقتی شما به بانک ملی مراجعه می‌کنید توکن هویتی خود را تحویل می‌دهید، بانک به تمام اطلاعات هویتی که توسط بانک پارسیان و باجه‌دار شعبه احراز شده دسترسی دارد و می‌تواند به آن استناد کند.»

هدف ارائه SKYC این است که فرد فقط یک بار مراجعه حضوری داشته باشد یا به کل از مراجعه حضوری افراد جلوگیری شود. یکی دیگر از جاهایی که این توکن می‌تواند کمک‌کننده باشد در سجام است. از آنجایی که بخش زیادی از داده‌ها وجود دارد و تعداد زیادی‌شان هم دیجیتالی شده است، اگر می‌شد این داده‌ها را توکنایز کرد و با امضای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین تطبیق داد و اطلاعات هویتی توکنایزشده را در شبکه به جریان انداخت، خیلی از مراجعات حضوری در بورس، بیمه و بانک‌ها برطرف می‌شد.

صمدی فقط از یک ایراد درست حقوقی می‌گوید و آن اینکه در قانون تجارت، امضای دیجیتال تعریف شده است و سازوکار مشخصی دارد و آنها دارند آن مسیر را طی می‌کنند و اظهار امیدواری کرد هرچه زودتر این مسیر طی شود. اگر بشود مجوزهای لازم را کسب کرد، توکن‌هایی که در SKYC هستند، دارای امضای دیجیتال معتبر خواهند بود و به لحاظ مدرک، معادل مدرک ثبتی است و مثل اسناد رسمی کاربرد دارد. به عبارتی این توکن یک توکن کاربردی است و می‌توان از آن برای کاربردهای هویتی استفاده کرد.

معرفی توکن W2P1

ناشر توکن W2P1 موسسه راه پرداخت و میزبانش شرکت ققنوس است و جنسش از نوع تخفیف است؛ درحقیقت یک نوع کراودفاندینگ مبتنی بر پاداش است. یعنی موسسه راه پرداخت گفته که برای مثال اگر در بازه سه ماهه 270 میلیون تومان تامین مالی شود، 30 درصد روی محصولاتش به تمام مشارکت‌کنندگان در این تامین مالی تخفیف می‌دهد. این از جنس توکن‌هایی است که می‌تواند جنبه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت داشته باشد ولی به شکل مشخص از جنس تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش است.

خود رسول قربانی هم اینجا از هدفی که راه پرداخت از ارائه توکن W2P1 داشت گفت؛ اینکه خیلی دنبال عدد خاصی نبودند و بیشتر به دنبال یک تجربه بودند و اینکه مخاطبانشان را به استفاده از توکن ترغیب کنند تا ترسی از توکن نداشته باشند و تجربه کنند که فضای توکن‌های دیجیتال به چه شکل است. در راستای همین کسب تجربه سردبیر راه پرداخت از اتفاقات جالبی اتفاد که ارائه این توکن برایشان رقم زده بود و آن را اینطور توضیح داد: «ولی اتفاقات جالبی افتاد. ما در فروشگاه راه پرداخت افرادی را داریم که از زابل، سیستان و بلوچستان و شهرستان‌هایی که از تهران خیلی دورند، عددهای سنگین با این توکن خرید می‌کنند. اینکه یک نفر از شهر نسبتا دورتری این کار را انجام می‌دهد برای ما جذاب است، اینکه یک سری افراد که شاید مخاطب راه پرداخت بوده و در شهرهای دورتری نسبت به تهران هم بودند را به خود جذب کنیم.»

