راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش درآمد موسسات مالی در سایه طراحی استراتژی دیجیتال

ارتباط تنگاتنگی میان درآمد موسسات مالی و استراتژی دیجیتال آن‌ها وجود دارد. گزارشی که اخیرا توسط شرکت مشاوره ای‌وای (Ernst & Young) منتشر شده است نشان می‌دهد که استراتژی دیجیتال قدرتمند در موسسات مالی، احتمال کسب درآمد بیشتر برای آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش که تحت عنوان تحولات سازمانی دیجیتال، زمینه موفقیت رهبران موسسات مالی در اواخر جولای سال جاری منتشر شده است:

65 درصد از مدیران معتقدند که درآمد موسسات مالی‌شان به واسطه اجرای طرح‌های تحول دیجیتال افزایش یافته است.

حدود 62 درصد از مدیران بر این باورند که رضایت مشتریان با اتکا به این طرح‌ها ارتقا یافته و 60 درصد از آن‌ها معتقدند که طرح‌های دیجیتال منجر به بهبود نوآوری در سطح سازمان آن‌ها شده است.

استراتژی دیجیتال
مزایای تحولات دیجیتال از منظر مدیران موسسات مالی

تیم و یک رهبر خوب قلب استراتژی دیجیتال بانک‌ها محسوب می‌شوند. برخی از بانک‌ها به منزله مدیر اجرایی نوآوری‌ها به این رهبر نگاه می‌کنند، برخی‌ به چشم یک استراتژیست یا راهپرداز دیجیتال به آن می‌نگرند و برخی هم مانند شرکت بیرمنگامی بی‌بی‌وی‌ای کامپس (BBVA Compass)، این رهبر را مدیری برای کسب‌وکار تلقی می‌کنند که استراتژی تعریف شده برای سیستم را با نظارت خود به اجرا درمی‌آورد. با این همه، این گزارش حاکی از این است که:

بانک‌هایی که به توسعه دیجیتالی گسترده‌ای در سطح جهان دست یافته‌اند، استراتژی، بودجه، رهبر و تیم قدرتمندی را توامان برای دستیابی به تحولات دیجیتال در اختیار داشته‌اند.

استراتژی، ساختار و فرهنگ صحیح مستقیما با پیشرفت دیجیتالی شرکت‌ها در ارتباط است. به همین علت نیز رهبران شرکت‌های توسعه یافته دیجیتالی قادرند از مزایای گسترده‌ای چون رضایت مشتریان، سودآوری و سازگاری بیشتر با تهدیدات نوظهور بهره‌مند شوند.  این رهبران روی فاکتورهای «نوآوری» و «مشتری‌مداری» نیز به اندازه «افزایش درآمد» تمرکز می‌کنند، درحالی‌که شرکت‌های متوسط و رو به پایین صرفا کاهش هزینه‌ها را مد نظر قرار دارند. با وجود این‌که کاهش هزینه‌ها نیز به خودی خود دارای اهمیت است، اما هدف قرار دادن آن در مسیر دیجیتال‌سازی، می‌تواند باعث سقوط شرکت‌ها شود.

این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که بهترین و موفق‌ترین رهبران تحولات دیجیتال معمولا استراتژی‌های خود را حول ساختارهای مشتری‌مدار و تیم‌های چند تخصصه (cross-functional) سازمان‌دهی می‌کنند و از طراحی نرم‌افزارهای مدرن و مدل‌های پیشرفته برای خودکارسازی فرایندها و سیستم‌های قدیمی و میرا استفاده می‌کنند. در حقیقت طبق این گزارش، از چنین رویکردی که همواره روی خودکارسازی، سرعت، چابکی و زدودن حواشی متمرکز شده است، می‌توان چنین برداشت کرد که آنچه که هسته‌ی اصلی استراتژی دیجیتال را تشکیل داده است:

بهره‌گیری از نوآوری برای افزایش درآمد و بهبود راندمان وکارایی است.

گزارش حاکی از این است که بالغ بر 65 درصد از مدیران موسسات مالی با استراتژی‌های دیجیتال طراحی شده، نوآوری را در راس فهرست نیازمندی‌ها یا اهداف خود قرار داده‌اند. این آمار در حالی منتشر شده است که تنها 32 درصد از موسسات با توسعه دیجیتالی محدود نسبت به نوآوری اهمیت نشان داده‌اند.

یانگ شیم (Yang Shim)، مدیر ارشد اطلاعات و تحلیل داده‌های مشاوره‌ای سرویس‌های مالی ای‌وای، طی بیانیه‌ای که برای بانک اینوویشن (Bank Innovation) ارسال کرده است می‌گوید:

تمرکز روی مشتریان به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با رعایت نیازهای کاربران و ارزیابی معیارهای مالی مهمی چون افزایش درآمد و سودآوری در کنار رشد پایدار، نوآور نیز باشند. شکاف بازدهی و کارایی میان شرکت‌هایی که رویکردی جامع و مشتری‌مدار برای تحولات سازمان‌یافته دیجیتالی برگزیده‌اند و شرکت‌هایی که صرفا روی کاهش هزینه‌ها‌ متمرکز شده‌اند، بسیار قابل ملاحظه است.

نکته قابل توجهی که می‌توان از این گزارش دریافت، آماری است که می‌گوید 83 درصد از موسسات مالی دارای توسعه دیجیتال، که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، دارای فرایندهای نوآوری مقیاس‌پذیر، قابل تکرار و مشخص هستند. این در حالی است که سایر شرکت‌های اصطلاحا در حال توسعه، دارای رویکردی غیر منسجم، ناموزون و فاقد مقیاس هستند. نوآوری و تحولات سازمانی دیجیتال قابل تفکیک از هم نیستند. شرکت‌هایی که به‌طور موثر قادر به مدیریت مجموعه‌ای از نوآوری‌ها هستند، در تحقق تحولات دیجیتال موفق‌تر عمل می‌کنند. در مقابل، شرکت‌هایی نیز که به موفقیت در وصول به تحولات دیجیتال دست می‌یابند، شاهد نتایج نوآورانه‌ای هستند. این رابطه متقابل و تنگاتنگ، حاکی از اهمیت بالای هر دو فاکتور در کنار هم است.

گفتنی است که گزارش فوق به سفارش ای‌وای، با شرکت 250 مدیر ارشد از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و شرکت‌های مدیریت ثروت و سرمایه از سراسر جهان در نظرسنجی تهیه شده است و هدف آن تبیین چرایی و به همان میزان چگونگی دستیابی شرکت‌ها به تحولات دیجیتال است.

منبع: bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.