پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در دوران شیوع کرونا کسبوکارهای خارجی چگونه پیام خود را به مخاطبان میرسانند؟
با شیوع ویروس کرونا شیوه زندگی بسیاری از مردم در دنیا تغییر کرده است. علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، افراد سعی میکنند از یکدیگر فاصله گرفته و حتی بیشتر وقت خود را در منزل باشند. رویدادهای صنایع مختلف، جلسات کسبوکارها، رویدادهای ورزشی و بسیاری دیگر از این دست اتفاقات به تعویق افتاده است و کمپانیهای بزرگی نظیر گوگل، اسپاتیفای و یونیلیور زمینه کارکردن کارمندان خود را از خانه فراهم کردهاند. اما بحران به وجود آمده چگونه روش بازاریابی کسبوکارهای بزرگ در دنیا را تغییر داده است؟ راه حل جانماندن از این تغییرات چیست؟
به گزارش روابط عمومی یوآیدی، تمامی این اتفاقات باعث شده است که افراد مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری کنند. همچنین کاربران بسیاری از فعالیتهای خود نظیر خرید اقلام خوراکی و حتی پوشاک خود را از طریق سفارشهای آنلاین انجام میدهند.
همین تغییر رفتار در مصرفکننده باعث شده است که بسیاری از کسبوکارها نیز با شناسایی چنین موقعیتی، درصدد برآوردن نیازهای کاربران، متناسب با خواسته و رفتار آنها باشند. حضور کمتر مردم در سطح شهر و متعاقباً وقتگذراندن بیشتر در فضای آنلاین باعث شده است تا کسبوکارها تبلیغات خود را نیز در فضای آفلاین کمتر و تمرکز خود را بیشتر معطوف به فضای آنلاین کنند.
کسبوکارها نیز برای نشاندادن فعالیتهایی که در این بحران کمک کننده کاربران است به تولید محتواهای ویدئویی روی آوردهاند تا با انتشار آن در فضای آنلاین فرآیند برندسازی و تبلیغات خود را به گوش مخاطبان خود برسانند. شرکتها و کسبوکارهای بزرگ در دنیا نظیر فورد، مک دونالد، IKEA و بسیاری دیگر از غولهای دنیا با اتخاذ درست استراتژی بازاریابی توانستهاند تا کسبوکار خود را در این بحران همراه و همدل عموم جامعه معرفی کنند. بالطبع کسبوکارهایی که از این تغییر جا بمانند، نخواهند توانست که به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند و تصویری که از برند آنها در ذهن مخاطبان شکل گرفته است دچار خدشه خواهد شد. در ادامه به سه نوع از محتواهایی که کسبوکارهای خارجی برای رساندن پیام خود از آن استفاده کردهاند و بازخوردهای خوبی که از آنها گرفتهاند، اشاره خواهد شد.
برطرف کردن نگرانی عموم مردم
شرکت Cottenelle
یکی از بزرگترین شرکتهای تولید دستمال کاغذی برای برطرف کردن نگرانی مردم نسبت به کمبود وجود وسایل بهداشتی، ویدئویی با این مضمون تولید کرده است که: «یکی از بزرگترین تولید کنندههای دستمال کاغذی به شما تضمین میدهد که هیچگونه کمبودی برای دستمال کاغذی وجود نخواهد داشت.» در ادامه نیز با همکاری یکی از سازمانهای خیریه پروموشنی برای استفاده از محصولات خود تعریف کردند.
مک دونالد
مک دونالد نیز برای برطرفکردن دغدغه مصرف کنندگان خود با ارائه ویدئویی از مدیر عامل یکی از رستورانهای خود نگرانیهای بهداشتی در این رابطه را از بین برده است. در این ویدئو توضیح داده شده است که قبل از شروع به کار دمای بدن همه کارمندان چک میشود و تمامی موارد بهداشتی برای تولید غذا رعایت میشود.
اتخاذ استراتژی Pivot
شرکت خودروسازی فورد
شرکت بزرگ فورد نیز برای نشان دادن نقش خود در بحران کرونا ویدئویی تهیه کرده است با محتوای اینکه در طول مدت بیش از 100 سال همیشه در کنار مردم آمریکا بوده است و متناسب با مشکلاتی که پیش آمده است، محصولات آنها نیز تغییر کرده است. فورد در جنگ جهانی دوم تسلیحات مورد نیاز آمریکا را فراهم کرده است و در حال حاضر نیز تجهیزات آزمایشگاهی برای مقابله با کرونا را برای مراکز درمانی تهیه میکند.
شرکت داروسازی والگرینز Walgreens
شرکت داروزسازی Walgreens نیز از کاربران خواسته است تا سؤالات خود را در رابطه با بحران پیش آمده مطرح کنند. سؤالات پرتکرار کاربران هم توسط گروهی از پزشکان به صورت ویدئویی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین والگرینز با ارسال داروهای مورد نیاز بیماران به در منزل آنها شرایطی را فراهم آورده است که دیگر نیازی نباشد تا بیماران از منزل خود خارج شوند.
با فاصله در کنار یکدیگر باشید
شرکت لوازم خانگی IKEA
شرکت IKEA نیز با تکیه بر نوع محصولاتی که در اختیار مردم میگذارد، و با تأکید بر این موضوع که در خانه هم میتوان در عین دور بودن از یکدیگر حس در کنار هم بودن را تجربه کرد، ویدئویی تولید کرده است که نشان میدهد افراد در داخل خانه هم میتوانند تجربه متفاوت و در عین حال جدید را با محصولات IKEA تجربه کنند.
بحران کرونا، فرصتی برای برندینگ
شرکتها و کسبوکارهایی که به آنها اشاره شد، با نیازسنجی دقیق توانستهاند تا علاوهبر برندینگ مناسب به خواستههای مشتریان خود نیز پاسخ مناسب دهند. کسبوکارها با تهیه ویدئو توانستهاند تا هم خدمات خود را گسترش دهند و هم تصویر مناسبی از خود در ذهن مخاطب به جای بگذارند.
استدیو یوتاب نیز در نظر دارد تا با تهیه ویدئوهای تبلیغاتی برای کسبوکارها آنها را در رساندن پیام مدنظرشان به گوش مخاطبان کمک کند. اعضا تیم استدیو یوتاب به واسطه شناخت خوب طی چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوای ویدئویی، قادر است با پرورش ایدهها کسبوکارهای موجود را به اهداف خود برسانند.