معرفی توکن الماس A101

پشتوانه توکن الماس A101 پنج الماس یک قیراطی است و به تعداد 2930 توکن به ارزش 29 هزار دلار منتشر شده است. با ویژگی‌های مشخصی که آن الماس‌ها دارند، هر توکن تقریبا معادل 10 دلار است. کاربرد این توکن حفظ ارزش است؛ یعنی کسانی که در حال حاضر برای حفظ ارزش ریال در بازار به دنبال خرید اسکناس و دلار هستند یا روش‌های دیگری را در پیش گرفتند، این هم یک روش برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پولشان محسوب می‌شود؛ اما این روش مشابه روش‌های بورسی نیست و صمدی این تفاوت را اینطور توضیح می‌دهد:

یعنی اینطور نیست که انتظار داشته باشیم مانند بورس روزی فلان درصد سود بدهد. ارزش الماس در دنیا نسبت به ارزش دلار تقریبا ثابت است و حداکثر نوسانش در 15 سال گذشته فکر کنم 6 درصد بوده است. این توکن کاربردش حفظ ارزش است. به علاوه اینکه افراد می‌توانند خرد خرد توکن‌های الماس را جمع کنند و بعد یک الماس بزرگ را استیفا کنند و خود پشتوانه را دریافت کنند. پس یکی از کاربردهای توکن A101 تجربه توکنایز کردن الماس است و چه برای حفظ ارزش و چه برای خرید جزئی از یک الماس می‌تواند قابل استفاده باشد.

توکن DAYADIAMOND

دوره عرضه اولیه توکن A101 تمام شده و از 2930 توکن نزدیک به 2890 توکن عرضه شد و استقبال خوبی هم از آن شد و زمینه را برای انتشار توکن بعدی به نام «دایادایموند» فراهم کرد. این توکن توسط سرمایه‌گذاری که تامین‌کننده الماس است، منتشر شده است. درباره توکن دایادایموند باید گفت که عرضه‌اش انتها و کمیابی ندارد و متناسب با میزان تقاضایی که در بازار وجود دارد، الماس خریداری و سپرده می‌شود و توکن مدنظر عرضه می‌شود. توکن dayadiamond با ظرفیتی نزدیک به 250 میلیون دلار پیش‌بینی شده که بتوانند توکن الماس عرضه کنند.

معرفی توکن خیریه مهر

توکن دیگری که ققنوس عرضه کرده توکن خیریه «مهر» است که توسط موسسه خیریه مهرآفرین منتشر شده است. درواقع برای کمک به خانواده‌هایی که به دلیل بحران ویروس کرونای جدید دچار مشکل و بحران شده‌اند، ققنوس برنامه‌ای ترتیب داد تا توکن مدل کسب‌وکاری خیریه را هم به عنوان یک مدل جدید روی شبکه ققنوس تست کنند. به گفته صمدی 100 میلیون تومان توکن مهر منتشر شد و 50 میلیون تومان از این را خیرین و کسانی که در این پروژه مشارکت می‌کنند، می‌دهند و 50 میلیون تومان باقی مانده را هم شرکت ققنوس متناسب با سطح مشارکت افراد جامعه تقبل کرده است. یعنی اگر کسی برای مثال 5 هزار تومان مشارکت کرده، شرکت ققنوس هم 5 هزار تومان مشارکت می‌کند. این توکن هم از جنس سرمایه‌گذاری نیست و صرفا یک توکن خیریه است.

معرفی توکن MOBILE 10

توکن MOBILE 10 هم از آن توکن‌هایی است که کارهایش انجام شده و در شبکه هم منتشر شده ولی کارهای اجرایی‌اش هنوز در دست انجام است. این توکن معادل 10 هزار تومان شارژ اپراتور همراه است و وابسته به اپراتور هم نیست یعنی کسی که می‌خواهد از این توکن استفاده کند، در لحظه استفاده مشخص می‌کند که میخواهد کدام شماره تلفن و مرتبط با چه اپراتوری را شارژ کند. چیزی مانند پین شارژ است که غیروابسته است و کاربردش هم می‌تواند مدیریت شارژ درنظر گرفته شود. به گفته معاون فنی ققنوس قیمت هر توکن 10 هزار تومان است و در دوره خاصی هم شامل 10 درصد تخفیف می‌شود. این توکن هم از جنس کاربردی است و نه سرمایه‌گذاری و احتمالا هفته آینده کارهای عرضه‌اش انجام می‌شود.

