راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگو اینشورتک، بگو بیمه!

صنعت بیمه در حال عزیمت به سمت دیدگاه متوازن‌تری از فناوری و نوآوری است. به عنوان مثال شرکت‌های بیمه در حال حاضر بر روی تجربه مشتری معطوف شده‌اند

در سال 1997 میلادی در زمان ظهور اینترنت، شروع کردم به انتشار مجله‌ای با نام اقتصاد نوین؛ با این هدف که با روی کار‌آمدن پدیده تازه اینترنت در هر شماره به قابلیت‌ها و امکانات استراتژیک اینترنت در عرصه‌های مختلف بپردازیم. همان روزها دوستی حرفی به من زد که هیچ‌گاه فراموش نکردم.

 او گفت: «می‌دانی رفیق! در کتابخانه‌های بزرگ شهر خودمان چندین مجله قدیمی از دهه 1900 میلادی وجود دارد که همگی در زمان اختراع برق و استفاده مردم از الکتریسیته چاپ می‌شدند و فقط هم درباره سوژه ناب و دوست‌داشتنی مردم یعنی الکتریسیته حرف می‌زدند. آن موقع برق برای مردم مسئله جدید و فوق‌العاده‌ای بود. اما کم‌کم استفاده از برق یکی از کارهای روزمره ما شد و دیگر خواندن مطلب درباره آن جذابیتی ندارد.»

همان‌طور که قابل حدس بود، بعد از پنج شش سال مجله من هم از رونق افتاد. حتی مجله‌های رقیب هم دیگر خواننده‌ای نداشتند. فقط پر از تبلیغات بودند و بیشتر به درد استفاده تبلیغاتی می‌خوردند و به نوعی دفترچه تلفن موردنیاز خواننده‌ها تلقی می‌شدند تا مجله مورد علاقه خواندنی‌شان. چرا؟ چون دیگر اینترنت قسمت مهمی از زندگی مردم شده بود؛ تکه‌ای جدا نشدنی و نوشتن درباره آن مانند نوشتن در باره آب و غذا بود!

صبر کنید. این‌ها را نگفتم که تصور کنید فناوری دیگر عامل کلیدی پیش برنده صنعت بیمه نیست که حتی برعکس! در واقع سرعت نوآوری و تبدیل نو به نوی ایده‌ها، آن قدر زیاد است که امروز بیش‌تر شرکت‌های بیمه به قابلیت‌های متنوع فناوری‌های نوین پی برده‌اند و به این درجه از آگاهی رسیده‌اند که چطور از فناوری‌های تازه در جهت منافع خودشان استفاده کنند و روی‌هم رفته چطور خودشان نوآور باشند.

این مسئله با بروز چالش‌هایی مانند شیوع بیماری کووید 19 و انتشار ویروسی که تمام صنایع دنیا را تحت تأثیر قرار داد بیشتر به چشم می‌آید. ویروس کرونا نشان داد که نوآوری نه اینترنت است نه برق که انتهایی برای آن در نظر بگیریم. در زمان شیوع کرونا نوآوری در شرکت‌های بیمه سرعت بیشتری به خود گرفت چرا که بسیاری از تعاملات باید در فضایی غیرفیزیکی اتفاق می‌افتاد و این وسط چه چیزی بهتر از پلتفرم‌هایی که کار بیمه گران را راحت کردند.    

مسئله اصلی این است که فناوری در حال حاضر چنان فراگیر شده است که دیگر نباید با آن مانند یک مسئله تازه و ناشناخته روبه‌رو شد. بله. خیلی از فناوری‌هایی که در امروز در عرصه صنعت بیمه استفاده می‌شوند مانند بلاکچین و هوش مصنوعی و … بسیار پیچیده هستند. قبول. اما همان طور که همین الان با استفاده از لپ‌تاپ و تلفن همراه این مطلب را می‌خوانید، باید با فناوری‌های نوین برخورد کنید. باید آن‌ها را وسیله کسب‌و‌کار خود قرار دهید.

