پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگوی مدیرعامل فاوای شهرداری تهران و عضو کمیسیون فناوری شورای شهر بارسلون مطرح شد / تمرکز بر انسانی کردن فناوریها در دوره بحران کرونا
تجربیات دو شهر تهران و بارسلون در مواجهه با بحران کرونا طی نشست مجازی مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و عضو کمیسیون نوآوریهای فناورانه و مدیریت الکترونیکی شورای شهر بارسلون مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان با مایکل دونالدسن، عضو کمیسیون نوآوریهای فناورانه و مدیریت الکترونیکی شورای شهر بارسلون به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند.
فرجود در این جلسه پس از معرفی مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند و مجموعهای از فعالیتهای انجام شده در جهت هوشمندسازی تهران گفت: «مدیریت شهری پایتخت از ابتدا در تلاش برای تبدیل خدمات حضوری به خدمات دیجیتال بوده است. استفاده از سرویس و اپلیکیشن «تهران من» که حالا به حدود ۳ میلیون کاربر سرویسدهی میکند، یکی از اصلیترین اقدامات و گامها در این جهت بوده است.»
او سپس بر بهرهگیری از تحلیل داده برای تصمیمگیری بهتر در مقابله با انواع بحرانها تاکید کرد و با اشاره به شتابگیری خدماترسانی غیرحضوری پس از شیوع کرونا افزود: «ترغیب شهروندان به خرید اینترنتی با معرفی فروشگاههای آنلاین در «تهران من» و توسعه خدمات غیرحضوری مانند خدمات شهرسازی و نیز فوریتهای شهری، از دیگر اقدامات شهرداری تهران در این حوزه بوده است.»
مدیرعامل سازمان با تاکید بر اهمیت حمایت از زیستبوم نوآوری شهری و کسبوکارهای نوپا، به اقدام ویژه شهرداری تهران مبنی بر تسهیل استقرار کسبوکارهای دانش بنیان در دوران کرونا اشاره کرد.
در ادامه این نشست مجازی، دونالدسن با اشاره به نقش فناوریهای دیجیتال در مواجهه با شیوع کرونا و نیز مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی در دوران پساکرونا از جمله بیکاری گسترده، تاکید کرد: « آموزههای بحران کرونا و موفقیت و شکستهای مدیریت شهری در این دوره، باعث شده است دوران جدیدی از مدیریت شهری مبتنی بر تحول دیجیتال آغاز شود.»
او افزود، این بحران باعث شده فناوری بیشتر در خدمت مردم قرار گیرد و سازمانها و مدیران شهری و دولتی بر انسانیکردن فناوری بیشتر تمرکز کنند.
این مقام مسئول شهر بارسلون در بیان تجربیات این شهر افزود: «ما در گام اول سعی کردیم از فناوریهای دیجیتال در جهت کمک به اقشار مختلف در مواجهه با کرونا استفاده کنیم. برای مثال شهرداری سعی کرد به دانشآموزان در دسترسی به خدمات آموزشی کمک کند، همچنین در همکاری با شرکتهای نوآور و استارتآپها، اقدام به تولید اقلام بهداشتی و حفاظت فردی برای شهروندان کرد.
همچنین از دیگر کاربردهای فناوری در این دوره، استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل میزان تراکم جمعیت و اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در مراکز عمومی بوده است، اما مساله اصلی در این اقدامات، حفظ حریم شخصی افراد است.»
او در پایان اقداماتی که در جهت برنامه تهران هوشمند به ویژه برنامه «تهران من» انجام شده را تحسینبرانگیز توصیف کرد و ابراز علاقه کرد در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار ایشان قرار گیرد.