صمدی درباره مدیریت عرضه و تقاضا هم با اشاره به اینکه این مدیریت در دست یک نفر نیست گفت: «عرضه توکن توسط ناشر انجام می‌شود. ما به‌عنوان میزبان پشتوانه را نگه می‌داریم و این پشتوانه را به عنوان امین نگه داشتیم. پس عرضه در بازار توسط کاربران شبکه ققنوس تحریک می‌شود. پشتوانه توسط شرکت ققنوس هدایت و عرضه توسط ناشر انجام می‌شود و متناسب با تقاضای موجود در بازار ناشر موظف است برای مثال الماس اضافه کند و این جزو تعهداتی است که ما به عنوان میزبان، ناشر را در این خصوص کنترل می‌کنیم.»


چه تضمینی برای توکن‌ها وجود دارد؟


صحبت‌های رسول قربانی با صمدی به اینجا رسید که حالا برای همه این توکن‌های ارائه‌شده چه تضمینی وجود دارد؟ یعنی خریداران توکن از کجا باید مطمئن باشند که مثلا پروژه‌ای تا زمان مقررش به پایان می‌رسد یا اینکه در سود شرکت سهیم می‌شوند؟

در جواب به این سوالات صمدی از سه سطح ضمانتی گفت که در شبکه ققنوس وجود دارد. به عبارتی هرکدام از ناشرین در ازای فروش توکن، خودشان یک سطح از تضمین را به کاربر می‌دهند. شرکت میزبانی که آن ناشر را میزبانی کرده، به شکل تضامنی همان ناشر را تضمین می‌کند و هرکدام از میزبان‌های شبکه ققنوس توسط میزبان دیگری تضمین می‌شوند. یعنی سه لایه ضمانت به لحاظ حقوقی وجود دارد.

معاون فنی ققنوس برای توضیح بیشتر درباره این ضمانت‌ها گفت: «مبنای حقوقی همه توکن‌هایی هم که ما در شبکه تولید می‌کنیم مبنای یک سند اعلامیه بدهکار یا IOU است که براساس این، ناشر، میزبان و ضامن میزبان اعلام می‌کنند که براساس وجهی که دریافت کردند چه بدهی و چه تضمینی نسبت به مشارکت‌کننده در این پروژه و خریدار توکن دارند. در سپیدنامه ققنوس مشخصا این سطح ضمانت‌ها قرار داده شده و در قراردادهایی که تمضین می‌شود به این سطح ضمانت‌ها و مسئولیت‌های متقابل تاکید می‌شود. این موضوعات کاملا شفاف است و اگر دوستان سپیدنامه‌ها وقراردادها را مطالعه کنند، شرایط و مسئولیت‌های متقابل درج شده است.»


زمان ارائه کیف پول سخت‌افزاری ققنوس


به گفته معاون فنی ققنوس قرار است حداکثر تا پایان تیرماه ولت سخت‌افزاری ققنوس به شکل رسمی عرضه شود. او درباره فرایند ارائه این کیف پول سخت‌افزاری توضیح داد: «ما در خصوص دسترسی‌پذیری شبکه تقاضا و فراخوان زدیم که هرکسی که ولت دارد می‌تواند آن را به شبکه ققنوس متصل کند. در این فراخوان دو گروه به ما اعلام آمادگی کردند که می‌خواهند در حوزه توسعه سخت افزاری ولت با ما کار کنند. یکی از گروه‌ها از ولت منبع باز استفاده می‌کند و یکی دیگر از گروه‌ها ولتی را به‌صورت سخت‌افزاری از اسکرچ شروع کرده است. هر دو در مرحله آزمایشی موفق بودند. فکر می‌کنم ما ولت سخت افزاری ققنوس را حداکثر تا پایان تیرماه به شکل رسمی عرضه کنیم. حتی ممکن است عرضه کیف سخت‌افزاری را هم در قالب یک توکن آغاز کنیم. یعنی افراد بتوانند حق تقدم خرید دستگاه‌های سخت‌افزاری کیف سخت‌افزاری ققنوس را در قالب یک توکن خریداری کنند.»