بگذارید ساده‌تر بگویم. به جای این مدام به اینشورتک فکر کنید فقط فناوری بیمه را در ذهن داشته باشید. ما می‌خواهیم مشکلات کسب‌وکار بیمه را حل کنیم نه مشکلات فناوری را. برای همین است که در سازمان‌های خودمان دست به نوآوری می‌زنیم. ما می‌خواهیم که بهترین عملکرد را داشته باشیم، هوشمندترین بیمه‌نامه‌ها را تنظیم کنیم و سریع‌ترین و کم‌خطاترین فرآیند رسیدگی به خسارت‌نامه‌ها را برای مشتریان خودمان داشته باشیم. فناوری تقریباً در همه جا نقش دارد و اغلب هم نقشی اساسی دارد اما هدف، داشتن بهترین هوش مصنوعی یا خلاقانه‌ترین اپلبکیشن بلاکچین نیست!

صنعت بیمه در حال عزیمت به سمت دیدگاه متوازن‌تری از فناوری و نوآوری است. به عنوان مثال شرکت‌های بیمه در حال حاضر بر روی تجربه مشتری معطوف شده‌اند. درواقع هدف اصلی را مشتری قرار داده‌اند و فناوری مسئله‌ای در پس زمینه است، به عنوان امکانی وسیع‌تر برای روندی که منجر به تجربه بهتر مشتری می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که شرکت‌های بیمه باید توجه داشته باشند.

البته در این میان بعضی از فناوری‌ها به توجه بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال فناوری بلاکچین می‌تواند برای شرکت شما یک مزیت رقابتی ایجاد کند و از طرفی چنانچه درست به کار گرفته نشود ممکن است همان طور که روزی در برابر رقبا شما را بالا می‌کشید روزی به دلیل عدم آگاهی درست از تمام زوایای آن به سقوط شما منجر شود. در واقع یکی از مهم‌ترین مسایلی که شرکت‌های بیمه امروز به آن نیاز دارند شناخت عمیق فناوری است و نه استفاده صرف از آن. مسئله این است که شرکت‌های بیمه باید از پدیده‌های نوین مانند بلاکچین و … برای حل کردن چالشی استفاده کنند که به تنهایی رفع آن سخت و زمان‌بر بود نه این که بلاکچین را دنبال کنند و هیچ هدف خاصی غیر از رقابت با دیگران نداشته باشند.

واژه استراتژی دیجیتالی از سال 1994 میلادی باب شد و در سال 1998 به اوج خودش رسید اما مفهوم آن تا 2010 میلادی محبوب ماند. البته شرکت‌های زیادی هستند که هنوز با این عنوان سعی در ارائه محصولات خودشان دارند اما یادتان باشد که هر استراتژی این روزها یک تکه دیجیتال دارد، تکه‌ای جدانشدنی! اصلاً سعی کنید برای شرکت خودتان استراتژی خاصی را تصور کنید که دیجیتالی نیست. می‌بینید! استراتژی دیجیتالی خودش به مرور زمان استراتژی شده است. مانند واژه تجارت الکترونیک که زمانی دنیای خاصی برای خودش داشت و این روزها فقط یک مفهوم دارد. تجارت!

حالا بیایید با هم در واژه اینشورتک فکر کنیم. اینشورتک مانند تعابیر تجارت الکترونیک و استراتژی دیجیتال و … قدمت ندارد و آمیزه‌ای از بیمه و فناوری به روش‌های ابتکاری محسوب می‌شود. اما دنیا در حال تغییر است.

مطمئن باشید به زودی و حتی شاید همین الان تعبیر خاص دنیای بیمه از اینشورتک‌ها تغییر می‌کند. چرا که نوآوری باید به عنوان قسمتی از روند طبیعی عملکرد خلاقانه در سازمان جریان داشته باشد نه چیزی خارج از قلمرو آن و مانند موجودی فضایی که برای برتری‌بخشی ما آمده باشد. پس اگر روزی همان طور که تجارت اکترونیک نام تجارت به خود گرفت و استراتژی دیجیتال به استراتژی تبدیل شد، فناوری بیمه را هم بیمه خطاب کردند تعجب نکنید. به زودی اینشورتک روند طبیعی ساز و کار بیمه خواهد بود!

منبع پلنت
نویسنده / مترجم پاول کارول
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.