راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمنوس مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به بانک‌ها معرفی می‌کند تا در دوران کرونا، سریع‌تر وام بدهند

تمنوس که یک شرکت سوئیسی ارائه‌دهنده نرم‌­افزار بانکی است، مجموعه‌­ای از محصولات هوش مصنوعی توجیه‌پذیر طراحی و راه­‌اندازی کرده است تا در دوران شیوع ویروس کرونا به بانک­‌ها و اتحادیه‌­های اعتباری برای ارائه وام به کسب‌وکارهای کوچک کمک کند.

در آستانه دور دوم برنامه حمایتی پرداخت چک به مردم (PPP)، بانک‌­های آمریکا ازجمله مؤسسات مالی هستند که برای ارائه کمک تجاری در شرایط کرونا، سیستم‌­هایشان به زودی با وضعیت جدید ناپایدار بازار روبه‌رو خواهد شد. تمنوس می­‌گوید که مدل‌­های توجیه‌­پذیر هوش مصنوعی (XAI) به همه بانک­‌ها کمک می‌­کند تا در سطح جهانی سرعت پردازنده دیجیتال را افزایش دهند، بررسی‌­های صلاحیت افراد را تکمیل کنند و پردازش وام­ به شرکت­‌های کوچک و متوسط (SMEs) و مشتریان خرده‌­فروش را خودشان انجام دهند. این سیستم با استفاده از یک مدل شفاف در مقابل یک مدل مبهم عمل می­‌کند و به بانک­‌ها این امکان را می‌دهد که محصول را با توجه به تدابیر امنیتی خود که در کشورهای مختلف متفاوت است، تقویت کنند.

هانی هاگراس، رئیس ارشد علوم این شرکت به فین‌­تک فیوچرز گفت: «شما نمی‌­توانید با مدلی که هیچ کس نمی‌تواند آن را درک کند، در مورد زندگی افراد تصمیم بگیرید.» او اشاره کرد که بسیاری از ارائه‌دهندگان نرم‌افزار هنوز مدل­­‌های مبهمی از هوش مصنوعی ارائه می­‌کنند و این امر درک ریسک وام‌دهی برای بانک‌­ها را دشوارتر می­‌کند.

هاگراس توضیح داد: «ظرفیت سیستم­‌های بانک‌ها در گذشته برای حجم تقاضای معینی تعریف شده بودند در نتیجه سیستم‌های فعلی آنها برای این حجم از تقاضای بی‌سابقه ساخته نشده‌اند. این بانک‌­ها به حجم اندکی از برنامه‌های وام عادت دارند، به این صورت که این کار را با استفاده از کارمندان با تجربه و مراکز تماس خود انجام می‌­دادند. اکنون این عملیات برای پاسخ به این حجم تقاضا تجهیز نشده است. هوش مصنوعی می­‌تواند سرعت تصمیم‌­گیری دقیق ر افزایش دهد و به کارکنان خط مقدم نیز کمک کند.»

در پاسخ به این سوال که انتظار دارید بانک‌ها با چه سرعتی بتوانند به مرحله آزمایش مدل‌های XAI تمنوس برسند، هاگراس توضیح داد که این امر بستگی به نصب و راه­‌اندازی بانک‌­ها دارد. این مد‌ل­‌ها با اتصال به منابع اطلاعاتی مختلف کار می‌­کنند، بنابراین زمان تکمیل فرایند به این بستگی دارد که بانک­‌ها به چه منابعی وصل شوند. برای بانک‌­های مستقر در انگلیس و اتحادیه اروپا، از مرحله پیاده­‌سازی تا اجرا تنها چند روز زمان می‌­برد، اما برای بانک‌­های سایر کشورها احتمالا زمانی بیش از چند هفته نیاز است. بانک‌­های آمریکایی نیز می‌­توانند هفته‌­ها این مدل‌­ها را زیرنظر داشته باشند، مگر این­ که به مراکز اعتباری مانند فیکو وصل شوند، در این صورت ممکن است با گذشت چند روز سیستم‌­هایشان با این مدل­‌ها منطبق ­شود.

این ارائه‌­دهنده نرم­‌افزار گفت همه بانک­‌ها می‌­توانند از طریق پورتفوی هوش مصنوعی تمنوس به مدل‌های XAI دسترسی پیدا کنند یا آنها را با تمنوس اینفینیتی ادغام کنند و فعلا برای استفاده از این قابلیت مجبور نیستند که مشتری تمنوس باشند. مدل‌های ارائه شده عبارتند از: تصمیم‌گیری هوشمند SME، وام فوری تسویه حساب، مصوبات وام پیشین، مشاوره‌های مالی دیجیتال و مدل شخصی‌سازی که به بانک‌ها امکان می‌دهد تا خدمات را سفارشی کنند.

تمنوس ادعا می­‌کند که دقت امتیازات ریسک مدل SME به‌طور متوسط 25 درصد بیشتر از دقت امتیازات به دست آمده از ادارات اعتباری است، یعنی این شرکت به بانک‌­ها اجازه م‌ی­دهد تا نرخ قبولی خود را به ۲۰ درصد افزایش دهند و کماکان پیش‌­فرض سیستم‌­های­ خود را نیز تحت کنترل داشته باشند.

منبع fintechfutures
نویسنده / مترجم سپیده ترشگو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.