راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ شاپرک منتشر شد / تراکنش‌های شاپرکی دو برابر شد

گزارش اقتصادی شماره ۵۹ شاپرک نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است. در اردیبهشت‌ماه دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون تراکنش به ارزش ۳.۹۷۷.۴۱۵.۰۲۷ میلیون ریال انجام شده که نسبت به ماه قبل رشد دو برابری را تجربه کرده است.

بر اساس آمار شاپرک، مجموع مبالغ کل تراکنش‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است که بیانگر افزایش خریدوفروش‌ها در اردیبهشت پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا است. همچنین تعداد پایانه‌های تراکنش‌دار نیز در ماه اردیبهشت نسبت به فروردین امسال افزایشی ۱۴ درصدی داشته است که در پی آغاز دوباره فعالیت‌های اقتصادی بخشی از کسب‌وکارهای تعطیل شده در اثر همه‌گیری کرونا است.

مقایسه آمار تراکنش‌های شاپرک نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به فروردین ماه رشد ۲.۲۱ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد عامل این تغییر, افزایش ۲.۰۲ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اردیبهشت 1399 نسبت به فروردین ماه رشد ۴.۸۴ درصدی را تجربه کرده‌اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش ۱.۱۱ درصدی همراه بوده است.

مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در اردیبهشت 1399 نسبت به ماه گذشته

ِدر اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ کارت‌خوان فروشگاهی با سهم ۸۹.۹۸ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته و ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

سهم هریک از ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها – اردیبهشت 1399

این درحالی است که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سهم کارت‌خوان فروشگاهی ۸۷.۹۴ درصد و سهم ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به‌ترتیب ۵.۹۷ و ۶.۰۹ درصد بوده است. بنابراین با اینکه سهم کارت‌خوان فروشگاهی و اینترنتی نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما در استفاده از ابزار موبایلی با کاهش ۲ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.


سهم شرکت‌های پی‌اس‌پی در تعداد و مبالغ تراکنش


طبق این گزارش به‌ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و ایران کیش بیشترین سهم را از نظر تعداد تراکنش‌های شاپرکی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ داشته‌اند.

به ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش بیشترین سهم را از نظر مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ داشته‌اند.


سهم بانک‌ها در تعداد و مبالغ تراکنش


براساس آمار منتشرشده در این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سامان و سپه بیشترین سهم پذیرندگی از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ داشته‌اند.

براساس آمار منتشرشده در این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، کشاورزی و پارسیان بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرکی را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ داشته‌اند.

قابل ذکر است که بخشی از گزارش این ماه شاپرک که مربوط به سهم بازار هر شرکت پی‌اس‌پی از تعداد تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی به تفکیک استان در صفحه ۹۱ است، با آمار دی‌ماه سال گذشته یکسان است که ممکن است به اشتباه در گزارش جدید به‌روزرسانی نشده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.