سوالات بسیاری توسط کسانی که این گفت‌وگوی زنده را از اینستاگرام تماشا می‌کردند مطرح می‌شد که البته امکان مطرح کردن همه آنها در فرصت یک ساعته‌ای که اینستاگرام برای برنامه‌های زنده‌اش در اختیار کاربر قرار می‌داد، وجود نداشت. یکی از سوالاتی که افراد پرسیده بودند درباره ناهمخوانی‌هایی بود که برای بازخرید توکن‌ها در اپ ققنوس وجود داشت و اینکه چرا خبری از بازخرید توکن الماس A101 نیست؟

درمورد ناهمخوانی‌هایی که وجود دارد صمدی اینطور توضیح داد:

برای انجام بازخرید یک سری اطلاعات مانند کد ملی، تاریخ تولد و شماره شبای افراد را احراز می‌کنیم. متاسفانه یک سری اختلالات داشتیم از جانب کسی که سرویس‌های احراز ثبت احوال را می‌گرفتیم؛ از طرف دیگر سرویس ثبت احوال فقط در ساعات و روزهای اداری کار می‌کند و غیر این بازه‌های زمانی کار نمی‌کند. متاسفانه ما در UI این مسئله را لحاظ نکردیم و باعث سردرگمی افراد شد و ما هم در اپ آنلاین جواب دوستان را می‌دهیم. به همین خاطر از تمام کسانی که در این حوزه دچار اختلال شده‌اند خواهش می‌کنم در بازه زمانی اداری ثبت اطلاعات بازخریدشان را انجام دهند. در نسخه بعدی هم انشاالله ثبت اطلاعات بازخرید را به شکل Async انجام می‌دهیم که اگر به هر دلیلی سرویس قطع بود و اگر اطلاعات در ساعات غیراداری هم ثبت شد ما بلافاصله اطلاعات را در ساعات اداری بررسی کنیم و اطلاعات ثبت شده را به دوستان برگردانیم.

محمدجواد صمدی معاون فنی ققنوس

درمورد توکن A101 هم صمدی پیشنهاد داد کسانی که برای بازخریدش عجله دارند می‌توانند از طریق مرکز مبادلات ققنوس، توکن A101 را به پیمان تبدیل کنند و پیمانشان را بازخرید کنند و گفت: «به یک دلیل فنی در این نسخه ولت ما نمی‌توانیم بازخرید A101 را فعلا راه‌اندازی کنیم به همین خاطر کسانی که در بازخرید این توکن عجله دارند می‌توانند اردر A101 به نسبت پیمان در شبکه بگذارند و پیمان‌هایشان را مبادله و توکن‌های پیمان را بازخرید کنند.»

همچنین قرار است ظرف یک ماه آینده سه پروژه توکن ملک نیز در شبکه ققنوس راه‌اندازی شود که البته میزبان هیچ‌کدامشان ققنوس نیست. توکن ملک از آن توکن‌هایی است که با یک سری پیچیدگی‌ها همراه است و گویا مسائل حقوقی‌اش برطرف شده و سه توکن املاک طی یک ماه آینده در آستانه راه‌اندازی خواهد بود.


هیچ‌کدام از توکن‌های شبکه ققنوس توکن پرداخت نیست


یکی دیگر از توضیحاتی که درباره توکن‌های ققنوس ارائه شد این بود که هیچ کدام از توکن‌هایی که در شبکه ققنوس وجود دارد توکن پرداختی نیست. توکن پرداخت یک تعریف مشخص دارد؛ اینکه باید قدرت ابرا داشته باشد یعنی به عنوان یک ابزار پرداخت در جامعه توسط یک سری پذیرنده عام مورد پذیرش قرار بگیرد و بعد جایگزین پول شود و به این ترتیب به ابزار پرداخت تبدیل شود. به همین خاطر هیچ کدام از توکن‌های شبکه ققنوس ابزار پرداخت نیستند و هیچ کدامشان به عنوان ابزار پرداخت عرضه نشدند. به گفته صمدی هرکدام از این توکن‌ها مبتنی بر یک مدل حقوقی و کسب‌کاری ارائه شدند و هیچ‌کدام از این مدل‌ها ابزار پرداخت نیست. حتی توکن راه پرداخت هم هیچ‌کدام از ویژگی‌های کی توکن پرداخت را ندارد. فضای توکن راه پرداخت شبیه یک close loop است و فقط در خود فروشگاه راه پرداخت و با هدف تخفیف عرضه شده است و قدرت ابرا ندارد و لزوما هم همه جامعه آن را نمی‌پذیرند.


