راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دوران شیوع کرونا کسب‌و‌کارهای خارجی چگونه پیام خود را به مخاطبان می‌رسانند؟

با شیوع ویروس کرونا شیوه زندگی بسیاری از مردم در دنیا تغییر کرده است. علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، افراد سعی می­کنند از یکدیگر فاصله گرفته و حتی بیشتر وقت خود را در منزل باشند. رویدادهای صنایع مختلف، جلسات کسب‌و‌کارها، رویدادهای ورزشی و بسیاری دیگر از این دست اتفاقات به تعویق افتاده است و کمپانی‌­های بزرگی نظیر گوگل، اسپاتیفای و یونیلیور زمینه کار‌کردن کارمندان خود را از خانه فراهم کرده‌­اند. اما بحران به وجود آمده چگونه روش بازاریابی کسب‌و‌کارهای بزرگ در دنیا را تغییر داده است؟ راه حل جانماندن از این تغییرات چیست؟

به گزارش روابط عمومی یوآیدی، تمامی این اتفاقات باعث شده است که افراد مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری کنند. همچنین کاربران بسیاری از فعالیت­‌های خود نظیر خرید اقلام خوراکی و حتی پوشاک خود را از طریق سفارش‌­های آنلاین انجام می‌­دهند.

همین تغییر رفتار در مصرف‌کننده باعث شده است که بسیاری از کسب‌و‌کارها نیز با شناسایی چنین موقعیتی، درصدد برآوردن نیازهای کاربران، متناسب با خواسته و رفتار آن‌ها باشند. حضور کمتر مردم در سطح شهر و متعاقباً وقت‌گذراندن بیشتر در فضای آنلاین باعث شده است تا کسب‌و‌کارها تبلیغات خود را نیز در فضای آفلاین کم‌تر و تمرکز خود را بیش‌تر معطوف به فضای آنلاین کنند.

کسب‌و‌کارها نیز برای نشان‌دادن فعالیت­‌هایی که در این بحران کمک کننده کاربران است به تولید محتواهای ویدئویی روی آورده‌­اند تا با انتشار آن در فضای آنلاین فرآیند برندسازی و تبلیغات خود را به گوش مخاطبان خود برسانند. شرکت‌­ها و کسب‌و‌کارهای بزرگ در دنیا نظیر فورد، مک دونالد، IKEA و بسیاری دیگر از غول­‎های دنیا با اتخاذ درست استراتژی بازاریابی توانسته­‌اند تا کسب‎و‎کار خود را در این بحران همراه و همدل عموم جامعه معرفی کنند. بالطبع کسب‎و‎کارهایی که از این تغییر جا بمانند، نخواهند توانست که به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند و تصویری که از برند آن‎ها در ذهن مخاطبان شکل گرفته است دچار خدشه خواهد شد. در ادامه به سه نوع از محتواهایی که کسب‌و‌کارهای خارجی برای رساندن پیام خود از آن استفاده کرده‌­اند و بازخوردهای خوبی که از آنها گرفته‌­اند، اشاره خواهد شد.


برطرف کردن نگرانی عموم مردم


شرکت Cottenelle

یکی از بزرگترین شرکت­‌های تولید دستمال کاغذی برای برطرف کردن نگرانی مردم نسبت به کمبود وجود وسایل بهداشتی، ویدئویی با این مضمون تولید کرده است که: «یکی از بزرگترین تولید کننده­‌های دستمال کاغذی به شما تضمین می­‌دهد که هیچ‌گونه کمبودی برای دستمال کاغذی وجود نخواهد داشت.» در ادامه نیز با همکاری یکی از سازمان­‌های خیریه پروموشنی برای استفاده از محصولات خود تعریف کردند.

مک دونالد

مک دونالد نیز برای برطرف‌کردن دغدغه مصرف کنندگان خود با ارائه ویدئویی از مدیر عامل یکی از رستوران­‌های خود نگرانی‌­های بهداشتی در این رابطه را از بین برده است. در این ویدئو توضیح داده شده است که قبل از شروع به کار دمای بدن همه کارمندان چک می­‌شود و تمامی موارد بهداشتی برای تولید غذا رعایت می‌­شود.


اتخاذ استراتژی Pivot


شرکت خودروسازی فورد

شرکت بزرگ فورد نیز برای نشان دادن نقش خود در بحران کرونا ویدئویی تهیه کرده است با محتوای اینکه در طول مدت بیش از 100 سال همیشه در کنار مردم آمریکا بوده است و متناسب با مشکلاتی که پیش آمده است، محصولات آن‌ها نیز تغییر کرده است. فورد در جنگ جهانی دوم تسلیحات مورد نیاز آمریکا را فراهم کرده است و در حال حاضر نیز تجهیزات آزمایشگاهی برای مقابله با کرونا را برای مراکز درمانی تهیه می­‌کند.

شرکت داروسازی والگرینز Walgreens

شرکت داروزسازی Walgreens نیز از کاربران خواسته است تا سؤالات خود را در رابطه با بحران پیش آمده مطرح کنند. سؤالات پرتکرار کاربران هم توسط گروهی از پزشکان به صورت ویدئویی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین والگرینز با ارسال داروهای مورد نیاز بیماران به در منزل آن‌ها شرایطی را فراهم آورده است که دیگر نیازی نباشد تا بیماران از منزل خود خارج شوند.


با فاصله در کنار یکدیگر باشید


شرکت لوازم خانگی IKEA

شرکت IKEA نیز با تکیه بر نوع محصولاتی که در اختیار مردم می­‌گذارد، و با تأکید بر این موضوع که در خانه هم می­‌توان در عین دور بودن از یکدیگر حس در کنار هم بودن را تجربه کرد، ویدئویی تولید کرده است که نشان می­‌دهد افراد در داخل خانه هم می‌­توانند تجربه متفاوت و در عین حال جدید را با محصولات IKEA تجربه کنند.


بحران کرونا، فرصتی برای برندینگ


شرکت‌­ها و کسب‌و‌کارهایی که به آن‌ها اشاره شد، با نیازسنجی دقیق توانسته­‌اند تا علاوه‌بر برندینگ مناسب به خواسته­‌های مشتریان خود نیز پاسخ مناسب دهند. کسب‌و‌کارها با تهیه ویدئو توانسته‌­اند تا هم خدمات خود را گسترش دهند و هم تصویر مناسبی از خود در ذهن مخاطب به جای بگذارند.

استدیو یوتاب نیز در نظر دارد تا با تهیه ویدئوهای تبلیغاتی برای کسب‌و‌کارها آن‌ها را در رساندن پیام مدنظرشان به گوش مخاطبان کمک کند. اعضا تیم استدیو یوتاب به واسطه شناخت خوب طی چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوای ویدئویی، قادر است با پرورش ایده­‌ها کسب‌‌و‌کارهای موجود را به اهداف خود برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.