کیف توکن ققنوس برای اندروید، آی‌اواس و دسکتاپ


با مراجعه به آدرس سایت kuknos.ir/wallet می‌توانید به آدرس کیف‌های مختلف دسترسی داشته باشید. کاربران اندروید می‌توانند در کافه بازار و گوگل‌پلی، کاربران آی‌اواس در سیبچه، اناردونی و سیب‌اپ و برای نسخه‌های دسکتاپی هم مستقیما از وب‌سایتی که پیشتر معرفی شد، کیف توکن ققنوس را دریافت کنند.

از صمدی درباره نمونه‌های موفق خارجی که ققنوس می‌تواند داشته باشند پرسیدیم. او هم به جاهایی مانند نئو و اسمارت لند در انگلیس اشاره کرد که نئو یک شبکه بلاکچینی مجوزدار است که روی توکنیزه کردن دارایی‌ها فعالیت می‌کند و اسمارت لند هم در حوزه توکنیزه کردن املاک. صمدی به خود استلار هم اشاره کرد که نزدیک به 800 فورک دارد که پروژه‌های مشابه پروژه‌های ققنوس را دارد. با این اوصاف صمدی اینطور بیان کرد که به لحاظ پلتفرمی و فنی مشابه کاری که آنها انجام می‌دهند زیاد است اما به لحاظ حقوقی و ساختاری می‌شود اینطور گفت که آنها تقریبا وسط متمرکزها و غیرمتمرکزها قرار دارند که نه حکومتی و دولتی هستند و نه 100 درصد بدون مجوز و باز به شمار می‌آیند که شرایط دسترسی برای همه فراهم باشد.


تلاش‌های آینده


پس از بیان توکن‌هایی که تا به امروز در ققنوس راه‌اندازی شدند یا به‌زودی قرار است عرضه شوند، صمدی از برنامه‌های آینده ققنوس گفت و توکن‌هایی که برای این شبکه جذابیت بالایی دارد؛ مانند توکن سلبریتی که می‌تواند یک مدل کسب‌وکار جذاب باشد یا بحث کراودفاندینگ برای شرکت‌های نوپا، تامین مالی پروژه‌ها و پیش فروش محصولات از حوزه‌های جذاب ارائه توکن برای ققنوس است.

هدف ققنوس طی این یک سال اخیر تست کردن ابزارها بوده تا بی‌گدار به آب نزنند و سرمایه افراد را به خطر نیندازند. برای همین هم کسانی که سپیدنامه ققنوس را مطالعه کردند می‌دانند که از نسخه 1 تا نسخه 1.3 دوبار شبکه scale down شده است تا با درک کامل آثار و عواقب این فناوری بتوانند با نهادهای رگولاتوری وارد مذاکره شوند و براساس بازخوردهای واقعی با رگولاتورها صحبت کنند. البته معاون فنی ققنوس در این خصوص اظهار خوشحالی کرد که توانسته‌اند با رگولاتورهای این حوزه مانند بازار بورس مذاکرات خیلی نزدیکی داشته باشند و امیدوارند در آینده نزدیک مجوز فرابورس برای تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان را اخذ کنند. به گفته صمدی با اینکه یک سری محدودیت‌ها چه در فضای فنی و چه فضای رگولاتوری و منابع دارند و این عوامل موجب ایجاد یک سری کندی‌ها و تاخیرها می‌شود؛ ولی مسیر روشنی روبرویشان است اظهار امیدواری کرد که مشکلات به زودی برطرف و مجوزها و ابزارهای حقوقی روشن شود تا اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.